Gå til innhold

Noen som har vært på avrusning for Sobril?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har benyttet Sobril over tid og trengt avrusning- og hvilke mengder dere brukte hvor ofte/lenge? 

(Tenker KUN Sobril, og ikke om man har lagt til andre avhengighetsdannende medikamenter og). 

Anonymkode: 93299...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sto på 75 mg daglig fordelt på 4 doser + opptil 25 mg daglig ved behov i et halvt år. Var egentlig ment for en kort periode, men pga. dårlig journalføring ble det glemt at jeg var satt på Sobril fast. Fikk medisiner for å dempe abstinenser mens jeg trappet ned (blant annet Orfiril), men aner ikke om de egentlig hadde noe særlig effekt. Legene mente jeg hadde effekt av dem, da. Husker ikke hvor lang tid vi brukte på nedtrappingen, men jeg fikk i ettertid høre at det ble tatt over for kort tid og at de skulle brukt minst dobbelt så lang tid, i tillegg til at jeg helst skulle vært innlagt på sykehus under den første etappen i stedet for å ta alt hjemme. Fordi jeg var under 18 ville de helst at jeg skulle få det til hjemme, men foreldrene mine var veldig tydelige på at de nektet å ta på seg noe sånt igjen. De sov på skift med stoppeklokke fordi jeg hadde korte pustestans når jeg sov, blant annet. 😅

Anonymkode: b9362...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, trappet ned selv gradvis. Sakte men sikkert...

greit tips her: https://rusinfo.no/2014/12/nedtrapping-sobril/

Anonymkode: 9143b...904

Ja, men tenkte på innleggelse :) 

Hva var dine symptomer? 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sto på 75 mg daglig fordelt på 4 doser + opptil 25 mg daglig ved behov i et halvt år. Var egentlig ment for en kort periode, men pga. dårlig journalføring ble det glemt at jeg var satt på Sobril fast. Fikk medisiner for å dempe abstinenser mens jeg trappet ned (blant annet Orfiril), men aner ikke om de egentlig hadde noe særlig effekt. Legene mente jeg hadde effekt av dem, da. Husker ikke hvor lang tid vi brukte på nedtrappingen, men jeg fikk i ettertid høre at det ble tatt over for kort tid og at de skulle brukt minst dobbelt så lang tid, i tillegg til at jeg helst skulle vært innlagt på sykehus under den første etappen i stedet for å ta alt hjemme. Fordi jeg var under 18 ville de helst at jeg skulle få det til hjemme, men foreldrene mine var veldig tydelige på at de nektet å ta på seg noe sånt igjen. De sov på skift med stoppeklokke fordi jeg hadde korte pustestans når jeg sov, blant annet. 😅

Ah ok.

Det var veldig høye doser! Jeg bruker 10 mg 3-4 gg i uken.

Skjønner godt det burde vært overvåket ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva var dine symptomer? 

Ah ok.

Tror dosene var så høye fordi jeg forbrenner enkelte medisiner veldig raskt (CYP-mutasjon). Er usikker på om Sobril er en av dem, men det er den eneste logiske forklaringen jeg kan tenke meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva var dine symptomer? 

Ah ok.

Du blir ikke innlagt når du bruker mindre enn 10mg sobril daglig, du vil sikkert ikke trenge avrusning heller.  10mg 3-4 ganger i uken er helt moderat forbruk

Anonymkode: 4cd2d...c07

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på sobril i 10 år. 60 mg ca. Hadde abstinenser over ett år. Det var rett og slett heftige greier. De som ikke tror man kan bli veldig avhengig av sobril vet ikke hva de snakker om. Jeg hadde en liste lang med abstinenser for lang til å skrive her. Men du kommer deg gjennom det med tiden til hjelp. Noen får mye abstinenser, Andre mindre. Det spørs hvor lenge du har brukt det og doser. 

Anonymkode: 906fe...65f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gikk på sobril i 10 år. 60 mg ca. Hadde abstinenser over ett år. Det var rett og slett heftige greier. De som ikke tror man kan bli veldig avhengig av sobril vet ikke hva de snakker om. Jeg hadde en liste lang med abstinenser for lang til å skrive her. Men du kommer deg gjennom det med tiden til hjelp. Noen får mye abstinenser, Andre mindre. Det spørs hvor lenge du har brukt det og doser. 

Benzo er heftige saker....folk aner ikke hvor ille det kan gå. Tenk på hvor mange som justerer angst med dette i lavere doser, galskap.

I dag er jeg fri for alt, bruker ikke noe. Ikke koffein, nikotin eller alkohol heller.

Livet er best uten stimulanter og rus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Benzo er heftige saker....folk aner ikke hvor ille det kan gå. Tenk på hvor mange som justerer angst med dette i lavere doser, galskap.

