Gå til innhold

Kan jeg melde søster som er AAP til NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster er på AAP. Hun slet skikkelig for å bli det, da NAV først avslo søknaden. Hun måtte klage. Fikk det igjennom fordi fastlegen var snill og skrev noen papirer, slik jeg forstod det. NAV skal ha evaluering av AAP om et år. 

Hun har en historikk med mye sykemelding, både før og etter permisjon, f.eks. Hun har vært ansatt ved et sykehus i 5 år, men arbeidet kun 1,5 år av dem. Fått to barn på den tiden og vært sykemeldt, innimellom permisjonen.

Hun påstår å ha fått ME etter siste barn. Påstår at hun er så syk at hun ikke kan jobbe, ikke kan hjelpe ektefelle med basic ting som det å stå opp om nettene eller morgenen, lage mat eller vaske. Ligger stort sett på sofaen og strikker. Forlanger hel sinnsykt mye barnepass av både våre foreldre, og sine svigerforeldre. Pga dette har hun kommet på kant med svigers, som mener mannen hennes sliter seg ut. Vi, søsters egen familie, er enig i dette.

Fordi hun elsker å strikke, har hun meldt seg frivillig i en strikkebutikk. Hun skal da jobbe der 3 ganger i uka, 5 timer om dagen. Mens hun får full dekning av AAP og gjennom forsikringer (full lønn på 32 000 pr mnd) koser hun seg med strikking i butikken, pakker ut varer og sorterer garn. Hun har sagt rett ut at hun vil tjene mindre som ansatt i garnbutkikken enn å være på AAP. Derfor vil hun ikke si opp. Hittil har hun gjort dette i snart 3 mnd.

Er fristet til å melde henne til NAV.

Anonymkode: 4f512...44d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er på AAP, så skal hun føre opp timene hun jobber på meldekortet hun sender hver 14, dag. Er du sikker på at denne aktiviteten ikke står i aktivitetsplanen hennes og er avtalt med Nav? 

Anonymkode: a5e09...9d9

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis hun er på AAP, så skal hun føre opp timene hun jobber på meldekortet hun sender hver 14, dag. Er du sikker på at denne aktiviteten ikke står i aktivitetsplanen hennes og er avtalt med Nav? 

Det tror jeg ikke. Hun jobber som sagt frivillig. Ei venninne av henne eier garnbutikken, eller drifter den. 

Skrevet

Det at mannen sliter seg ut er noe som må tas tak i, det bør hun også se.

Men den "jobben" hun har i garnbutikken er etter all sannsynlighet noe hun har avtalt med nav. Det heter arbeidsutprøving. Har hun ikke en slik avtale skal aap avkortes. Før du melder må du få klarhet i dette.

Er hun under arbeidsutprøving følger nav opp dette. De evaluerer sammen med bruker og arbeidsgiver hvordan det går, og går det bra og er stabilt vil hun ikke kunne fortsette å jobbe frivillig. Nav krever at man får seg lignende lønnet arbeid etter hvert.

Problemet er jo at den jobben hun faktisk klarer ikke betaler like bra som jobben hun ikke lenger klarer. Men nav vil aldri akseptere en søknad om uføretrygd om de har bevis for at brukeren fungerer i jobb.

Anonymkode: fdf0d...009

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan godt hende søsteren din melder disse arbeidstimene til nav. Det er veldig spesielt av dere i familien å tvile på at søsteren din har ME, hvorfor kan dere ikke heller støtte henne?? Det er ingen andre enn henne som kan kjenne på kroppen hvordan hun har det. Det er også veldig spesielt at et søsken vurderer å klage inn sin egen søster til nav..

Anonymkode: ef53a...13c

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg ikke. Hun jobber som sagt frivillig. Ei venninne av henne eier garnbutikken, eller drifter den. 

Det holder ikke å tro. Her må du vite før du angir noen. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det rett og slett dette hennes sosiale dose, noe hun kan klare for å få litt input i hverdagen. La nå henne få ha denne gleden dette gir henne. Hvorfor velger du å være moralpoliti for din egen søster? Det er forresten ingenting i veien for at mennesker på aap, sykemelding eller uføretrygd skal kunne drive med litt frivillig arbeid dersom de klarer det.

Anonymkode: ef53a...13c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

AAP + forsikringer. Hva slags forsikring kan kombineres med AAP?  Uføreforsikring utbetales ikke før det foreligger vedtak om uføretrygd.  

Skrevet

Hun er der at hun holder på å kjøre samlivet og det hele i grøfta pga dårlig helse og så vil du rapportere henne fordi hun har funnet noe som gir henne energi og lyst til å komme seg ut om dagen.

Jada, hjelp henne å kjør henne mer ned.

Altså nå er ikke jeg der at jeg har noe jeg orker å gå ut å bruke tid på men jeg skulle mer enn gjerne hatt det jeg også. Et sted som jeg egentlig kan komme å gå til etter hvordan dagsformen er, og å gjøre noe som gleder meg . 

Det at hun gjør dette er ikke det samme som å jobbe. Men hun kan med dette erfare at hvis hun får arbeide med lignende så kan hun kanskje fungere 50% eller no. 

Men drit i det, dra teppet bort under føttene på henne du! 

Anonymkode: 00101...4bf

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Adobyen skrev (16 minutter siden):

AAP + forsikringer. Hva slags forsikring kan kombineres med AAP?  Uføreforsikring utbetales ikke før det foreligger vedtak om uføretrygd.  

Jo, det gjør de. Man er for syk til å jobbe og mister inntekt. Poenget med forsikringen er å gjøre opp for inntektstapet, så den trer i kraft når inntekten reduseres, noe som skjer når man får aap.

Anonymkode: fdf0d...009

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporinger.

Christina82, mod

Skrevet

Hva står det i aktivitetsplanen hennes? Hva er det nav tror hun gjør disse dagene hun koser seg i strikkebutikk? 

Anonymkode: 065b7...edb

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke usannsynlig at den frivillige jobben er en del av tiltaket hun har avtalt med nav. Hva hun og nav snakker om seg imellom er ikke noe du har innsyn i og det er heller ikke så uvanlig at legene skriver for dårlige erklæringer til nav slik at saken må opp på nytt. Og slik du beskriver din søster så tror jeg faktisk på henne, livet med kronisk sykdom består for mange i å balansere mellom sofa og plikter.

Anonymkode: 912b0...d9a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner deg TS.

Har en bekjent som er ufør, men som jobber noe voldsomt på med hobbyen sin, som frivillig arbeid. Det er frustrerende å sitte og se på at de faktisk har kapasitet til så mye, uten å benytte det i en vanlig jobb, hvor de kunne bidratt til samfunnet. I stedet jobber vi andre oss ihjel for å dekke dette... 

Jeg ville dog ha pratet ordentlig med søsteren din før du melder noe til NAV. 

Anonymkode: 283ae...f20

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner deg TS.

Har en bekjent som er ufør, men som jobber noe voldsomt på med hobbyen sin, som frivillig arbeid. Det er frustrerende å sitte og se på at de faktisk har kapasitet til så mye, uten å benytte det i en vanlig jobb, hvor de kunne bidratt til samfunnet. I stedet jobber vi andre oss ihjel for å dekke dette... 

Er de bare syke og sitter inne så "gjør de ikke nok for å komme seg ut av situasjonen".

Jobber de frivillig så "burde de brukt energien på å jobbe lønnet".

Jobber de litt "er de ikke syke nok til å motta AAP/uføretrygd"

…..! Kan syke noen gang vinne? 

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Har du grunn til å tro at din søster lyver til NAV om arbeidsevnen? I mitt hodet så er det større grunn til å tro at hun er ærlig med fastlegen og NAV enn med deg. Helseproblemer er jo noe mange ikke ønsker å dele og når du er en som har såpass liten tillit til henne så kan det jo være at hun har tilsvarende lite tillit til deg og velger å ikke dele hele historien. 

Anonymkode: dc976...142

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Adobyen skrev (7 timer siden):

Det kan dessuten være snakk om ordninger gjennom jobb - selv er jeg medlem i SPK. Nå som jeg selv plutselig trengte AAP en periode, så dekker de hele mellomlegget lønn-AAP faktisk.

Anonymkode: e633b...903

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min søster er på AAP. Hun slet skikkelig for å bli det, da NAV først avslo søknaden. Hun måtte klage. Fikk det igjennom fordi fastlegen var snill og skrev noen papirer, slik jeg forstod det. NAV skal ha evaluering av AAP om et år. 

Hun har en historikk med mye sykemelding, både før og etter permisjon, f.eks. Hun har vært ansatt ved et sykehus i 5 år, men arbeidet kun 1,5 år av dem. Fått to barn på den tiden og vært sykemeldt, innimellom permisjonen.

Hun påstår å ha fått ME etter siste barn. Påstår at hun er så syk at hun ikke kan jobbe, ikke kan hjelpe ektefelle med basic ting som det å stå opp om nettene eller morgenen, lage mat eller vaske. Ligger stort sett på sofaen og strikker. Forlanger hel sinnsykt mye barnepass av både våre foreldre, og sine svigerforeldre. Pga dette har hun kommet på kant med svigers, som mener mannen hennes sliter seg ut. Vi, søsters egen familie, er enig i dette.

Fordi hun elsker å strikke, har hun meldt seg frivillig i en strikkebutikk. Hun skal da jobbe der 3 ganger i uka, 5 timer om dagen. Mens hun får full dekning av AAP og gjennom forsikringer (full lønn på 32 000 pr mnd) koser hun seg med strikking i butikken, pakker ut varer og sorterer garn. Hun har sagt rett ut at hun vil tjene mindre som ansatt i garnbutkikken enn å være på AAP. Derfor vil hun ikke si opp. Hittil har hun gjort dette i snart 3 mnd.

Er fristet til å melde henne til NAV.

Om du mener hun er frisk, og har kompetanse til å vurdere dette, så er det legen du bør melde inn, om du mener at legen jukser med sykemeldinger, og på papirer til NAV. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du tror ikke? Det å få tiltaksplass via bekjente er veldig vanlig, og det kan være nettopp det som gjør at man kommer seg ut i tiltak. Det er godt mulig hun ikke vil fortelle deg alt, med tanke på hvor kjipt forhold dere har. 

Man kan få utbetalt på midlertidig ufør når man har AAP. Jeg fikk det da jeg var langtidssykemeldt fra jobb på sykehus. 

Anonymkode: 5d359...bf9

• Liker 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (3 timer siden):

Er de bare syke og sitter inne så "gjør de ikke nok for å komme seg ut av situasjonen".

Jobber de frivillig så "burde de brukt energien på å jobbe lønnet".

Jobber de litt "er de ikke syke nok til å motta AAP/uføretrygd"

…..! Kan syke noen gang vinne? 

Sant! 

Anonymkode: dc976...142

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk midlertidig uførepensjon fra KLP så snart jeg fikk AAP, og jeg fikk uføreforsikring fra sykepleierforbundet og banken etter to år på AAP. Forsikringen var både en engangsutbetaling på 1,3 millioner og månedlig utbetaling på 8000 kr i fire år, ment for AAP-perioden. Nå som ufør er det kun trygd og KLP jeg får. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner deg TS.

Du vet jo ikke noe om helsetilstanden til denne personen bortsett fra det personen sier selv. Jeg er uføretrygdet og jobber som frivillig 3 timer i uken også trener jeg nesten hver dag. Likevel hadde jeg aldri fungert i jobb. Jeg tilbringer ganske mange timer på sofaen selv om jeg også gjør noen ting fot å forbedre min psykiske helse. Jeg som ufør skal kunne gjøre ting som er bra for meg selv jeg også. Gjør jeg mer enn jeg tåler så tar det derimot ikke lang tid før jeg kræsjer. Og det ender fort opp med innleggelse da.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...