AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #1 Skrevet 21. november 2022 Har en ungdom på 16 år som nå nekter mer oppfølging av kjeveortoped og kjeveortoped har satt all behandling på vent til hen er klar selv. Det er ikke lenger noen medisinsk grunn for vidre behandling. Men problemet er at hen nekter å å møte på vanlig tannlegetime også. Og nå har hen fåt tre varsel bare i høst hos tannlegen. Fikk varsel i dag fra tannlegen om at de nå vil melde oss til BV for grov omsorgsvikt. De to første timene visste vi ikke om da tannlegen sendte de til ungdomen selv, den 3 timmen fik jeg på sms og da ringt jeg og forklart at hen ikke kom tross at vi prøvde. Så nå har vi 14 dager på å få hen inn til tannlegen før anmeldelse ligger. Må nevne at hen går vgs og bor på hybel, derfor sendte tannlegen varsel til hen først. Anonymkode: c1129...102
Maskinfører Skrevet 21. november 2022 #2 Skrevet 21. november 2022 Herregud true med barnevernet pga det jaja jeg begynner nå og forstå hvor skattepengene tar veien de går til tull tøys og offentlig overgrep mot befolkningen la selv gutten få bestemme når han er klar som 16 åring har man talerett i egen sak 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #3 Skrevet 21. november 2022 Kan du ikke spørre gutten hva han har mest lyst til da? Dra til tannlegen eller få dårlige tenner og oppfølging fra bv?😅 Anonymkode: 5ab17...57c 11 1 4
BobbySocks Skrevet 21. november 2022 #4 Skrevet 21. november 2022 Da får vel ungen få oppfølging av barnevernet da, så lærer han kanskje. 12
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #5 Skrevet 21. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Kan du ikke spørre gutten hva han har mest lyst til da? Dra til tannlegen eller få dårlige tenner og oppfølging fra bv?😅 Anonymkode: 5ab17...57c Beklager, jeg leste visst han i stedet for hen her. Anonymkode: 5ab17...57c
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #6 Skrevet 21. november 2022 Da har 16-åringen ett valg TS, og det får du formidle godt til hen. Enten går hen til tannlegen og ringer dem, eller så kommer hen til å få oppfølging av BV. Anonymkode: 4fadf...7ad 12 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #7 Skrevet 21. november 2022 Haha dette er jo helt latterlig. Jeg jobber i barnehage og man kan melde til barnevern om man ser at foreldre aldri pusser tenner, ikke steller barnet osv men her er det jo snakk om barn på 1-5 år. En 16 åring er jo nesten voksen, skal man bære han til tannlegen da eller hva tenker de egentlig? Håper de anmelder så barnevernet får seg en god latter Anonymkode: 96185...9b9 3 1
Meadow Skrevet 21. november 2022 #8 Skrevet 21. november 2022 Skal barnevernet dra tenåringen til tannlegen da eller? Værsågod hadde jeg sagt. 10 2
Hannah80 Skrevet 21. november 2022 #9 Skrevet 21. november 2022 Høres uansett veldig bekymringsfullt ut. At en (tilsynelatende?) oppegående 16-åring blånekter å gå til tannlegen. Her må det jo ligge noe annet bakom. 13
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #10 Skrevet 21. november 2022 En 16 åring har myndighet til å bestemme egne medisinske valg og behandlinger. Du kan ikke tvinge hen til tannlegen, og tannlegen kan heller ikke tvinge hen til å komme. Da får tannlegen følge sine rutiner, dere som foreldre får fremlegge til BV at dere har forsøkt å oppmuntre til BV og BV får snakke med tenåringen - selv om jeg tviler på at BV blander seg inn. Istedetfor å kjefte så kan du heller undersøke hvorfor barnet ikke ønsker tannlegetime og hva som kan gjøres for å forbedre muligheten. Er tannlegen kjip mot hen? Bytt tannlege. Tannlegeskrekk? Bytt tannlege til en som har kompetanse til å takle det. En 16 åring med plutselig tannlegeskrekk er også et varselstegn på SO og SF, så du må trø forsiktig. Anonymkode: 1050f...e16 9 1 5
