Gå til innhold

Fullføre lærlingtid som voksen? Evt. forslag til andre yrker (lærer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i den situasjonen at jeg må finne på noe annet å gjøre for å ivereta den psykiske helsen min. Jeg klarer ikke å jobbe som lærer mer..

Et av yrkene jeg vurderer er da elektriker. Jeg fullførte både VG1 elektro og VG2 elenergi på VGS, men dette er jo 12 år siden. Lurer rett og slett på om noen vet om jeg forsatt kan ta lærlingtiden på normal tid siden det er så lenge siden jeg gikk på VGS? Jeg har sendt mail til opplæringskontoret der jeg spør om dette, men de tar seg god tid til å svare og jeg vil gjerne vite nå.

Jeg er ellers utdannet lektor på barnetrinnet. Synes det er vanskelig å finne ut hva jeg skal bruke den mastergraden til om jeg ikke skal være lærer da jeg opplever at de fleste jobbene etterspør kompetanse osv. jeg ikke har. Jeg kan mye og er en "god potet", men i et arbeidsmarked som blir mer og mer spesialisert er det ofte ikke godt nok.

De jobbene som ikke krever noe spesielt, innebærer sannsynligvis et massivt lønnstap på 150.000-200.000 i året. Jeg kan fint gå litt ned i lønn, skal jeg gå så mye ned kan jeg like gjerne ta lærlingtiden og få et fagbrev ut av det tenker jeg. Med lån fra lånekassen vil jeg ikke komme noe dårligere ut av det økonomisk hver mnd. regnet vi oss frem til i går (men jeg får jo da evt. et nytt studielån på over 250.000 på toppen av de 70.000 jeg har igjen å betale fra før). Samtidig er jeg så desperat etter å komme meg bort fra yrket og ansvaret at jeg drømmer om å jobbe på butikk eller lignende. Bare gjøre noe som ikke krever masse ansvar en periode..

Anonymkode: 7a1ef...c6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...