AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Jeg er en friskus som liker å gå tur i fjell og mark, sykle, gå på ski, svømme og trene flere ganger i uken. Kjæresten min og meg passer veldig godt sammen, men han er likevel merkbart mer lat enn meg. Tiltross for at han kanskje ikke er spesielt gira for å bli med på tur/trening, så blir han med og det skal han absolutt ha kudos for. Men jeg merker at jeg likevel skulle ønske at han var litt mer keen, og kanskje tok initiativ og det ikke alltid er jeg som pusher han til å bli med. Skal jeg bare fortsette å pushe og kanskje han blir mer vant etterhvert, eller bare akseptere at han er mindre glad i fysisk aktivitet enn meg? For jeg merker jo at jeg kommer meg mindre ut når vi er sammen, og prøver og gi etter for hans interesser/netflix & chili... Anonymkode: 9c350...62a 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Hvis du vil ha en friskus til kjæreste, må du velge noen andre. Anonymkode: df7ea...789 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #3 Skrevet 21. november 2022 Det er et dilemma. Med mindre man er helt hyper, så ønsker vel de fleste noen som drar aktivitet opp, og ikke ned? Jeg har møtt en dame nå, som matcher meg så godt på det meste, bortsett fra ønsket om å holde seg i form. Det kommer til å bli et tema, kjenner jeg. Det blir sikkert som en del andre ting i parforholdet, der man føler at det ikke skal få for mye prioritet i datingfasen, men i ettertid er viktigere enn man hadde trodd? Anonymkode: 5bfc1...a40 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #4 Skrevet 21. november 2022 Jeg kommer nok aldri til å ta initiativ til noe jeg synes er kjedelig. Hvor ofte tar du initiativ til sofakveld og hans interesser? Anonymkode: 9c82e...b7b 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #5 Skrevet 21. november 2022 Hvorfor må dere gjøre å like det samme? Jeg elsker tur, kan vandre i skog og fjell med hundene i timesvis og dagesvis. Samboeren min ser ikke hensikten, han er kanskje litt bedagelig, liker å slappe av hjemme etter jobb og i helgene. Ellers interesserer han seg i frivillige verv og noen organisasjoner. Han liker det, jeg hadde aldri orket å bruke fritiden min på det🙈 Ergo, jeg gjør mitt, og han gjør sitt, også kan vi kose åss sammen når begge er fornøyd med sitt. Å prøve å forandre andre mennesker er bare tull. Jeg hadde blitt sur... Anonymkode: 3cb71...e7c 7 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #6 Skrevet 21. november 2022 Sånne menn som aldri tar initiativ blir aldri bedre. Har vært gift med en i over 20 år, med x antall besøk hos parterapeut. Men nei, det går ikke inn. Det blir ikke bedre. Helt tafatt, lat, passiv ja hele pakka. Dette er hans type. Du kan ikke endre det med mindre han vil veldig selv. Selv da, vanskelig. Du ender opp med å bli såret selv hvis kaver for mye med dette. Du må take it or leave it, og akseptere det 120%. For å overleve det. Anonymkode: 6bd06...ff7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #7 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er en friskus som liker å gå tur i fjell og mark, sykle, gå på ski, svømme og trene flere ganger i uken. Kjæresten min og meg passer veldig godt sammen, men han er likevel merkbart mer lat enn meg. Tiltross for at han kanskje ikke er spesielt gira for å bli med på tur/trening, så blir han med og det skal han absolutt ha kudos for. Men jeg merker at jeg likevel skulle ønske at han var litt mer keen, og kanskje tok initiativ og det ikke alltid er jeg som pusher han til å bli med. Skal jeg bare fortsette å pushe og kanskje han blir mer vant etterhvert, eller bare akseptere at han er mindre glad i fysisk aktivitet enn meg? For jeg merker jo at jeg kommer meg mindre ut når vi er sammen, og prøver og gi etter for hans interesser/netflix & chili... Anonymkode: 9c350...62a Hva med å finne en felles turdag i uka og høre om han er interessert i det - og utover det tenke at trening er din interesse. Du trenger jo ikke sitte inne om det ikke er din interesse. Anonymkode: 178d8...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #8 Skrevet 21. november 2022 Man må akseptere ulikhetene. Fortsetter du å pushe kan det ha helt motsatt effekt, at dette blir et sårt tema for begge, og at han får større og større aversjon mot å bli med. Du må også akseptere at du må dra større del av lasset her om dere får barn etterhvert, og at han kanskje ikke blir med på alt, om du ønsker at friskusliv og natur skal være sentralt for dem. Det er ikke hans ansvar at han påvirker deg negativt, og at du blir latere. Du må ta et selvstendig valg om hva du ønsker å bruke kvelden/dagen på. Om mannen hadde fortsatt å "pushe" slik han gjorde tidlig i forholdet ville vi nok ikke vært sammen lengre. Jeg er en person som kan sette pris på en fjelltur i pent vær, en skitur, eller en joggetur. Men jeg trives vel så godt med å løpe noen km på mølla til en serie, eller kjøre styrkeøkt etter youtube video. Det å bli "pushet" førte lenge til at jeg følte at jeg ikke var god nok, i tillegg var det tydelig at han mente trening=natur; "skal du "bare" på mølla?", "de derre videogreiene?". Så ble jeg med ut da, bare for å måtte se ryggen hans 10-20 meter foran meg noen timer, mens jeg var miserabel på grunn av været. Ville jeg prate fikk jeg korte svar, for han ville nyte naturen. Plugget jeg i headset var jeg rar som ikke nøt naturen... Kan trygt si at jeg klikket solid til slutt, og at ethvert forsøk på å antyde at jeg burde komme meg ut, at jeg "kan gå fortere", blir slått solid ned på. Anonymkode: 6fcd6...e2e 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #9 Skrevet 21. november 2022 ..følte for å skrive litt mer. Du starte med at han er lat og innaktiv, mens så handler innlegget bare om friluft og natur. Trener han ikke overhodet? Det er et større problem, særlig med alderen. Gjelder manglende initiativ og tiltak også andre områder i livet? Aldri initiativ til besøk, reise, ut og spise? Det hadde også vært en dealbreaker. Men gjelder det kun friskuslivet står jeg på svaret mitt; her har ingen rett eller feil, dere er bare ulike. Anonymkode: 6fcd6...e2e 3 3
AprilLudgate Skrevet 21. november 2022 #10 Skrevet 21. november 2022 Det høres jo ut som du er i den andre enden av skalaen? Veldig mye energi? Løsningen er jo ikke at du forventer gjennomsnittet skal være som deg. De fleste har ikke såpass med lopper i ræva rett og slett. Og da føles det du holder på med som overdrevent jag/tvangsturer. Beste måten å drepe friluftslivsglede på er jo nettopp det at man mases med, og at det handler om «topptur» eller «løpe i skauen» fremfor å ta en lavterskel tur i hverdagen. 7 2
Brunello Skrevet 21. november 2022 #11 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor må dere gjøre å like det samme? Jeg elsker tur, kan vandre i skog og fjell med hundene i timesvis og dagesvis. Samboeren min ser ikke hensikten, han er kanskje litt bedagelig, liker å slappe av hjemme etter jobb og i helgene. Ellers interesserer han seg i frivillige verv og noen organisasjoner. Han liker det, jeg hadde aldri orket å bruke fritiden min på det🙈 Ergo, jeg gjør mitt, og han gjør sitt, også kan vi kose åss sammen når begge er fornøyd med sitt. Å prøve å forandre andre mennesker er bare tull. Jeg hadde blitt sur... Anonymkode: 3cb71...e7c Fordi mange liker å gjøre mye sammen med partneren sin. På kg er det alle slags folk. I flere diskusjoner er det mange som ikke engang synes det er noe poeng å spise det samme til middag. Etter min mening virker det som om en del er bofellesskap og ikke samboere.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Skrevet 21. november 2022 Brunello skrev (15 minutter siden): Fordi mange liker å gjøre mye sammen med partneren sin. På kg er det alle slags folk. I flere diskusjoner er det mange som ikke engang synes det er noe poeng å spise det samme til middag. Etter min mening virker det som om en del er bofellesskap og ikke samboere. Men hvis det er kjempeviktig å gjøre mye sammen, hvorfor finner man da en med helt motsatte interesser og klager over at vedkommende er feil? Anonymkode: df7ea...789 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #13 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er en friskus som liker å gå tur i fjell og mark, sykle, gå på ski, svømme og trene flere ganger i uken. Kjæresten min og meg passer veldig godt sammen, men han er likevel merkbart mer lat enn meg. Tiltross for at han kanskje ikke er spesielt gira for å bli med på tur/trening, så blir han med og det skal han absolutt ha kudos for. Men jeg merker at jeg likevel skulle ønske at han var litt mer keen, og kanskje tok initiativ og det ikke alltid er jeg som pusher han til å bli med. Skal jeg bare fortsette å pushe og kanskje han blir mer vant etterhvert, eller bare akseptere at han er mindre glad i fysisk aktivitet enn meg? For jeg merker jo at jeg kommer meg mindre ut når vi er sammen, og prøver og gi etter for hans interesser/netflix & chili... Anonymkode: 9c350...62a Jeg er som kjæresten din, og kjæresten min er litt mer som deg på den måten at han liker å være ute. Han hadde nok også omtalt meg som "merkbart mer lat enn ham", men hadde blitt såret/gått rett i forsvar hvis jeg omtalte hans utendørs interesser i tilsvarende tone som dere to gjør av kjærestene deres ... Og det blir som @AprilLudgate sier; den sikreste måten å drepe interessen eller gleden på. Anonymkode: 92db9...172 3 1
c_buk Skrevet 21. november 2022 #14 Skrevet 21. november 2022 Jeg liker å trene. Gjerne hardt og ofte. Jeg forbinder på ingen måte trening med natur/friluftsliv. Jeg sidestiller det med en hvilken som helst annen hobby. Dersom han ikke har interesse av friluftsliv, så er det bare en interesse dere ikke deler. Er han lat/tiltaksløs på andre områder også så hadde det for min del vært en dealbreaker for min del. Det ville også vært en dealbreaker for min del om min partner kun ville ut i skogen, og ikke ville trene kroppen for å forebygge skade og slitasje. Friluftsfriskuser er en egen mennesketype. Min svigerfamilie er lik, og til dels min kjæreste. Maset har gjort at min normale innstilling til det (at det kan være fint i moderate mengder) har blitt knust til at jeg hater det. Fikk tilbake gleden når jeg fikk meg en hund. Nå forbinder jeg natur og friluftsliv med en glad hund som er like glad hver gang jeg vil ut. Og han maser aldri. 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #15 Skrevet 21. november 2022 Brunello skrev (44 minutter siden): Fordi mange liker å gjøre mye sammen med partneren sin. På kg er det alle slags folk. I flere diskusjoner er det mange som ikke engang synes det er noe poeng å spise det samme til middag. Etter min mening virker det som om en del er bofellesskap og ikke samboere. Men her handler det ikke så mye om å gjøre ting sammen, men at TS er misfornøyd med at han ikke tar initiativ til å gjøre hennes hobby, som han ikke liker... Jeg er absolutt for å gjøre ting sammen, men det innebærer ikke å forlange at partner skal ta initiativ til å gjøre noe h*n ikke liker. Han blir tross alt med på dette uansett, da bør TS være fornøyd med det, og heller prøve finne en felles interesse/hobby de begge kan trives med. Anonymkode: 9c82e...b7b 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #16 Skrevet 21. november 2022 Jeg synes det vitner om mangel på respekt når du beskriver ham som "lat". Å ikke ha trening og fjellturer som yndlingshobby er ikke å være lat. Alvorlig talt. Jeg er veldig aktiv og glad i å trene, både kampsport, styrke, løping, og veldig glad i å gå i fjellet. Det er ikke mannen min. Han tar seg kanskje en løpetur i uken, og dett er dett. Det betyr ikke at han er lat. Han gjør masse i hus og hage, og jobber mye. Og jeg pusher ham da aldri til å ta del i MIN hobby. For det er det det er: en hobby. Det er like lite ok at du skal pushe ham til å bli med på DIN hobby, som at han skal prøve å få deg fra å trene og gå i fjellet for å gjøre HANS hobby. Anonymkode: ba41c...c98 5 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #17 Skrevet 21. november 2022 Brunello skrev (1 time siden): Fordi mange liker å gjøre mye sammen med partneren sin. På kg er det alle slags folk. I flere diskusjoner er det mange som ikke engang synes det er noe poeng å spise det samme til middag. Etter min mening virker det som om en del er bofellesskap og ikke samboere. Det er forskjell på å like å gjøre mye sammen med partneren sin, og å skulle tvinge partneren til å gjøre det DU vil hele tiden, og gjøre ALT sammen. Jeg vil også være mye med samboeren min. Men vi trenger ikke gjøre alt sammen. Det går helt fint om vi er sammen 22 timer i døgnet, og så gjør vi hver vår greie de resterende to. Det er også helt ok at den tiden vi bruker sammen, er på de tingene vi faktisk liker begge to, eller at vi inngår kompromisser som at jeg faktisk ligger på sofaen og ser på tv med ham i stedet for å ta en kjempelang fjelltur. Anonymkode: ba41c...c98 3
Brunello Skrevet 21. november 2022 #18 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er forskjell på å like å gjøre mye sammen med partneren sin, og å skulle tvinge partneren til å gjøre det DU vil hele tiden, og gjøre ALT sammen. Jeg vil også være mye med samboeren min. Men vi trenger ikke gjøre alt sammen. Det går helt fint om vi er sammen 22 timer i døgnet, og så gjør vi hver vår greie de resterende to. Det er også helt ok at den tiden vi bruker sammen, er på de tingene vi faktisk liker begge to, eller at vi inngår kompromisser som at jeg faktisk ligger på sofaen og ser på tv med ham i stedet for å ta en kjempelang fjelltur. Anonymkode: ba41c...c98 Poenget er for mange at det er i helgene man har tid til å drive med hobbyer, og at det da er hyggelig å gjøre det med partneren om det er en hobby som tar mye tid. Men folk er forskjellige. Mange synes det er greit å ikke dele så mye. Gjør hva dere vil for min del, men jeg hadde ikke vært interessert i å ha en partner som ikke deler de viktigste prioriteringene mine.
Brunello Skrevet 21. november 2022 #19 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men her handler det ikke så mye om å gjøre ting sammen, men at TS er misfornøyd med at han ikke tar initiativ til å gjøre hennes hobby, som han ikke liker... Jeg er absolutt for å gjøre ting sammen, men det innebærer ikke å forlange at partner skal ta initiativ til å gjøre noe h*n ikke liker. Han blir tross alt med på dette uansett, da bør TS være fornøyd med det, og heller prøve finne en felles interesse/hobby de begge kan trives med. Anonymkode: 9c82e...b7b Det er jeg enig med deg i.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #20 Skrevet 21. november 2022 Du kan ikke forvente at HAN tar initiativ til å gjøre en aktivitet som han blir med på for DIN skyld? Jeg og eksen var aktiv på forskjellige måter. Jeg trente i naturen og han trente på treningssenter. Jeg fikk meg medlemsskap for hans skyld 🙄 Skulket mye og nøt finværet i naturen i stedet. Jeg ville ALDRI spurt om vi skulle stikke på treningssenteret. Da hadde jeg heller foreslått at vi dro på tur. Noe som han heller aldri tok initiativet til. Men vi gjorde det sammen for den andre sin skyld av og til. Men trente for det meste hver for oss med det vi likte best. Og hadde tid sammen utenom i stedet. Treningsabonnementet sa jeg opp etter et år 😂 (binding). Han fant seg etterhvert ei som likte treningssenter. Jeg fant meg også en ny. Han liker dessverre ikke å trene i naturen heller, men det er helt ok 😀 Får lurt han ut av og til 😂 Hva så om det er jeg som tar initiativet, så lenge vi koser oss og jeg vet han har vett til å si nei om han ikke vil. Anonymkode: 64637...19e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå