Gå til innhold

Ny jobb. Hvordan håndtere kollegaer som stiller private spørsmål eller lager drama? 🤨

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da må du nesten bare ta det med sjefen. Om hun rapporterer ALT til sjefen, kan hun også rapportere at du er uhøflig og bare går hver gang hun prøver prate med deg, etc. 

Har du satt en grense på en hyggelig og respektfull måte, har ikke sjefen noe han kan ta deg på der. Det kan han derimot om du er uhøflig og passiv-aggressiv. 

Anonymkode: fff35...e9a

Det er jo ikke uhøflig å gå når folk vil sladre. Jeg er som sagt en ringevikar. Jobber litt her og der, og har null energi eller lyst til å involvere meg i "lokal" drama. Hun får finne seg en av de faste ansatte for dette....

Anonymkode: 3e143...1c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skal jeg fortelle det nå eller når de eventuelt forteller han at jeg er "uhøflig"? 

Jeg sa fra en gang.  Med formål om ikke eskalerer. Så da sa jeg at det er en på huset her. Har ikke direkte noe i mot denne personen. Men jeg opplever at denne baksnakker andre endel. Jeg har jobbet med slike før og opplevd at det har medført dårlig arbmiljø og mange som sluttet i jobben etterhvert. Også skaoer det jo en uro for hva denne personen også sier om deg, da man tar avstand for å være med på sånt. Da jeg hadde opplevd tidligere å bli både sabotere å uthengt på jobben.

Så jeg vil bare si fra at, får du noen tilbakemeldinger på meg, håper jeg du også tar det opp direkte med meg, du trenger ikke si hvem det kommer fram vil gjerne vite hva det gjelder. Også vil jeg bare si ifra om det jeg har observert og hvilke erfaringer jeg har med det fra før, som gjør meg litt usikker iht egen stilling. 

Folk som graver, merker man jo fort. Hvor du bor og hvilken familie er alltid første spm. Så er alltid på forkant og starter med å si bor på kanutten med kjæresten min, fortsatt ingen barn. Hva med deg? Da får du kastet spm tilbake det ikke blir naturlig å grave mer hos deg. Sleng gjerne på et spm hvor lenge vedkommende har jobbet der  . Be vedkommende om å vise deg noe du ikke vet. Feks, hvor finner jeg nye blyanter.

Kommer hen for å sladre, si : ikke gor å avise deg, men jeg henger litt etter, så jeg må prøve å hente meg inn igjen. Vær mottagelig for alt som er jobbrelatert.  Og pens inn på at du må fortsette arbeidet så fort sladder starter. 

Anonymkode: e84bd...b26

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan prøve dette. Er det ok å si "Jeg er opptatt nå, vi kan snakke senere" og gå derfra? 

Da inviterer du til å ta opp temaet senere. 
Si heller "beklager, jeg er ikke interessert i negativt snakk om kolleger som ikke kan forsvare seg" 

Anonymkode: d6e84...0cf

Skrevet

Jeg hadde slutta i en sånn surrebedrift.

Er det en vernet bedrift?

Hater sladder og drama.

Anonymkode: 2137d...093

Skrevet

Nå kom jeg på jobb og sjefen var litt sånn kald og avvisende. Da har noen snakket med han....

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå kom jeg på jobb og sjefen var litt sånn kald og avvisende. Da har noen snakket med han....

Hvorfor gidder du jobbe der?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor? Noen lever tydeligvis av drama og baksnakking på jobb eller trenger ei sånn bla bla venninne, men jeg er der for å jobbe! Inn og ut. Sier man fra til sånne mennesker, blir de sure. 

Tenker at strategien din er fin allerede. Når du ikke er der for å danne vennskap har det heller ikke noe å si at kollegaer blir snurte over å ikke få grave i privatlivet ditt. "Kan vi heller snakke om noe annnet?" når personer diskuteres, er en grei strategi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber som ringevikar der. Kommer og går. Jeg er der for å jobbe, ikke for vennskap, baksnakking eller "hun sa det, han sa det" 6th grade barnehage. En av kollegaene, da hun så meg for første gang, spurte med en gang: "Hvor bor du? Har du barn? Hvorfor har du ikke barn?"....Jeg bare...."Ehhh...Vet du hva, slike spørsmål er private og det gjør meg ukomfortabel". Hun ble sur og sluttet å hilse på meg. En annen kollega kommer til meg og sier "Per sa at Anne er sånn og Anne sa....Irene sa at Per....Ville bare fortelle deg det". Hvorfor? Noen lever tydeligvis av drama og baksnakking på jobb eller trenger ei sånn bla bla venninne, men jeg er der for å jobbe! Inn og ut. Sier man fra til sånne mennesker, blir de sure. 

Ahhh, du høres kjip og snerpete ut. Lite moro å jobbe med slike mennesker

Anonymkode: e05e3...380

• Liker 2
Skrevet

Jeg er godt likt. Jeg har tydelige grenser. De fleste respekterer grensene mine. Men alltid folk som ikke respekterer det. Trikset mitt er at jeg Aldri har tatt meg nær når folk ikke respekterer mine grenser. Det er deres problem og ikke mitt. Om jeg ikke ønsker å svare på spørsmål, eller være med på drittslenging, så er jeg trydelig på det (uten å være frekk). Om folk ikke respekterer det er det ikke mitt problem. Svar på det du vil, avslutt samtaler du ikke vil være med på, eller gå fra situasjonen. Ikke overanalyser. Ha grenser og forhold deg til de

Anonymkode: c28b4...4fc

Gjest Villfisker
Skrevet

Forstår deg godt ts. Jeg hater den typen oppførsel.

Tror jeg ville svart kort, men bestemt:

«Det ønsker jeg ikke å dele/ønsker jeg ikke å snakke om». Hvis hun ble sur, er det hennes problem. Sier mye om henne. Bare overse det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor gidder du jobbe der?

Fordi jeg vet at sånne sjefer/kollegaer er mange steder. Også trenger man penger, selvfølgelig. 

Det er ok hvis han er sur eller noe, men jeg ville foretrukket åpenhet. "Hey, noen kollegaer har sagt...." i stedet for kald skulder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ahhh, du høres kjip og snerpete ut. Lite moro å jobbe med slike mennesker

Anonymkode: e05e3...380

Ehhhhh....ok. 

Skrevet
Villfisker skrev (14 minutter siden):

Forstår deg godt ts. Jeg hater den typen oppførsel.

Tror jeg ville svart kort, men bestemt:

«Det ønsker jeg ikke å dele/ønsker jeg ikke å snakke om». Hvis hun ble sur, er det hennes problem. Sier mye om henne. Bare overse det.

Men det går jo eventuelt over meg hvis jeg ikke får mer jobb 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobber som ringevikar der. Kommer og går. Jeg er der for å jobbe, ikke for vennskap, baksnakking eller "hun sa det, han sa det" 6th grade barnehage. En av kollegaene, da hun så meg for første gang, spurte med en gang: "Hvor bor du? Har du barn? Hvorfor har du ikke barn?"....Jeg bare...."Ehhh...Vet du hva, slike spørsmål er private og det gjør meg ukomfortabel". Hun ble sur og sluttet å hilse på meg. En annen kollega kommer til meg og sier "Per sa at Anne er sånn og Anne sa....Irene sa at Per....Ville bare fortelle deg det". Hvorfor? Noen lever tydeligvis av drama og baksnakking på jobb eller trenger ei sånn bla bla venninne, men jeg er der for å jobbe! Inn og ut. Sier man fra til sånne mennesker, blir de sure. 

Så lenge du er der kun for å jobbe så må du lukke ørene. 

Anonymkode: 76e2c...82c

Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det går jo eventuelt over meg hvis jeg ikke får mer jobb 

Da er det noe galt med arbeidsplassen. Bit tennene sammen, mens du ser etter en ny. Du har ingen plikt til å opplyse om private ting, eller delta i andres sladring og drittslenging.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har forøvrig vært borti det samme, og fått det bedre ved å faktisk sette grenser og si ifra hva jeg er komfortabel  og ikke med å snakke om. Man får langt mer respekt om man setter grenser, enn om man bare er unnvikende og passiv-aggressiv i møte med slikt. 

Men det er en treningssak. Å sette grenser direkte, er ikke alltid komfortabelt, men det er derimot det mest effektive og profesjonelle å gjøre. 

Jeg hadde blant annet en kollega som spurte intime spørsmål om svangerskap og fødsel, og da måtte jeg si ifra at jeg synes det var for privat å snakke om på jobb. Helt ok, han ble litt flau, men jeg gikk rett over til å prate om en kul serie jeg hadde sett i helgen, som om ingenting var kleint, og så var alt ok. Og han spurte aldri om noe sånt igjen. 

Jeg har også sagt ifra om klaging, at jeg ikke ønsker å sitte hele lunsjen og høre på syting om den sammen saken dag inn og dag ut. Ikke formulert slik, da ;) Men som "Jeg merker jeg blir sliten av å snakke om denne saken i lunsjen hver dag. Det er ikke noe vi kan gjøre med den, og da ønsker jeg å heller prate om noe som ikke er så negativt. Skal vi heller prate om <annet emne> i stedet?"

Anonymkode: fff35...e9a

Dette tror jeg er nøkkelen til god stemning, introdusere nytt tema. Hvis du bare avviser vil nok folk se på deg som lite hyggelig uavhengig av om det egentlig er greit å ikke ønske slike samtaler.

Anonymkode: ccf79...5f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...