Gå til innhold

Lykkelig, men folk syns synd på meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har revet meg løs fra traumebånd, først eksen som var giftig også familien min som var giftig.

Jeg kjenner nå på frihet, lykke, ro og fred. Jeg har plutselig energi til å gjøre mer enn før og jeg har faktisk aldri følt meg så bra noen gang. 

Når jeg deler noe av dette til andre, feks at jeg har gått ifra mannen min og at det var riktig valg for meg, og at jeg har det veldig bra som singel, får jeg svar som:

«Ååå, det var trist å høre, men han som får deg blir kjempe heldig❤️» 

Når jeg forteller at jeg er lykkelig av å slippe mer drama med familien og vil kose meg på julaften alene, og at den beste julegaven min er å aldri oppleve mer drama, så får jeg svar

«Det er trist at det skal være sånn :-(, godt at du tenker positivt da❤️»

Hvorfor kan ikke folk heller være positive selv da? Fortelle meg at det er er fint å høre enn at det er trist å høre? Jeg er jo lykkelig nå! Hvorfor er folk trist???

Hvorfor ikke svare «Det så bra valg du har tatt og at du slipper mer drama, og jeg er så glad for det, du fortjener å ha gode mennesker i livet ditt, godt du slipper mer drama» 

Forstår at ett samlivsbrudd kan være trist for noen og at familien som ikke holder sammen er trist. Men når det var ett rent helvete å være i relasjon til dem, så er det faktisk positivt å avslutte noe som ikke er bra. Det er jo ikke trist???

Jeg blir faktisk litt lei meg, føler ikke at min lykke og glede blir møtt, men heldigvis har jeg psykologen min og hen forstår det og anerkjenner den gode frihet følelsen jeg nå har fått.

Men jeg blir lei meg når andre er trist istedenfor å dele gleden jeg har, da føler jeg meg alene og annerledes 😥

Det var faktisk ekstremt hardt og rive meg løs fra traumebandet, jeg var igjennom masse traume reaksjoner på veien før jeg klarte det og nå kjenner lykke. Det tok år for meg å klare det, men når jeg først er litt åpen om det så får jeg høre «Det var trist å høre om bruddet»…. 

Jeg er glad og lykkelig og faktisk stolt over meg selv for å ha klart dette. Det er ikke synd på meg, jeg er heldig som har kommet meg ut av djevelens nett. Jeg har ikke opplevd ett liv uten drama før nå, det er kjempe deilig, jeg har det så bra nå. 

Anonymkode: 74b8c...56b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så enkelt som at folk ser opp til velfungerande familieliv og monogami. Det er inprinta ideal som folk forventer. Sjølv om svært mange familier og forhold er dysfunksjonelle. 

Eg syntest ikkje synd på deg :) Bra du har det fint nå :)

Anonymkode: b6039...93c

• Hjerte 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Gratulerer TS! 🥳 For en begivenhet. Dette må feires ❤️❤️❤️ Kan jeg komme med hjemmebakt sjokoladekake og en flaske vin på fredag? La oss le, nyte friheten og skåle for en annen fremtid! Som DU har skapt FOR DEG SELV. 🥰

Jeg tror dette er så vanskelig å forstå for mange fordi de ikke har erfart noe som er lignende selv. De relaterer det til egne erfaringer, og egne erfaringer er at brudd er tøffe, og det er vondt at man ikke fikk til _forholdet_, at det er et nederlag. De ser ikke at det er en seier å ha greid å gå fra en dårlig partner, og å velge seg selv. Men det er en seier, og det vet du. De relaterer det til sitt eget forhold til familien, sitt eget forhold til ensomheten (som livet innebærer for oss alle), de frykter det samme skal skje med dem, og tenker at det du erfarer må være vondt, fordi det hadde vært vondt for dem i deres situasjon. De ser ikke at du har greid å bryte det sterkeste lojalitetsbåndet vi har, det til våre foreldre. Men det er en seier, og det vet du. 

Og klart det er vondt at folk ikke ser det. Man kan føle seg fremmedgjort, annerledes. Man kan føle at "de erfaringene jeg gjør, de har ikke andre". Det er vondt at mens andre blir gratuler for et nytt barn, en ny jobb, ny bil, sine prestasjoner, så blir ikke du sett for dine prestasjoner. For tvil aldri, det du har gjort er en stor prestasjon. 

Grunnen til at jeg ser dette så tydelig, er at jeg erfarer noe av det samme selv. Jeg orker ikke å fortelle mine venninner om hva jeg står i med familien, fordi de forstår ikke. Og smerten av å ikke bli forstått er verre per nå, enn det å bare holde det for meg selv. For jeg kan gi meg selv anerkjennelsen, for jeg forstår i det minste. Men selvsagt, jeg også skulle ønske at det ble sett, applaudert, at en venninne kunne si "fy faen, jeg er glad på dine vegne, dette må feires". Samme som man sier i andre situasjoner i livet. Men si det til deg selv, slik jeg ser du gjør. ❤️ 

Jeg håper julen blir flott. Jeg håper den bærer frukter av alt det harde arbeidet ditt. Gi plass til denne sorgen også, den er en del av å ha erfart et litt annerledes liv enn det mange relaterer til. Men vit at det finnes mange som også kan forstå, det er bare ikke sikkert du har akkurat dem i din omgangskrets. Heia deg ❤️ 

Skrevet

TS her.

Blir rørt jeg nå🥲… Tusen takk for kloke svar, det gir veldig mening og jeg har ikke tenkt så tydelig over det. Takk for at dere delte gleden min med meg❤️Jeg skal si det til meg selv, skåle for meg selv også unngå tema om dette til folk som ikke forstår❤️Jeg er jo så ekstremt stolt av meg selv i hemmelighet🥲

Når den giftige familie medlem prøvde å manipulere meg i telefonen, men jeg bet ikke på så sa hen:

«Du er så likegyldig, slik var du ikke før, før var du glad i meg»…

Da skal jeg love at jeg kjente på en stolthet, det var en fantastisk følelse, fordi den giftige bekreftet min seier, med å fortelle at jeg ikke bryr meg lenger. 🥲❤️

Jeg VANT og jeg klarte det!!🥲🥲🥲💪🏼❤️❤️det bobler varme i brystet mitt nå og tårene renner hehe, takk igjen for gode svar❤️ fantastisk å se at det finnes så gode mennesker som dere feks som svarer så fint og sprer godhet til verden❤️

Skrevet

Tenker de gjør det for å være høflig, noen sier sånt for å være grei og mener ikke noe vondt med det.
Noen sier sånt for de er sjalu når de ser andre er lykkelig/er blitt lykkelig, så kanskje sjalusi også for du er lykkelig nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har revet meg løs fra traumebånd, først eksen som var giftig også familien min som var giftig.

Jeg kjenner nå på frihet, lykke, ro og fred. Jeg har plutselig energi til å gjøre mer enn før og jeg har faktisk aldri følt meg så bra noen gang. 

Når jeg deler noe av dette til andre, feks at jeg har gått ifra mannen min og at det var riktig valg for meg, og at jeg har det veldig bra som singel, får jeg svar som:

Når jeg forteller at jeg er lykkelig av å slippe mer drama med familien og vil kose meg på julaften alene, og at den beste julegaven min er å aldri oppleve mer drama, så får jeg svar

Hvorfor kan ikke folk heller være positive selv da? Fortelle meg at det er er fint å høre enn at det er trist å høre? Jeg er jo lykkelig nå! Hvorfor er folk trist???

Hvorfor ikke svare «Det så bra valg du har tatt og at du slipper mer drama, og jeg er så glad for det, du fortjener å ha gode mennesker i livet ditt, godt du slipper mer drama» 

Forstår at ett samlivsbrudd kan være trist for noen og at familien som ikke holder sammen er trist. Men når det var ett rent helvete å være i relasjon til dem, så er det faktisk positivt å avslutte noe som ikke er bra. Det er jo ikke trist???

Jeg blir faktisk litt lei meg, føler ikke at min lykke og glede blir møtt, men heldigvis har jeg psykologen min og hen forstår det og anerkjenner den gode frihet følelsen jeg nå har fått.

Men jeg blir lei meg når andre er trist istedenfor å dele gleden jeg har, da føler jeg meg alene og annerledes 😥

Det var faktisk ekstremt hardt og rive meg løs fra traumebandet, jeg var igjennom masse traume reaksjoner på veien før jeg klarte det og nå kjenner lykke. Det tok år for meg å klare det, men når jeg først er litt åpen om det så får jeg høre «Det var trist å høre om bruddet»…. 

Jeg er glad og lykkelig og faktisk stolt over meg selv for å ha klart dette. Det er ikke synd på meg, jeg er heldig som har kommet meg ut av djevelens nett. Jeg har ikke opplevd ett liv uten drama før nå, det er kjempe deilig, jeg har det så bra nå. 

🥰 føler det litt som som du. Vet at «alle» synes synd på meg. Men jeg har det kjempefint. Å gå var det eneste riktige for meg. Klart, der ligger en sorg i bunnen. Det handler om forholdet som ikke fungerte. Noe mellom oss to. Resten av verden får tenke sitt. Det eneste jeg kommer til å savne, min svigermor. Vet dette høres rart ut. Hun er et så oppegående menneske. Skarp som fy. Ærlig. Denne damen kommer jeg til å savne. 

• Hjerte 1
Skrevet
Warrior skrev (10 minutter siden):

Tenker de gjør det for å være høflig, noen sier sånt for å være grei og mener ikke noe vondt med det.
Noen sier sånt for de er sjalu når de ser andre er lykkelig/er blitt lykkelig, så kanskje sjalusi også for du er lykkelig nå? 

Ja, det er både og… Jeg er blitt ekspert uten at jeg er feilfri, på å lese om det er sjalusi eller godt ment.

Hun venninnen min som sist var trist for meg, hun mener godt, for hun kunne aldri hatt det fint med seg selv på julaften alene. Hun hadde vært veldig lei seg og taklet det dårlig.

Men for meg er det drømmesituasjon, altså jeg elsker mitt egent selskap og jeg har fått såååå mange julaften ødelagt pga drama fra eksen, han lagde ett helvete hver eneste jul, og spesielt dagen før julaften, den var værst. 

Dette blir min første jul uten eksen sitt drama og nå velger jeg bort familien min som også lager drama, og hvorfor lager de drama? Jo, fordi jeg er lykkelig og gjør mine ting, derfor. 

Den beste julegaven for meg er en jul uten drama og negativitet, og den gaven gir jeg til meg selv i år, og jeg skal kooose meg. Jeg skal drikke vin, spille gitar, synge, spise snop, osv osv :-)….

Men jeg kommer til å lyge til kollega og andre, jeg skal ikke la noen få vite at jeg var alene på julaften, fordi de ikke forstår gleden min, som innlegget her handler om. Jeg er lykkelig alene på julaften :)❤️

Skrevet
Helene skrev (18 minutter siden):

🥰 føler det litt som som du. Vet at «alle» synes synd på meg. Men jeg har det kjempefint. Å gå var det eneste riktige for meg. Klart, der ligger en sorg i bunnen. Det handler om forholdet som ikke fungerte. Noe mellom oss to. Resten av verden får tenke sitt. Det eneste jeg kommer til å savne, min svigermor. Vet dette høres rart ut. Hun er et så oppegående menneske. Skarp som fy. Ærlig. Denne damen kommer jeg til å savne. 

Nååh❤️kjempe skjønt å lese, bra du fikk oppleve svigermor og at du har gode minner med ett bra menneske du kan ta med deg videre❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nååh❤️kjempe skjønt å lese, bra du fikk oppleve svigermor og at du har gode minner med ett bra menneske du kan ta med deg videre❤️

Dere leser masse om svigermødre . På godt og vondt. Men min x svigermor, kommer til å savne. Hun er skarp. Dømmende. Klar i sine utalelser. På godt og vondt. Nordlending, jeg tåler direkte tale. Fantastisk menneske. Kommer til å savne damen. 

Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Blir rørt jeg nå🥲… Tusen takk for kloke svar, det gir veldig mening og jeg har ikke tenkt så tydelig over det. Takk for at dere delte gleden min med meg❤️Jeg skal si det til meg selv, skåle for meg selv også unngå tema om dette til folk som ikke forstår❤️Jeg er jo så ekstremt stolt av meg selv i hemmelighet🥲

Når den giftige familie medlem prøvde å manipulere meg i telefonen, men jeg bet ikke på så sa hen:

«Du er så likegyldig, slik var du ikke før, før var du glad i meg»…

Da skal jeg love at jeg kjente på en stolthet, det var en fantastisk følelse, fordi den giftige bekreftet min seier, med å fortelle at jeg ikke bryr meg lenger. 🥲❤️

Jeg VANT og jeg klarte det!!🥲🥲🥲💪🏼❤️❤️det bobler varme i brystet mitt nå og tårene renner hehe, takk igjen for gode svar❤️ fantastisk å se at det finnes så gode mennesker som dere feks som svarer så fint og sprer godhet til verden❤️

❤️ Åh, så fint å lese dette TS! 

Av og til vet jeg ikke om jeg skal skrive så utfyllende på KG, for jeg vet aldri om det kommer frem, eller blir satt pris på. Men jeg ble også veldig glad nå når jeg fikk høre at det kunne være godt for deg. I tillegg er det veldig fint for meg å se den gleden du har på slutten av visa, det motiverer meg til å stå på i min egen prosess ❤️ For da kan jeg også komme dit du er! 

Jeg måtte snakke med et familiemedlem om en praktisk ting i helgen, hun begynte å stortute og dra frem hvor mye hun har gjort for meg, for å manipulere meg til å fire på krava/grensene, jeg ble kald og ignorerte det, og krana ble skrudd av (helt sprøtt å se hvor tydelig manipulasjon det er). Jeg klarte ikke helt å føle meg stolt, fordi det trigget meg så enormt og ødela hele dagen. Men jeg er på vei. Og når du beskriver din situasjon tenker jeg, jo jeg kan være stolt. Selv om jeg ble trigget inni meg lot jeg meg ikke manipulere. 💪

Kanskje når både du og jeg har gitt oss selv nok anerkjenning, og dette å ikke bli sett på dette gjør så vondt lenger, kanskje da kan man prøve seg på å dele det med de som ikke forstår. For da vil det gjerne ikke være så vondt å måtte forklare, eller vondt at de viser at de ikke forstår. Da kanskje annerledesfølelsen ikke kommer så hardt. Og kanskje da det vil vise seg at faktisk det finnes noen som forstår. 

Igjen, gratulerer! ❤️ 💪🥳

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Dette var litt interessant å høre. Jeg har en venninne som nylig valgte å skille seg, og jeg er mest glad på hennes vegne fordi jeg hun fortjente bedre enn en mann som aldri satte familien først. (Han er ellers en hyggelig mann og de samarbeider nå godt).  

Alle andre er sånn du beskriver, så godt å høre at jeg ikke er helt på bærtur.

Anonymkode: d7b84...464

• Liker 1
Skrevet

Tror personlig for min del også som eventuelt hadde vært en utenforstående og kunne sagt noe slikt om noen fortalte meg det du har fortalt venner at det handler litt om at det er trist at du har LEVD i det så lenge. Så trist at du har hatt det sånn lenge og flott at du har komt deg ut av det ville jeg tenkt. Så trist at ting ikke ble slik du sannsynligvis hadde sett for deg når du gikk inn i forholdet, men så FLOTT at du har komt deg ut av det nå. 

Er nok vanskelig for folk å sette seg inn i en sånn situasjon om man ikke har vært der før. Har en mor som har komt seg ut av et voldelig forhold, og har alltid tenkt at det var trist at han var voldelig, for det hadde hun jo aldri sett for seg når de ble sammen, men er jo uendelig stolt av henne for at hun kom seg ut til slutt.

Tenk på det som at de bryr seg om deg TS og at de vil ditt beste. Vær STOLT av deg selv for der du er i dag! Det er helt fantastisk at du nå endelig får være lykkelig og leve det livet du vil! ❤️ 

Anonymkode: f33bb...e4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...