Gå til innhold

Dere som har 9.klassinger i Oslo; alkoholbruk :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 9.trinn i Oslo og har skjønt at det ved et par tilfeller har vært alkohol involvert når de har hatt noen sammenkomster. Så vidt jeg skjønner er det snakk om små mengder,  å smake på, og vi har aldri observert poden påvirket. Vet dog at noen i denne gjengen har vært beruset. Pleier ganske ofte å hente på kvelder da en del venner bor i andre bydeler. Likevel- synes dette er rimelig ubehagelig og vil jo bare at de skal vente med dette til de er eldre!

Er det noen som kjenner seg igjen, hvordan håndterer dere dette? :( Mitt barn har hatt det litt trøblete med venner og har vært en del ensom, og har nå kommet inn i en ny gjeng med mange ungdommer vi ikke kjenner, noe som gjør det litt ekstra skummelt siden vi heller ikke kjenner foreldrene. Er selvsagt glad hun nå har venner å være sammen med, men synes dette er et bekymringsfullt moment. Dette er jo en vanlig greie i tenåra, men de har jo ikke fylt 15 enda - synes det er tidlig!! Selv påstår hun dette er ganske vanlig både i 8. og 9. klasse (!) uten at det er noe argument 😕 

Jeg og pappaen vil begge at hun skal holde seg unna dette, men han har en ganske streng og sint måte å håndtere det på, noe som gjør at hun selvsagt deler mindre med oss. Prøver å finne ut hva hun tenker om dette selv, og hun sier en del venner er opptatt av å fremstå store og kule og at hun selvsagt kjenner på presset om å delta, selv om hun påstår hun kun har smakt litt.. Alt som teller er selvsagt å bli inkludert og være inside.. :( 

Det blir feil å nekte henne å være med vennene sine, og for strenge grenser kan føre til at vi blir lurt. Vet om et foreldrepar som kjøpte inn alkotester med det resultat at barnet sluttet helt å fortelle og fant andre måter å lure seg unna på, som å overnatte hos venner... Hva gjør man..?😓 Gode råd..? 

Anonymkode: 6e699...8af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke vært streng med henne. Bedre å kunne ha en god dialog  så tør hun å spørre om hjelp den dagen hun selv eller venner av henne trenger hjelp.

Dere trenger ikke godkjenne at hun smaker på alkohol. Dere kan si til henne at dere ikke syns det er greit, men at dere syns det er fint at hun deler det med dere.

Anonymkode: be1dc...483

• Liker 3
Skrevet

Det du gjør er at du konsekvent henter hver gang det er fest eller sammenkomster. Da finner du også raskt ut om din har drukket. Samtidig er du ikke så streng at du klikker hvis det har skjedd. Men forklarer farene, man risikerer å bli filmet hvis man er drita, det blir spredd rundt++++. Du vil nemlig ikke at barnet ditt lurer deg med å overnatte etc. 

Dette hat jeg gjort hele veien gjennom videregående med mine tre. De skjerper seg også automatisk når de vet de blir hentet. Ellers kan det også være lurt å kontakte lærer og be om at de har et foreldremøte på trinnet. 

Anonymkode: 31b9a...cea

• Liker 7
Skrevet

Ein får lett hjerneskadar i den alderen, so alkohol er heilt uaktuelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et barn på 9.trinn i Oslo og har skjønt at det ved et par tilfeller har vært alkohol involvert når de har hatt noen sammenkomster. Så vidt jeg skjønner er det snakk om små mengder,  å smake på, og vi har aldri observert poden påvirket. Vet dog at noen i denne gjengen har vært beruset. Pleier ganske ofte å hente på kvelder da en del venner bor i andre bydeler. Likevel- synes dette er rimelig ubehagelig og vil jo bare at de skal vente med dette til de er eldre!

Er det noen som kjenner seg igjen, hvordan håndterer dere dette? :( Mitt barn har hatt det litt trøblete med venner og har vært en del ensom, og har nå kommet inn i en ny gjeng med mange ungdommer vi ikke kjenner, noe som gjør det litt ekstra skummelt siden vi heller ikke kjenner foreldrene. Er selvsagt glad hun nå har venner å være sammen med, men synes dette er et bekymringsfullt moment. Dette er jo en vanlig greie i tenåra, men de har jo ikke fylt 15 enda - synes det er tidlig!! Selv påstår hun dette er ganske vanlig både i 8. og 9. klasse (!) uten at det er noe argument 😕 

Jeg og pappaen vil begge at hun skal holde seg unna dette, men han har en ganske streng og sint måte å håndtere det på, noe som gjør at hun selvsagt deler mindre med oss. Prøver å finne ut hva hun tenker om dette selv, og hun sier en del venner er opptatt av å fremstå store og kule og at hun selvsagt kjenner på presset om å delta, selv om hun påstår hun kun har smakt litt.. Alt som teller er selvsagt å bli inkludert og være inside.. :( 

Det blir feil å nekte henne å være med vennene sine, og for strenge grenser kan føre til at vi blir lurt. Vet om et foreldrepar som kjøpte inn alkotester med det resultat at barnet sluttet helt å fortelle og fant andre måter å lure seg unna på, som å overnatte hos venner... Hva gjør man..?😓 Gode råd..? 

Dette er ikke vanlig i 8 og 9 klasse, nei, men det er vanlig i de «gjengene» som har uengasjerte foreldre. Vet det var en venninne gjeng på ungdomsskolen til kusinen min (17 år nå), og disse jentene skulket skolen, drakk i helgene og dro på fester helt i Oslo. Foreldrene er ikke tilstedeværende hos slike ungdommer, men det er jo ikke noe nytt. Når jeg gikk på ungdomsskolen (15-16 år siden) så var det også noen som drakk i 8-9 klasse, men det var også de ungdommene som prøvde ut hasj, hadde sex kjempe tidlig o.l. Det er de samme ungdommene som gjør disse tingene hver eneste generasjon. Jeg tror jentungen din har funnet seg et dårlig miljø, og jeg håper for deres skyld at hun ikke sklir utpå. Har man slitt mye med å passe inn og få venner, så er det veldig enkelt å få innpass i dårlige miljøer som drar en ut av det normale samfunnet. 

Anonymkode: b081b...940

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tenker jo at det er mye enklere å skli utpå i dårlige miljøer i Oslo, siden det er så sinnsykt mye av det i Oslo. Jeg hadde personlig vært veldig engstelig for dette. Da datteren din har slitt mye med innpass, man finner fort tilhørighet i dårlige miljøer hvor rus og kriminalitet er et faktum. Og på tvers av bydeler er dette et faktum helt ned i barneskolealder. 

Du burde snakke med mannen din, for det eneste han gjør nå er å skyve vekk datteren deres. Kan du kanskje bestille en time for dere to på FVK? Så kan far selv høre av en tredjepart at måten han reagerer på, er ikke riktig. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
Skrevet

Det viktigste er at dere klarer å holde åpne nok informasjonslinjer til at hun evt. tør å kontakte dere om noe skulle skje og hun trenger hjelp. (Selv om hun har drukket alkohol.) 

Nei, det er ikke uvanlig at ungdomsskoleelever eksperimenterer med alkohol. (På et eller annet tidspunkt vil de møte dette uansett.) 

Dere må gjerne snakke med henne om farene med å drikke alkohol, og hva dere er bekymret for ved at hun starter allerede nå. 
Men dere bør nok også vise forståelse for at det er lett for en ungdom å bli utsatt for press (direkte og indirekte) og å gjøre noe dumt. 
Og så bør dere tilpasse dere, og fortsette å kjøre og hente, si at det bare er å ringe, uansett, så kommer dere. 

Om dere skulle ta jenta i å ha drukket, ikke kjeft der og da. Ta heller en voksen samtale etterpå, når hun er edru igjen. 

Hvis dere blir for strenge, og for bastante i at dere ikke liker at hun smaker/prøver, så vil hun finne måter å "lure" dere på. 
Hun vil også kunne bli redd for å ringe hjem hvis hun tror hun vil få kjeft. 

Snakk med henne om de situasjonene hun havner i. Vær åpen for å høre om hvordan hun opplever det. 
Se det med hennes øyne. (Eller forsøk å se det med hennes øyne.) 
Hjelp henne å se løsninger på de dilemmaene hun antagelig havner i. Hva hvis alle vennene drikker? Hva hvis hun er bekymret for å bli utestengt om hun ikke gjør som de andre? Hvis hun velger å drikke, hva kan gjøres for at situasjonen er tryggere? 

Anonymkode: fcc38...64d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er ikke vanlig i 8 og 9 klasse, nei, men det er vanlig i de «gjengene» som har uengasjerte foreldre. Vet det var en venninne gjeng på ungdomsskolen til kusinen min (17 år nå), og disse jentene skulket skolen, drakk i helgene og dro på fester helt i Oslo. Foreldrene er ikke tilstedeværende hos slike ungdommer, men det er jo ikke noe nytt. Når jeg gikk på ungdomsskolen (15-16 år siden) så var det også noen som drakk i 8-9 klasse, men det var også de ungdommene som prøvde ut hasj, hadde sex kjempe tidlig o.l. Det er de samme ungdommene som gjør disse tingene hver eneste generasjon. Jeg tror jentungen din har funnet seg et dårlig miljø, og jeg håper for deres skyld at hun ikke sklir utpå. Har man slitt mye med å passe inn og få venner, så er det veldig enkelt å få innpass i dårlige miljøer som drar en ut av det normale samfunnet. 

