AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Skjemmer de barna mer bort? Siden de har bedre råd. Stiller de mer opp? Anonymkode: f6ae9...bda
svartkatt Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Verre 😂 De skjemmer de hvertfall bort. Og.. jeg vet ikke helt.. jeg ser ikke det koselige og nære forholdet jeg hadde til farmor.. men folk er forskjellige.. 1 1
Nassenøff Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 Verre, føler at besteforeldre hadde tid før, de trengte ikke å kjøpe noe, de trengte bare å ha tiden til å lese bok, spille, leke. Gå tur, være ute, prate, virkelig kose seg med barnebarna. Nå kjøpes det ting puttes i barnebarna men den nære tiden mangler 2
Maskinfører Skrevet 21. november 2022 #4 Skrevet 21. november 2022 Aner ikke bestefar var født i 1907 og gikk bort i 1995 bestemødre har jeg aldri truffet
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #5 Skrevet 21. november 2022 Hvor langt er et tau? Det var gjerne helt andre forventninger til besteforeldre på 70-80-tallet. På den tiden hadde man også mindre kunnskap om psykologi og hjernens utvikling, så det som var "rett" dengang, er gjerne helt feil og "ut" nå. Jeg er født i 1980. Mine besteforeldre passet oss svært sjelden. Når de var med oss, var de sjelden på gulvet og lekte. De kunne kanskje spille et spill og sånt, men de var ikke aktive og på våre premisser, osv. Når vi var på besøk med andre voksne, ble vi ikke lekt med i det hele tatt. Mens nå er det jo forventet at besteforeldre skal passe og ha overnatting og leke på gulvet og helst kjøpe inn seng og utstyr og bilstol og ha i sitt eget hus/bil. Anonymkode: c95a8...83f 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #6 Skrevet 21. november 2022 Det forventes jo mye mer av besteforeldre idag enn for 20-40 år siden. Idag skal de fremdeles være i jobb samtidig som de skal stille opp som ett ekstra sett foreldre for barnebarna sine. Anonymkode: 4bcad...511 2
rampeguri Skrevet 21. november 2022 #7 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det forventes jo mye mer av besteforeldre idag enn for 20-40 år siden. Idag skal de fremdeles være i jobb samtidig som de skal stille opp som ett ekstra sett foreldre for barnebarna sine. Anonymkode: 4bcad...511 De var i jobb for 40 år siden også. Iallefall alle mine.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #8 Skrevet 21. november 2022 De er dårligere, men det er ikke deres skyld. De må nøye seg med å sitte på avstand og vippse penger, da ungene ikke har tid til å være med dem særlig ofte. Slik er det blitt i det varme empatiske inkluderende Norge. Verdens beste land å bo i, målt etter BNP og lønnsnivå før skatt. Anonymkode: 7cccd...602
rampeguri Skrevet 21. november 2022 #9 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Skjemmer de barna mer bort? Siden de har bedre råd. Stiller de mer opp? Anonymkode: f6ae9...bda Jeg tror det er det samme. Det er nok mer personavhengig enn annet. Mine foreldre har stilt opp på samme måte som mammas foreldre - selv om de gjør ting på sin måte så er grunnholdningen at det viktigste er å bruke tid med unga. Mine barn har fått mer av ting og tang (og sikkert snop også selv om de bestandig har kjørt linja med vanlig mat før usunt) men det er jo fordi de er i en annen økonomisk situasjon enn mine besteforeldre da jeg var liten. Jeg er 47 så mine besteforeldre ble jo besteforeldre på 70-tallet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #10 Skrevet 21. november 2022 Mine foreldre har ikke tid til sine barnebarn, de har veldig lyst til å være involvert, men sydenturer, vinkvelder, norgesferier, hytteturer, toppturer, båtturer, bilturer, motorsykkelturer, cruise og besøk av andre kommer før barnebarn. Da jeg var liten på 80 og 90 tallet var jeg masse hos mine besteforedre, min mor var