Meadow Skrevet 21. november 2022 #11 Skrevet 21. november 2022 Jeg fikk tannlegeskrekk av å gå til kjeveortoped, så jeg kan forstå akkurat det, tok mange år før jeg orket å å gå til tannlegen igjen. 3 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Skrevet 21. november 2022 Tannlegen er vel bekymret for at grunnen bak at tenåringen ikke vil til tannlegen kan skyldes noe alvorlig. De er vel derfor pliktig til å melde til bv Anonymkode: 2028d...0fc 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #13 Skrevet 21. november 2022 Hannah80 skrev (5 minutter siden): Høres uansett veldig bekymringsfullt ut. At en (tilsynelatende?) oppegående 16-åring blånekter å gå til tannlegen. Her må det jo ligge noe annet bakom. Ja det som ligger bak, et at hen er født med en sjelden medesinsk tilstand med misdannelser bla kjeve, ansikt og kraniet. Hen har vært gjennom mange opprasjoner og behandlinger og kjenner selv som hen sier en voldsom avmakt mot mer behandling så lenge det ikke er høyst nødvendig. Tannlegen er klar over det og utgjør en del av et fagteam rundt hen. Fagteam har inge bekyring da vi har fulgt opp all behandling og kontroller i alle år. Anonymkode: c1129...102 10
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #14 Skrevet 21. november 2022 Det vil jo i så fall være en ulovlig melding fra tannlegens side (og henlegges med et fnys i enhver barneverntjenestes mottak). Anonymkode: a633f...fdd 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #15 Skrevet 21. november 2022 De er pliktige til å melde om barnet ikke møter. Mitt barn hadde fått innkallelser på mitt gamle nr x 3 og plutselig fikk vi brev i posten om at dersom vi ikke møtte på 4 innkalling ble det sendt bekymring til bv. Ringte i panikk og sa jeg ikke hadde fått noe innkalling. Da ble misforståelsen rettet opp i, de hadde sendt på mitt gamle nr. Brevet er standarisert og sendes til bv. Med en på 16 som bor på hybel så ville jeg ikke blitt spesielt stresset som foreldre. Det er ikke grov omsorgssvikt. Forklar ungdommen at h@n på komme seg til tannlege og at du kan tilby deg å kjøre. Anonymkode: 5e700...7f1 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #16 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det vil jo i så fall være en ulovlig melding fra tannlegens side (og henlegges med et fnys i enhver barneverntjenestes mottak). Anonymkode: a633f...fdd Ja håper det, det man høre om BV virker veldig volsomt med undersøkelser osv Har nå snakket med hen og hen går med på å møte tannlegen sammen med kontakten person hen har på sykehuse. Så regner med det ordner seg nå, men jeg blir helt satt ut . Så utrolig skremmende og ydmykend. Hadde forstått det viss det var et lite barn og null oppfølging fra oss. Men her følger vi opp og har aldri uteblitt. Målet er fra medesinsk ståsted at hen skal ta mer ansvar for egen oppfølging med bistand fra oss oss og kontaktperson ( sykepleier) Anonymkode: c1129...102 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #17 Skrevet 21. november 2022 Når barn ikke møter til tannlegen er man etter tre timer hvor de ikke har møtt opp, pliktig til å melde til barnevenet. Usikker på hvor aldersgrensen går, men slik er det iallefall med små barn som ikke dukket opp på innkallelsene. Anonymkode: d1d40...e30 5
Maskinfører Skrevet 21. november 2022 #18 Skrevet 21. november 2022 Meadow skrev (1 time siden): Skal barnevernet dra tenåringen til tannlegen da eller? Værsågod hadde jeg sagt. Jaggu for ett kørka samfunn glad jeg ikke har barn 🙂 2
Fremmed fugl Skrevet 21. november 2022 #19 Skrevet 21. november 2022 TS, Ta kontakt med pasientombudet eller direkte med statsforvalter. Høres ikke greit ut. 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #20 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vil jo i så fall være en ulovlig melding fra tannlegens side (og henlegges med et fnys i enhver barneverntjenestes mottak). Anonymkode: a633f...fdd Nei, dette er etter helt vanlig protokoll. Det er veldig sjeldent at vi sender bekymringsmelding på en 16 åring, men det forekommer. Anonymkode: efa71...022 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå