Gå til innhold

Når den kjekke psykologen ber meg "se han dypt inn i øynene"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

La dette innlegget i et annet forum først men tror det var feil, legger det derfor her. Håper det blir rett forum mtp relasjoner. 

Jeg sliter med øyekontakt. Går til en særdeles kjekk psykolog. Han vil at vi skal jobbe med at jeg skal våge å se menn i øynene, ikke vike unna. Så nå har han foreslått et "eksperiment" der vi tar tiden mens vi bare ser hverandre inn i øynene uten å si noe i hele 5 minutter....jeg skal da, i følge han, gjøre så godt jeg kan med å ikke vike unna. 

Jeg vet ikke om jeg tør. Skulle tenke på det til neste gang. Vi er på samme alder, han er en flott fyr, og han har gitt uttrykk for at han syns jeg er pen. Så...hva kan slik øyekontakt føre til, jeg mener, en ting er å øve på det for å bli bedre på det, men kan ikke slikt føles veldig intimt og nært og skape noen følelser som i utgangspunktet ikke trengte være der? Skjønner? Jeg er litt redd for det, kjenner jeg, er jo veldig sterkt å se noen dypt og lenge inn i øynene da...og da ikke føle noe som helst? Hva ville du ha gjort og hva tenker du om forslaget hans? 

Anonymkode: a76e5...d12

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en ukomfortabel situasjon han setter deg i.

Mener han at det skal skape tillit? Han har jo overtaket på deg med tanke på pasient/ behandler rollene. 

Nå er ikke jeg psykolog men det der kan da ikke være normalt å gjøre..?

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Vet ikke om han har tenkt dette helt gjennom før han foreslo det altså. Det ville vært mye mer naturlig å øve på øyenkontakt med folk rundt deg, og mye mer gradvis, ikke sitte og stirre noen inn i øynene, for det er det bare forelskede par og nybaktemødre med babyer som gjør.

Faktisk vet jeg ikke om jeg tror på dette heller, kan aldri tenke meg at en psykolog ville foreslå at du skal se han inn i øynene i 5 mintutter. Ved nærmere ettertanke må han være gal om det er sant.

Anonymkode: 076c3...d83

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det fleste psykologer er stein gale i hodet.

Hadde aldri gått dit, er så mange andre man kan bruke for samtaler.

Anonymkode: 2ebf6...fb9

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Han har gitt utrykk for at du er pen??

Anonymkode: a67bb...0c3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest AprilRyan
Skrevet

Hvis dette er sant så virker det ganske lite profesjonelt av han for å si det mildt og i tillegg har han gitt uttrykk for at han synes du er pen. Det er ikke greit.

Dessuten burde han som psykolog skjønne at dette er grenseoverskridende for et behandler - pasient forhold.

Jeg tror også at det å øve seg på øyekontakt gradvis ute i verden ville vært bedre enn å sitte og se han inn i øynene.

Så jeg ville åpenbart ikke gått med på det. Jeg sliter selv litt med øyekontakt, men kan aldri i livet tenke meg at det der er en behandlingsmetode som gir særlig uttelling, annet enn at relasjonen deres blir uprofesjonell av å gjøre det.

Skrevet

Psykologer er blitt psykologer av en grunn. De har issues med psyken sin selv, og derfor synes de at det er interessant å studere temaet. Alle som en.

Anonymkode: 6152b...094

• Liker 2
Skrevet (endret)

Syns det høres ut som du burde bytte psykolog ts. Ingen seriøs psykolog hadde foreslått noe sånt, og jeg skjønner godt at det er ekstra ubehagelig siden dere er jevnaldrende.

Endret av Silkedyne
  • Liker 4
Skrevet

Det er skikkelig rart, mange psykologer praktiserer noen skikkelig sære metoder for å hjelpe sine pasienter. Har selv vært borti en eldre kvinnelig psykolog som mente at alle mine psykiske problemer kom av fortrengt seksualitet (Freud), så hun innledet en time med å spørre om onanering og at jeg skulle gjøre en eller annen bekken-øvelse (hjemme, alene, ikke foran henne! Samtidig.. hun viste øvelsen foran meg da 😳) for å frigjøre meg selv seksuelt. I samme time ba hun meg også skrive et brev til min døde bestefar hvor jeg skulle beskrive mitt han for ham for å legge det på graven hans. 

Jeg var 16-17 år.

Anonymkode: 26d8c...07b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

La dette innlegget i et annet forum først men tror det var feil, legger det derfor her. Håper det blir rett forum mtp relasjoner. 

Jeg sliter med øyekontakt. Går til en særdeles kjekk psykolog. Han vil at vi skal jobbe med at jeg skal våge å se menn i øynene, ikke vike unna. Så nå har han foreslått et "eksperiment" der vi tar tiden mens vi bare ser hverandre inn i øynene uten å si noe i hele 5 minutter....jeg skal da, i følge han, gjøre så godt jeg kan med å ikke vike unna. 

Jeg vet ikke om jeg tør. Skulle tenke på det til neste gang. Vi er på samme alder, han er en flott fyr, og han har gitt uttrykk for at han syns jeg er pen. Så...hva kan slik øyekontakt føre til, jeg mener, en ting er å øve på det for å bli bedre på det, men kan ikke slikt føles veldig intimt og nært og skape noen følelser som i utgangspunktet ikke trengte være der? Skjønner? Jeg er litt redd for det, kjenner jeg, er jo veldig sterkt å se noen dypt og lenge inn i øynene da...og da ikke føle noe som helst? Hva ville du ha gjort og hva tenker du om forslaget hans? 

Anonymkode: a76e5...d12

Jeg ville bare ha stønnet høylytt og bedt han om å kanalisere hand indre Christian Grey og gi meg det jeg trenger 🍑🍆💦👁️👄👁️

Anonymkode: d53b4...7bd

Skrevet

Du burde bytte psykolog. Ikke fordi han vil du skal se ham i øynene, men fordi du synes han er kjekk og vice versa.. og på toppen av det kommer det med øyekontakt"trening".. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Psykologer er blitt psykologer av en grunn. De har issues med psyken sin selv, og derfor synes de at det er interessant å studere temaet. Alle som en.

Anonymkode: 6152b...094

Er nok endel av de som har en skrue løs før studiet, skal gjennom studiet forstå seg selv.

MEN, det finnes såklart gode psykologer. Men det er nok få, er utrolig mange andre der ute som kan gi deg refleksjon over livet ditt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi er på samme alder, han er en flott fyr, og han har gitt uttrykk for at han syns jeg er pen.

Hvordan har han sagt dette? 

Anonymkode: 4d4b0...c36

Skrevet

Skammelig uprofesjonelt av vedkommende!

• Nyttig 1
Skrevet

Misbruk av stilling, en mann er en mann uansett hvilken jobb han har. Fullstendig uprofesjonelt!

Anonymkode: 08cd1...b75

• Liker 1
Skrevet

Typisk KG-gjengene gå BANANAS over en sak der vi bare har fått høre èn side av saken, kanskje ikke helt rett fremstilt heller. Skal vi ikke bare legge til at han sa det med sensuell stemme også da, mens han kneppet opp den øverste knappen i skjorta?

Det er da helt normalt å øve på slike ting med en behandler i første omgang, før man går løs på fremmede. At han lot pasienten få tenke på saken til neste gang er da bare positivt.

Anonymkode: 88950...fe1

• Nyttig 1
Skrevet

Det virker lite empatisk og ganske uproft å foreslå noe sånt synes jeg.

Jeg hadde forstått om han hadde foreslått at du kunne øve deg med feks butikkansatte og familie, eller at du kunne velge deg ut noen som du ville øve deg på som du føler deg trygg på. Og så kunne du øvd mer og mer og hatt øyekontakt med flere og flere mennesker.  Og så kunne du snakket med han om det i terapi.

Kansje du kan spørre han om det, spør hvorfor han gjør det sånn, og ikke foreslår at du kan øve deg på mennesker i livet ditt som du selv velger ut. Det hadde vært interessant å høre hva han sier. Psykologer er jo mennesker og kan si dumme ting som alle andre, det interessante er om han er selvsikker nok til å innrømme, og si unnskyld, for at han har gjort deg ukomfortabel. Det er alltid et veldig spennende karaktertrekk i alle folk.

Skrevet

5 minutter virker voldsomt lenge. Eksponeringsterapi kan sikkert være fint det, men 30 sek. ville vært mer enn nok. De fleste ville funnet 5 minutter med gjensidig stirring særdeles ubehagelig.

Anonymkode: a8152...419

• Nyttig 2
Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Typisk KG-gjengene gå BANANAS over en sak der vi bare har fått høre èn side av saken, kanskje ikke helt rett fremstilt heller. Skal vi ikke bare legge til at han sa det med sensuell stemme også da, mens han kneppet opp den øverste knappen i skjorta?

Det er da helt normalt å øve på slike ting med en behandler i første omgang, før man går løs på fremmede. At han lot pasienten få tenke på saken til neste gang er da bare positivt.

Anonymkode: 88950...fe1

Poenget her er at han også har gitt uttrykk for at han synes at ts er pen og da blir det jo feil fordi hun kanskje legger mer i det enn at det skal være en ren eksponeringsøvelse. Noe hun også gir litt uttrykk for.

En psykolog burde være profesjonell nok til å ikke fortelle pasienter at de synes at de er pene. I hvert fall når det er mann som sier det til en kvinne eller kvinne som sier det til en mann. De burde være såpass reflektert at de skjønner hvordan det kan virke overfor en pasient i en sårbar situasjon. Nå kommer det an på hvordan han ordla seg, men det kan jo lett bli misforståelser av sånt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det fleste psykologer er stein gale i hodet.

Hadde aldri gått dit, er så mange andre man kan bruke for samtaler.

Uttalelser som dette tyder på at du har store issues.

Anonymkode: 3f89e...5f4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...