Gå til innhold

Dere som er ufør, hva er dere uføre for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør av ren nysgjerrighet. Er ikke ute etter å dømme.

Anonymkode: e0303...f41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kompleks dissosiativ lidelse som (selvsagt) inkluderer kptsd pga "alle" følgesdiagnoser (angst, depresjon etc).

Anonymkode: f6304...964

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kptsd, engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse, fibromyalgi, IBS, revmatisme, div hudsykdommer, migrene. Er de tre første som er hovedårsaken, de andre er følgesykdommer.

Anonymkode: 84fa8...ff9

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke ufør, men går på aap for øyeblikket. Pga. fibromyaligi og alt det medfører.. Er/var i en veldig fysisk jobb som absolutt ikke fungerer for helsen min. Driver heldigvis å omskolerer meg til noe som er fysisk lettere ❤️ Ferdig til våren 🥰

Anonymkode: fb97b...08e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Autisme, angst og mageproblemer.

Anonymkode: 6a4d4...97d

• Hjerte 2
Skrevet

Aggressiv leddgikt, men hadde også en unnvikende personlighetsforrstyrrelse fra før, samt sosial fobi og generalisert angst. Mye bedre nå da, etter noen operasjonen og mange slitsomme år, så planlegger og håper å få kommet meg ut i arbeidslivet etterhvert. 😁

Anonymkode: 95bdf...49e

• Hjerte 3
Gjest Ms Baxter
Skrevet

Var sykemeldt/ gikk på aap pga en arbeidskonflikt, fikk diagnosene fibromyalgi og Asperger (har slitt en del sosialt, hatt angst og depresjoner periodevis hele mitt voksne liv) under utredninga. Fikk ufør 60% og tilrettelagt jobb i 40% stilling (Jobbet 100% i pleieyrket)

Skrevet

Nakke/Hodeskade  etter kollisjon.

Har også fått fatigue etter korona, så hadde jeg ikke vært ufør fra før av hadde jeg vært sykemeldt nå.

Anonymkode: 4d376...2d9

• Hjerte 2
Skrevet

Kptsd og engstelig/unnvikende PF. Sterk angst og moderat depresjon som følge av diagnosene. 

Anonymkode: fe7a4...489

• Hjerte 1
Skrevet

Diverse psykiske lidelser, dystymi, moderat til alvorlig depresjon, borderline, diverse angstlidelser, særlig sosial angst. Så har jeg også fysiske sykdommer i tillegg, revmatisme blant annet. 

• Hjerte 1
Skrevet

Veldig mange som har kPTSD?

Hva gjør dere for å prøve å komme dere ut av denne situasjonen? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Just now, NigBigger said:

Veldig mange som har kPTSD?

Hva gjør dere for å prøve å komme dere ut av denne situasjonen? 

EMDR er prøvd uten resultat, PF'en blokkerer for at jeg skal ha noen virkning. Venter i kø for å prøve behandling hos psykiater. 

Skrevet

Anbefaler å prøve, meditasjon, trening, yoga, søke genuine relasjoner til andre mennesker.

kptsd er egentlig ikke så rart, mer et resultat av et sykt samfunn vi lever i.

Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Flere som har merket seg at uføre har lister lange som et vondt år på diagnoser? Ingen som feiler kun en ting?

Skrevet

Jeg har lagt merke til  det. Og jeg tror i 90% av tilfellene så startet symptomene med psyken.
Også kommer det veldig mange følgefeil når sykdommen forplanter seg i kroppen.

Anonymkode: 4e317...12b

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, NigBigger said:

Anbefaler å prøve, meditasjon, trening, yoga, søke genuine relasjoner til andre mennesker.

kptsd er egentlig ikke så rart, mer et resultat av et sykt samfunn vi lever i.

Dette er vanskelig å prøve når funksjonsnivået er på det nivået at jeg har nok med å få i meg næring og en hårvask i uka.

Just now, PanteneProVVV said:

Flere som har merket seg at uføre har lister lange som et vondt år på diagnoser? Ingen som feiler kun en ting?

Det blir gjerne slik fordi en diagnose er som en boks du skal passe inn i, men mennesker er forskjellige, så du passer gjerne inn i flere bokser. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

ME

Anonymkode: 51ee4...982

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kronisk hj.rytmeforstyrrelse (ventrikkelflimmer) + div. komplikasjoner etter hjertestans.  Bl.a. nedsatt hørsel. Har diagnose  "Gjenoppliving med positivt resultat" ....  Så det var nære på.   Jobber litt frivillig da.

Anonymkode: 032af...b9e

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet

Tror mange/mange leger dundrer på med de diagnosene og plagene man kan finne for å få gjennom en uføresøknad for et menneske som ikke mestrer å jobbe fullt. Så alle diagnosene er en bivirkning av samfunnet og «språket» man bruker for å få innvilget et liv uten å måtte jobbe 100% for mennesker hvor dette av ulike helsehensyn ikke er mulig. 

Anonymkode: bf0f5...110

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Grunnlaget for uføretrygd søknaden: Emosjonell ustabil PF
Den reelle uoffisielle (enn så lenge) diagnosen: Kompleks PTSD. 

Kan ikke søke uføretrygd med kompleks PTSD fordi den er ikke godkjent før ICD-11 tas i bruk. Går fortsatt i traumebehandling 2 år etter innvilgelse av uføretrygd, ingen bedring så langt. 

Anonymkode: f1df5...1af

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...