Gå til innhold

Hva skal jeg bruke all tiden på som arbeidsledig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble arbeidsledig nå for ikke så lenge siden. Brukte dagene på å søke jobber og nå har jeg fått meg en jobb som starter i sent i januar. 

Så tilbake til spørsmålet; hva i alle dager skal jeg bruke all tiden min på? Føler jeg har så mye tid til overs og ingenting å finne på😅

Dersom noen har noen tips til hvordan opprettholde rutiner når man ikke er i jobb? 

Anonymkode: 94f18...350

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trening. Hobby? 

Anonymkode: 695f2...b3c

• Liker 1
Skrevet

Trening kanskje? Du kan melde deg på treningstimer slik at du har et tidspunkt du må møte opp på

Anonymkode: 8dceb...172

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trening. Hobby? 

Anonymkode: 695f2...b3c

Jeg har jo en hobby, men det er mer sånn faste dager i uka opplegg. Ikke noe man kan gjøre bare når det passer seg, eller hver dag.

TS

Skrevet

Kjenner meg igjen, holdt på å klikke da jeg gikk hjemme to måneder mellom studier og jobb. 

Det som hjalp meg var å etablere rutiner, og ha en timeplan. Jeg stod opp til fast tid, hadde en plan for prosjekter i hus og hage, trente hver dag, bruke mye tid på å lage mat fra bunnen, begynte med stolpejakt, inviterte familie og venner på besøk i helgene, utforsket nærområdet... 

Jeg brukte rett og slett kalenderen, og dagsplaner, slik at ikke alt sklei ut. 

Anonymkode: 4a450...977

• Liker 5
Skrevet

Etterutdanning. 

Du kan sette opp dagen akkurat som om du er på jobb, bare hjemme (som vi på hjemmekontor gjør). 

Finn deg et kurs du kan følge (det er jo ørten ting på nett, både gratis og betal), og følg dette. Som en vanlig arbeidsdag. 

DU kan legge inn trening, hobbyer, osv i dagen også. Men om du altså har masse døtid, så ville jeg brukt det på å utvide kompetansen. 

Anonymkode: aeaca...c39

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Frivillig arbeid, besøksvenn, støttekontakt osv. GJør noe for andre, det er mange som trenger deg. 

Anonymkode: 9fdd2...644

• Liker 2
Skrevet

Telletrådene på KG er her for deg! 

Anonymkode: 19a3e...454

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mye folk der ute med mangel på kreativitet. En ser at automatfellen har tatt dem.

Anonymkode: ffdd5...181

Skrevet

Dra på ferie. 

Anonymkode: ccf6c...c75

• Liker 1
Skrevet

Jeg er frivillig hjemmeværende og har ikke noe problem med å få dagene til å gå. Det tar tid å holde hus og hage i orden. 

Gjør innkjøp og har middag klar hver dag. Står tidlig opp og lager deilige matpakker til samboeren.

I tillegg tar jeg meg en joggetur i løpet av dagen.

Synes det er stigmatisering å hevde at de som går hjemme ikke gjør noe. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er ikke arbeidsledig, men ufør. Bruker tiden på trening hver dag og alt jeg elsker å gjøre. Er med folk jeg liker å være med, og møter senere på dagen/kveld og finner på mye moro ;) Bare å gjøre alt du kan, og elsker. 

Det verste folk kan gjøre er å bare sitte hjemme og ikke gjøre noe synes jeg. Da er det ikke rart dagene går sent og folk kjeder seg. Spør deg selv, hva vil du finne på? Hva er interessene dine? Hva elsker du? 

Endret av Warrior
Skrevet

Har selv en mnd fri nå når semesteret mitt er over og gruer meg allerede litt til det. 

Blir nok å gå masse tur med hundene, trene på senter, se litt på pensum for neste semester og forberede meg på det, spille litt på pcen, finne meg en god serie å se på kveldene, lage god mat, bake, henge litt med venner og familie, ta meg en 3-dagerstur til Oslo, så er det jo jul så er jo en del ting som følger med der. Så håper tiden går fort :) 

Anonymkode: d8b8d...a40

• Liker 1
Skrevet
Warrior skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke arbeidsledig, men ufør. Bruker tiden på trening hver dag og alt jeg elsker å gjøre. Er med folk jeg liker å være med, og møter senere på dagen/kveld og finner på mye moro ;) Bare å gjøre alt du kan, og elsker. 

Det verste folk kan gjøre er å bare sitte hjemme og ikke gjøre noe synes jeg. Da er det ikke rart dagene går sent og folk kjeder seg. Spør deg selv, hva vil du finne på? Hva er interessene dine? Hva elsker du? 

Et av mine problemer var jo at absolutt alle jeg kjente, også mannen, var på jobb. En sjelden gang kunne ei venninne stille på en lunsj. Kvelden var jo aldri noe problem, da var jo ting som ellers. Men tiden 8-18 var mange timer å "slå i hjel" når man ikke liker TV. 

Jeg hadde jo slakke perioder som student og, men det var noe annet, for da var det jo mange andre i samme situasjon. 

Anonymkode: 4a450...977

Skrevet

Lesa bøker? Læra deg eit nytt språk?

Skrevet

Nyt det. Jeg hat ikke jobbet siden 2016 og nyter hver eneste dag. Blir vel ut i jobb igjen en dag, men det haster ikke for meg. 

Anonymkode: 8b8c9...c15

Skrevet

Begyn å trene på helsestudio; styrketrening, cardio, spinning, yoga....alle mulige slags timer der som det bare er å melde seg på.

Anonymkode: a32ee...38d

Skrevet

Er det noe du kunne tenke deg å lære deg? Språk, matlaging, gå i spagaten, etc.

Anonymkode: 3afa5...5e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble arbeidsledig nå for ikke så lenge siden. Brukte dagene på å søke jobber og nå har jeg fått meg en jobb som starter i sent i januar. 

Så tilbake til spørsmålet; hva i alle dager skal jeg bruke all tiden min på? Føler jeg har så mye tid til overs og ingenting å finne på😅

Dersom noen har noen tips til hvordan opprettholde rutiner når man ikke er i jobb? 

Du må trene deg opp, mentalt og fysisk. Dagens arbeidsliv er knallhardt og det er viktig å være godt forberedt. Ikke fall for fristelsen til å døgne eller bli sofagris. Hold en døgnrytme lik den du vil ha i jobb. Har du barn? da kan du i så fall starte med å planlegge hverdagene for at det skal bli minst mulig stress. Er det noen internkurs du kan ta via nettet ville jeg gjort det nå. Opplæringen i nye stillinger går ofte (for) fort. 

Anonymkode: 8e232...aed

Skrevet

Jeg er dødsmisunnelig, har så mye jeg skulle gjort! Oppussing og omorganisering hjemme, stelle hagen skikkelig og starte opp grønnsaksplanting til neste sommer, gå tur/løpe hver dag, jobbet frivillig hos Dyrebeskyttelsen, lest alle bøkene jeg har samlet opp, prøvd alle oppskriftene jeg har samlet med tiden, besøkt venner og familie som bor langt borte, lært meg språket til mannens familie skikkelig. Har masse PC-spill jeg har kjøpt som jeg gjerne skulle prøvd også. 

Anonymkode: f06ac...8d6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...