hjemmeværende da jeg var liten men vi ble sendt til Mormor så ofte som mulig så min mor fikk litt fri hjemme, dette snakker min mor om ofte, at hun ikke hadde overlevd uten mormor. Min mor gikk av med pensjon i fjor sommer, og hun gledet seg så mye over at nå fikk de endelig bedre tid til barnebarna sine. Men vi ser enda mindre til de enn vi gjorde mens de var i arbeid. Og når de først kommer på besøk så forventer de servering og de er på ingen måte en avlastning slik som mine besteforeldre var. Jeg er skuffet over mine foreldre som besteforeldre, de snakket så mye på forhånd hvor mye de gledet seg til å bli besteforeldre og mine forventinger til hvor involverte de skulle være ble for høye. min samboers foreldre er også litt i samme bås, der de sier at de har kjempelyst, men de har aldri tid til å komme på besøk eller ta i mot besøk når vi spør, de er alltid bortreist eller har annet opplegg. Begge disse er fortsatt i full jobb så jeg kan skjønne deres situasjon litt bedre enn mine foreldres. Disse besteforeldrene kan vi heller ikke møte uten at det regner penger og gaver på barna, selvom vi sier veldig tydelig fra at vi har leker nok for 20 barn hjemme og vi trenger ikke noe tjafs fra nille eller europris hver gang vi sees. Nå er dette bare anekdotiske observasjoner fra min situasjon, og ikke representativt for alle besteforeldre i dag. Hadde mine foreldre vært mer interessert i å være besteforeldre kunne de vært fantastiske i rollen. De er spreke som bare det, masse energi, resurser og penger som mine besteforeldre ikke hadde. Anonymkode: 641a1...37b
Wilma89 Skrevet 21. november 2022 #11 Skrevet 21. november 2022 Mine foreldre er dårligere besteforeldre enn det mine var, men samboer sine foreldre er i samme liga som det mine besteforeldre var. Handler vell bunn og grunn om interesse og lyst til å tilbringe tid med barnebarna sine. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Skjemmer de barna mer bort? Siden de har bedre råd. Stiller de mer opp? Anonymkode: f6ae9...bda Jeg hadde nære forhold til mine besteforeldre. Var med de på mange turer overalt og slikt. Barna mine har det på samme måte. Anonymkode: 16f45...03f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #13 Skrevet 21. november 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Mine foreldre har ikke tid til sine barnebarn, de har veldig lyst til å være involvert, men sydenturer, vinkvelder, norgesferier, hytteturer, toppturer, båtturer, bilturer, motorsykkelturer, cruise og besøk av andre kommer før barnebarn. Da jeg var liten på 80 og 90 tallet var jeg masse hos mine besteforedre, min mor var hjemmeværende da jeg var liten men vi ble sendt til Mormor så ofte som mulig så min mor fikk litt fri hjemme, dette snakker min mor om ofte, at hun ikke hadde overlevd uten mormor. Min mor gikk av med pensjon i fjor sommer, og hun gledet seg så mye over at nå fikk de endelig bedre tid til barnebarna sine. Men vi ser enda mindre til de enn vi gjorde mens de var i arbeid. Og når de først kommer på besøk så forventer de servering og de er på ingen måte en avlastning slik som mine besteforeldre var. Jeg er skuffet over mine foreldre som besteforeldre, de snakket så mye på forhånd hvor mye de gledet seg til å bli besteforeldre og mine forventinger til hvor involverte de skulle være ble for høye. min samboers foreldre er også litt i samme bås, der de sier at de har kjempelyst, men de har aldri tid til å komme på besøk eller ta i mot besøk når vi spør, de er alltid bortreist eller har annet opplegg. Begge disse er fortsatt i full jobb så jeg kan skjønne deres situasjon litt bedre enn mine foreldres. Disse besteforeldrene kan vi heller ikke møte uten at det regner penger og gaver på barna, selvom vi sier veldig tydelig fra at vi har leker nok for 20 barn hjemme og vi trenger ikke noe tjafs fra nille eller europris hver gang vi sees. Nå er dette bare anekdotiske observasjoner fra min situasjon, og ikke representativt for alle besteforeldre i dag. Hadde mine foreldre vært mer interessert i å være besteforeldre kunne de vært fantastiske i rollen. De er spreke som bare det, masse energi, resurser og penger som mine besteforeldre ikke hadde. Anonymkode: 641a1...37b Har vi samme foreldre?! De var så gira på å bli mormor og morfar. Nå som barna er eldre hadde det passet perfekt å være mye med dem. Men nei. De er alltid på reise rundt i verden, på ferieboligen sin i utlandet, på hytta her i Norge, med venner, naboer, norgesturer. De har ikke tid. Alle gangene vi spør om barnevakt, både lenge før og spontant, så har de planer. De eneste gangene vi ser dem er når de har tid 1 gang i mnd for å komme innom en time før leggetid en søndag. For da er de akkurat hjemme fra hytta likevel. De bor 20 min fra oss. Like lang tid de tidligere brukte til jobb. De er med vennene sine hele veien, og nå fikk vi vite at de skal på tur julaften sammen med et vennepar så da får vi ikke sett dem i «deres» jul heller. Vennene og ferie og å nyte er så viktig. Min far er gift på ny med min stemor, og min mor er død, så føles ut som om jeg egentlig ikke har foreldre av og til. Hun har ikke egne barn heller så det er ikke det at de bruker all tid med «hennes» barnebarn. Dette er bare trist. De vil ikke få et godt forhold dessverre, men de later som om de har det og tar haugevis av bilder av barna og bilder av dem med barna når de først ser dem. Sender rundt til venner. Så tilsynelatende utad ser det ut som de er fantastiske besteforeldre. Men den gang ei. Når de er her så skal de helst vartes opp, de er kanskje på gulvet bittelitt med ungene. Ellers sitter de i sofaen og drikker kaffe. Nå tok de nettopp et bilde med ungene når de endelig så dem igjen etter 1 mnd. Og dette vil de ha som julekort. Aldri har de laga julekort før. Nå ser det ut som de er helt fantastiske besteforeldre. Heldigvis har vi svigers som alltid stiller opp og som ønsker å være med barnebarna. Men der er helsa svingende, så litt vanskelig pga det. Anonymkode: fe43f...6d4 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #14 Skrevet 21. november 2022 Dagens besteforeldre er vel like ulike som de var på 70-tallet da jeg vokste opp. Mormor og morfar var begge i full jobb. Det jeg gjorde da jeg var der var å være med å lage mat, vi spilte spill, la puslespill, leste, jeg og morfar spilte sjakk. Ellers så lekte de ikke, men jeg fikk gjøre mye som er utenkelig i dag. Farmor og farfar kjente jeg ikke da pappa kuttet kontakten med de når han ble myndig. Anonymkode: 2e797...428
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #15 Skrevet 21. november 2022 Nå er mine fortsatt små, men jeg tror det er ganske likt. Forskjellen er vel heller oss som foreldre. Jeg var alltid mye hos besteforeldre, både ved behov og for gøy. Mamma og pappa brukte vel aldri sykedager på oss barna, da kom bestemødrene våre. Vi var med besteforeldre i alle ferier hvor mine foreldre ikke hadde fri, og det var veldig koselig. Mine har ikke begynt på skolen, så vi har ikke hatt det samme behovet for hjelp til å løse feriekabalen enda. Likevel passer de hvis vi trenger det, og de er på tilbudssiden selv når vi ikke skal noe. Vi bor nærme, så de er også mye på besøk. Barna mine har vært forkjøla en stund, og hadde en febertopp en helg for litt siden. De var jo i grei form mandag, men de måtte være hjemme da. Etter covid så sitter det langt inne å utsette andre for smitte, så jeg spurte ikke om barnepass den dagen, men foreldrene mine tilbød seg det da de hørte om det. Siden barna var friske og raske, bare hjemme på "feberkarantene", så fikk vi ikke bruk for det. Vet det nå til neste gang, men spørs om jeg har samvittighet til det. Så nei, alle besteforeldre er ikke verre enn de forrige. Mine foreldre reiser selvsagt på turer osv, men de er førtidspensjonerte, så reisene er ikke forbeholdt fellesferien liksom. De tar også med våre barn på hytta en helg, bare fordi de ønsker det, og fordi de synes det er hyggelig hvis samboer og jeg får tid sammen. Anonymkode: e4b77...3c1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #16 Skrevet 21. november 2022 Min bestemor døde på tidlig 2000-tallet, men ingen er/var bedre bestemor enn henne❤️ Anonymkode: 193b8...eab 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #17 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mine foreldre har ikke tid til sine barnebarn, de har veldig lyst til å være involvert, men sydenturer, vinkvelder, norgesferier, hytteturer, toppturer, båtturer, bilturer, motorsykkelturer, cruise og besøk av andre kommer før barnebarn. Da jeg var liten på 80 og 90 tallet var jeg masse hos mine besteforedre, min mor var hjemmeværende da jeg var liten men vi ble sendt til Mormor så ofte som mulig så min mor fikk litt fri hjemme, dette snakker min mor om ofte, at hun ikke hadde overlevd uten mormor. Min mor gikk av med pensjon i fjor sommer, og hun gledet seg så mye over at nå fikk de endelig bedre tid til barnebarna sine. Men vi ser enda mindre til de enn vi gjorde mens de var i arbeid. Og når de først kommer på besøk så forventer de servering og de er på ingen måte en avlastning slik som mine besteforeldre var. Jeg er skuffet over mine foreldre som besteforeldre, de snakket så mye på forhånd hvor mye de gledet seg til å bli besteforeldre og mine forventinger til hvor involverte de skulle være ble for høye. min samboers foreldre er også litt i samme bås, der de sier at de har kjempelyst, men de har aldri tid til å komme på besøk eller ta i mot besøk når vi spør, de er alltid bortreist eller har annet opplegg. Begge disse er fortsatt i full jobb så jeg kan skjønne deres situasjon litt bedre enn mine foreldres. Disse besteforeldrene kan vi heller ikke møte uten at det regner penger og gaver på barna, selvom vi sier veldig tydelig fra at vi har leker nok for 20 barn hjemme og vi trenger ikke noe tjafs fra nille eller europris hver gang vi sees. Nå er dette bare anekdotiske observasjoner fra min situasjon, og ikke representativt for alle besteforeldre i dag. Hadde mine foreldre vært mer interessert i å være besteforeldre kunne de vært fantastiske i rollen. De er spreke som bare det, masse energi, resurser og penger som mine besteforeldre ikke hadde. Anonymkode: 641a1...37b Men altså - moren din orket ikke ta seg så mye av sine egne barn, rart å tenke at hun da skal gidde så mye stell av barnebarn? Anonymkode: 60a76...fe5
tussi680 Skrevet 21. november 2022 #18 Skrevet 21. november 2022 Vent til dere kommer i samme posisjon. Jeg er der alltid for mine barnebarn, min mormor var fryktelig streng, så likte aldri henne som barnevakt for meg.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #19 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De er alltid på reise rundt i verden, på ferieboligen sin i utlandet, på hytta her i Norge, med venner, naboer, norgesturer. De har ikke tid. AnonymBruker skrev (9 timer siden): men sydenturer, vinkvelder, norgesferier, hytteturer, toppturer, båtturer, bilturer, motorsykkelturer, cruise og besøk av andre kommer før barnebarn. Så flott da, at de koser seg i alderdommen! Barnepass har de sikkert gjort mer enn nok da dere vokste opp. For øvrig går de litt mot strømmen: – Alt tyder på at det er mer kontakt mellom besteforeldre og barnebarn enn det var tidligere… https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/pa-egotripp-eller-mer-engasjert-enn-for Anonymkode: 98ccb...203
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå