Gå til innhold

Hvordan fungerer strømstøtten egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke bundet til noen avtale, så følger spotpris hele tiden.

Forrige mnd brukte jeg 156 kw.

Jeg er en frysepinne og har lyst til å ha varmekablene på så det er 25 grader i stua. Rommet disse kablene er i er på ca 8-10 kvm. Kanskje ett vanskelig spørsmål å svare på, men hvor mye koster varmekabler i døgnet?

Jeg har stort sett downlights med ledpærer og de koster jo ikke all verden har jeg hørt.

Jeg er livredd for at en kjemperegning skal havarere hele økonomien min. Jeg har bare en inntekt og bor alene i ett 130 Kvm hus.

Kan noen væresåsnil og hjelpe meg litt med utregning før jeg fryser ihjel?

Anonymkode: aa032...ca9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er en frysepinne og har lyst til å ha varmekablene på så det er 25 grader i stua. Rommet disse kablene er i er på ca 8-10 kvm. Kanskje ett vanskelig spørsmål å svare på, men hvor mye koster varmekabler i døgnet?

Jeg har stort sett downlights med ledpærer og de koster jo ikke all verden har jeg hørt.

Jeg er livredd for at en kjemperegning skal havarere hele økonomien min. Jeg har bare en inntekt og bor alene i ett 130 Kvm hus.

Glemte det meste vesentlige. Strømstøtten dekker jo alt over 90 øre, så hvordan er regnestykket for mitt forbruk? 90 øre gange kilowatten jeg har brukt?

Skrevet

Det er mest trolig ingen strømstøtte denne måneden, med mindre strømprisene stiger enda mer enn nå og holder seg der. 

Anonymkode: a29be...7f7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bare fått strømstøtte bare èn gang. Forrige og denne mnd har jeg ikke fått noe.

Anonymkode: 623c8...338

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mest trolig ingen strømstøtte denne måneden, med mindre strømprisene stiger enda mer enn nå og holder seg der. 

Jeg trudde regjeringen lovet det ut året. Jeg prøver å følge med, men jeg skjønner ikke hva regjeringen snakker om noen ganger. De snakker jo så tvetydig.

Skrevet

Jeg har bare fått strømstøtte bare èn gang. Forrige og denne mnd har jeg ikke fått noe.

Anonymkode: 623c8...338

Jeg har fått det hver mnd, men jeg bruker ikke mye strøm. Nå vil jeg bare bruke litt mer på varmekablene som avgir veldig god varme til resten av huset. Er bare redd regningen da fyker opp i flere tusen.

Skrevet

Strømstøtten dekker 90% av beløpet som overstiger 87,5 øre pr kwt dersom snittprisen i ditt område kommer over dette i løpet av en kalendermåned.

Snittet så langt i november ligger snittprisen under 87,5 øre og dermed ligger det foreløpig an til 0 i støtte denne måneden. 

Anonymkode: 0a457...a3e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du ikke en app du kan følge med på priser og forbruket ditt? Eller bruker på nettstedet til strømselskapet du bruker? Da vil du kanskje få en viss formening om hva den neste regninga kommer på.

• Liker 1
Skrevet
Klott skrev (2 minutter siden):

Har du ikke en app du kan følge med på priser og forbruket ditt? Eller bruker på nettstedet til strømselskapet du bruker? Da vil du kanskje få en viss formening om hva den neste regninga kommer på.

Joda, jeg følger med på prisene hver dag. Bruker Fortum, men jeg vet ikke hvor mye ca 10 kvm varmekabler bruker av kw i døgnet sånn ca.

Skrevet

Hvis du brukte 156 kWh forrige mnd, så lurer jeg på om du kanskje betaler for oppvarmingen over felleskostnader/ husleie, da dette er så lavt at det nesten ikke kan være stort til oppvarming. 

Anonymkode: 1109d...3ff

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du brukte 156 kWh forrige mnd, så lurer jeg på om du kanskje betaler for oppvarmingen over felleskostnader/ husleie, da dette er så lavt at det nesten ikke kan være stort til oppvarming. 

Jeg bor i eget hus og egen måler. Jeg vet det er lavt, men jeg bruker svært lite strøm. I og med at jeg bor alene så lager jeg sjelden middag. Hater lange dusjer, så 4-5 min der maks. Bruker sjelden lys på da downlightsene mine lyser opp 16 stk, noe jeg ikke behøver for å se på TV.

Vasker kanskje 1 maskin med klær i uka og samme med oppvaskmaskin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg trudde regjeringen lovet det ut året. Jeg prøver å følge med, men jeg skjønner ikke hva regjeringen snakker om noen ganger. De snakker jo så tvetydig.

Jo det gjør de, problemet er at strømstøtten gjelder gjennomsnittsprisen for hele måneden. Så det spiller ingen rolle at strømmen koster nærmere 4kr i morgen, for det har vært billig tidligere denne måneden. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo det gjør de, problemet er at strømstøtten gjelder gjennomsnittsprisen for hele måneden. Så det spiller ingen rolle at strømmen koster nærmere 4kr i morgen, for det har vært billig tidligere denne måneden. 

Da blir neste regning høy. Jeg hadde kablene på de første 14 dagene og da var det godt og varmt her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vi brukte 960 kw i oktober.  Vi har hus men bruker bare en etasje.  Hvordan greide du å bruke så lite strøm??

Anonymkode: a4589...814

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte 960 kw i oktober.  Vi har hus men bruker bare en etasje.  Hvordan greide du å bruke så lite strøm??

Anonymkode: a4589...814

Har forklar litt lenger opp 😊

Skrevet

Ingen klarer å bruke 156kwh på en måned...

• Liker 2
Skrevet
aerox skrev (Akkurat nå):

Ingen klarer å bruke 156kwh på en måned...

Joda, jeg har da klart det. Ser ingen grunn til å lyve om det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Joda, jeg følger med på prisene hver dag. Bruker Fortum, men jeg vet ikke hvor mye ca 10 kvm varmekabler bruker av kw i døgnet sånn ca.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da blir neste regning høy. Jeg hadde kablene på de første 14 dagene og da var det godt og varmt her. 

Gå inn i appen, så kan du se forbruket ditt for hver individuelle dag. (Vet ikke om Fortums app viser det, men det er ganske standard).

Sånn ser det ut i min Fjordkraft-app:

Screenshot_20221120-202336_Fjordkraft.thumb.jpg.64298623a7b90c33ac077cffe6faa278.jpg

Anonymkode: 4c822...7c4

Skrevet

Dette er for Oktober i fjor og i år. Jeg lyver ikke om strømbruken min.

8711A977-128B-4578-9118-480318F8D965.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er for Oktober i fjor og i år. Jeg lyver ikke om strømbruken min.

8711A977-128B-4578-9118-480318F8D965.jpeg

Ut fra dette så brukte du 212 i fjor. Hadde du på varmekablene da?  For hvis du hadde det så er det noen andre som betaler for oppvarmingen din. Det er umulig  varme opp et helt hus for 212 kWh. 

På den annen side: Om dette er ditt vanlige forbruk, hvorfor tror du at prisen da skal bli mange tusen? Du kan jo bare øke den tilsvarende differansen i kWh

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...