I dag er jeg fri for alt, bruker ikke noe. Ikke koffein, nikotin eller alkohol heller.

Blir helt uvel over hvor lav terskel mange leger har for å skrive ut benzo. Unner ikke mine verste fiender en sånn nedtrapping, og de unner jeg mye vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir helt uvel over hvor lav terskel mange leger har for å skrive ut benzo. Unner ikke mine verste fiender en sånn nedtrapping, og de unner jeg mye vondt.

Ja, fordi de har IKKE PEILING på hva avhengighet er som regel.

Men er nok nok av leger som også er pillemisbrukere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva var dine symptomer? 

Ah ok.

Det klarer du selv. Den store tabben som gjøres (av leger også) er å ta nedtrapping for raskt. Nå var ikke det særlig mye, likevel ; bruk et halvår og kjøp en vekt som måler små måleenheter til å ta bort bittelitt av gangen så slipper du å ha kjip avvenning.  De som tar høyere doser burde bruke et år. Hvorfor skynde seg til nederlag heller enn å ta det langsomt til suksess? 

Anonymkode: 80291...cee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er veldig glad for at legen min hadde akkurat "lav" nok terskel til å skrive det ut til meg. Kunne gått katastrofalt hvis jeg ikke fikk behandling når jeg gjorde.

Synes det er synd at folk er livredde for piller! Ja, man skal ha respekt for de og man må huske å lese pakningsvedlegget. Men de fleste vil greie helt fint å bruke dem slik de er ment, en nødmedisin til bruk i kortere perioder, og blir heldigvis ikke avhengige.

Anonymkode: 5c61b...7c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med en så kjempelav dose trenger du ikke å dra på avrusning. Jeg bruker Sobril, og kan i perioder bruke 15-30 mg hver dag i 2-4 uker av gangen. Så slutter jeg bare plutselig, merker lite til ingenting av abstinenser/bivirkninger.

Det er individuelle forskjeller selvsagt. Hvis du vil være på den suuuupertrygge siden så kan du ta en 5 mg 3-4 dager i uka i ei uke eller to før du kutter helt ut. Avrusningsklinikk er helt unødvendig.

Anonymkode: 3f4bf...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

nei, det er ti år siden dette nå, og jeg rører heller ikke noe. Sobril er det minst avhengighetsskapende benzoet, og derfor tror enkelte at det er så mildt og ufarlig, men er du avhengig, er du avhengig, og det blir man lett av sobril og. Man skal passe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du skriver til sist er helt sant.

For å sammenligne din og TS sin situasjon: TS bruker 30-40 mg i uka, du brukte 420 mg i uka. Det er 10-15 ganger så mye, så tror nok dette vil gå relativt smertefritt for TS.

Anonymkode: 3f4bf...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette er ekstremt forskjellig fra min historie så jeg vil gjerne dele min. 

Jeg var nettopp innlagt på avgifning av sobril. Hadde stått på sobril i 8 år og tok 1-4stk 10mg daglig. Skulle være innlagt i to uker, men jeg var ferdig etter en uke. Jeg trappet raskere ned enn legen hadde satt opp for meg, derfor ble det en uke. Meningen var å trappe ned 5mg daglig. Jeg fikk også ofiril to ganger daglig, som skal være krampedempende,men merket ikke noe til de. Slet litt på kveldene med generell angst og uro, men fikk da seroquel for å sove, og det funket bra for meg. 

Jeg hadde lest om, hørt om og gruet meg noe helt vanvittig til å slutte på sobril pga alt som står om det. Men for å være ærlig, det var lekende lett for meg å slutte. Det å være innlagt var mye verre. Det å bli overvåket og ikke kunne gå noe sted alene. Kanskje det var lett for meg å slutte fordi jeg hadde leger rundt meg 24/7 og at jeg følte meg trygg hvis jeg fikk anfall. Mye av grunnen til at jeg begynte på sobril var panikkanfall jeg ikke klarte styre, og som jeg trodde skulle ta livet av meg. Så, det er ikke nødvendigvis så forferdelig å slutte som "alle" sier, men jeg sier heller ikke det er like lett for andre som det var for meg.

Ts, 10mg 3-4 ganger i uka er ikke nok til at du trenger en innleggelse hvis dette er det eneste du skal slutte med. Start med å trappe ned og vær målbevisst på å klare det. Du vil få til dette uten innleggelse, og for å si det sånn, en avgiftning er ikke noe du vil. Det er lukket tvang, man får ikke gå ut alene, og sitter mest på rommet hele oppholdet. Dette klarer du alene og jeg heier på deg! 💪❤️

Anonymkode: fb333...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...