Gå til innhold

Jeg blir gal av å mase

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre unger på 7, 9 og 12 år. Eldste er flink til å henge opp og sette skoene pent når hn kommer hjem, men de to yngste… Nope. Sko, sekker, jakker, votter slippes rett ned. Gidder ikke rydde ut av sekken. Gidder ikke henge opp jakka. Jeg maser og maser. Heng opp jakka, rydd ut matbokser av sekken. Jeg kan sikkert si det åtte ganger før jeg må true. Da skrikes det tilbake, og på trass gjør de det. Hvorfor må det være en sånn kamp hver eneste gang? Andre? Hvordan løser dere det?

Anonymkode: d47a1...12b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor maser du når det ikke virker? Fjern heller det de slenger fra seg slik at de ikke har det de trenger når de skal noe gøy. 

Anonymkode: 3be50...1fb

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor maser du når det ikke virker? Fjern heller det de slenger fra seg slik at de ikke har det de trenger når de skal noe gøy. 

Anonymkode: 3be50...1fb

Fjerne sekken, matboksen og skoene? Det er jo akkurat det de ønsker - at jeg skal rydde det for dem.

TS

• Liker 3
Skrevet

La det ligge til middag. De som ikke har ryddet må gjøre det flr de får spise. Pass på å ha god dessert itillegg de første gangene. 

Blir raskt en vane.

Ha en hyggelig rolig tone når du gir beskjed når de kommer til kjøkkenet. 

Anonymkode: 47b14...e5f

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal gå i mot strømmen ved å fortelle hva vi gjør. 

De må henge opp klær, men matpakken tar vi foreldre neste dag når vi setter inn ny matpakke

Å rydde vekk matpakke er ingen kamp vi ser nytten av. 

Anonymkode: a34e4...818

• Liker 1
Skrevet

Masing hjelper ikke. Du må innføre konsekvenser. Logiske, helst, ikke "da får du ikke se tv!". 

Ikke gjør det for dem. Sett heller rolig grensen ("Sekker og jakker skal henges opp, matbokser skal settes i oppvaskmaskinen/på benken"), og informer om konsekensen om grensen overtres. En logisk konsekvens av at matboksen ikke tas ut av sekken, er at den ikke vaskes, og da må de vaske den selv før de kan lage seg matpakke (og så store barn bør lage matpakken sin selv). Da må de vaske den for hånd før de kan lage matpakken. Ellers får de selv finne en alternativ måte å få med seg maten på. 

Ting som ikke ryddes? Der har vi den at "Enten rydder du sen selv, eller så tar jeg den og legger den helt vekk. Jeg vil ikke rydde dine ting hele tiden, så jeg kommer ikke til å finne igjen denne tingen før det har gått en uke". Så får de gå med en annen jakke, da, og gå med skolesakene i en pose dagen etter... 

Anonymkode: 2b258...f82

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Masing hjelper ikke. Du må innføre konsekvenser. Logiske, helst, ikke "da får du ikke se tv!". 

Ikke gjør det for dem. Sett heller rolig grensen ("Sekker og jakker skal henges opp, matbokser skal settes i oppvaskmaskinen/på benken"), og informer om konsekensen om grensen overtres. En logisk konsekvens av at matboksen ikke tas ut av sekken, er at den ikke vaskes, og da må de vaske den selv før de kan lage seg matpakke (og så store barn bør lage matpakken sin selv). Da må de vaske den for hånd før de kan lage matpakken. Ellers får de selv finne en alternativ måte å få med seg maten på. 

Ting som ikke ryddes? Der har vi den at "Enten rydder du sen selv, eller så tar jeg den og legger den helt vekk. Jeg vil ikke rydde dine ting hele tiden, så jeg kommer ikke til å finne igjen denne tingen før det har gått en uke". Så får de gå med en annen jakke, da, og gå med skolesakene i en pose dagen etter... 

Skulle gjerne gjort det, men mine barn har ingenting i mot å gå til skolen i T-skjorte, eller bære sakene i pose. 😳

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulle gjerne gjort det, men mine barn har ingenting i mot å gå til skolen i T-skjorte, eller bære sakene i pose. 😳

TS

Da får de gjøre det, da. Min eldste kan også fint trass-gå i alt for tynne klær mange dager i strekk, men om han ser jeg driter i det, kler han seg til slutt varmt nok. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da får de gjøre det, da. Min eldste kan også fint trass-gå i alt for tynne klær mange dager i strekk, men om han ser jeg driter i det, kler han seg til slutt varmt nok. 

Spørs om jeg ikke får bv på nakken da. Jeg er alene med dem og må dra kl 7 på jobb. Dvs de er alene hjemme ca en halvtime før de går til skolen. Hvis de to minste labber i vei i T-skjorte og uten sekk - noe de fint kan finne på hvis jeg har gjemt sakene deres - kan jeg nesten love deg at jeg får trøbbel med bv.

TS

Skrevet

Har 3 barn og ikke orket å ta de kampene om «småting», så lenge de gjør det de skal når de er bort hos andre. Tro meg -det blir bedre så fort de blir gamle nok til. Er nok å følge de opp på andre ting en å henge opp tøy og sette fra seg sko riktig, når det kommer til ett stykke. Så man kan spare seg mye stress ved å senke forventingene til burde/måtte/skulle. Blir bedre stemning i heimen av det også😊

Anonymkode: 87d63...2dd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har 3 barn og ikke orket å ta de kampene om «småting», så lenge de gjør det de skal når de er bort hos andre. Tro meg -det blir bedre så fort de blir gamle nok til. Er nok å følge de opp på andre ting en å henge opp tøy og sette fra seg sko riktig, når det kommer til ett stykke. Så man kan spare seg mye stress ved å senke forventingene til burde/måtte/skulle. Blir bedre stemning i heimen av det også😊

Anonymkode: 87d63...2dd

Ja, kanskje det. Jeg kan jo prøve en stund. Kanskje det er lettere å bare gjøre det selv enn å bruke masse energi på å mase og kjefte. TS 

Skrevet

Jeg er førskolelærer og var veldig lei av at de eldste på avdelingen ikke ryddet opp etter seg.

Da fant vi personalet ut at vi skulle fjerne lekene de lekte med, så en ettermiddag tok vi og fylte i søppelsekker og satte inn på lageret, og fortalte ungene hvorfor vi hadde fjernet lekene.

Etter 3 dager uten leker begynte vi å legge tilbake litt og litt. Dette funket glimrende og siden da har barna vært veldig flinke med å rydde opp etter seg.

Jeg hadde gjort det samme hjemme hvis min sønn hadde slengt alt på gulvet.

Da hadde jeg fjernet alle goder som internett, mobil og nettbrett og han hadde ikke fått det tilbake før han hadde begynt å henge klærne sine på plass.

Anonymkode: 03127...301

• Liker 2
Skrevet

Det er noe som heter konsekvenser,  og de brukes til å poengtere at noe ikke har gått etter avtalen . 
Slutt å mase, men fjern sko, jakker, leker osv etterhvert som de slenger de fra seg. 
De får finne alternative klær inntil de skjønner hva som skjer, og at hvis de gjør som de blir fortalt så lønner det seg å følge regler

Anonymkode: d8e1a...678

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs om jeg ikke får bv på nakken da. Jeg er alene med dem og må dra kl 7 på jobb. Dvs de er alene hjemme ca en halvtime før de går til skolen. Hvis de to minste labber i vei i T-skjorte og uten sekk - noe de fint kan finne på hvis jeg har gjemt sakene deres - kan jeg nesten love deg at jeg får trøbbel med bv.

TS

Nei, send melding til kontaktlærer på forhånd og forklar at det gjør det slik pga ditt og datt.

Anonymkode: 47b14...e5f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er noe som heter konsekvenser,  og de brukes til å poengtere at noe ikke har gått etter avtalen . 
Slutt å mase, men fjern sko, jakker, leker osv etterhvert som de slenger de fra seg. 
De får finne alternative klær inntil de skjønner hva som skjer, og at hvis de gjør som de blir fortalt så lønner det seg å følge regler

Anonymkode: d8e1a...678

Konsekvenser er tingen ja. 

Der det svir mest er det best å gi konsekvenser. Og stå i det. Jeg har aldri mast på ungene her i huset, hører de ikke første gangen, blir det konsekvenser andre gangen. 

Alt fra at jeg slenger alt inn på rommet deres, helst oppe i senga, fjerner nettverk, mobil, favorittleker osv. 

De lærer utrolig fort av det. 

Anonymkode: f4cb7...6a5

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok ikke fjernet klær og sko, men lagt dem et sted barna ikke ønsker dem, f.eks. oppå skjermer eller der de sitter og spiller (spesielt effektiv med våte støvler) eller i sengen. Matbokser som ikke settes frem, blir ikke vasket.

Anonymkode: 0fc7f...a17

• Liker 2
Skrevet

Veldig enkelt: vil de ikke bidra, og man kan diskutere om det i det hele tatt ER å bidra å rydde etter seg selv, så trenger de ikke regne med at jeg bidrar med noe heller. Jeg er ikke tjeneren i huset. Det blir ikke noe kjøring til trening/venner, lørdagsgodt osv osv.

Skrevet

Jeg ville funnet et fast tidspunkt de måtte gjøre det på, så det lettere ble rutine. Om du ikke er der idet de kommer hjem, så er andre muligheter før middag eller om de har spilletid, før de får sette seg å spille.

Det finnes apper der du kan styre skjermbruken til så unge barn, så om de ikke klarer å forholde seg til en avtale om rydding før spilling, kan du sperre tilgangen og åpne den etter de har ryddet. Hvis du velger dette, ville jeg pratet med dem på forhånd om hva du forventer skal gjøres av plikter før de kan bruke skjerm, og at konsekvensen av å ikke følge avtalen er at du tar kontroll over skjermene.

Det er kanskje en straff og ikke en konsekvens, men samtidig er det en ganske viktig livskunnskap å kunne utsette det morsomme til etter man har gjort det man plikter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi har tre unger på 7, 9 og 12 år. Eldste er flink til å henge opp og sette skoene pent når hn kommer hjem, men de to yngste… Nope. Sko, sekker, jakker, votter slippes rett ned. Gidder ikke rydde ut av sekken. Gidder ikke henge opp jakka. Jeg maser og maser. Heng opp jakka, rydd ut matbokser av sekken. Jeg kan sikkert si det åtte ganger før jeg må true. Da skrikes det tilbake, og på trass gjør de det. Hvorfor må det være en sånn kamp hver eneste gang? Andre? Hvordan løser dere det?

Vent til de trenger noe service av deg. Middag? Javisst, straks du har hengt opp jakken. 

Anonymkode: 78068...039

Skrevet (endret)

.

Endret av HarleyQuinn
Feil tråd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...