Gjest5656 Skrevet 30. april 2023 #21 Del Skrevet 30. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg spurte om du var sikker på at man ikke kan ta opp lån eller kreditt med personnummer, for det kan man. Anonymkode: 3e709...a24 Du kommer med en påstand her som er usann. Det jeg sendte deg til var en side hvor det står at personnummer ikke er taushetsbelagt eller en personopplysning. Mener du at jeg kan ta opp lån på alle boligeiere i Norge nå? Det vil jeg kalle en absurd påstand. Endret 30. april 2023 av Gjest5656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #22 Del Skrevet 30. april 2023 Gjest5656 skrev (6 minutter siden): Du har helt rett... Flere råd gis hele tiden for hvordan man kan sikre seg osv, men noe som gir en såpass ulempe som kredittsperre er totalt uaktuelt for meg. Man ønsker jo å leve som normalt. Det er fint med en slik sperre hvis man er virkelig paranoid, men spar dette "tipset" til når noen virkelig er utsatt for ID-tyveri, noen har kodebrikken din o.l. og det er reel risiko for at noe skjer. At fødselsnummeret til alle boligeiere i Norge er på avvie, det er synd men det ikke noe farlig for deg. Men hvorfor vente til det eventuelt skjer? Anonymkode: 3e709...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #23 Del Skrevet 30. april 2023 Gjest5656 skrev (5 minutter siden): Du kommer med en påstand her som er usann. Det jeg sendte deg til var en side hvor det står at personnummer ikke er taushetsbelagt eller en personopplysning. Mener du at jeg kan ta opp lån på alle boligeiere i Norge nå? Det vil jeg kalle en absurd påstand. Nei, men det er nok med adresse og personnummer for å bestille alt mulig skitt på nettet. Derfor skal man kredittsperre seg. Anonymkode: 3e709...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #24 Del Skrevet 30. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men det er nok med adresse og personnummer for å bestille alt mulig skitt på nettet. Derfor skal man kredittsperre seg. Anonymkode: 3e709...a24 Men man kan jo ikke kreves for noe man ikke har bestilt. Og hvordan skulle en tyv få noe ut av å bestille noe til min adresse? Og hvordan skal han betale? Han har jo ikke tilgang på betalingskort selv om han har personnummer og adresse. Anonymkode: 2a887...065 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 30. april 2023 #25 Del Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor vente til det eventuelt skjer? Anonymkode: 3e709...a24 Jeg sa jo nettopp at du ikke trenger å vente til noe skjer, hvis du opplever at opplysninger av betydning er på avvie så kan du fint reservere deg. Men da er det snakk om at du har mistet passet ditt, du har mistet kodenbrikken din og gitt fra deg koden, osv. Ikke at noen har lært seg fødselsnummeret ditt. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, men det er nok med adresse og personnummer for å bestille alt mulig skitt på nettet. Derfor skal man kredittsperre seg. Anonymkode: 3e709...a24 Feil. Jeg handler mye på nett og de ber alltid om at jeg enten betaler på forhånd eller at jeg bekrefter med BankID gjennom Klarna. Det er noen som tar risikoen og sjekker bare at fødelsnummer + bostedsadresse i folkeregisteret er korrekt, men det er sjeldent og hvis du mottar noe du ikke kjenner til kan du være sikker på at det kan sendes i retur samt du kan kontakte butikken om det. Jeg anseer denne risikoen for å være minimal, tror du virkelig noen gidder å drive sånn form for plaging av folk? Du kan sikkert si til butikken evt. at du vil de skal sperre deg hvis det forekommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #26 Del Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men man kan jo ikke kreves for noe man ikke har bestilt. Og hvordan skulle en tyv få noe ut av å bestille noe til min adresse? Og hvordan skal han betale? Han har jo ikke tilgang på betalingskort selv om han har personnummer og adresse. Anonymkode: 2a887...065 Ok, men hvorfor sto det overalt på nettet om hvor viktig kredittsperre var? Nemlig fordi de sa det var mulig å tegne abonnementer og bestille ting i andres navn. Anonymkode: 3e709...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #27 Del Skrevet 30. april 2023 Gjest5656 skrev (3 minutter siden): Jeg sa jo nettopp at du ikke trenger å vente til noe skjer, hvis du opplever at opplysninger av betydning er på avvie så kan du fint reservere deg. Men da er det snakk om at du har mistet passet ditt, du har mistet kodenbrikken din og gitt fra deg koden, osv. Ikke at noen har lært seg fødselsnummeret ditt. Feil. Jeg handler mye på nett og de ber alltid om at jeg enten betaler på forhånd eller at jeg bekrefter med BankID gjennom Klarna. Det er noen som tar risikoen og sjekker bare at fødelsnummer + bostedsadresse i folkeregisteret er korrekt, men det er sjeldent og hvis du mottar noe du ikke kjenner til kan du være sikker på at det kan sendes i retur samt du kan kontakte butikken om det. Jeg anseer denne risikoen for å være minimal, tror du virkelig noen gidder å drive sånn form for plaging av folk? Du kan sikkert si til butikken evt. at du vil de skal sperre deg hvis det forekommer. Når man bestiller med Klarna, er det ofte nok med adresse, telefonnummer og personnummer. Hvordan endre det slik at de skal kreve BankID? Anonymkode: 3e709...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #28 Del Skrevet 30. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når man bestiller med Klarna, er det ofte nok med adresse, telefonnummer og personnummer. Anonymkode: 3e709...a24 Men de må jo oppgi sin egen adresse da hvis de skal få tak i varene. Og uansett må de betale for dem. Hvis noen synes det er en morsom prank å bestille noe hjem til andre med faktura, må jo uansett ikke denne betales. Man må ha dokumentasjon på at noe faktisk er bestilt. Anonymkode: 2a887...065 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 30. april 2023 #29 Del Skrevet 30. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når man bestiller med Klarna, er det ofte nok med adresse, telefonnummer og personnummer. Hvordan endre det slik at de skal kreve BankID? Anonymkode: 3e709...a24 Klarna lar deg først gjøre dette etter å ha bekreftet med BankID, men etter at du har gjort det på den enheten du benytter er den godkjent. Hvis du avinstallerer Klarna-appen og prøver å kjøpe noe på mobilen f.eks. Wolt take-away, så vil de be deg logge inn på kontoen din som er BankID-verifisert eller bekrefte med BankID før de kan sende bestillingen. Endret 30. april 2023 av Gjest5656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 30. april 2023 #30 Del Skrevet 30. april 2023 Folk her er ikke klar over PSD2 Det er EUs betalingsdirektiv og det stiller krav om en annen faktor for å bekrefte din identitet. Du må presentere BankID, eller f.eks. fingeravtrykk på mobilen eller FaceID o.l. for å kunne få godkjent en bestilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #31 Del Skrevet 30. april 2023 1 minutt siden, Gjest5656 said: Folk her er ikke klar over PSD2 Det er EUs betalingsdirektiv og det stiller krav om en annen faktor for å bekrefte din identitet. Du må presentere BankID, eller f.eks. fingeravtrykk på mobilen eller FaceID o.l. for å kunne få godkjent en bestilling. Det skal sies at jeg fortsatt opplever websider som godkjenner en betaling uten bankid. Men da må man jo ha tilgang til betalingskortet eller info derfra, holder ikke med personnummer. Anonymkode: 2a887...065 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 30. april 2023 #32 Del Skrevet 30. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skal sies at jeg fortsatt opplever websider som godkjenner en betaling uten bankid. Men da må man jo ha tilgang til betalingskortet eller info derfra, holder ikke med personnummer. Anonymkode: 2a887...065 Det er lov om beløpet er smått nok f.eks. 300 kr akkurat som å bruke tapping på kortet, men på det punktet så har du jo tilgang til kortinformasjon og det er mer enn bare personnummeret. Her står det noe nyttig om dette: nordea.no/om-nordea/om-nordea/juridisk-informasjon/psd2-nye-regler-for-betalingstjenester.html Endret 30. april 2023 av Gjest5656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #33 Del Skrevet 30. april 2023 Gjest5656 skrev (8 minutter siden): Det er lov om beløpet er smått nok f.eks. 300 kr akkurat som å bruke tapping på kortet, men på det punktet så har du jo tilgang til kortinformasjon og det er mer enn bare personnummeret. Her står det noe nyttig om dette: nordea.no/om-nordea/om-nordea/juridisk-informasjon/psd2-nye-regler-for-betalingstjenester.html Jeg har flere ganger bestilt med Klarna og de ber bare om e-post, adresse, telefonnummer og fødselsnummer. Useriøst! Anonymkode: 3e709...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 30. april 2023 #34 Del Skrevet 30. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har flere ganger bestilt med Klarna og de ber bare om e-post, adresse, telefonnummer og fødselsnummer. Useriøst! Anonymkode: 3e709...a24 Klarna følger også PSD2 og er pliktige til å bekrefte din identitet. Da har du altså godkjent Klarna fra før. Gå inn i Klarna-appen... Inne på "Shop" så er det en meny til venstre for ringeklokka med 9 prikker. Hvis du tapper på den og så velger Automatisk betalinger så finner du flere som sikkert du har godkjent en avtale med at de skal kunne trekke deg "on demand" for penger. Endret 30. april 2023 av Gjest5656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #35 Del Skrevet 30. april 2023 Gjest5656 skrev (7 minutter siden): Klarna følger også PSD2 og er pliktige til å bekrefte din identitet. Da har du altså godkjent Klarna fra før. Gå inn i Klarna-appen... Inne på "Shop" så er det en meny til venstre for ringeklokka med 9 prikker. Hvis du tapper på den og så velger Automatisk betalinger så finner du flere som sikkert du har godkjent en avtale med at de skal kunne trekke deg "on demand" for penger. Har ikke appen. Anonymkode: 3e709...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #36 Del Skrevet 1. mai 2023 On 11/21/2022 at 4:31 PM, AnonymBruker said: I mai måned i år var det et datainnbrudd hos Norkart, og man fikk råd om å sperre seg selv for kredittvurdering i etterkant. Dette gjorde jeg, men det er jo litt hindring når jeg skal handle noe. Det jeg lurer på, er om "alle" har beholdt den sperren og har den ennå (av dere som fulgte rådet og sperret hos Experian og de tre andre) eller om dere har fjernet sperren? Jeg lurer bare på om jeg må la sperren stå eller om jeg kan fjerne den. Man vet jo ikke når og OM de som var skyldige i datainnbruddet har solgt informasjonen til folk som vil misbruke det, eller om de har planer om å misbruke den selv etter hvert... når folk har senket guarden og tror det er trygt igjen? Hva gjorde du? Sperret du og har du sperren ennå eller har du opphevet den? Anonymkode: 1b73f...f75 Sperret aldri, og har aldri fått noe problem med det. Ingen svindel, ikke noe gjenpartsbrev fra kredittsjekker osv. Tjener "nok" til å være et interessant mål for svindlere. Anonymkode: 68e2b...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå