Gå til innhold

Hvordan måler man et firkantfeste på et leddhåndtak?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser på leddhåndtak til skifting av hjul, og har allerede en pipe som jeg kan bruke tilfeldigvis, så lurer på om jeg bare trenger ledddhåndtaket. Så hvordan måler man denne? Diagonalt eller rett over? 
image.png.1b1c0f4b65e2dc577091b2b20799fdcd.png

Og spørsmål to, vil denne fra Biltema holde? Eller bør jeg gå for bedre kvalitet....boltene sitter ganske godt: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/dekkverktoy/leddhandtak-2000024021

Anonymkode: eff27...eea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den du linker til der holder i massevis Er mest sannsynligvis 1/2" 😀

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 time siden):

Den du linker til der holder i massevis Er mest sannsynligvis 1/2" 😀

Ja, men spørsmålet er hvor er den firkanten 1/2", diagonalt eller tvers over?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men spørsmålet er hvor er den firkanten 1/2", diagonalt eller tvers over?

Hele firkanten  🙂 pipa heter 1/2" deretter har du 1/4" deretter 3/8" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den er dobbelt så dyr da... Hva betyr det at den har moment?

Moment betyr at den løser ut til å bare klikke dvs du kan ikke dra bolten over gjenge veldig praktisk til hjulbolter justerer den på mellom 110-120 NM 🙂 mange bolter på bil skal strammes med moment 🙂 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (18 minutter siden):

Hele firkanten  🙂 pipa heter 1/2" deretter har du 1/4" deretter 3/8" 

Hehe, ikke så lett å forklare dette her :) Er den målt sånn:

1331645960_Skjermbilde2022-11-210452581.png.284dc2b9eebeb479a58e760fbed04faa.png

Eller sånn? 43493443_Skjermbilde2022-11-21045258.png.83fd604dc221b0fe2bde3ab5fc57985a.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hehe, ikke så lett å forklare dette her :) Er den målt sånn:

1331645960_Skjermbilde2022-11-210452581.png.284dc2b9eebeb479a58e760fbed04faa.png

Eller sånn? 43493443_Skjermbilde2022-11-21045258.png.83fd604dc221b0fe2bde3ab5fc57985a.png

Øvre bilde men du kommer ikke så langt med det i grunn da de oppgis som 1/2" om det er pipefeste du er ute etter mm på pipa innvendig er mellom 17-21mm 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Øvre bilde men du kommer ikke så langt med det i grunn da de oppgis som 1/2" om det er pipefeste du er ute etter mm på pipa innvendig er mellom 17-21mm 🙂 

Da tror jeg den pipa jeg har er 1/2 faktisk. Stikker uansett fysisk i butikken så jeg vet om jeg trenger en pipe også. Takk :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da tror jeg den pipa jeg har er 1/2 faktisk. Stikker uansett fysisk i butikken så jeg vet om jeg trenger en pipe også. Takk :) 

Har ikke helt gangen på det mener 1/4 går helt til 14mm største pipa jeg har er 50mm den er 3/4" Lastebil pipe 🙂 ja det får du gjøre bare koselig å kunne hjelpe er det til Hjulmutter er det som sagt mellom 17-21 og oppgis i denne dimensjon 1/2" 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Var nede på verkstedet nå skal du ha momentnøkkel så skal du ha Art. Nr 10-241 🙂

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 21.11.2022 den 5.15):

Har ikke helt gangen på det mener 1/4 går helt til 14mm største pipa jeg har er 50mm den er 3/4" Lastebil pipe 🙂 ja det får du gjøre bare koselig å kunne hjelpe er det til Hjulmutter er det som sagt mellom 17-21 og oppgis i denne dimensjon 1/2" 🙂 

Jeg vet allerede at jeg har pipenr. 19 fra før som passer til mutterne, og har nå funnet ut ved hjelp av deg at den pipa jeg har passer til 1/2 leddhåndtak som de har på biltema. Jeg trenger ikke med med moment, jeg skal ha et langt nok håndtak slik at jeg faktisk får de mutrene av.
Så jeg vet hva jeg skal ha, så langt så godt.

Så nå er spørsmålet, skal jeg bestille det hit fra en annen butikk, som kan ta en uke, eller skal jeg sykle til nærmeste Biltema som er en 40 min. sykkeltur, i snø? Livets dilemmaer, vi får se hvor mye det snør i  morgen :skratte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet allerede at jeg har pipenr. 19 fra før som passer til mutterne, og har nå funnet ut ved hjelp av deg at den pipa jeg har passer til 1/2 leddhåndtak som de har på biltema. Jeg trenger ikke med med moment, jeg skal ha et langt nok håndtak slik at jeg faktisk får de mutrene av.

Så nå er spørsmålet, skal jeg bestille det hit fra en annen butikk, som kan ta en uke, eller skal jeg sykle til nærmeste Biltema som er en 40 min. sykkeltur, i snø? Livets dilemmaer, vi får se hvor mye det snør i  morgen :skratte:

Har selv armen fra Biltema som trekkes ut for å løsne bolter eller muttere. Strammer til med håndtaket trykket sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (11 minutter siden):

Har selv armen fra Biltema som trekkes ut for å løsne bolter eller muttere. Strammer til med håndtaket trykket sammen.

Den teleskopgreia? Jeg hadde en sånn og den knakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Den teleskopgreia? Jeg hadde en sånn og den knakk. 

Jeg tror du skal følge rådet til @Maskinfører Å knekke den, skal utrolig mye kraft til å gjøre. Høres ut som om du trekker til alt for hardt, og det er like skummelt som å trekke til for løst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja til å få de av er ledd håndtak godt nok problemet er å stramme de til en jeg kjenner dro av  3 Stk muttere  :( det må du avgjøre selv nesten om du sykler dit eller om du får det tilsendt er du avhengig av bilen så kan du jo sykle haster det ikke så kan du jo vente :) du har ikke noen da som kan svippe deg bortom ? 

Mulig du også har en Mekonomen/Bilxtra i nærheten også :) 

Carwise Krafthandtag - mekonomen.no

Søkeresultater for: 'leddhåndtak' (bilxtra.no)

Legger med litt mens vi er i gang :) 

Latmannsarm 1/2" | Bildeler.no 

Latmannsarm 1/2", 600mm - Hjelpeverktøy - thansen.no

Men styr unna Tools Tess osv Tools kostet ett hjulkryss 950,-+mva kjøpte likt på Biltema til 69,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (3 timer siden):

Bare drit skulle skru av senterbolten   på veivakselen til  min Mitsubishi L200 da jeg skiftet registerreim håndtaket gikk tvers av 

1130A007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (3 timer siden):

Jeg tror du skal følge rådet til @Maskinfører Å knekke den, skal utrolig mye kraft til å gjøre. Høres ut som om du trekker til alt for hardt, og det er like skummelt som å trekke til for løst.

Jeg trekker vanligvis ikke til for hardt nei, dette skjedde når et verksted hadde satt på hul for meg. Jeg har ikke noe annet enn et hjulkryss til disse mutterne, siden hjulmutternøkkelen min (den jeg knakk før) ikke passer til disse.
Er kvinne forresten, og ikke spesielt trent, så jeg får ikke skrudd dem til så hardt, og tydeligvis heller ikke løsnet dem uten ordentlig redskap heller. Mulig det er noe med mutterne, siden de tilhører brukte felger jeg kjøpte i sommer.
Så nå kjøper jeg i alle fall et skikkelig langt og sterkt leddhåndtak, så jeg har til tilfeller der jeg selv ikke har skrudd dem til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 time siden):

Ja til å få de av er ledd håndtak godt nok problemet er å stramme de til en jeg kjenner dro av  3 Stk muttere  :( det må du avgjøre selv nesten om du sykler dit eller om du får det tilsendt er du avhengig av bilen så kan du jo sykle haster det ikke så kan du jo vente :) du har ikke noen da som kan svippe deg bortom ? 

Mulig du også har en Mekonomen/Bilxtra i nærheten også :) 

Carwise Krafthandtag - mekonomen.no

Søkeresultater for: 'leddhåndtak' (bilxtra.no)

Legger med litt mens vi er i gang :) 

Latmannsarm 1/2" | Bildeler.no 

Latmannsarm 1/2", 600mm - Hjelpeverktøy - thansen.no

Men styr unna Tools Tess osv Tools kostet ett hjulkryss 950,-+mva kjøpte likt på Biltema til 69,- 

Takk, jeg har søkt en del på det, og funnet at enten kan jeg bestille til Mekonomen her, eller jeg får dem i posten fra Jula, begge de to er rimelige også. Bor på et lite sted, så utvalget av butikker er ikke enormt..

Maskinfører skrev (56 minutter siden):

Bare drit skulle skru av senterbolten   på veivakselen til  min Mitsubishi L200 da jeg skiftet registerreim håndtaket gikk tvers av 

1130A007.jpg

Nettopp, det er noe drit :skratte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...