AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #1 Skrevet 21. november 2022 Det er en stund siden jeg var gravid sist og ting har gått litt i glemmeboka, derfor spør jeg her inne og håper dere har noen erfaringer å dele. Er i uke 32 nå og har fått påvist svangerskapsdiabetes. Ved siden av dette har jeg tidligere hatt veldig store barn og en fødsel der barnet satt fast i skuldrene. Det var derfor tidlig klart at jeg skulle få tett oppfølging dette svangerskapet. Det synes jeg i grunn ikke det har vært, kun blod/urinprøve, blodtrykk og spørsmål om alt er bra, har vært på til sammen 4 kontroller siden positiv test. Har forsøkt få jordmor nå etter uke 22, men de er desverre fullbooket frem til etter termin, så har kun lege å gå til nå. Saken er at siden det er risiko for (for)stort barn, burde størrelsen og vekstkurven kanskje taes med? Hitill har ingen sjekket magen min, hverken for SF mål eller leie og begynner lure litt, tenker jeg tar dette spørsmålet opp på neste kontroll. Men burde ikke dette sjekkes over en lengre periode? Må nesten mase litt om å få kontroller nå til timer til de ukene jeg skal, for dette settes ikke opp av legen og føler igrunn det er lite kunnskap, men slik er det kanskje hos fastleger? Må antakelig settes igang før og har ultralyd i uke 37, er det derfor det ikke blir gjort målinger..? Noen erfaringer her? Anonymkode: d0b21...e99
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #2 Skrevet 21. november 2022 Så rart, det er jo en del av standard-kontrollene? Meg målte de SF første gang i uke 24 (første kontroll etter den i uke 8-12 der det ikke er noe mage å måle) og deretter på hver kontroll etter det, var vel hver 4. uke og etterhvert hver 2. uke. Anonymkode: 4a578...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #3 Skrevet 21. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Så rart, det er jo en del av standard-kontrollene? Meg målte de SF første gang i uke 24 (første kontroll etter den i uke 8-12 der det ikke er noe mage å måle) og deretter på hver kontroll etter det, var vel hver 4. uke og etterhvert hver 2. uke. Anonymkode: 4a578...fbe Legger til at jeg ble målt både når jeg var på kontrollen hos fastlegen og når jeg var på hos jordmor (gikk litt om hverandre) Anonymkode: 4a578...fbe
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #4 Skrevet 21. november 2022 Og sånn jeg har forstått det sier ikke SF-mål så mye om størrelse på baby men mer på om veksten er passe? At veksten over tid skal følge en kurve.. Så om feks SF-målet dropper så kan det tyde på at baby ikke vokser som den skal og man tar UL.. feks.. (jeg er ikke sikker altså men trodde det var sånn) Anonymkode: 4a578...fbe
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #6 Skrevet 21. november 2022 Jeg har målt SF fra uke 25 som var første kontroll hvor jeg hadde mage. Jeg ligger helt øverst på kurva, men vet at ungen antagelig er gjennomsnittlig fordi jeg har hatt en del ekstra ultralyder hvor de jevnt over har målt han til rundt 50 percentilen. Jordmora sa det er utviklingen av min kurve de ser på, ikke nødvendigvis om magen er stor. Men nå har jeg som sagt hatt en del ul, så de har andre indikasjoner på størrelsen til barnet. Anonymkode: d39da...811
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #7 Skrevet 21. november 2022 Fra det er mulig på skjemaet. Det er vel uke 24/25 Anonymkode: 531c4...0cb
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #8 Skrevet 21. november 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Og sånn jeg har forstått det sier ikke SF-mål så mye om størrelse på baby men mer på om veksten er passe? At veksten over tid skal følge en kurve.. Så om feks SF-målet dropper så kan det tyde på at baby ikke vokser som den skal og man tar UL.. feks.. (jeg er ikke sikker altså men trodde det var sånn) Anonymkode: 4a578...fbe Det var det jordmor fortalte meg, i hvert fall. Og her var SF-målet på gjennomsnittet fra første måling og ut svangerskapet, men babyen som kom ut var mye mindre enn SF-målet skulle tilsi. Anonymkode: a61e8...c35
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #9 Skrevet 21. november 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det var det jordmor fortalte meg, i hvert fall. Og her var SF-målet på gjennomsnittet fra første måling og ut svangerskapet, men babyen som kom ut var mye mindre enn SF-målet skulle tilsi. Anonymkode: a61e8...c35 Her var baby mye større enn SF-målet skulle tilsi. Anonymkode: 531c4...0cb
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #10 Skrevet 21. november 2022 Så sjukt at du er i uke 32 og ikke fått målt enda! De kan jo ikke bare stenge sjappa og si at de er fullbooket frem til du har termin, du må jo få oppfølging! Hvilken kommune er dette?!😅 Anonymkode: 642a2...f2a 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #11 Skrevet 21. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Så sjukt at du er i uke 32 og ikke fått målt enda! De kan jo ikke bare stenge sjappa og si at de er fullbooket frem til du har termin, du må jo få oppfølging! Hvilken kommune er dette?!😅 Anonymkode: 642a2...f2a Enig. Ganske spesielt! Jeg har fått målt SF hos fastlege og jordmor hver kontroll (annenhver gang), siden uke 24 eller noe. Jordmor sjekket leie i uke 28, legen gjorde det ikke i uke 32, men babyen var enda ikke festet i uke 36. Herregud, nå er jeg glad jeg bor i en by med normal oppfølgning. Anonymkode: 6e62d...5d2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Skrevet 21. november 2022 Hvor store barn har du født TS? Anonymkode: 0d54d...65a
RockyRose Skrevet 21. november 2022 #13 Skrevet 21. november 2022 Syns dette høyres skummelt ut. Får du ikkje kome inn på kontroll med jordmor på sjukehus heller? Eg har hatt SF-mål ved alle kontrollane mine etter veke 20+. Har hatt kontroll kvar 3-4 veke sidan, normalt svangerskap. Då lyttar også jordmor på hjartelyd, kjenner korleis baby ligg osv. Det er jo veldig viktig mtp fare for setefødsel og risiko for for stor baby for norma fødsel?!
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #14 Skrevet 21. november 2022 Veldig rart at du ikke kan få kontroller hos jordmor fordi de er «fullbooket»? Legen skal uansett måle SF-mål, men likevel hårreisende at du ikke kan få jordmor. Ellers er ikke SF-mål noe som kan si noe om størrelsen på baby. I mitt forrige svangerskap fulgte målene kurven hele veien, men barnet som ble født hadde lavere fødselsvekt enn svangerskapslengden skulle tilsi. I dette svangerskapet blir jeg fulgt godt opp for å følge med på vekst, og har til nå hatt UL på sykehuset i uke 12, 18, 24 og nå snart uke 30. Det er kanskje ikke like «kritisk» med ultralyder så tidlig hvis det i all hovedsak dreier seg om å avgjøre om du trenger KS, men synes oppfølgingen du har fått er dårlig. Selv uten din tidligere historie med svangerskap/fødsel. Anonymkode: 4ed85...0db
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #15 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig rart at du ikke kan få kontroller hos jordmor fordi de er «fullbooket»? Legen skal uansett måle SF-mål, men likevel hårreisende at du ikke kan få jordmor. Ellers er ikke SF-mål noe som kan si noe om størrelsen på baby. I mitt forrige svangerskap fulgte målene kurven hele veien, men barnet som ble født hadde lavere fødselsvekt enn svangerskapslengden skulle tilsi. I dette svangerskapet blir jeg fulgt godt opp for å følge med på vekst, og har til nå hatt UL på sykehuset i uke 12, 18, 24 og nå snart uke 30. Det er kanskje ikke like «kritisk» med ultralyder så tidlig hvis det i all hovedsak dreier seg om å avgjøre om du trenger KS, men synes oppfølgingen du har fått er dårlig. Selv uten din tidligere historie med svangerskap/fødsel. Anonymkode: 4ed85...0db Glemte å legge til at disse vekstkontrollene kommer i tillegg til de ordinære timene hos jordmor på helsestasjonen. Anonymkode: 4ed85...0db
snurk Skrevet 21. november 2022 #16 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig. Ganske spesielt! Jeg har fått målt SF hos fastlege og jordmor hver kontroll (annenhver gang), siden uke 24 eller noe. Jordmor sjekket leie i uke 28, legen gjorde det ikke i uke 32, men babyen var enda ikke festet i uke 36. Herregud, nå er jeg glad jeg bor i en by med normal oppfølgning. Anonymkode: 6e62d...5d2 Jeg bor i en av Norges største byer og her er kapasiteten på jordmødre sprengt. Det spiller ingen rolle om man bor i by eller tettsted, når man har ubrukelige politikere som ikke ser viktigheten av fødeselsomsorg 😞
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #17 Skrevet 21. november 2022 snurk skrev (1 minutt siden): Jeg bor i en av Norges største byer og her er kapasiteten på jordmødre sprengt. Det spiller ingen rolle om man bor i by eller tettsted, når man har ubrukelige politikere som ikke ser viktigheten av fødeselsomsorg 😞 Men det er jo et poeng at man kontakter jordmor tidlig i svangerskapet slik at oppfølging kan planlegges for de som skal ta imot også. Det står ganske klart understreket på helsenorge at man skal ta kontakt tidlig, så fort man vet at man er gravid. Jeg kontaktet helsestasjon i juli og fikk første time i slutten av november (uke 24) så det sier seg selv at hvis man venter til uke 22, slik TS gjorde, så vil alle timene være fylt opp. Her er det jo ikke oppfølgingen i kommunen som er hårreisende dårlig men TS som ikke har gjort sin del av kriteriet for å få oppfølging - å faktisk melde fra at behovet er der innenfor rimelig tid. Anonymkode: 0d54d...65a
snurk Skrevet 21. november 2022 #18 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men det er jo et poeng at man kontakter jordmor tidlig i svangerskapet slik at oppfølging kan planlegges for de som skal ta imot også. Det står ganske klart understreket på helsenorge at man skal ta kontakt tidlig, så fort man vet at man er gravid. Jeg kontaktet helsestasjon i juli og fikk første time i slutten av november (uke 24) så det sier seg selv at hvis man venter til uke 22, slik TS gjorde, så vil alle timene være fylt opp. Her er det jo ikke oppfølgingen i kommunen som er hårreisende dårlig men TS som ikke har gjort sin del av kriteriet for å få oppfølging - å faktisk melde fra at behovet er der innenfor rimelig tid. Anonymkode: 0d54d...65a Nå er det slik at ikke alle finner ut at de er gravid i uke 4 og kan gå å booke time hos jordmor ukesvis i forkant. Det sier seg selv at tilbudet er for dårlig om man må registrere seg 4 måneder i forkant for å kunne få time hos jordmor 🙄
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #19 Skrevet 21. november 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig rart at du ikke kan få kontroller hos jordmor fordi de er «fullbooket»? Legen skal uansett måle SF-mål, men likevel hårreisende at du ikke kan få jordmor. Ellers er ikke SF-mål noe som kan si noe om størrelsen på baby. I mitt forrige svangerskap fulgte målene kurven hele veien, men barnet som ble født hadde lavere fødselsvekt enn svangerskapslengden skulle tilsi. I dette svangerskapet blir jeg fulgt godt opp for å følge med på vekst, og har til nå hatt UL på sykehuset i uke 12, 18, 24 og nå snart uke 30. Det er kanskje ikke like «kritisk» med ultralyder så tidlig hvis det i all hovedsak dreier seg om å avgjøre om du trenger KS, men synes oppfølgingen du har fått er dårlig. Selv uten din tidligere historie med svangerskap/fødsel. Anonymkode: 4ed85...0db Det er helt vanlig med fullbooket jordmor. Derfor mange av oss sier man må booke i det man får positiv test Anonymkode: 531c4...0cb
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #20 Skrevet 21. november 2022 snurk skrev (Akkurat nå): Nå er det slik at ikke alle finner ut at de er gravid i uke 4 og kan gå å booke time hos jordmor ukesvis i forkant. Det sier seg selv at tilbudet er for dårlig om man må registrere seg 4 måneder i forkant for å kunne få time hos jordmor 🙄 Det er en veldig fin mellomting på uke 4 og uke 22 da. Man kan ikke la være å gjøre sin del og klage på manglende oppfølging i ettertid. Det er sikkert veldig mange punkter i fødselsomsorgen som kan kritiseres, helt klart, men man kan ihvertfall starte med å gjøre sin del før man begynner å klage på manglende oppfølging. Anonymkode: 0d54d...65a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå