Gå til innhold

Kjøpe bolig nå?.. engstelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er i midten av 20årene og bor i hovedstaden. Har fast jobb og kommer til å bo her i mange år fremover. Har lyst til å kjøpe leilighet, og har et budsjett på ca 5 millioner.

Tenke å kjøpe to soverom og leie ut det ene, for ekstra inntekt som dekker de høye renta.

Å betjene lånet er ikke et problemet eller det som uroer meg sånn egentlig. Er mer om det blir skikkelig kræsj og leiligheten synker massivt i verdi... og hvor sannsynlig det er? Gjør meg ingenting å tape et par 100tusen, men er det snakk om millioner så er jo saken en annen...

Hvis dere var meg, ville dere kjøpt nå eller ventet? 

Anonymkode: f99ea...d81

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Jeg er i midten av 20årene og bor i hovedstaden. Har fast jobb og kommer til å bo her i mange år fremover. Har lyst til å kjøpe leilighet, og har et budsjett på ca 5 millioner.

Tenke å kjøpe to soverom og leie ut det ene, for ekstra inntekt som dekker de høye renta.

Å betjene lånet er ikke et problemet eller det som uroer meg sånn egentlig. Er mer om det blir skikkelig kræsj og leiligheten synker massivt i verdi... og hvor sannsynlig det er? Gjør meg ingenting å tape et par 100tusen, men er det snakk om millioner så er jo saken en annen...

Har du planer om å bo langsiktig? De fleste prognoser tilsier at boligprisene er høyere i 2024/2025 enn i dag. 

Anonymkode: 7506d...b47

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror prisene vil fortsette å stige 

Anonymkode: b42af...fdc

• Liker 2
Skrevet

Ville følt med veldig trygg med en leilighet i den prisklassen i Oslo. I hvert fall om du skal bo der noen år.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du planer om å bo langsiktig? De fleste prognoser tilsier at boligprisene er høyere i 2024/2025 enn i dag. 

Ja jeg tenker nok å bo i boligen i mange år. 

Skrevet

Så lenge du tenker kjøpe for å bo langsiktig, så ville jeg ha tatt risikoen, istedet for å betale ned noen andres lån.

Aner ikke hva du betaler i leie, men si 15 000 pr måned, som er 360 000,- i inntekt/nedbetaling av andres lån i løpet av to år...

• Liker 6
Skrevet
Just now, Taluno said:

Så lenge du tenker kjøpe for å bo langsiktig, så ville jeg ha tatt risikoen, istedet for å betale ned noen andres lån.

Aner ikke hva du betaler i leie, men si 15 000 pr måned, som er 360 000,- i inntekt/nedbetaling av andres lån i løpet av to år...

Jeg har per idag utrolig billig leie. 5000 med alt inkudert. Men jeg er nødt til å flytte til sommeren, og da vil jo leien øke. Har bodd i kollektiv for å spare opp EK men nå er jeg så lei at jeg holder på å stryke med 😅 Har ikke kjøpt tidligere for har egentlig ikke er veldig godt betalt yrke, så høy EK  var nødvendig for å få kjøpt noe som ikke er 25kvm..

Skrevet

Det eneste du BØR bekymre deg over er å betjene lånet. På sikt er det så å si umulig at vi ikke kommer opp på dagens nivåer igjen.

Problemet er om renta stiger til f.eks. 8%. Det er noe helt annet enn 8% var sist gang vi var på de nivåene, siden "grunnbeløpet" i realverdi er mye høyere, og rentefradrag har gått ned.

Hvis dette skjer vil det nok utløse en krise og om renta blir høy nok vil folk begynne å selge fordi de må som slår bena under markedet. Det er utrolig vanskelig å forutse økonomien fremover nå, annet enn at det blir veldig urolig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har per idag utrolig billig leie. 5000 med alt inkudert. Men jeg er nødt til å flytte til sommeren, og da vil jo leien øke. Har bodd i kollektiv for å spare opp EK men nå er jeg så lei at jeg holder på å stryke med 😅 Har ikke kjøpt tidligere for har egentlig ikke er veldig godt betalt yrke, så høy EK  var nødvendig for å få kjøpt noe som ikke er 25kvm..

Det er selvfølgelig en risiko for å tape ved boligkjøp, som med all annen investering. En risiko for å tape, og også mulighet for å tjene penger. 

Det er ingen risiko for å tape penger ved å leie, for det er jo 100% sikkert at alle pengene går til noen andre, og at du sponser andres eventuelle verdistigninger. Ved å leie er man garantert at absolutt alt man betaler går til noen andre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde det vært meg, så hadde jeg ikke kjøpt. Men jeg orker ikke å bo i leilighet, og jeg fordrar ikke Oslo..😝

Som mange sier før meg: Hvis du er sikker på at du vil bo der lenge: Kjøp, men kjøp for å ha et hjem, ikke fordi du prøver å tjene penger på det. Den vanvittige prisfesten som har vært de siste 20 årene er etter alle solemerker slutt, og hvis du får tynt noe mer ut av den så er du heldig.

Vet ikke hvor mye du har i EK og hvor mye lån du trenger, men 5 millioner er MYE penger, og det kommer til å bli MYE renter. Sett deg ned og regn på totalprisen av boligen.  Hvis du mister nattesøvn av å legge alle eggene dine i én kurv, og kurven raser i verdi, så ville jeg heller investert i andre ting enn bolig, med god spredning i risiko og uten gearing (=lån)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvilke prognoser sier det? SSB venter boligprisfall både i 2023 og 2024

Anonymkode: 2a3c6...264

Skrevet

Så lenge du bor i leiligheten, eller selger og kjøper i samme marked, så har det ingenting å si at leiligheten stuper med 1 million i verdi. Det er først en kostnad for deg i det du må selge. 

Den uroen har vel enhver boligkjøper noen gang hatt. Men ingen klarer å time markedet. 

Anonymkode: 0e832...16c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvilke prognoser sier det? SSB venter boligprisfall både i 2023 og 2024

Prognosesenteret.no

Skrevet

Jeg ville ventet til over jul i alle fall. Da blir det lagt ut mer, så mer utvalg til deg. 

Folk har ennå ikke merket rentehveingen som kom i november, og det kommer en i desember i tillegg., Muligens et par til neste år, avhengig av hvordan det går med inflasjonen. Rentehveinger betyr lavere boligpriser. Uten at jeg tror at boligmnarkedet kommer til å kollapse. Men jeg tror prisene kommer til å synke en del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prognosesenteret.no

Lol, de er jo ikke akkurat uavhengige 🤪😜😝

Skrevet

Orker du VIRKELIG å leie ut et soverom?? Huttetu..

Anonymkode: 8f247...fc2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lol, de er jo ikke akkurat uavhengige 🤪😜😝

Sterke påstander. Tre gjeipefjes. Typisk når du går tom for argumenter?

1. Hvilke metodefeil eller feilaktig bruk av forutsetninger mener du ligger til grunn?

2. Hvor godt har de truffet tidligere år sammenlignet med tilsvarende modeller?

• Liker 2
Skrevet

Hvis du skal bo der lenge har det ikke noe å si. Hvis du tenker å bo der bare et år eller to før du kjøper deg opp, ville jeg revurdert. 

Anonymkode: f1e4d...e3c

Skrevet

Om du allerede er lei av kollektiv så hadde jeg ikke leid ut soverom i leiligheten. Hadde evt kjøpt to og leid ut den ene. 

Anonymkode: 28951...190

• Liker 1
Skrevet

Hvor stor egenkapital har du klart å spare?  5 mill er mye på en person.

Anonymkode: 731b2...8a2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...