Min erfaring (fra 30 år tilbake) var at det absolutt ikke var uvanlig at det var alkohol tilstede på fester der mange fra klassetrinnet var samlet da vi den gangen var 14-16 år. Evt. så hendte det jo, spesielt blant jentene, at vi var med på fester der det også var eldre ungdommer enn oss selv. 

Jeg hadde nok en kombinasjon av eget ønske om ikke å drikke, og foreldre som passet godt på meg, så selv om alkoholen var tilgjengelig for meg, så drakk jeg ikke før jeg var 17år. 
Men mange, også med engasjerte foreldre, drakk både litt og mye, allerede da de var 14 år. De kunne f.eks. si at de overnattet hos hverandre, og så overnattet de der festen var...

Mitt årskull var slik at de som virkelig festet masse og startet med å drikke (og ha sex) tidlig, startet allerede i 13-års alder. Og så var det flere og flere som hang seg på gjennom ungdomsskolen. 

Anonymkode: fcc38...64d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en i 9.klasse selv. Vet at flere av kompisene drikker. Min har smakt sier han,han har ikke vært på fest. Aldri sett han beruset. Er ikke ute i helgene. Dette er nok veldig vanlig at de begynner å eksperimentere i denne alderen. Tenker det viktigste er god dialog og at de kan ringe hjem skulle det være noe. Dette har ikke noe med engasjerte foreldre å gjøre om ungene drikker eller ikke.

Anonymkode: 69be6...74a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Heh?

Jeg var den siste til å drikke alkohol og gikk vel i 9, altså før 8. klasse. 

Men ja, hadde konsekvent hentet henne. 

Anonymkode: aca9a...6b9

• Liker 4
Skrevet

Når ungdom begynner å ruse seg i tidlig trenger en bare å se på hjemmene de kommer fra, slår aldri feil. 

Få ungene inn i sunne fritidssysler med engasjerte foreldre, korps, det meste av individuelle idretter, frivillige organisasjoner, ol.

Anonymkode: 52da0...afe

• Liker 1
Skrevet
kraftwerk skrev (2 timer siden):

Tenker jo at det er mye enklere å skli utpå i dårlige miljøer i Oslo, siden det er så sinnsykt mye av det i Oslo. Jeg hadde personlig vært veldig engstelig for dette. Da datteren din har slitt mye med innpass, man finner fort tilhørighet i dårlige miljøer hvor rus og kriminalitet er et faktum. Og på tvers av bydeler er dette et faktum helt ned i barneskolealder. 

Du burde snakke med mannen din, for det eneste han gjør nå er å skyve vekk datteren deres. Kan du kanskje bestille en time for dere to på FVK? Så kan far selv høre av en tredjepart at måten han reagerer på, er ikke riktig. 

Hva slags dokumentasjon har du på at det er så sinnsykt mye dårlige miljøer i Oslo? Gidder ikke søke, men vedder en femmer på at det drikkes mer blant 9. klassinger i distriktene enn i Oslo. Selvfølgelig har Oslo den største andelen og de verste eksemplene på «dårlige miljøer» men likevel. Å si det er enklere å skli utpå dårligere miljøet i Oslo tror jeg ikke stemmer.

Anonymkode: fc8b2...140

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når ungdom begynner å ruse seg i tidlig trenger en bare å se på hjemmene de kommer fra, slår aldri feil. 

Få ungene inn i sunne fritidssysler med engasjerte foreldre, korps, det meste av individuelle idretter, frivillige organisasjoner, ol.

Du sitter ikke litt for høyt på din høye og ureflekterte hest nå? Ikke alle rusmisbrukere kommer fra dårlige hjem. Ikke alle barn passer inn i sunne fritidssysler med engasjerte foreldre.

Anonymkode: fc8b2...140

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Vi begynte å drikke sprit rundt den tida. Stjal fra foreldre/besteforeldre. Det eneste du kan gjøre er å snakke med poden om konsekvensene med alkohol, ha en belønning om hen ikke drikker før hen er 18, og ha en åpen dialog. Drikker ungen, si at du ikke skal kjefte. Kjør barnet hjem. Vær tryggheten.

Anonymkode: 9a591...6ac

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ruse seg? Merkelig måte å ordlegge seg på. Det er helt normalt å prøve alkohol på ungdomsskolen. Det har ingenting med hvilke familier de kommer fra

Anonymkode: a7b25...48e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ruse seg? Merkelig måte å ordlegge seg på. Det er helt normalt å prøve alkohol på ungdomsskolen. Det har ingenting med hvilke familier de kommer fra

Ikke normalt i det hele tatt, og jo, rus hos foreldre = rus hos barn.

Skrevet

Har en 9-ende klassing i Oslo, sentrum, og alkohol er ikke et tema annet enn på foreldremøter. Hun har veldig mange venner, fra forskjellige miljøer, men ja, det er idrett, korps, kulturskolen, klassen (KG....). "Sammenkomster" skjer ikke, det er faktisk fortsatt overnattinger med foreldre hjemme (ja, jeg ringer og sjekker), kakebaking, hytteturer med foreldre, bursdagsfeiring på kafe på formiddagen, brettspilling (! ja, vi er skeptiske, nei, de har ikke drukket noe til nå). 

Klart vi vet det kommer. Men jeg vil ikke ha noe problem med å si nei til en "sammenkomst" hvis jeg ikke vet hos hvem og de er alene hjemme. Jeg tror jeg vil si nei til rene fester. 

Men følger med på tråden her, til neste år sitter vi vel i det med begge bena. Kanskje. 

Anonymkode: eab9d...990

Skrevet

Takk for svarene, dere!! Ser ut som storparten er enige med meg i at det viktigste er å prøve å holde åpne kanaler med poden og utstyre henne med kunnskap og fornuft sånn at hun kan ta gode valg på egne vegne. Vi har for lengst sett RUS-serien til Leo Ajkic med henne, og har prata mye om farene ved alkohol, nulltoleranse for narkotika, potensielle farer ved beruselse, at man kan bli filmet og lagt ut på nett, hvordan hun selv vil fremstå osv osv. jeg opplever henne som rimelig reflektert- samtidig bare ei jente på 14,5 som vil være med på det som er spennende...

Ja, vi har prøvd å hente henne spes i helgene. vil gjerne følge med litt ekstra da. Til tross for at hun har nye venner vi ikke kjenner har jeg fått tak i telefonnummer til en del av mammaene her og kontaktet de når de skal samles hos noen, for å sjekke at det faktisk er voksne hjemme. Vi har klare innetider, opplyser henne og forklarer henne hva vi forventer og hva som er viktig - og til hennes eget beste. 

Jeg føler absolutt på ingen måte vi faller inn i kategorien "dårlig hjem" med barn som "ruser seg", som en anonym over insinuerer (!) 😫 Både jeg og far er høyt utdanna og engasjerte foreldre som vil barnas beste. Jenta har vel smakt på noen få ganger, det er lett å føle seg dratt med av vennene og jeg skal ha meg frabedt å bli omtalt som foreldrer som liksom ikke bryr meg. Har virkelig prøvd å ha tydelige regler og snakket med henne om forventninger. Dette handler mye mer om vennemiljø enn familie!! Kan opplyse om at jeg har to barn til og ingen av de smakte alkohol før langt opp på vgs, for slik var det i *deres vennemiljøer.

I Oslo opplever jeg det som at barn på vestkanten starter tidligere med alkohol enn østover- det handler om økonomi og religion bl.a. Podens venninner er fra nord og vest i byen. Snakket akkurat med en venninne som har barn i Bærum, og hun fortalte også at veldig mange startet å drikke der den 17. mai'en de var 14 år, så er vel kanskje ikke så uvanlig. Like fullt, absolutt ikke ønskelig og vi vil fortsette å være tett på, så klart..

TS

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2022 den 18.30):

Alkohol er rus.... Etter min erfaring, som en ganske streit ungdom gjennom hele ungdomsskolen, vil jeg heller at mine barn skulle ruse seg på marijuana enn alkohol. Flere av mine venninner på ungdomsskolen hadde sex i alkoholrus, blacket ut og tok sjanser de aldri ville gjort edru. 3 gutter i parralellklassen fyllekjørte, en av dem sitter i rullestol, en døde momentant og den siste sliter psykisk ennå pga dette. Jeg er ikke avholds nå så det er sagt. 

Har mistet en venn som frøs ihjel i fylla. En annen ble voldtatt i fylla. Og har et familiemedlem som ble alkoholiker som 14 åring. Genetisk alkoholisme dog. Interessant og skremmende hvor mange som bagatelliserer alkohol. 

Åpen dialog er alfa og omega, datteren din må tørre å fortelle og være åpen. 

Anonymkode: 1158c...c2a

Skrevet
On 11/21/2022 at 6:33 PM, AnonymBruker said:

Ikke normalt i det hele tatt, og jo, rus hos foreldre = rus hos barn.

Selvfølgelig er det vanlig med alkoholstart på ungdomskolen. Det betyr ikke at man sier til ungene at det er greit. 

Anonymkode: 66154...3fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...