Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby 5 mnd som til nå virker å ha «anlegg» for litt magevondt. Men hun sliter med vekten så vi har fått beskjed om å begynne å introdusere grøt (også for jerninntakets skyld). Jeg forsøker å lese meg litt opp på hvordan jeg kan lage den mildest mulig, men blir ikke klok. Ønsker ikke å ha gluten i fra start (skal introdusere dette senere). Ser at risgrøt har forstoppende effekt. Hirse og havre har mest jern (men er dette tøft for magen?), og maisgrøt finner jeg lite info om. Er det noen som har noen innspill? Hun er mme-ernært, og har som nevnt både hatt litt magevondt og forstoppelse tidligere. 

Anonymkode: 4bc1d...83e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ikke introdusere gluten nå? Mtp å forebygge allergi er det veldig lurt å introdusere det nå.

Anonymkode: 7c067...50b

• Liker 7
Skrevet

Sett litt havre i vann over natten. Varm opp og ha litt aprikosmos eller sviskemos oppi. Vi hadde også avokado oppi som har masse fiber og sunt fett. Ha grøten i mikseren om du vil ha litt mindre klompete konsistens. Jenta mi har tendens til forstoppelse og har ømfintlig mage. Denne grøten har hun ikke reagert på.

Anonymkode: 1004b...d1d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke introdusere gluten nå? Mtp å forebygge allergi er det veldig lurt å introdusere det nå.

Vil vente til 6 mnd selv om de har trukket tilbake den anbefalingen nå! Mest fordi jeg vil at tarmene hennes skal være så modne som mulig, men samtidig tidlig nok til å forebygge allergier og intoleranse

Skrevet

Det hjalp iallfall veldig her å blande i aprikosmos. Laget det ved å vanne ut, koke og stavmikse sånne tørkede aprikoser du får kjøpt på pose (Fra Eldorado). 

Anonymkode: 2d638...0fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sett litt havre i vann over natten. Varm opp og ha litt aprikosmos eller sviskemos oppi. Vi hadde også avokado oppi som har masse fiber og sunt fett. Ha grøten i mikseren om du vil ha litt mindre klompete konsistens. Jenta mi har tendens til forstoppelse og har ømfintlig mage. Denne grøten har hun ikke reagert på.

Kan de få havregrøt så tidlig? Leser overalt at dette er en grøt for de over 6 mnd

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Cøliaki er jo ikke allergi, så vet ikke om ny forskning om allergener er relevant for gluten? Det er vel egg, hvete, nøtter osv som er anbefalt å introdusere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hjalp iallfall veldig her å blande i aprikosmos. Laget det ved å vanne ut, koke og stavmikse sånne tørkede aprikoser du får kjøpt på pose (Fra Eldorado). 

Hjalp det mer enn sviske? Sviskemos gir vi en del av (pæremos og), men ikke testet aprikos. Tenkte det var samme greie

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan de få havregrøt så tidlig? Leser overalt at dette er en grøt for de over 6 mnd

Den fra 4 mnd de selger i butikken er havregrøt. Men man skal vel ikke gi så mye av gangen i starten. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hjalp det mer enn sviske? Sviskemos gir vi en del av (pæremos og), men ikke testet aprikos. Tenkte det var samme greie

Jeg syntes det funket litt bedre enn sviske men det kan jo ha vært helt tilfeldig :) Baby likte det bedre da virket det som. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Cøliaki er jo ikke allergi, så vet ikke om ny forskning om allergener er relevant for gluten? Det er vel egg, hvete, nøtter osv som er anbefalt å introdusere?

Jeg tror intoleranse kan utvikles ved å ikke introdusere/eksponere barnet for det. Med vekt på tror😅

• Liker 2
Skrevet

Byggmjølsgraut er bra for ungar.

Skrevet

Vi brukte "Nestle Min Grøt Mild Havre"-grøtpulveret for barn fra 4 måneder, tynt blandet med MME og sviskemos. 

Viktig med nok væske sammen med måltidet dersom barnet har anlegg for forstoppelse. 

Skrevet

Jeg har ikke så mye erfaring da vi har prøvd nestlé sin 4 mnd havregrøt en gang og det resulterte i tidenes skrikeøkt med magevondt. Leste litt rundt etterpå og jeg tror kanskje jeg lagde den for tykk. Ser mange anbefaler at man helt i starten lager den kjempetynn, og lager den på mm eller mme, alt ettersom hva barnet har pleid å få tidligere. Vi tenker å prøve dette igjen i morgen

Anonymkode: 4593a...9b3

Skrevet

Jeg har et "flaskebarn" som straks er 1 år, og vi slet også litt med magen de første månedene. Av og på.

Merket ikke forverring da vi introduserte grøt fra 4 mnd alder, magen ble jo bare bedre og bedre med månedene.

Vi brukte Nestlé Min glutenfrie grøt med eple og banan mest i starten, men også den som heter "mild havre" eller noe. Med sistnevnte hadde vi litt sviskemos i, kun fordi den ikke gikk inn uten.

Fra 6 mnd har vi gitt samme merke, men de som heter "fra 6 mnd" osv.

Anonymkode: eb790...f47

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke så mye erfaring da vi har prøvd nestlé sin 4 mnd havregrøt en gang og det resulterte i tidenes skrikeøkt med magevondt. Leste litt rundt etterpå og jeg tror kanskje jeg lagde den for tykk. Ser mange anbefaler at man helt i starten lager den kjempetynn, og lager den på mm eller mme, alt ettersom hva barnet har pleid å få tidligere. Vi tenker å prøve dette igjen i morgen

Anonymkode: 4593a...9b3

husk å start med veldig lite :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Man skal gi hvete nettopp fordi det er gluten i det. Gluten er et protein som man kan utvikle intoleranse mot, og derfor bør man utsette babyen for det fra 3-4 mnd alder.

Jeg ville gitt havregrøt med sviske- eller aprilosmos oppi. Pass på å ha den nokså flytende, tilsett gjerne mm/mme for næring og kjent smak. Tilsett evt litt most banan om babyen ikke er gira på smaken - det er et næringsrikt søtningsmiddel (så skal man ikke holde på med det for alltid, men siden det her skal gis grøt for å få opp vekta ville jeg ikke vært redd for å gjøre det).

Skrevet

hvorfor gi grøt om du er redd for forstoppelse? Finnes mye annen mat du kan gi baby som er mer næringsrik og mindre sjanse for forstoppelse. kjøtt og grønnsaker er en god start

Anonymkode: 53186...712

• Liker 1
Skrevet

Hvis barnet skal opp i vekt, så er avokado en god kilde til sunt fett. Den har også masse fiber. Mos sammen med litt banan. Godt å mildt for magen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...