Gå til innhold

Koloskopi og mageplager! Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er 34 år dame og har 4 barn. Siden mai i år har jeg vært plaget av mage smerter, forandret avføringsmønster, ubehag i magen, avføring flere ganger om dagen, gått ned ca 5 kilo i vekt men legen mente at jeg skal ta remeron-S på grunn av at jeg får helse angst etter mageplager og med den gikk jeg opp i vekt igjen.

jeg har tatt avføringsprøve hvor det var negativ for blod i avføring men kalprotektine var på 56 og etter 4 uker var den på 35.

har tatt ct av mageregionen med kontrast væske.. fant ingen ting.

nå ble jeg henvist til koloskopi som er på torsdag. Er ikke så redd for undersøkelsen men redd for hva de finner. 

Kan noen hjelpe meg med å dele egen erfaringer med mageplager. Er veldig redd for tarmkreft 😢

takk 🙏🏻

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver her. 
Har i mange år vært inn og ut av sykehus og utredninger med sterke magesmerter, blod i avføring, veksling mellom forstoppelse/løs mage, kvalme og oppkast. De har tidvis funnet småting som betennelser osv i de verste periodene, men aldri nok til å stille noen diagnoser. 
Har vært på flere gastroskopier og en koloskopi, MR, CT, ultralyder, avføringsprøver: you name it.. men de har ikke funnet noe på noen av de. Både godt og vondt samtidig, for selv om jeg var glad de ikke fant noe alvorlig, var det også tungt å gå med så store plager uten noen diagnose eller noen klare behandlingsalternativer. 

Fikk tilslutt diagnosen IBS da de ikke klarte fastslå noe mer håndfast. Har brukt flere år på å finne ut hva som trigger tilstanden for meg, og er nå mer eller mindre symptomfri :) 

Lykke til, håper du får noen svar! Og kanskje prøv å fokusere på at uansett hva det kunne være er det mye bedre å vite så man kan gjøre noe med det, enn å gå rundt i uvisse ❤️ 

Skrevet

Den der CT med kontrastvæske....Angrer fortsatt på det. Jeg var 30 da jeg tok det fordi idiotlegen min sa "Det må jo være kreft da, CT av mageregionen NÅÅÅÅ!!" i stedet for å tenke det kunne vært noe annet....

Unødvendig mye stråling. 

Anonymkode: e6696...32f

Skrevet
Simi786 skrev (10 minutter siden):

Hei jeg er 34 år dame og har 4 barn. Siden mai i år har jeg vært plaget av mage smerter, forandret avføringsmønster, ubehag i magen, avføring flere ganger om dagen, gått ned ca 5 kilo i vekt men legen mente at jeg skal ta remeron-S på grunn av at jeg får helse angst etter mageplager og med den gikk jeg opp i vekt igjen.

jeg har tatt avføringsprøve hvor det var negativ for blod i avføring men kalprotektine var på 56 og etter 4 uker var den på 35.

nå ble jeg henvist til koloskopi som er på torsdag. Er ikke så redd for undersøkelsen men redd for hva de finner. 

Kan noen hjelpe meg med å dele egen erfaringer med mageplager. Er veldig redd for tarmkreft 😢

takk 🙏🏻

Jeg har sjekket ut det meste, de finner ingenting på meg. På 11 måneder har jeg gått ned 15 kg, var langt fra overvektig før jeg gikk ned. Så nå begynner det å bli skummelt syns jeg. 

Dårlig i magen 6x dagen, uansett hva jeg spiser. Mangler energi så det holder, men de finner ingenting. Hittil sjekket gastro, kolo, avføringsprøver og massevis av blodprøver. 

Det er så fælt å ikke finne ur av en løsning. Det vet bare om alt det ikke er. 

Anonymkode: 5e5fd...4c5

Skrevet
Simi786 skrev (2 minutter siden):

takk 🙏🏻

Jeg ser på kalprotektinverdiene dine, og kan si at du mest sannsynlig ikke har tarmkreft, divertikulitt, eller inflammatorisk tarmsykdom, da alle disse gir forhøyede verdier på denne prøven. 

Det første jeg ville tenkt på med en slik historikk er cøliaki.  Falsk negativ på blodprøvene er vanlig, derfor er det biopsi fra tolvfingertarmen som gir den diagnosen.

Hvis du tar gastroskopi, og de ikke finner tegn på cøliaki, vil nok IBS, irritabel tarm, være mest nærliggende.
Da vil du mest sannsynlig bli bedt om å teste ut kosthold med Lav FodMap for å se om det kan hjelpe deg, og så vidt jeg vet har de også prøvd noen medisinske behandlinger mot IBS hvis Lav FodMap ikke fungerer.

Anonymkode: 12c29...3f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser på kalprotektinverdiene dine, og kan si at du mest sannsynlig ikke har tarmkreft, divertikulitt, eller inflammatorisk tarmsykdom, da alle disse gir forhøyede verdier på denne prøven. 

Det første jeg ville tenkt på med en slik historikk er cøliaki.  Falsk negativ på blodprøvene er vanlig, derfor er det biopsi fra tolvfingertarmen som gir den diagnosen.

Hvis du tar gastroskopi, og de ikke finner tegn på cøliaki, vil nok IBS, irritabel tarm, være mest nærliggende.
Da vil du mest sannsynlig bli bedt om å teste ut kosthold med Lav FodMap for å se om det kan hjelpe deg, og så vidt jeg vet har de også prøvd noen medisinske behandlinger mot IBS hvis Lav FodMap ikke fungerer.

Har du noen tips til meg og? Selv om jeg ikke er ts. 

De fant ut at det ikke var cøliaki, pga matallergi blir lav foodmap vanskelig å få til. Hittil mener de bare at det kan være ibs, diaré typen. Hvordan skal jeg slippe å rase med mer i vekt med mine forutsetninger? 

Skrevet
Simi786 skrev (19 minutter siden):

takk 🙏🏻

Få sjekket livmor og eggstokker.

Anonymkode: 4134f...04d

• Liker 1
Skrevet

Jeg var igjennom det, det ble konkludert med IBS. 
Jeg har funnet ut av triggerne nå, og er nesten symptomfri så lenge jeg unngår triggere.
Psyken slår veldig hardt ut i IBS hos meg, og enkelte matkombinasjoner. Men ingen enkelt-råvarer. 

Anonymkode: 66f02...f67

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Få sjekket livmor og eggstokker.

Anonymkode: 4134f...04d

Ja har sjekket det også og er var fint der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fant ut at det ikke var cøliaki, pga matallergi blir lav foodmap vanskelig å få til. Hittil mener de bare at det kan være ibs, diaré typen. Hvordan skal jeg slippe å rase med mer i vekt med mine forutsetninger? 

Jeg kan bare dele egne erfaringer.

Når jeg har det slik at alt renner igjennom, satser jeg på "skånekost".  Skånekost er mat som binder, og som ikke er belastende på tarmen, slik at jeg beholder mest mulig av næringen.
Små måltider.

Godt kokt havregrøt, loff med banan, yoghurt, næringsdrikker fra apoteket  osv
Det viktige med skånekost er: lite/ingen fiber, minimalt med fett, ikke kjøtt, absolutt ikke rå frukt og ukokte grønnsaker.

Skrevet

Jeg har slitt med magen i maaange år. Til tider renner alt bare rett i gjennom meg. Har vært på alle mulige undersøkelser, men aldri funnet noe medisinsk. Årsaken til meg er rett og slett angst og uro! Hos meg slår det ut fysisk i form av mageproblemer. Prøv å legg merke til om magen er bedre hvis du er helt avslappet og ikke har noen form for uro eller bekymring? 

Anonymkode: 17c38...ce7

Skrevet
Simi786 skrev (2 minutter siden):

Ja har sjekket det også og er var fint der. 

Koloskopien gjør at man kan se overflaten på tarmen, det gjør man ikke på CT. Men da har du jo fått grei undersøkelse.

Problemet er hvem som utfører koloskopien, kunnskapene og erfaringene. Jeg selv måtte inn i private for å få svaret.

Får du ikke noe svar vil jeg sterkt anbefale deg denne mannen: https://moloklinikken.no/ansatt/dr-peder-olsen/

Anonymkode: db174...fb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar.. men kan kalprotektin gå opp og ned.. fordi prøvene er fra september.. det har vært en del slim i avføring også.. og utslett på ansikt uten klø.

Skrevet

Jeg kan bare dele egne erfaringer.

Når jeg har det slik at alt renner igjennom, satser jeg på "skånekost".  Skånekost er mat som binder, og som ikke er belastende på tarmen, slik at jeg beholder mest mulig av næringen.
Små måltider.

Godt kokt havregrøt, loff med banan, yoghurt, næringsdrikker fra apoteket  osv
Det viktige med skånekost er: lite/ingen fiber, minimalt med fett, ikke kjøtt, absolutt ikke rå frukt og ukokte grønnsaker.

Generelt bør man prøve seg litt frem, og finne ut hva som passer en selv. 

For dette er i alle fall oppskriften på magetrøbbel for meg. 
Jeg må ha ett balansert kosthold, med både fiber og fett. 
Jeg reagerer også på en del grønnsaker, så uten kjøtt så får jeg ikke i meg nok mat. 

• Liker 1
Skrevet

Generelt bør man prøve seg litt frem, og finne ut hva som passer en selv. 

For dette er i alle fall oppskriften på magetrøbbel for meg. 
Jeg må ha ett balansert kosthold, med både fiber og fett. 
Jeg reagerer også på en del grønnsaker, så uten kjøtt så får jeg ikke i meg nok mat. 

Jeg fikk hjelp av linken jeg la ut lenger over.

Samtidig endret jeg spisevanene helt. Droppet brød og pålegg, mellommåltid.

Spiser kjøtt/fisk/kylling, grønnsaker og potet/ris. Havregrøt på store gryn til frokost+2-3 kokte egg. Smør og extra virgin olje(til kald). Banan er vel det jeg spiser mest av som frukt, en om dagen.

Jeg nattfaster minst 12t, spiser ikke mellom måltider; kun vann. Så går ca 4t mellom måltidene får siste på kvelden som er ca kl 18. Så da nattfaster jeg ca 14t.

Anonymkode: db174...fb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør om å få prøve Constella, det er ett legemiddel for IBS (både forstoppelse og diaré). Fås på resept. Jeg bruker den typen du får for forstoppelse og det regulerer magen min. Ellers så av helsekost så prøv physillium husk. Det binder magen og gjør avføringen mer fast. Funker også for de med forstoppelse. 

Anonymkode: dc4e5...ee9

Skrevet
Simi786 skrev (1 time siden):

Takk for svar.. men kan kalprotektin gå opp og ned.. fordi prøvene er fra september.. det har vært en del slim i avføring også.. og utslett på ansikt uten klø.

Ja det kan de, hadde over referanseområdet når jeg utredet magen min og når jeg tok en prøve til ett par mndr etter på var den i normalområdet. Hadde ikke gjort noen spes endringer i mellomtiden som jeg husker. Dette er 4 år siden. 

Anonymkode: dc4e5...ee9

Skrevet
Simi786 skrev (2 timer siden):

Det kan godt være variasjoner fra uke til uke uten at det har noen stor betydning på så lave verdier som du har.  Hvis verdien er litt forhøyet (65 i ditt tilfelle) tar de en kontrollprøve noen uker senere for å se om du har stigende eller fallende verdier.

En midlertidig lett forhøyet verdi kan skyldes noe så enkelt som en lett irritasjon. 

Slim i avføring kan skyldes mange ting, alt fra inflammasjon til matintoleranse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...