Gå til innhold

Har noen lest kommunalrett?

Gjest Kamber

Anbefalte innlegg

Jeg leser nå om kommunalrett, men synes boken er rotete og uoversiktlig..

Den skriver om folkevalgte organer i kommunen og fylkeskommunen, men uten å definere eller fortelle hva dette er.

Så vidt jeg har forstått, gjelder det alle kollegiale organer i kommunen bortsett fra kommunale foretak, stemmer det? Men hva er det ellers som kjennetegner disse? De er jo ikke akkurat valgt direkte av folket..

Jeg skjønner ikke dette, hadde satt kjempestor pris på om dere kunne forklart meg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt... Noen er ansatt, noen er folekvalgte... I min kommune har vi et kommunestyre, som er valgt av folket. Så har vi en komitemodell, så det er komite 1,2 og 3, og bygningsrådet. I tillegg har vi f.eks. landbruksutvalget, som også er politisk valgte folk. Vi har mange andre utvalg også, f.eks. rådet for funksjonshemmede, der har vi (som jeg ikke finner nå), noen navn det står "ikke politisk valgt" ved, tipper de er fra interesseorganisasjoner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke om jeg helt skjønenr hva du mener. De fokevalgte er de som blir stemt inn hvert 4 år ved folkeavstemning. Deretter blir noen av de valgte satt i kommunestyret, forholdstallet mellom partiene skal vre noenlunde den samme her som i kommunestyret. Det er de som utarbeider forslag til kommunestyret. Kommunestyret er parlamentet (=stortinget) i kommunen. Kommunestyret er dessuten delt i komiteer, akkurat slik som man gjør det på stortinget: sosialkomite, skole/barnehage osv. Det er i komiteene de fleste forhandlingene foregår. Selv om man har komitestruktur er det jo de samme politikerne som sitter i dem som i kommunestyret.

I Oslo har vi en litt annen struktur (lurer på om bergen og trheim har fulgt etter også?): vi har parlamentarisk styre, dvs at byrådet kun består av ett eller samrabeidende partier (koalisjoner) på kommunestyrets nåde (akkurat som regjeringen sitter på stortingets nåde).

Enkelte kommuner har begynt med direktevalg av ordfører, hvis ikke bestemems dette i kommunestyret.

Utover dette har man da ikke noe folkevalgte i kommunen? Går dere og stemmer fram andre enn kommunestyrepolitikere i kommunen deres? Folket velger jo ikke hvem som skal være kommunerevisor feks.

Rådmannen (dvs adm sjefen) er ansatt på åremål, og resten av kommuneadministrasjonen er ansatte.

Mulig jeg misforsto spm ditt her nå, men det er altså ikke flere folkevalgte enn de som blir valgt hvert 4. år av deg og meg (hvis ikke har jeg gått glipp av noe :forvirret: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deretter blir noen av de valgte satt i kommunestyret, forholdstallet mellom partiene skal vre noenlunde den samme her som i kommunestyret.

her skulle det selvsagt stå:

Deretter blir noen av de valgte satt i formannskapet, forholdstallet mellom partiene skal vre noenlunde den samme her som i kommunestyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...