Gå til innhold

Til dere kronisk syke som jobber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fibromyalgi. Har ikke vært sykemeldt pga det. Men jeg er helt ferdig når jeg kommer hjem fra jobb eller har fri. Da orker jeg ikke noe. Så kunne tenkt meg å jobbe 50% og fått ett sosialt liv 

Anonymkode: b2dc8...1c7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 21.45):

Hei! Til dere som er kronisk syk, hvor ofte er dere sykemeldt fra jobb? Hvor lenge er dere som regel sykemeldt?

Jeg er kronisk syk, og har bå vært ute i jobb i ett år.. sliter med at jeg får så ekstremt dårlig samvittighet når jeg er dårlig og trenger sykemelding, og må være borte fra jobb. Ender med å presse meg for mye, og livskvaliteten og kroppen blir dårligere av dette.

Jeg vil så gjerne jobbe og tjene penger på den måten.. så tar gjerne imot tips fra dere med erfaringer!

Anonymkode: d04d8...46d

Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men anbefaler noe som ikke innebærer turnus i alle fall. Jeg har fibromyalgi, og når jeg jobbet turnus gikk det bare et par måneder mellom hver gang jeg ble sykemeldt, og da var jeg sykemeldt lenge. Etter bytte til dagjobb for tre år har jeg kun vært sykemeldt ifm. en operasjon som ikke er relatert til fibroen. 

Anonymkode: 0fcbc...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan fungerer det å være leder i halv stilling? Deler du stillingen med noen? Hvor mange har du personalansvar for?

Anonymkode: 48d4f...429

Har personalansvar for 12 stk. Deler ikke stillingen med noen. Har en jobb i serviceyrket med ulike vakter, så jeg tar kortere vakter og er derfor på jobb ca 3 dager i uka. Prøver å ta administrative oppgaver i løpet av vakta, men lager feks vaktliste som tar tid hjemme. Trives godt i jobben og har en dialog med min sjef, så lenge jeg gjør mine arbeidsoppgaver og følger opp ansatte så er det ikke noe problem å jobbe redusert. Har også vært grundig i opplæring av nyansatte, så er heldig og har en veldig flink gjeng og det hjelper veldig på 😊

Anonymkode: 6e013...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har epilepsi, har hatt det hele livet. Har anfall 1-2 ganger i uka. Har likevel klart å ta både mastergrad og få meg jobb, jobber full tid og tror jeg er den med minst fravær på hele arbeidsplassen. Det påvirker meg altså veldig lite i arbeidslivet. Men jeg kan selvsagt ikke ha jobber der jeg må betjene maskiner eller ha ansvar for folk som ikke kan ta vare på seg selv (som barn eller eldre). Har en kontorjobb.

Anonymkode: bd1dd...9d8

Ja jeg har også mye utdanning, blant annet har jeg universitetsutdanning med en bachelor+1 år med et fordypningsfag. Jobber 104% på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har fibromyalgi. Har ikke vært sykemeldt pga det. Men jeg er helt ferdig når jeg kommer hjem fra jobb eller har fri. Da orker jeg ikke noe. Så kunne tenkt meg å jobbe 50% og fått ett sosialt liv 

Anonymkode: b2dc8...1c7

Ja denne problemstillingen er veldig kjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men anbefaler noe som ikke innebærer turnus i alle fall. Jeg har fibromyalgi, og når jeg jobbet turnus gikk det bare et par måneder mellom hver gang jeg ble sykemeldt, og da var jeg sykemeldt lenge. Etter bytte til dagjobb for tre år har jeg kun vært sykemeldt ifm. en operasjon som ikke er relatert til fibroen. 

Anonymkode: 0fcbc...94b

Ja det fant jeg ut før jeg begynte å studere at jeg ikke kunne jobbe turnus. Jobber som lærer og har litt spes.ped.timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har personalansvar for 12 stk. Deler ikke stillingen med noen. Har en jobb i serviceyrket med ulike vakter, så jeg tar kortere vakter og er derfor på jobb ca 3 dager i uka. Prøver å ta administrative oppgaver i løpet av vakta, men lager feks vaktliste som tar tid hjemme. Trives godt i jobben og har en dialog med min sjef, så lenge jeg gjør mine arbeidsoppgaver og følger opp ansatte så er det ikke noe problem å jobbe redusert. Har også vært grundig i opplæring av nyansatte, så er heldig og har en veldig flink gjeng og det hjelper veldig på 😊

Det hørtes jo helt fantastisk ut å ha en så forståelsesfull sjef! Bare en dag i uka med en litt kortere dag hadde nok hjulpet meg mye. Bare synd man ikke har mulighet til det siden sjefen ikke vil legge opp undervisningstimene jeg har på en måte som kunne hjulpet meg med akkurat dette. Hadde nok blitt mindre sykemeldinger fra meg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg må jevnlig til sykehuset for å få medisin, og dette kan ikke gjøres på kveldstid utenfor jobbtiden. Bare disse medisindagene fører til 1 dag fravær hver 7.uke..

Men så det er svært stor forskjell på de ulike kroniske sykdommene. Det er litt forskjell på Alzheimers, revmatiske sykdommer og diabetes f.eks, selv om de regnes som "kroniske sykdommer"... 

Jeg har ikke behov for medisiner utenom tidvis smertestillende, og jeg har behov for lite tilrettelegging på jobb. Men jeg er avhengig av behandling i verre perioder, og ellers må jeg være nøye på forebyggende. 
Jeg kjenner flere som har jevnlige ukesinnleggelser på somatiske avdelinger for sine kroniske sykdommer. 

Anonymkode: e84b5...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det hørtes jo helt fantastisk ut å ha en så forståelsesfull sjef! Bare en dag i uka med en litt kortere dag hadde nok hjulpet meg mye. Bare synd man ikke har mulighet til det siden sjefen ikke vil legge opp undervisningstimene jeg har på en måte som kunne hjulpet meg med akkurat dette. Hadde nok blitt mindre sykemeldinger fra meg da

Ja, det hadde nok hjulpet. Rart de ikke vil tilrettelegge hvis det hadde hjulpet i forhold til fravær. Jeg har vært på et rehabiliterings opplegg og der hadde vi fokus på å finne riktig stillingsprosent. Det er jo for at jeg skal fungere best mulig og kombinere jobb med familieliv, men også veldig viktig for å slippe å "møte veggen" av utmattelse og stadig måtte sykemeldes.  Håper du får en løsning som passer til din helse. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 21.45):

Hei! Til dere som er kronisk syk, hvor ofte er dere sykemeldt fra jobb? Hvor lenge er dere som regel sykemeldt?

Jeg er kronisk syk, og har bå vært ute i jobb i ett år.. sliter med at jeg får så ekstremt dårlig samvittighet når jeg er dårlig og trenger sykemelding, og må være borte fra jobb. Ender med å presse meg for mye, og livskvaliteten og kroppen blir dårligere av dette.

Jeg vil så gjerne jobbe og tjene penger på den måten.. så tar gjerne imot tips fra dere med erfaringer!

Jeg prøver å jobbe 100% fordi jeg føler jeg må.

Anonymkode: 377c2...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg prøver å jobbe 100% fordi jeg føler jeg må.

Anonymkode: 377c2...1fa

Er akkurat det...  få som vil ansette lavere stillingsprosent fast, bare hvis det er vikariat og da vet du ikke hvor lenge du har den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...