Gå til innhold

Gutten min på 12 vil være mer hos far..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er så sårt i mammahjerte mitt nå.. 

Gutten er veldig sosial anlagt og trives med flere folk rundt seg. Når han er hos far har han både far, stemor, stesøster, en hund, og lillebroren sin der. 

Når han er hos meg er det kun han, lillebroren og meg. 

Og nå er det 2.gangen han sier han trives bedre hos far.. Så nå skal han få være der 2 dager ekstra, selv om det egentlig er "mammauke".. 

Og jeg er så redd for at dette skal bli varig.. :(

Jeg vet heller ikke hva jeg kan gjøre for å evt få han til å trives bedre hos meg..? Jeg gir han (selvfølgelig) masse kjærlighet, jeg lager god og sunn mat som han liker, han har større rom hos meg, han sover godt, jeg har bedre råd, han får venner på besøk også hos meg, det er kortere til skolen. Men jeg er som sagt alene, og det er ikke så sosialt her som hos faren. 

Vi har tidligere hatt en del konflikter som var forårsaket i sinnemestring hos han, og mangel på god kommunikasjon mellom meg og gutten. Jeg fikk hjelp for dette, og de siste 18 månedene har vi bare hatt det fint. (Så jeg tror ikke dette er årsaken). 

Farens far, altså guttens bestefar, er også veldig syk nå og skal snart dø, så tenker dette er en forklaring.. At han vil være mer sammen med bestefaren og samtidig faren sin for å dele sorgen. Jeg tror dette er hovedårsaken, men er som sagt redd at dette blir varig iom han også er så sosial. 

Jeg har en kjæreste som jeg har vært sammen med i 3 år. Vi har ikke flyttet sammen til nå pga barna mine og jeg ville ta det rolig. Men nå vurderer jeg å flytte sammen med han i håp om at kanskje gutten vil være mer hos meg/oss da. Begge barna mine elsker han. 

Men om jeg gjør dette må lillebroren mest sannsynlig bytte skole, og det vil han ikke.. 

Så hva gjør jeg? Avventer å se om endringen blir varig? Blir boende og kanskje miste tid sammen med gutten? Flytte inn med kjæresten, men at dette da går ut over lillebror? 

Føler bare kaos i hode og hjerte nå, og måtte bare får det ut :(

Anonymkode: 5e6c0...caf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har is i magen og slutter å se dette fra din vinkel. 
Det viktigste er at gutten har det bra. Det er positivt at han har egne meninger, og tør å si dem høyt. Han begynner å bli voksen, og trenger å løsrive seg fra deg. Og han er like glad i mammen sin, selv om han ønsker å bo mer hos far. 

Anonymkode: 49f1a...e95

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har is i magen og slutter å se dette fra din vinkel. 
Det viktigste er at gutten har det bra. Det er positivt at han har egne meninger, og tør å si dem høyt. Han begynner å bli voksen, og trenger å løsrive seg fra deg. Og han er like glad i mammen sin, selv om han ønsker å bo mer hos far. 

Anonymkode: 49f1a...e95

Ja jeg vet.. Jeg ser jeg har egoistisk perspektiv når jeg fokuserer på eget mammahjerte, men selvfølgelig skal han få være hos far om han ønsker det. Jeg vil jo ikke tvinge hn til å være hos meg heller.. Heldigvis vet jeg lillebror trives hos meg, og han vil gjerne være mer hos meg- nettopp pga det er roligere hos meg. Så da er det neppe at jeg er en dårlig mor som er årsaken iallefall.. (ikke at jeg trodde det, men greit å påminne seg selv om dette når det gjør vondt).. 

• Hjerte 1
Skrevet

Kan være det er som du sier, at han vil det for å ta farvel med bestefar og støtte pappa i perioden som nå kommer. 

Hvem vet, plutselig kommer han i en alder hvor det er kjipt med mange rundt? Da kan det være motsatt, for hos mamma får han mer privatliv.

Akkurat nå er det det han ønsker seg. Skjønner det er kjipt for deg. Men å la han få være mer der er det riktige. Han er like glad i deg selvom han ikke er like mye hos deg som før. 

• Liker 4
Skrevet

Gutten er jo snart voksen og skal flytte på hybel når han starter på VGS om et par år, regner jeg med.

Anonymkode: 512d8...5b6

Skrevet

Flytte på hybel når han starter på vgs ? Hva skal han leve av da? 

Anonymkode: ac6b4...fb2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gutten er jo snart voksen og skal flytte på hybel når han starter på VGS om et par år, regner jeg med.

Hvor i landet bor du egentlig? Det er helt normalt at vgs elever bor hjemme og ikke på hybel. Du må jo bo ute i huttiheita. Jeg bor i Oslo og kjenner ikke noen som bor på hybel så tidlig 

Anonymkode: 5ea7e...10b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Javel? Her er det absolutt ikke vanlig å flytte når man blir 16 år, så det var en uventet tanke. Regner med du bor veldig usentralt?

Anonymkode: 9adab...8de

• Liker 3
Skrevet

Hva gjør det om han vil være mer hos far. Skal du flytte inn til ny type og tro han vil bo mer his deg , når han da i tillegg mister vennekretsen sin. Hvorfor ikke bare høre på gutten da,og la han få ønsket sitt oppfylt. Går an å ta en prøve periode også. Så ser dere an samvær % etterpå. 

Ingenting av dette handler om hvem han er mest glad i osv.

Ei jeg kjenner tok valget om å la sønnen bo hos far, når hun skulle flytte.  Han ville ikke flytte fra livet han kjente og sine gode venner. Han er super gla i mammaen sin. Og sier han selv får det beste fra to verdener. 

Anonymkode: f327f...ac1

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, gutten er ikke snart voksen. Han er ikke tenåring engang. Han er 12 år. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Prosentandelen som gjør det i dette landet er ensifret. 

Skrevet

Ja gutten min blir ikke å flytte på hybel om 4 år.. Vi har flere videregående skole her vi bor, og håper han blir boende hjemme til han er ferdig der. 

Å når det gjelder å flytte sammen med kjæresten så er dette noe gutten virkelig ønsker og har sagt flere gang. Både fordi han liker ham, ser opp til han, og også at han er så sosial. Jeg tror han savner mer voksenselskap når ham er hos meg. 12 åringen har også venner der hvor kjæresten min bor så det er ikke snakk om å rive han bort fra vennene sine.. Og det er kun 10 min kjøring fra der hvor jeg må bor. 

Men da igjen, om jeg gjør dette- går dette ut over lillebror som da kanskje må bytte skole.. :(

Skrevet

Han er stor nok til at hans mening skal bli vektlagt her. Du må bare legge dine egne følelser til side.

Anonymkode: 8aae1...14f

• Liker 1
Skrevet

Du har et "luksus problem". Gutten er i en alder hvor han så smått skal begynne å løsrive seg og styre eget liv mer og mer. Så det er en fin trening for ham å være mer hos far en periode, tydelig at han trives der har det godt. Han er veldig heldig. Mange vil misunne ham at han har en far og gode steforeldre på begge sider. 

Anonymkode: b3f14...977

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nå må du jobbe med at du føler deg avvist uten å gi sønnen din dårlig samvittighet. 

Du er gal hvis du tror at en stefar tipper skålen i din favør! Og du kan ikke trekke opp lillebror for din egen skyld. 

Jeg skjønner det er sårt, men du må virkelig dra hodet ut av ræva nå. Sorry 

Endret av venus*
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hæ?

Anonymkode: ec5ea...d90

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilken verden lever du i?

• Liker 1
Skrevet
venus* skrev (2 timer siden):

Nå må du jobbe med at du føler deg avvist uten å gi sønnen din dårlig samvittighet. 

Du er gal hvis du tror at en stefar tipper skålen i din favør! Og du kan ikke trekke opp lillebror for din egen skyld. 

Jeg skjønner det er sårt, men du må virkelig dra hodet ut av ræva nå. Sorry 

Jada jeg trekker hodet ut av ræva.. Det var jo derfor jeg opprettet innlegget. For å lufte tankene mine hær, istedenfor å gå helt i kjelleren. 

Det siste jeg vil er å påføre ungen min dårlig samvittighet når han tør være ærlig med meg. Jeg er faktisk veldig stolt over han som sier ifra om egne ønsker- og tenker at han føler seg trygg når han tør være så ærlig mot meg. ❤️ Men jeg må da få lov til å ha vondt i mammahjerte likevel, men det er jo det jeg skriver her og ikke det jeg sier til han! 

Å når jeg vurdere å flytte sammen med kjæresten så er det både for egen del, men også for barna sin del. Begge 2 elsker han og 12 åringen har mast om det i over 1 år- så jo denne "stefaren" vil absolutt ha positiv betydning for begge barna mine..!❤️ Eneste som har hindret meg er at minstemann muligens må bytte skole da, så derfor er flytting satt på vent såpass lenge. Så det er ikke snakk om å flytte sammen men han KUN fordi 12 åringen da får det mer sosialt hos meg også, men selvfølgelig vet jeg han ville likt det. 

Men hode ut av ræva-det har jeg! 🙃

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes du overanalyserer her og legger veldig mye mer i guttens ønske enn hva som trenger å være tilfelle. Det kan være så enkelt, og nest sannsynlig er det det, som at gutten identifiserer seg mer med far enn med deg. Helt naturlig. Fars personlighet matcher bedre til guttens enn din gjør. Det har ingenting med hans kjærlighet til deg å gjøre.

Ta det som en tillitserklæring at gutten tør å fortelle deg at han ønsker å bo mest hos far. Du har gjort en god jobb som mor i få han til å føle seg trygg på deg. Veldig mange barn fastholder en 50/50 løsning gjennom hele barndommen fordi de ikke tør å si hva de egentlig vil

Anonymkode: d2f25...bab

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke du sette deg ned med gutten å snakke om det? Spørre litt hva som er grunnen til at han vil flytte osv.? Kanskje det er lettere for han å ha samtalen om bestefaren sin med deg enn med far, siden du ikke er så nærme bestefaren? Kan ofte være vanskelig å snakke om og å beskrive følelser, men kan være lurt å lære han det tidlig så han klarer å sette ord på de når han blir eldre, for det er det mange som sliter med i voksen alder.

Anonymkode: b65b6...381

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...