Gå til innhold

14-åring som får legge seg selv i hverdagene... og ikke får nok søvn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det virkelig vanlig at 14-åringer får ansvar for å legge seg selv i hverdager når de skal på skole?

Har et yngre søsken, en 14-åring, som får lov til legge seg selv i hverdager både hos mor og far. Han får beskjed om å legge seg og ikke sitte så lenge oppe, mens foreldrene går og legger seg, men han sitter og gamer og kan finne på å sitte til klokka 01.00 i hverdager. Har prøvd å ta dette opp med foreldre før, og de sier at det er vanlig i hans omgangskrets å få bestemme leggetid selv... De mener også at dette som regel går fint og at så lenge han kommer seg opp på skolen så får han bestemme selv.

Resultatet er at han sliter veldig med å komme seg opp om morningene. Han er veldig trøtt og treig. Ikke alltid han kommer seg på skolen og han har mye fravær. Han har fått papir på diagnose som gjør til at han har gyldig fravær, og han får lett være hjemme om man sier han har symptomer på sykdommen. Jeg er stygt redd at han bruker diagnosen så mye som mulig for å få slippe skole og kunne sitte oppe lengst mulig å game.  Jeg er sikker på at mangelen på søvn pga. gamingen har mye av årsaken til "symptomene" og at diagnosen gjør vondt verre.  Det er moren som pushet på at han skal få diagnosen, og hun har samme diagnose selv. For å si det enkelt så er jeg svært skeptisk til denne diagnosen er reell eller om det er riktig tidspunkt å sette den på. Når han først er på skolen virker det som han er mye trøtt og ikke får med seg mye. Når han ikke er på skolen pga. det gyldige fraværet skal han egentlig følge opp med hjemmelekser, men jeg er redd han sluntrer unna det også pga. gaming.

Kan aldri huske at vi fikk lov til å legge oss når vi ville på skoledager, tror aldri vi prøvde å gjøre motstand heller da det var så klare grenser. 

Jeg synest helt ærlig det er helt hårreisende hvordan foreldrene ikke tar mer tak og at de ødelegger fremtiden til søskenet mitt. Jeg skjønner at det er fristende å bare gi opp da han er vanskelig å få til å legge, men jeg mener de burde være klare regler på leggetid i ukedagene  at nettet blir koblet ut om ikke (dette har faren gjort i en kort periode, men dette har han sluttet med), eller at man står og henger til ungen legger seg. Synest generelt at faren min er litt strengere og flinkere til å få han i seng, og han har mye bedre oppmøte på skolen når han er med far, men synest ofte det sklir ut hos mor (det er 50% samvær hver). Når jeg nevnte det med å koble ut nettet til moren, mente hun at det ikke spilte noen rolle fordi han hadde nett på mobilen og bare ble liggende å scrolle da uansett...Helt tafatt....Det virker helt som de har gitt opp helt oppdragersrollen. Faren min nærmer seg 60 år og moren er noen få år yngre og de har begge voksne barn og begynte med barn tidlig, så de er sikkert slitne av å oppdra unger, men jeg mener nesten grenser til omsorgssvikt når jeg ser hvordan gamingen har tatt over livet, han sover for lite i hverdagen og mister så masse skole. Foreldrene er der at han får skryt når han klarer noe, kommer seg på skole, noe som burde være helt ordinært... og jeg tenker at om lista legges så lavt kommer han til å slite hardt senere i livet.

14-åringen er nok sikkert fornøyd med ordningen sin, at han har gyldig fravær og får være hjemme om han ikke føler seg i form, men får legge seg selv mot at man kommer seg på skolen noen dager uansett timer med søvn. Men jeg tenker at han faktisk er for ung til å forstå konsekvensene av dette, og at det er foreldrene sitt ansvar å sørge for at dette ikke ødelegger fremtiden hans. Han går nå i 9.klasse, og har vel neppe særlig karaktergrunnlag, og disse papirene kan vel kanskje i det lengste hjelpe han til å komme igjennom VGS, men uten karakter/gode karakter. Men det kommer ikke til å gå etter det. Han kommer ikke til å klare å ta noe høyere utdanning sånn som ting utvikler seg nå, og det er vel neppe noen arbeidsplass som kan tilrettelegge for det fraværet han har. Med andre ord er jeg stygt redd for at barnet kommer til å bli ufør før det har rukket å komme særlig i 20-åra. For å ikke snakke om hva det kan føre med seg av psykiske lidelser....

Fy f... altså så gaming ødelegger livet til folk. 

Overdriver jeg bekymringene mine eller svikter foreldrene her i omsorgsrollen? Jeg har så veldig lyst å hjelpe, men det er begrenset hva jeg kan gjøre. Og selv om det er aldri så fristende for å sikre fremtiden til guttungen, så kan jeg ikke akkurat involvere BV i dette, så ille er det ikke, men samtidig ille nok! 

Anonymkode: 8801d...df7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer også på hvilken diagnose det er. 

Og gaming ødelegger ikke liv. Mangel på selvkontroll kan ødelegge liv, og det er noe annet. 

Anonymkode: 18795...06b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har fått utmattelsediagnose. Jeg trodde ikke det var mulig som så ung, men han har visst fått papirer. Moren snakket om at hun skulle ta han med på utredning og vips hadde han fått papirer. I tillegg har han slitt mye med magen siden han var veldig ung, men han har funnet ut noe av dette gjennom kostholdstilpasning. Har en del betenkeligheter til diagnosen i seg selv, da søvn er en viktig faktor for diagnosen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dersom dere lurer på hvorfor jeg vet hvor mye fravær han har på skolen når han er hos mor, så ser jeg det enkelt og greitt at han er hjemme og ikke på skolen på Snapchatmap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde det ikke være ekstra viktig å få ungen tidlig i seng om han har utmattelsessyndrom og har vansker med å stå opp tidlig? 🤔

Enig med at her må foreldre sette grenser og regler

Anonymkode: 6b452...52f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Om dersom dere lurer på hvorfor jeg vet hvor mye fravær han har på skolen når han er hos mor, så ser jeg det enkelt og greitt at han er hjemme og ikke på skolen på Snapchatmap...

Selv om ungen selv har skrudd på snapkartet så synes jeg det er en uting å sitte å spionere på hvor folk er... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om ungen selv har skrudd på snapkartet så synes jeg det er en uting å sitte å spionere på hvor folk er... 

Jada, visste selvsagt at denne skulle komme. Hva med å fokusere på trådens tema. Er ikke akkurat sånn at jeg bevisst går innpå Snapchatmap for på spionere på søskenet mitt, men jeg sjekket nå Snapchat-map daglig for morro skyld for å se hvor folk er og da er det veldig lett å se at søskenet mitt er hjemme og ikke på skolen uten at jeg trykker og zoomer inn på han. Og det er ikke akkurat sånn at han ikke vet hvordan han skrur av map, han har valgt å ha det på for meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Burde det ikke være ekstra viktig å få ungen tidlig i seng om han har utmattelsessyndrom og har vansker med å stå opp tidlig? 🤔

Enig med at her må foreldre sette grenser og regler

Anonymkode: 6b452...52f

Jo, det ville jeg også mene... men som sagt, spesielt moren mener han har gammel nok til å legge seg og ta ansvar selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut til p mene mye om noe du ikke helt har full oversikt over. Har du tenkt på at gamingen er det han orker å være med på sosialt?

Anonymkode: a9860...aa9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så du sitter p følger med altså..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig det egentlig er moren som er størsteparten av problemet her, selv om far også må ta sin del. Hun syr jo puter under armene hans og stakkarsligjør han så mye på bakgrunn av diagnosen som hun selv også har. Påpeker at det er så viktig at han ikke er for på mange aktiviteter fordi han blir utmattet og forteller han at han ikke må gjøre sånn og sånn, for da blir han sliten. Han er merkelig taus rundt mor.  Jeg har regelrett sett han komme inn døren til far der mor sier at han har vært hjemme på skolen fordi han var kvalm eller har vondt i hodet, og 10 minutter etter hun har dratt så sitter han på rommet til far og skriker i headsettet og ser ikke ut til å være det minste syk... 

Faren ønsker nok å være mer streng, men må samarbeide med mor, og jeg merker hvor fort han dropper egne prinsipp fordi moren sier sånn og sånn. For å se det fra hans perspektiv skjønner jeg det, i oppdragelse så har mor alltid det sterkeste kortet ved at han kan spille på omsorgsrett og samvær om det er uenigheter mellom far og mor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du høres ut til p mene mye om noe du ikke helt har full oversikt over. Har du tenkt på at gamingen er det han orker å være med på sosialt?

Han får game mange timer hver dag, så det er da virkelig ikke mangel på timer med gaming. Man han trenger da vitterlig ikke å sitte og game sent på kvelden i hverdager når han bør prioritere søvn?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du sitter p følger med altså..

Har du ikke noe annet konstruktivt å komme med? Skulle bare latt være å skrive det der, det er egentlig ikke så relevant. Som jeg sa så sjekker jeg kartet av nysgjerrighet daglig, er ikke sånn at jeg spesifikt sjekker for å følge med på broren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ikke noe annet konstruktivt å komme med? Skulle bare latt være å skrive det der, det er egentlig ikke så relevant. Som jeg sa så sjekker jeg kartet av nysgjerrighet daglig, er ikke sånn at jeg spesifikt sjekker for å følge med på broren min.

Hva da konstruktivt mener du folk skal komme med? Du har ingen foreldreansvar ovenfor dette barnet, så du har ingenting du skulle sagt, og det er ingenting du kan gjøre. 

