AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #21 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ble arbeidsledig nå for ikke så lenge siden. Brukte dagene på å søke jobber og nå har jeg fått meg en jobb som starter i sent i januar. Så tilbake til spørsmålet; hva i alle dager skal jeg bruke all tiden min på? Føler jeg har så mye tid til overs og ingenting å finne på😅 Dersom noen har noen tips til hvordan opprettholde rutiner når man ikke er i jobb? Anonymkode: 94f18...350 Dette er kanskje ikke så poplært å si, men nyt det. Du har en jobb å gå til i januar. #luksus Jeg hadde slappet av, gått turer/trent, sett serier, laget god mat, ta deg en langhelg et sted om økonomien tillater det. Dette er jo som ferie....å det sier jeg kun siden du har en jobb der fremme. Anonymkode: b5a33...341 2
Gjest EmKay Skrevet 21. november 2022 #22 Skrevet 21. november 2022 Trene, få en ny hobby, går turer, lese bøker, ta et kurs, ta en gjennomgang av huset/leiligheten og kvitt deg med dritt du ikke har bruk for.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #23 Skrevet 21. november 2022 Åh nyt det! Har du funnet sted å bo? Slutten av januar er egentlig ikke så lenge til, nå kommer jo desember straks og det bruker å gå fort. Så vil jeg ville nytt det maksimalt og slappet av slik at du er klar for å starte i jobb i slutten av januar med masse energi. Er du glad i julen? Jeg hadde nok brukt tiden frem til jul for å gjøre alle de koselige juletinga man egentlig sjeldent rekker så mye i en hektisk hverdag, som å se mest mulig julefilmer, kanskje bake litt, kose deg med å kjøpe julegaver/pakke dem inn fint, gå turer mens det er dagslys, høre på podcaster, pusle puslespill, vaske og få det fint til jul, mens du hører på julemusikk. Lagt inn litt trening! Gå på kjøpesenter midt på dagen når folk er på jobb. Er du i en by? Gå på julemarked og stå på skøtyer (utendørs/innendørs hall?). Du kan jo ta en kortere helgetur til København eller Stockholm eller noe for å gjøre noe annet enn helg også Så, hadde jeg nok sett på muligheten for å dra på ferie en uke i januar når julen er over og du venter på å gå å begynne i jobben. Tenker det er beste tidspunktet å lade batteriet på. Jeg er arbeidsledig selv og har vært det en stund, jeg venter faktisk svar på om jeg får en jobb denne uken som også er oppstart i januar. Jeg har så lyst at det skal gå i boks for det er så ulidelig kjedelig å gå hjemme og leve i uvisse, føler jeg utnytter dagene svært dårlig og blir veldig lite produktiv av denne usikkerheten. Har så lyst å kunne slappe skikkelig av ved å vite at jeg har noe å gå til i januar. Så alt dette jeg beskriver er vel egentlig ting jeg har lyst å gjøre om jobben går i boks. Men i tillegg til dette så må jeg også finne sted å bo der jobben er, og det kommer til å ta litt tid. Kryss fingrene for meg og så håper jeg du nyter de to neste månedene for det fulle! Anonymkode: 6993c...163
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #24 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må trene deg opp, mentalt og fysisk. Dagens arbeidsliv er knallhardt og det er viktig å være godt forberedt. Ikke fall for fristelsen til å døgne eller bli sofagris. Hold en døgnrytme lik den du vil ha i jobb. Har du barn? da kan du i så fall starte med å planlegge hverdagene for at det skal bli minst mulig stress. Er det noen internkurs du kan ta via nettet ville jeg gjort det nå. Opplæringen i nye stillinger går ofte (for) fort. Anonymkode: 8e232...aed Vil tro ts har søkt en jobb h*en er kvalifisert til og ikke har noe problem med å takle. At dagens arbeidsliv er knallhardt kommer vel helt an på yrket og person? Høres ut som personen skal i krigen. Anonymkode: b5a33...341 1
Gjest Warrior Skrevet 21. november 2022 #25 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Et av mine problemer var jo at absolutt alle jeg kjente, også mannen, var på jobb. En sjelden gang kunne ei venninne stille på en lunsj. Kvelden var jo aldri noe problem, da var jo ting som ellers. Men tiden 8-18 var mange timer å "slå i hjel" når man ikke liker TV. Jeg hadde jo slakke perioder som student og, men det var noe annet, for da var det jo mange andre i samme situasjon. Anonymkode: 4a450...977 Men det finnes jo så mye annet å gjøre enn å sitte hjemme å se på tv
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #26 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du må trene deg opp, mentalt og fysisk. Dagens arbeidsliv er knallhardt og det er viktig å være godt forberedt. Ikke fall for fristelsen til å døgne eller bli sofagris. Hold en døgnrytme lik den du vil ha i jobb. Har du barn? da kan du i så fall starte med å planlegge hverdagene for at det skal bli minst mulig stress. Er det noen internkurs du kan ta via nettet ville jeg gjort det nå. Opplæringen i nye stillinger går ofte (for) fort. Anonymkode: 8e232...aed Jeg er enig i at det er lurt å opprettholde døgnrytme og ikke snu døgnet, men jeg er svært uenig i at vedkommende skal begynne å sette seg inn i jobben og gjøre ting på fritida før en begynne, ved å tilby seg å ta internkurs nå. Ja, arbeidsliv er hardt, og mye av det skyldes at for mange gir alt for mye av seg selv på jobb og ikke klarer å koble av på fritiden og tror at de må bevise noe uten at man får igjen for det, og dermed sliter de seg ut. Å begynne å jobbe gratis før man faktisk har startet er det verste man kan gjøre, da begynner man å legge energien i jobben før man må og lager seg en vane der man ikke setter klare nok grenser for jobben. TS, ikke under noen omstendigheter begynn å engasjere deg i jobben før du har startet, og gjør det kun når du er på jobb. Sikkert fristende å tenke at man får en bedre start om man er litt forberedt, men som sagt, så handler dette om å lære seg å sette grenser mellom jobb og fritid. Anonymkode: 6993c...163 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #27 Skrevet 21. november 2022 Å være ufrivillig arbeidsledig forstår jeg er dritt og tar på psykisk. Men nå som det er løst og du har jobb å gå tip, nyt det! Lag deg en timeplan. Feks stå opp 08, dra på trening 09. Spis lunsj kl 11. Kl 12 så er det et husprosjekt (en dag vaske lister, en annen dag vaske innvendig i kjøkkenskap, rydd i klesskapet en tredje dag osv). Om det er fint vær så rekker du en tur i dagslys kl 14. Og så har du tid til å legge litt ekstra tid i hjemmelaget sunn, middag. Det er jo også snart desember, så kanskje en bakedag eller to? Anonymkode: d40b4...593
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #28 Skrevet 21. november 2022 Det er no over ein månad att til januar. Du kan jo finne deg ein korttidsjobb i mellomtida. Det er mange som treng ekstra hjelp no før jul. Anonymkode: ff9f0...7fa
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #29 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Åh nyt det! Har du funnet sted å bo? Slutten av januar er egentlig ikke så lenge til, nå kommer jo desember straks og det bruker å gå fort. Så vil jeg ville nytt det maksimalt og slappet av slik at du er klar for å starte i jobb i slutten av januar med masse energi. Er du glad i julen? Jeg hadde nok brukt tiden frem til jul for å gjøre alle de koselige juletinga man egentlig sjeldent rekker så mye i en hektisk hverdag, som å se mest mulig julefilmer, kanskje bake litt, kose deg med å kjøpe julegaver/pakke dem inn fint, gå turer mens det er dagslys, høre på podcaster, pusle puslespill, vaske og få det fint til jul, mens du hører på julemusikk. Lagt inn litt trening! Gå på kjøpesenter midt på dagen når folk er på jobb. Er du i en by? Gå på julemarked og stå på skøtyer (utendørs/innendørs hall?). Du kan jo ta en kortere helgetur til København eller Stockholm eller noe for å gjøre noe annet enn helg også Så, hadde jeg nok sett på muligheten for å dra på ferie en uke i januar når julen er over og du venter på å gå å begynne i jobben. Tenker det er beste tidspunktet å lade batteriet på. Jeg er arbeidsledig selv og har vært det en stund, jeg venter faktisk svar på om jeg får en jobb denne uken som også er oppstart i januar. Jeg har så lyst at det skal gå i boks for det er så ulidelig kjedelig å gå hjemme og leve i uvisse, føler jeg utnytter dagene svært dårlig og blir veldig lite produktiv av denne usikkerheten. Har så lyst å kunne slappe skikkelig av ved å vite at jeg har noe å gå til i januar. Så alt dette jeg beskriver er vel egentlig ting jeg har lyst å gjøre om jobben går i boks. Men i tillegg til dette så må jeg også finne sted å bo der jobben er, og det kommer til å ta litt tid. Kryss fingrene for meg og så håper jeg du nyter de to neste månedene for det fulle! Anonymkode: 6993c...163 Tusen takk for masse gode tips! Jeg elsker jula og bor i en by så skal definitivt kose meg med slike ting! Håper virkelig det ordner seg for deg også, både med jobben og bosted. Føler med deg, er veldig nervepirrende og gå å vente på svar og være uviten om hva som skjer. Krysser fingrene for deg!🥰 Og takk til alle andre som også har kommet med gode tips ang, trening og å lage timeplaner osv! Setter pris på alle som tar seg tid til å skrive gode tips!❤️ TS Anonymkode: 94f18...350 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #30 Skrevet 21. november 2022 Warrior skrev (43 minutter siden): Men det finnes jo så mye annet å gjøre enn å sitte hjemme å se på tv Du har knapt kommet med eksempler. Jeg ramset jo opp en del som passer meg - TS ønsker sikkert flere innspill, når du har så mange ideer Anonymkode: 4a450...977
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #31 Skrevet 21. november 2022 Var arbeidsledig en god stund for mange år siden. Bygget meg en bil/racing simulator til ytterste detalje. Ganske dyrt og tidkrevende prosjekt. Når den var ferdig og jeg begynte racingen, å herregud, jeg ble helt besatt. Kona mente nå at jeg hadde blitt avhengig og ble selvsagt frustrert på egne vegne også. Hun så jo ikke snurten av meg lenger. Så hvis man starter med spilling i en uvirksom tid kan det for noen bli en besettelse(klarer ikke rive seg løs..) Anonymkode: 61f44...888
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #32 Skrevet 21. november 2022 Det er luksus å ha så mye fri, jeg skulle greid å fylt hver dag i minst et år med nyttige ting å gjøre bare i eget hus. Anonymkode: 9fdd2...644
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #33 Skrevet 21. november 2022 Jeg er arbeidsledig, men trener 4 dager i uka (styrketrening og ashtanga yoga), ellers går jeg mye tur - prøver å få inn minst 10 000 skritt hver dag. Nå som jula nærmer seg så har jeg jo planlagt litt julepynting osv, det er hyggelig å sitte med som «hobby» syntes jeg. Sammen med det å bake, noe jeg er glad i. Ellers låner jeg bøker på biblioteket, er på diverse avtaler - og er ute og spiser lunsj i ny og ne. Lager middag hver ettermiddag, og står opp tidlig. Skal også ta eksamen til våren, så skal begynne å lese nå den 1 desember 😊. Viktig for meg å ha faste rutiner og faktisk skrive ned det jeg skal, det er jo veldig enkelt å utsette ting - siden man tenker at man har så god tid. Og det er der de dårlige vanene plutselig dukker opp. Anonymkode: 0786d...b95
Gjest Warrior Skrevet 21. november 2022 #34 Skrevet 21. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har knapt kommet med eksempler. Jeg ramset jo opp en del som passer meg - TS ønsker sikkert flere innspill, når du har så mange ideer Anonymkode: 4a450...977 Trening Turer (gåtur, biltur, båttur) Møte folk som ikke er på jobb akkurat der og da. Finne på noe moro. Sex eller selvkos. Finne på nye ideer til seg selv og til sex med andre. Drive med en hobby og noe man liker. Kommer an på hva folk liker. Matlaging og baking for de som liker det (noe jeg hater selv) Prøve noe helt nytt Reise Dette er noen ideer. Endret 21. november 2022 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #35 Skrevet 21. november 2022 Warrior skrev (18 minutter siden): Trening Turer (gåtur, biltur, båttur) Møte folk som ikke er på jobb akkurat der og da. Finne på noe moro. Sex eller selvkos. Finne på nye ideer til seg selv og til sex med andre. Drive med en hobby og noe man liker. Kommer an på hva folk liker. Matlaging og baking for de som liker det (noe jeg hater selv) Prøve noe helt nytt Reise Dette er noen ideer. Jeg gjør det meste av alt det ved siden av jobb. I tillegg til å bake alt selv, lage alle måltider fra bunn, være ivrig på puslespill, ha fosterkatter (i perioder), jevnlig besøke eldre foreldre. Problemet var når timene 8-18 ble "tomme" på toppen av alle andre timene man har i løpet av en uke. Det virker som om de som ikke er vant til å ha en jobb ikke helt forstår problematikken til TS. At det er en ganske stor overgang, med veldig mye dødtid. Anonymkode: 4a450...977 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #36 Skrevet 21. november 2022 Meld deg som frivillig i Røde Kors. De ønsker alltid flere folk før jul. Du må søke om politiattest da. Anonymkode: ce9b1...e2c
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #37 Skrevet 21. november 2022 Stå opp til vanlig tid, trene, så kan du jo f.eks. preppe masse mat som du har klart til du begynner å jobbe igjen, lage en del av julegavene selv i år, finne deg en ny hobby, male huset (innvendig pga årstid)...? Anonymkode: 48af5...0e4
Helene Skrevet 21. november 2022 #38 Skrevet 21. november 2022 (endret) Har ikke lest hele tråden. Tenker, sette av fast tid til jobbsøking. Oppdatere cv, se om det er kurs du kan ta, sende søknader, og følge dem opp. Bruk gjerne en hobby på resten av tiden, eller jobb som frivillig. Lykke til. Endret 21. november 2022 av Helene
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #39 Skrevet 21. november 2022 Gå i fjellet 🚶♀️⛰️ Anonymkode: 1a2a6...000
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #40 Skrevet 21. november 2022 Helene skrev (23 minutter siden): Har ikke lest hele tråden. Tenker, sette av fast tid til jobbsøking. Oppdatere cv, se om det er kurs du kan ta, sende søknader, og følge dem opp. Bruk gjerne en hobby på resten av tiden, eller jobb som frivillig. Lykke til. TS har jobb som venter i slutten av januar, så hun trenger ikke oppdatere cv eller drive med jobbsøk. Syns tipsene om å jobbe som frivillig høres bra ut for å få tiden til å gå. Anonymkode: 1a404...c08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå