Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe å si når man avvikler ferien i permisjonen?

Jeg går ut i permisjon i januar, og lurer på om jeg da skal avvikle ferien min i sommermånedene eller om jeg skal ta den ut etter permisjonen er ferdig i oktober.

Har det noen praktisk betydning? Man har vel fri uansett?

Anonymkode: ca2c8...335

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller ingen rolle 

Anonymkode: 5667a...8be

Skrevet

Det kan ha betydning om du skal ha ulønnet perm rett etter permen din. Om du tar ferie etter permen så mister du den lovfestede retten til ulønnet perm.

Jeg la min ferie inn på sommeren, pauset permen og la inn ferie istedet. Men litt tilfeldig at det ble akkurat på sommeren da.

I teorien har vel arbeidsgiver også en viss styringsrett på ferie så de kan jo i teorien si at du ikke får ta all ferien rett etter perm i et strekk. Men de færreste bryr seg vel om sånt. 

Anonymkode: 281fb...dc3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det kan ha betydning om du skal ha ulønnet perm rett etter permen din. Om du tar ferie etter permen så mister du den lovfestede retten til ulønnet perm.

Jeg la min ferie inn på sommeren, pauset permen og la inn ferie istedet. Men litt tilfeldig at det ble akkurat på sommeren da.

I teorien har vel arbeidsgiver også en viss styringsrett på ferie så de kan jo i teorien si at du ikke får ta all ferien rett etter perm i et strekk. Men de færreste bryr seg vel om sånt. 

Anonymkode: 281fb...dc3

Nei, man mister ikke rettighet til ulønnet perm så lenge far skal avvikle permen sin etter mor igjen. Men ja, hvis mors perm er over, far har tatt sin perm og mor deretter tar ferie og skal ha ulønnet permisjon så er det greit å ta ferie før den lønnede permisjonen er brukt opp eller etter ulønnet. 

Anonymkode: 6ba49...920

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...