Jeg tolker det bare sånn at du er sint og bitter på denne x-stemoren din.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker broren min også blandet seg fryktelig inn i mine rutiner når jeg ble syk som tenåring. Jeg hadde det relativt likt din bror, bare jeg satt på sosiale medier til langt på natten i stedet for med et spill. For min del sovnet jeg ikke tidligere om jeg ikke hadde mobilen, jeg lå bare alene med tankene mine i stedet. Jeg husker også han gav meg mye pes om jeg gikk ut ei helg, når jeg ikke hadde vært på skolen den uka, men det er så fryktelig mye dere søsken ikke får med dere selv om dere bor under samme tak. Du aner vel ikke hvilken dialog foreldrene dine har med broren din eller hvordan han har det, utenom det du får høre eller får beskjed om, og det kan være mye mer bak gardinene enn du tror. Det er selvsagt greit at du er bekymret for søskenet ditt, men jeg synes ikke du skal blande deg inn i rutinene han har angående sykdommen sin og hvorvidt diagnosen (som en lege har vurdert og satt) i det hele tatt stemmer. Å være syk er slitsomt nok, om man ikke skal måtte forsvare seg selv og alt man gjør for folk som ikke forstår. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han får game mange timer hver dag, så det er da virkelig ikke mangel på timer med gaming. Man han trenger da vitterlig ikke å sitte og game sent på kvelden i hverdager når han bør prioritere søvn?

Det er fint at han gamer. Når man er syk så går man glipp av utrolig mye sosialisering, og jeg vil tro at gamingen tar igjen for litt av dette. Det er forøvrig helt normalt for tenåringer å styre leggetid selv, og om det blir et stort problem så får det være mellom tenåringen og foreldrene. Det kan være gode grunner til at han sitter oppe lenge og selv om det ikke er optimalt, så kan det være bedre enn alternativet. Det vet ikke nødvendigvis du. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo du følger tydeligvis med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (Akkurat nå):

Det er fint at han gamer. Når man er syk så går man glipp av utrolig mye sosialisering, og jeg vil tro at gamingen tar igjen for litt av dette. Det er forøvrig helt normalt for tenåringer å styre leggetid selv, og om det blir et stort problem så får det være mellom tenåringen og foreldrene. Det kan være gode grunner til at han sitter oppe lenge og selv om det ikke er optimalt, så kan det være bedre enn alternativet. Det vet ikke nødvendigvis du. 

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva da konstruktivt mener du folk skal komme med? Du har ingen foreldreansvar ovenfor dette barnet, så du har ingenting du skulle sagt, og det er ingenting du kan gjøre. 

Jeg tolker det bare sånn at du er sint og bitter på denne x-stemoren din.

Nå lurer jeg først og fremst på hva som er vanlig ang. 14-åringer og legging på skolehverdag. Nei, jeg har ikke foreldreansvar, men jeg er et veldig bekymret søsken som ønsker at søskenet skal ha de beste forutsetninger.

Vil ikke si at jeg er bitter på x-stemoren min, men slik hun holder på mener jeg er ikke sunt for barnet. Det at hun har satt sin egen diagnose på barnet før han fikk diagnosen minner litt om Münchausen by proxy...

Miranda Bailey skrev (5 minutter siden):

Jeg husker broren min også blandet seg fryktelig inn i mine rutiner når jeg ble syk som tenåring. Jeg hadde det relativt likt din bror, bare jeg satt på sosiale medier til langt på natten i stedet for med et spill. For min del sovnet jeg ikke tidligere om jeg ikke hadde mobilen, jeg lå bare alene med tankene mine i stedet. Jeg husker også han gav meg mye pes om jeg gikk ut ei helg, når jeg ikke hadde vært på skolen den uka, men det er så fryktelig mye dere søsken ikke får med dere selv om dere bor under samme tak. Du aner vel ikke hvilken dialog foreldrene dine har med broren din eller hvordan han har det, utenom det du får høre eller får beskjed om, og det kan være mye mer bak gardinene enn du tror. Det er selvsagt greit at du er bekymret for søskenet ditt, men jeg synes ikke du skal blande deg inn i rutinene han har angående sykdommen sin og hvorvidt diagnosen (som en lege har vurdert og satt) i det hele tatt stemmer. Å være syk er slitsomt nok, om man ikke skal måtte forsvare seg selv og alt man gjør for folk som ikke forstår. 

Takk for ditt svar og ditt perspektiv. Håper det har gått greitt for deg ❤️

Vil legge til at jeg prøver mitt beste å ikke blande meg for mye og jeg gjør det iallfall ikke fremfor broren min. Jeg prøver å være bevisst at det er ikke er JEG som skal innta rollen ovenfor broren min. Så bekymringene tar jeg opp med foreldrene og aldri til han. Men skrev nå dette her for å lufte frustrasjonene mine og kanskje få noen gode innspill på hvordan håndtere dette, da dette bekymrer meg veldig mye!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...