Gå til innhold

Blir invitert i førjulselskap men ikke til å bli i julen…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barna bor på andre siden av landet, så å si hele familien bor på samme sted.

Dette blir den andre jula etter min mor døde, har ingen søsken eller far eller familie på den siden.

Før var det alltid tradisjon med et familieselskap noen dager før jul, alltid koselig og noe jeg var med på.

I år skal endelig det skje igjen etter covid.

Vi ble invitert men er nødt til å takke nei da det skal være 22.desember og det blir dyrt og hektisk for oss å reise over og bo på hotell så for å reise hjem igjen til julaften her.

Før bodde vi hos min mor så føler litt at det ikke er like praktisk for oss å komme over som før.

Ingen har vært på tilbudssiden heller så da synes jeg det er litt urettferdig at folk blir noe snurt at vi har takket ja.

Men man kan ikke invitere seg selv på julefeiring heller?

Tanker?

Anonymkode: b63d2...986

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*takket nei skal det selvsagt stå over her

Skrevet

Da ville jeg forklart hvorfor jeg takket nei. Da får de valget mellom å invitere dere til å bli lengre eller dra inn surkeleppa.

• Liker 18
Skrevet

Du har ikke søsken, ingen familie på farssiden. Så dette er typ din tante/onkel/søskenbarn på morssiden som inviterer? 

Dere er minst tre stykker. Kan hende de synes det er mye å huse tre stykker gjennom hele julehelga, om dere ikke har når kontakt ellers? 

Det kan også hende at de gladelig hadde invitert dere om de forsto at dere ønsket å komme, men at de regner  med dere har venner og nettverk der dere bor. Vanskelig å si.

Du må nesten vurdere ut fra ditt kjennskap til familien om du kan ymte frampå om å bli invitert eller ikke..

Anonymkode: f37ec...203

• Liker 10
Skrevet

Jo, te ker jeg. Helt innafor å be seg selv på julaften til familie. 

Anonymkode: 2d314...e7f

• Liker 5
Skrevet

Da hadde jeg sagt vi kommer, om noen har mulighet å huse oss noen dager og på julaften,  da DDT blir litt langt å reise på en middag

Anonymkode: d53e2...add

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvis folk blir snurte over at dere melder avbud, er det helt innafor å si at det blir for langt og styrete å reise bare for en dag rett før jul. Kanskje har ingen tenkt på at du alltid har bodd hos moren din i jula og at du nå ikke har noen alternativer. Men et spørsmål her er jo også hvem det er som inviterer og om dette er noen det ville være naturlig å bo hos og feire jul med - du sier at det er familieselskap, men samtidig at du ikke har "søsken eller far eller familie på den siden" :skuldre:

Endret av Daria
  • Liker 9
Skrevet

Noe familie må du jo ha der, siden du er invitert i familieselskap?

Bare si det som det er, at det blir for langt å reise for kun et selskap nå som din mor har gått bort.

Folk er korttenkte og fokuserer på sitt daglige, ikke sikkert de har reflektert over problemstillingen din. La det skinne gjennom at du føler tilhørighet til stedet og familien og gjerne skulle feiret jul der.

I vår slekt ville det også vært innenfor å spørre rett ut.

Kanskje andre ikke spør fordi de ikke bet hvilke tradisjoner du nå ønsker, og ikke skal føle deg tvunget? Ofte fort gjort at en sitter på hvert sitt nes, fordi ingen tør ta første steget.

Anonymkode: e6d50...9c8

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva slags familie dette er?

Uansett. Når man selv har barn, søskenbarn har barn, og så videre, så er den gamle kjernefamilien på mange måter oppløst. Da må man i gang med egne tradisjoner i stedet for å dra rundt til andre. Vi forstod på et tidspunkt at det å reise bare ble styr, det var ikke plass, og de eldre orket egentlig heller ikke holde i ting på samme måte som før. Så da begynte vi å organisere selv, og har det mye bedre med det. 

Anonymkode: 3be97...4ae

• Liker 3
Skrevet

Går ut fra at det er søskenbarn eller tante/onkel det er snakk om? Men det høres uansett veldig spesielt ut å kun invitere til juleselskap like før jul uten å tilby et lengre opphold med julefeiring. Det høres jo egentlig ut som at de inviterer bare for å ha gjort det (ingen kan komme og si at vi ikke inviterte!), men at de ikke vil ha dere på besøk, for de legger jo opp til at det skal være forferdelig upraktisk.

Synes det er korttenkt og uhøflig, for skal dere da liksom droppe egne juleforberedelser for å reise landet rundt like før jul for å komme til dem for en kopp kaffe og et kakestykke, (ev. middag) og så reise heseblesende den lange veien hjem igjen for å rekke å feire julaften hos dere selv? Det er vel ingen som reiser på dagsbesøk over sånne avstander, og i hvert fall ikke så tett opp mot jul.

Nei, her synes jeg du godt kan avslå og forklare grunnen. Det er bare å si at det blir for langt å reise fram og tilbake like før jul. Det kan jo være at de faktisk ikke har tenkt gjennom saken, men bare invitert av gammel vane ...

Skrevet
ti10 skrev (1 time siden):

Nei, her synes jeg du godt kan avslå og forklare grunnen. Det er bare å si at det blir for langt å reise fram og tilbake like før jul. Det kan jo være at de faktisk ikke har tenkt gjennom saken, men bare invitert av gammel vane ...

På meg synes det slik, når jeg leser HI igjen. Hun har ikke blitt tilbudt overnatting, eller tilbudt å være der julaften. Bare en vanlig invitasjon til det store selskapet før jul. 

Samtidig, det er jo en mor med minst to barn dette. De fleste har jo stapp-fullt hus til jul, med egne barn og barnebarn, og knapt plass rundt spisebordet, eller tid nok til å åpne alle gaver. Så jeg ser jo at den andre part her ikke har mulighet til å være vertskap for enda en familie på julaften. I vår familie er i alle fall de større selskapene før og etter julehelgen mer uformelle, med fingermat, og folk som kommer og går til litt ulike tider. 

Om TS virkelig er ensom og blir alene med barna må hun tørre å være åpen om dette, ikke forvente at det som etterhvert er perifer familie forstår. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På meg synes det slik, når jeg leser HI igjen. Hun har ikke blitt tilbudt overnatting, eller tilbudt å være der julaften. Bare en vanlig invitasjon til det store selskapet før jul. 

Samtidig, det er jo en mor med minst to barn dette. De fleste har jo stapp-fullt hus til jul, med egne barn og barnebarn, og knapt plass rundt spisebordet, eller tid nok til å åpne alle gaver. Så jeg ser jo at den andre part her ikke har mulighet til å være vertskap for enda en familie på julaften. I vår familie er i alle fall de større selskapene før og etter julehelgen mer uformelle, med fingermat, og folk som kommer og går til litt ulike tider. 

Om TS virkelig er ensom og blir alene med barna må hun tørre å være åpen om dette, ikke forvente at det som etterhvert er perifer familie forstår. 

Ja, men da er det jo ganske korttenkt å invitere noen som bor på andre siden av landet til kun et selskap, og i tillegg bli snurt over at de ikke kommer. Såpas forventer jeg med at perifer familie forstår. 

Anonymkode: 012ab...96e

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, men da er det jo ganske korttenkt å invitere noen som bor på andre siden av landet til kun et selskap, og i tillegg bli snurt over at de ikke kommer. Såpas forventer jeg med at perifer familie forstår. 

Anonymkode: 012ab...96e

Jeg leser det mer slik at hun føler de ble "noe" snurt, det kan jo også ha noe å gjøre med hvordan hun svarte. 

Og det er jo hyggeligere å invitere enn å droppe det helt, så får man i alle fall valget. Hun har jo alltid vært med før. 

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Ser jeg mulig formulerte meg litt klønete i HI;

Jeg har ingen kontakt med min far eller hans familie.

Familien det er snakk om er mine onkler, tanter, søskenbarn med ektefelle og barn pluss min bestefar.

Vi har bodd hos flere av dem på besøk før, det er snakk om mine to barn og meg. 
Mine søskenbarn har også egne hus i samme nabolag som sine foreldre så det er nok ikke «stappfulle hus».

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Familien det er snakk om er mine onkler, tanter, søskenbarn med ektefelle og barn pluss min bestefar.

Mine søskenbarn har også egne hus i samme nabolag som sine foreldre så det er nok ikke «stappfulle hus».

Kan godt være de ikke har tenkt på det. Noen ganger må man være tydelig og spørre om man kan overnatte uten å bli spurt. 

Anonymkode: 76fe6...ce1

• Liker 5
Skrevet

TS her.

Da får du bare spørre. De har nok bare ikke tenkt på det. 

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Okei, men har du sagt til dem at «vi kommer gjerne, men da må vi ha et sted og kunne sove over, ellers blir det for langt for oss og reise frem og tilbake med fly på en dag». 

Mye handler om hvordan man velger å formulere seg, og svare. Har du i det hele tatt spurt noen om å sove over? Hvorfor skal det være alle andre sitt ansvar og tilby? Du sier dere har sovet over hos flere av dem før, så hvorfor ikke spørre selv - istedenfor å bare takke nei? Er det noen som blir snurt, så er det jo deg selv. 

Anonymkode: ae2c4...03d

• Liker 5
Skrevet

Okei, men har du sagt til dem at «vi kommer gjerne, men da må vi ha et sted og kunne sove over, ellers blir det for langt for oss og reise frem og tilbake med fly på en dag». 

Mye handler om hvordan man velger å formulere seg, og svare. Har du i det hele tatt spurt noen om å sove over? Hvorfor skal det være alle andre sitt ansvar og tilby? Du sier dere har sovet over hos flere av dem før, så hvorfor ikke spørre selv - istedenfor å bare takke nei? Er det noen som blir snurt, så er det jo deg selv. 

Anonymkode: ae2c4...03d

Fordi det er vanligere at verten inviterer gjesten enn at gjesten inviterer seg selv? Spesielt i julen er det mange som har egne tradisjoner, så da er det ikke så lett å være "inntrengeren" som spør om å få komme.

For alt vi vet, hvis TS faktisk hadde spurt om å få overnatte hos en av disse familiemedlemmene, hadde kanskje den hun spurte opprettet en egen tråd med klaging over en perifer slektning som er frekk nok til å invitere seg selv på julebesøk .... 

Skrevet
ti10 skrev (4 minutter siden):

Fordi det er vanligere at verten inviterer gjesten enn at gjesten inviterer seg selv? Spesielt i julen er det mange som har egne tradisjoner, så da er det ikke så lett å være "inntrengeren" som spør om å få komme.

For alt vi vet, hvis TS faktisk hadde spurt om å få overnatte hos en av disse familiemedlemmene, hadde kanskje den hun spurte opprettet en egen tråd med klaging over en perifer slektning som er frekk nok til å invitere seg selv på julebesøk .... 

Nettopp.

Jeg er også den eneste som ikke bor i nærheten, det sier seg selv at vi må ha et sted å være om vi skal komme.

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nettopp.

Jeg er også den eneste som ikke bor i nærheten, det sier seg selv at vi må ha et sted å være om vi skal komme.

TS

Nei, det sier ikke seg selv. Få ut fingeren og spør, om du har lyst. Alternativet er å sitte bitter med hendene i fanget, og være lei fordi alt ikke bare ordner seg for deg. 

Om du har lyst, så spør du. Om du ikke vil, så lar du være.  

Anonymkode: f316c...c2f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...