Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

dersom han tjener 410 000 i året og er samboer og har to barn som vi mottar kontantstøtte for. Noen som vet hvor mye skatt han må betale?

Gjest Miloine
Skrevet

antall barn har ikke noe å si på inntektsskatten

derimot en aleneforsørger kommer i skatteklasse 2

Skrevet

OK, jeg vet lite eller ingenting om skatt... Det må innrømmes. Vi har nettopp flyttet hit fra utlandet og eier ingenting egentlig. Får bare vente til han har begynt å jobbe. Takk uansett!

Skrevet
dersom han tjener 410 000 i året og er samboer og har to barn som vi mottar kontantstøtte for. Noen som vet hvor mye skatt han må betale?

marginalskatten i Norge er på 36 % . Så kommer det fradrag i form av lån og div. Går du inn på skateetaten kan dere legge inn beløpene deres og få ganske nøyaktig svar

Skrevet
marginalskatten i Norge er på 36 %

Trodde da vi hadde 28% skatt her i landet? At det er 36% på skattekortet er jo fordi det er halv skatt i desember og skattefrie feriepenger. Men det er kanskje det du mener med marginalskatt, dvs vi mener det samme her? Men hvis man skal bruke 1,36 som påslagsfaktor må man jo huske å justere for den halve skatten i desember+ trekke fra hvis feriepengene ligger innbakt i bruttolønna?

Nå spør jeg fordi jeg er nysgjerrig. Siden skatten er på 28% i landet, må det da vel være lettere å bruke denne som påslag for hele inntekten?

Så kommer selvsagt alle fradrag osv og ev toppskatt.

Skrevet
Trodde da vi hadde 28% skatt her i landet? At det er 36% på skattekortet er jo fordi det er halv skatt i desember og skattefrie feriepenger. Men det er kanskje det du mener med marginalskatt, dvs vi mener det samme her? Men hvis man skal bruke 1,36 som påslagsfaktor må man jo huske å justere for den halve skatten i desember+ trekke fra hvis feriepengene ligger innbakt i bruttolønna?

Nå spør jeg fordi jeg er nysgjerrig. Siden skatten er på 28% i landet, må det da vel være lettere å bruke denne som påslag for hele inntekten?

Så kommer selvsagt alle fradrag osv og ev toppskatt.

Begge tar feil, marginalskatten er ca. 50% på inntekt på 410000.

28% nettoskatt, 7,9% trygdeavgift, ca. 13% toppskatt.

Skrevet

Jeg ser på min siste lønnsslipp. Trekt 36 % skatt. Summen stemmer med 36 au.

Jeg har ikke feriepenger

Skrevet
Jeg ser på min siste lønnsslipp. Trekt 36 % skatt. Summen stemmer med 36 au.

Jeg har ikke feriepenger

DIN marginalskatt er altså 36%.

Men høyeste marginalskatt er fortsatt ca. 50%, forutsatt at man har inntekt over grensen for toppskatt.

Skrevet

Det blir ikke 50% av hele inntekten

Det blir kun toppskatt etter et visst beløp

Skrevet

Det er jo da også begrepet MARGINALSKATTsom er brukt, og marginalskatten er skatt av den SISTE krona. Det betyr ikke at det er 50% skatt på alt.

Men som sagt: gå inn på skatteetaten.no og legg inn tall for inntekt, hus, bil, lån etc i beregningsprogrammet deres. Da får man en pekepinn i alle fall.

Skrevet
Det blir ikke 50% av hele inntekten

Det blir kun toppskatt etter et visst beløp

Har jeg aldri sagt heller. Det var marginalskatten det gjaldt her. Marginalskatt=den skatteprosenten du betaler på den siste kronen du tjener.

Skrevet

Jeg stilte spørsmål litt tidligere her om hvorfor dere vil man skal regne ut skatten sin ved å bruke marginalskattsatsen. For marginalskatten vil jo endre seg avhengig av hva man tjener. Den er da ikke brukelig for å regne ut totalskatten da?

Slik jeg har skjønt det så er marginalskatten den deriverte til skattefunksjonen? Men det er vel uansett den opprinnelige skattesatsen man skal bruke på hele bruttolønna, marginalskatten legger man jo bare i tillegg ved lønn utover det bløpet man beregnet marginalskatten? Så framt skattefunksjonen ikke er rettlinjet, vil jo den deriverte forandre seg.

jeg har kun begrensete økonomiske kunnskaper, med jeg har i det minste skjønt at marginalsatser ikke er grunnlag for et bruttobeløp? Det brukes kun på et nettobeløp, der man allerede ligger innenfor satsene for endret skattesats?

Skrevet
Jeg stilte spørsmål litt tidligere her om hvorfor dere vil man skal regne ut skatten sin ved å bruke marginalskattsatsen.

Det har jeg aldri sagt at jeg vil. Jeg bare påpekte at det er feil å si at marginalskatten i Norge er 28 eller 36%.

Malama har gitt et bra svar til trådstarter.

Skrevet
Det har jeg aldri sagt at jeg vil.  Jeg bare påpekte at det er feil å si at marginalskatten i Norge er 28 eller 36%.

Malama har gitt et bra svar til trådstarter.

Ok, da er vi nok enige da. For marginalsatsen vil jo variere med den totale skattesatsen man kommer på inkl alle fradrag/toppskatt osv. Akkurat som den deriverte forandrer seg avhengig av hvor på funksjonen man befinner seg.

Men at vi i utgangspunktet har 28% skatt her i landet er det jo ikke noen diskusjon om, og det er denne satsen som er utgangspunkt for all utberegninga.

Skrevet
Men at vi i utgangspunktet har 28% skatt her i landet er det jo ikke noen diskusjon om, og det er denne satsen som er utgangspunkt for all utberegninga.

Vi har 28% nettoskatt. Det sier lite om hva man betaler i skatt på den lønnen man får.

Skrevet
DIN marginalskatt er altså 36%.

Men høyeste marginalskatt er fortsatt ca. 50%, forutsatt at man har inntekt over grensen for toppskatt.

Har skattekort fra inntekten i fjor som var på kr. 377.000. Man betaler vel ikke 50% skatt pga man har inntekt på 410.000.?

Min mann gjør iallefall ikke det.Han har heller ikke noen store fradrag.

jeg har muligheter til å jobbe ekstra på mine fridager. Jobber da ofte 1-2 uker ekstra,men da må jeg betale 50 %

Skrevet
Har skattekort fra inntekten i fjor som var på kr. 377.000. Man betaler vel ikke 50% skatt pga man har inntekt på 410.000.?

Min mann gjør iallefall ikke det.Han har heller ikke noen store fradrag.

jeg har muligheter til å jobbe ekstra på mine fridager. Jobber da ofte 1-2 uker ekstra,men da må jeg betale 50 %

Din mann betaler 50% skatt på den siste kronen han tjener, ikke på hele inntekten.

Skrevet
Din mann betaler 50% skatt på den siste kronen han tjener, ikke på hele inntekten.

Den siste? forstår ikke helt................

Skrevet
Den siste? forstår ikke helt................

Det er det som er definisjonen av marginalskatt. Den skatten du betaler på den siste kronen du tjener. Også kalt "overtidsskatt", den skatten du betaler på eventuelt overtidsarbeide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...