AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #1 Skrevet 21. november 2022 Jeg er yngst i flokken av totalt 3 søsken, jeg yngst og 2 eldre. Husker ting fra barndommen som at min søster tok kvelertak på meg ved et tilfelle , har kalt meg åndssvak og at hun hadde lyst til å kvele meg. Da dette skjedde kom mor inn og stoppet det. Erting og terging har også vært inne i bilde. Jeg kjenner som voksen at jeg identifiserer meg med den stygge andungen Anonymkode: 99f51...acd 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #2 Skrevet 21. november 2022 Har en 10 år eldre bror som alltid har vært hånlig mot meg. Han tåler ikke humor på sin bekostning men skal alltid være morsom på andres. Kritiserer alt og alle og mener alltid at han selv vet best. I tillegg snylter han på foreldrene våre når han er hjemme på besøk. Betaler ikke en krone for mat, men forventer å bli servert. Dette selv om han tjener mer enn dem og har mye mer i formue enn dem. Jeg greier han ikke mer enn et par dagar. Følelsen fra barndommen og ungdomstiden kommer tilbake og jeg føler meg som en dum drittunge i hans nærvær. Anonymkode: 19044...ad7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #3 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er yngst i flokken av totalt 3 søsken, jeg yngst og 2 eldre. Husker ting fra barndommen som at min søster tok kvelertak på meg ved et tilfelle , har kalt meg åndssvak og at hun hadde lyst til å kvele meg. Da dette skjedde kom mor inn og stoppet det. Erting og terging har også vært inne i bilde. Jeg kjenner som voksen at jeg identifiserer meg med den stygge andungen Anonymkode: 99f51...acd Jeg er eldst og fikk slik behandling av mitt yngre søsken. Jeg har alltid identifisert meg som familiens sorte får. Moren min godtok at søsken behandlet meg slik, så har dette fortsatt i voksen alder. I blant klarer vi å ha god kommunikasjon, men brått snakker søsken meg ned igjen. Jeg kommer aldri til å føle meg trygg med mitt søsken. For det handler aldri om å være raus eller bygge hverandre opp. For den så handler det om å herske og å kontrollere folk rundt seg. Mitt beste tips er å ha kontakt i perioder der du føler deg sterk nok til å takle motbør. Eller ikke ha kontakt i det hele tatt. Anonymkode: 4e2e0...3d3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #4 Skrevet 21. november 2022 Min lillebror er ett stort rasshøl å en snylter . Han har akkurat fylt 40 år å bor fortsatt hjemme hos mor. Helt gratis. Han har uføretrygd så sparer hele trygden hver mnd. Jeg har ingen kontakt 🤮 med han . Anonymkode: d8de0...94b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #5 Skrevet 21. november 2022 Jeg har eldre bror som var ikke så god mot meg i barndommen. Vi sloss som hund og katt. Jeg var nesten glad da han flyttet ut. I dag er han voksen man som har sitt eget firma men også kone som jobber ikke. Han er sur fordi han mener resten av familien skylder ham noe. Han snyltet faren for penger også. Det er utrolig men jeg inderlig prøver å rette disse tingene hos mine barn i ung alder. De må lære seg å passe på hverandre, se hverandre, hjelpe hverandre. Foreldrene mine prøvde virkelig men de klarte aldri å lære ham empati. Anonymkode: 54361...062
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #6 Skrevet 21. november 2022 Bror min er et rauhål...han er 2 år eldre enn meg, ufin, nedlatende, veldig flink til å få andre til å føle seg som ett null. Ingen er bra nok, kun han og hans barn. Mor til barnet er ikke bra nok(selv om de er sammen) han og søstra mi har klart å vende min snart voksne sønn mot meg, så jeg har ingen kontakt med de tre... Anonymkode: 7fea5...698
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #7 Skrevet 21. november 2022 Jeg kuttet faktisk kontakt med ett søsken. Personen baksnakket meg jevnt og trutt, og andre i slekta opplevde h*n som sjalu. Det gav seg aldri 🤷♀️ Så jeg bare kuttet tvert. Sa ifra om det, men h*n tok det på ingen måte til seg. Anonymkode: 8549b...7c5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #8 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bror min er et rauhål...han er 2 år eldre enn meg, ufin, nedlatende, veldig flink til å få andre til å føle seg som ett null. Ingen er bra nok, kun han og hans barn. Mor til barnet er ikke bra nok(selv om de er sammen) han og søstra mi har klart å vende min snart voksne sønn mot meg, så jeg har ingen kontakt med de tre... Anonymkode: 7fea5...698 Har du ingen kontakt med din voksne sønn? Hva er grunnen ? Så trist Anonymkode: d8de0...94b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #9 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kuttet faktisk kontakt med ett søsken. Personen baksnakket meg jevnt og trutt, og andre i slekta opplevde h*n som sjalu. Det gav seg aldri 🤷♀️ Så jeg bare kuttet tvert. Sa ifra om det, men h*n tok det på ingen måte til seg. Anonymkode: 8549b...7c5 Jeg har også kuttet tvert med den snyltende broren min . En befrielse 😅 Jeg blir kvalm bare jeg er i nærheten av han . Anonymkode: d8de0...94b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #10 Skrevet 21. november 2022 Min bror er veldig opptatt av penger, snakker alltid om det, hvor mye han har osv. Ringer oss andre søsken når han tenker å bidra med noe viktig for våre eldre foreldre og vil ha med alle på det, selvom noen av oss andre ikke har anledning til å avse en 1000lapp der og da så lett som ingenting. Blir også ekstremt sur og gretten om noen sier han imot eller setter han på plass, rett og slett som en liten unge bare går han fra situasjonen eller bare sitter der og åpenlyst fornærmet fordi han ble snakket til. Anonymkode: 3f6db...a5f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #11 Skrevet 21. november 2022 Søskenmishandling – et skjult problem | Tidsskrift for Norsk psykologforening (psykologtidsskriftet.no) Jeg fant dette Anonymkode: 99f51...acd
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Skrevet 21. november 2022 Storesøsteren min fant veldig ofte på noe dritt, som å kaste joggeskoene mine ut i regn eller snø sånn at skoene selvfølgelig blir klissvåte. Så påstod hun at soene mine allerede var alt for stygge, og tok opp plass som egentlig burde gå til hennes egne sko. Jeg hadde bare ett par sko av gangen, aldri noen solide vintersko / støvler, eller noe som helst. Men det var ikke "uvanlig" at søsteren min hadde kanskje femten eller tjue par med forskjellige sko. Dermed var det ikke plass til mine sko. Noe moren vår faktisk var helt enig i, og sa at hvis jeg ikke hadde satt skoene mine i gangen så ville de aldri blitt kastet ut og blitt våte heller. Så hun klarte å vinkle dette til at dette liksom var "min feil" at skoene ble våte elle sølete. Hvis jeg var på skolen, og gikk rett til en jobb jeg hadde rett etter skolen (og moren vår lagde en sjokoladekake eller noe rett etter at hun kom hjem fra jobb) så var det garantert "min feil" at kaken hadde forsvunnet. Jeg var ikke en gang hjemme fra kaken ble lagd, og til lenge etter at hele greia hadde forsvunnet. Det var bare søsteren min og moren vår som var hjemme på dette tidspunktet. Men på en eller annen merkelig måte, så var det altså min feil at kaken hadde blitt spist opp. Hvis jeg hentet inn posten en dag, og rett før jeg skulle gå opp på verandaen så slo søsteren min all posten rett ut av hendene på meg. Alt sammen havner selvfølgelig i snøen og en sølepytt som lå like i nærheten av der man gikk opp på verandaen. Hvis hun aldri hadde rørt meg (eller posten) i det hele tatt, så ville ingenting blitt vått eller ødelagt i det hele tatt. Men dette var visst min feil det også. Fordi jeg ikke bar inn posten på en "ordentlig måte" og derfor ble alt sammen ødelagt - i følge moren vår. Hva det egentlig vil tilsi å bære inn posten på en mer "ordentlig" måte har jeg fremdeles null og niks peiling på. Det finnes selvfølgelig drøssevis med lignende historier. Men jeg flyttet i alle fall hjemmefra så snart jeg kunne, og har ikke vært på særlig mange besøk der siden den gang. Søsteren min (litt over førti år gammel nå) bor fremdeles hjemme hos moren vår. Gud vet hvordan det kommer til å gå etter at moren vår dør eller havner på pleiehjem, eller noe. Mest sannsynlig blir hun gående på en eller annen form for NAV-tiltak eller noe, for resten av livet. Anonymkode: f49ac...6ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå