slask Skrevet 20. november 2022 #1 Del Skrevet 20. november 2022 Strømsparing er viktig dere... I heim og stuggu skal det spares strøm. De gamle glødepærene måtte ut og vekk, 40W, 60W og 75W var mest vanlig og ga koselig lys som ikke skadet øynene (LED kan ha skadelig stråling for øynene, og de avgir dessuten mye EMF-støy). Inn kom LED-pærer som gjerne forbruker 10-15 watt eller mindre. I 2013 kom det nye EU-regler for støvsugere, "krav til ØKO design". Tidligere var det ingen begrensning, men så ble det trappet ned til max 1600W, og så senere 900W. Javel, også støvsugeren som kun brukes fra 5-30 min pr uke. Så strømsparing her er nærmest ubetydelig, og belastningen på strømnettet like bagatellmessig siden de færreste støvsuger "i kor", det skjer tidsmessig helt tilfeldig. (moderne boliger har lenge hatt 16A sikringer og kan drive 3500W uten problemer. På 10A sikringer er det 2200W som gjelder...). Men langt unna 1600 og i alle fall 900W. Nye EU-regler giver mindre sug i støvsugeren Fra 2014 må støvsugere i EU kun trække 1.600 W og fra 2017 bare 900 W. Britiske producenter truer med retssager, men danske Nilfisk lover at leve op til kravene. https://ing.dk/artikel/nye-eu-regler-giver-mindre-sug-i-stoevsugeren-164156 https://duckduckgo.com/?q=nye+eu-regler+nye+krav+støvsuger+1600W+900W&ia=web Her om dagen leste jeg om en solcelle-innehaver som forsøkte å komme i gang med å selge strøm tilbake på nettet via sin nettleverandør. Han var så heldig å ha en billig strømavtale fra før, men nå-nei, det kunne han ikke fortsette med om han skulle selge strøm inn på nettet. Så mye for å spare strøm ved å utnytte sollys og dagslys, og dessuten tilby nettet strøm tilbake. Profitt er greit, bare det det gjelder gigantene med de facto monopol? Men hvor vil jeg med dette innlegget? Jo, for den lille mann og kvinne i grend og by skal spare strøm ned på mikronivå, men samtidig skal det bli så miljøvennlig (jug og fanteri), for EL-biler skal alle ha, og elektriske bilferger, elektriske busser, gravemaskiner skal inn i alle fergeforbindelser osv. Vet dere hva disse bruker av strøm pr time eller pr år? Og hvilken belastning dette gir på strømnettet når det lades? Jeg gidder ikke sjekke tallene, men for en normal romslig familiebil har gjerne batteripakke på størrelse med 6-8 bruskasser. Små biler litt mindre. Ei bilferge har batteribank som en shippingcontainer for å illustrere. De bruker så mye strøm at der sånt er innført er ikke høyspent-tilførselen kraftig nok, så de må ha dieselaggregat ombord.....LIKEVEL!!!! (Der de før klarte seg bare med dieselmotoren...). Det rene vanvidd. Og vi har hørt lignende historier med busser som ikke har ladetilgang, så de lades med diesel. Nå skal jeg ikke gå i detaljer på vindkraftgalskapen, men enorm rasering av natur, stor forurensing av vingenes mikroplast, det er snakk om tonn på tonn fra en mindre vindpark etter noen års drift. Jeg kan ikke påstå at politikerne som har vedtatt og godkjent galskapen er korrupte, dumme eller begge deler, men det er lov å spørre. Og sparepærene som når de kom skulle vare 25.000 timer ser ut til å konkurrere med glødepærene i kort levetid. Selv pærer som kanskje brukes noen timer pr dag kan dø etter 2-3 år, men skulle vart mange år. Planlagt foreldelse som før. Og alt dette under dekke av å redde klima, som Statsministeren bruker som argument. Vi skal til og med leve av det (hvem vi?). Har vi klimakrise? Er det hyppigere katastrofer? Er det fastslått at menneskene bidrar til klimaendringer? Nei, nei og atter nei. Men media pumper oss fulle av disse løgnene hele tiden, hver eneste dag. --- Vitenskapelige data vitner hverken om klimakrise, hyppigere katastrofer, mindre avlinger eller dårligere livsgrunnlag. Hvor mye menneskeheten bidrar til klimaendringer, er ikke vitenskapelig fastslått, men menneskets påvirkning på verdens klimasystem er uansett beskjeden. Drastiske CO2-kutt er umulig, og forsøk på radikale endringer i energisystemene vil skape større problemer enn klimaendringene. Fra boka "Usikker vitenskap", av Steven E Koonin. En av USAs mest fremstående fysikere. https://duckduckgo.com/?q=steven+e+koonin+boken+usikker+vitenskap&ia=web Det har ingenting med miljø og klima å gjøre, uansett hva jugefantene sier hver dag. Men det har veldig mye med penger å gjøre. Våre penger i sleipingenes lommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå