Gå til innhold

Hva forventer dere av tenåringene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine er ikke så gamle enda, men jeg ser for meg at jeg kommer til å være ganske streng, mulig jeg må svelge mine ord, men hvilke regler har dere for en 14-16 og myndige barn? 

Smører de matpakken selv? Har de på ringeklokken selv og kommer seg på skolen? Bidrar de noe i huset? Får de ukelønn? De som dropper ut av vgs, hva slags regler har dere her? Må de jobbe? 

Anonymkode: 92a52...927

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datter til kjæresten min på 13 år blir bært på hendene av foreldrene.

Hun kan ingenting om noe og blir vekket hver morgen, de har alltid vasket klærne hennes, laget all mat, matpakke og ikke noe oppgaver når det gjelder husarbeid.

Hun får 800,- i mnd for å gjøre ingenting!

Jeg blir kvalm !

Det er foreldrenes skyld som behandler henne som en liten unge.

Anonymkode: 44348...eed

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Mine har smurt matpakke selv fra de var 7 år. Jeg smurte til både meg og lillesøster på den alderen, så konkluderte med at de kunne klare det til seg selv. Det stemte. Hadde oppskjært brød. De hadde ringeklokke på, men jeg måtte jo også opp samtidig i starten da de begynte på skolen. Fra de var ti år begynte jeg tidligere enn dem, så de stelte seg og gikk selv. Tenåringer har selv ansvar for å stå opp, og alt angående å komme seg avgårde. Ja de bidrar i huset. Ja de får fast sum i lommepenger. De har ikke droppet ut, så ingen svar på det. 

Anonymkode: 70665...480

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Mine barn (12 og 14) smører matpakke selv, har ansvar for å rydde/støvsuge/vaske sine egne rom og skifte på egne senger, og sammen har de ansvar for å tømme/fylle oppvaskmaskin og gå ut med søppel. Jeg vekker dem. De hadde sikkert klart å komme seg opp selv, men jeg står jo opp på samme tid uansett. 

Skrevet

Jeg lager frokost og smører matpakke til mine, vekker de og vasker klærne deres. Men de kan jo, og de sier alltid ja når jeg spør dem om å gjøre ting, og mange ting gjør de uten at noen trenger å si noe. For eksempel skjer det ikke at matposen blir stående i bilen om jeg ikke tar dem selv, da tar en av tenåringene det og setter alt på plass, om småsøsknene har glemt melka ute blir den satt i kjøleskap, om hunden må ut eller akvariet vaskes gjør de det.

Og alle (inkl de små) lager jevnlig middag og frokost på helg (baker rundstykker eller lager vafler eller noe og ordner alt).

Jeg tror at ungdom blir mer hjelpsomme og hyggelige om foreldrene er hyggelige mot dem 🙃

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine er ikke så gamle enda, men jeg ser for meg at jeg kommer til å være ganske streng, mulig jeg må svelge mine ord, men hvilke regler har dere for en 14-16 og myndige barn? 

Smører de matpakken selv? Har de på ringeklokken selv og kommer seg på skolen? Bidrar de noe i huset? Får de ukelønn? De som dropper ut av vgs, hva slags regler har dere her? Må de jobbe? 

Fra ungdomskolen alarm på å stå opp selv og gjøre seg klar. Matpakke og frokost lages selv. Før det hjalp jeg. Var kos sammen. En er mer selvstendig enn den andre så trenger mer hjelp. Hjelper med oppvaskemaskinen når jeg spør og går med bosset av og til. Holde sitt eget rom ryddig!

Og ellers få være ett barn!

Anonymkode: 84ca6...65a

• Liker 1
Skrevet

De lager matpakker selv, trenger ikke vekke de. De bytter på sengene og rydder rommene selv. Har ikke fast ukelønn. De har heller ikke faste oppgaver i huset. Men gjør det de får beskjed om. 

Anonymkode: d8687...04d

• Liker 2
Skrevet

Jeg applauderer for dere foreldre som har lært barna å være selvstendige.

🥳

• Liker 3
Skrevet

Her i huset lager far matpakke til alle og vekker barn/tenåring. De hadde fint klart det selv. Men det er nå hans service. 

Ungene har ingen faste oppgaver, men hjelper til når det trengs. Tenåringen vasker sine egne treningsklær, sengetøy og undertøy. Vasker rommet sitt annen hver fredag og skifter på senga. Han lager middag med jevne mellomrom og passer søstera si når jeg ber om det.  Han passer tiden og kommer tidsnok dit han skal selv. Holder orden på sine egne avtaler. Følger opp skolearbeid og beskjeder. 

Voksne barn som bor hjemme, regnes som en voksen og forventes å ta ansvar som en voksen. Men de skal fortsatt gi beskjed om hvor de er, når det er forventet å komme hjem. Vi lever i et rusfritt hjem. Det vil si at ungdommen, som har vært på fest, kommer hjem når de minste sover og tar hensyn til dem. En kommer ikke ramlende full hjem, etter frøkna har stått opp om morgenen. De samme "reglene" gjelder for oss foreldre.  

Anonymkode: ffb38...42f

• Liker 2
Skrevet

Min blir 14 om litt over en uke. Han kommer seg opp selv om morgenen. Han kan fint lage matpakke selv, men jeg synes det er hyggelig å lage gode matpakker til alle så det gjør jeg med glede. Han lager middag eller baker i blant. Han må vaske det ene badet + koste trappene hver uke og bidrar ellers etter behov. Han skifter på sengen sin selv når det er nødvendig og holder eget rom rent og noenlunde ryddig. Skolearbeid og slikt passer han på selv og han gjør det veldig bra på skolen. Han får 100 kr i ukelønn. Vi har i grunnen ingen uttalte regler, men det er fordi det ikke har vært behov for det ennå. Han er f.eks. aldri ute så sent at det er nødvendig med innetider. Generelt veldig selvstendig, grei og ansvarsfull. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Datter til kjæresten min på 13 år blir bært på hendene av foreldrene.

Hun kan ingenting om noe og blir vekket hver morgen, de har alltid vasket klærne hennes, laget all mat, matpakke og ikke noe oppgaver når det gjelder husarbeid.

Hun får 800,- i mnd for å gjøre ingenting!

Jeg blir kvalm !

Det er foreldrenes skyld som behandler henne som en liten unge.

🙄 Du blir kvalm? 

1. Ta kvalmestillende.

2. Kanskje finne kjæreste uten barn?

Men ja - til TS:

Jeg har gutt som er 8 nå. Har lite strenge krav, men de jeg har sier jeg innimellom at «man må lære seg, særlig om man skal bo med en venn eller kjæreste en gang. Og uansett». 

Min mor serverte alt på sølvfat for lillebroren min, men han lærte utrolig nok raskt å gjøre ting selv. Har fått barn med ei som ikke krever annet enn full deling på barn/husarbeid. 

Jeg hadde ikke mye oppgaver, men ordnet nå meg selv. Lærte å vaske klær/normal rengjøring osv. 

Men jeg hadde ikke faste rengkøringsoppgaver hjemme utover å ta oppvasken. Passet min bror endel da. 

Kommer til å lære bort de grunnleggende tingene for å ha selvstendig boevne og økonomisk planlegging tenker jeg 🤷‍♀️

Skjønner ikke poenget med å være streng bare fordi. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet

Min 14 åring har ansvar for å komme seg opp i rett tid selv, smøre matpakke, ha med seg nyladet ipad og andre ting hun trenger på skolen og å komme seg ut av døra til passe tid. Hun kommer seg til og fra fritidsaktiviteter på egenhånd.

I tillegg skal hun holde orden på rommet sitt og sørge for at skittent tøy kommer inn på vaskerommet. 

Hun skal også hjelpe meg når jeg ber om hjelp til husarbeid. F.eks oppvask, støvsuge, gå med søppel osv. 

For dette får hun 50 kr i uka på brukskonto og 200 kr i måneden på sparekonto. 

11 åringen har i teorien samme oppgaver, men her må jeg passe på at hun står opp, hjelpe med å få med riktige ting til skolen og passe på at hun går ut av døra til rett tid. Jeg må også i mye større grad minne henne på å rydde enn jeg må med søsteren. Men det kommer vel med alderen tenker jeg.

Anonymkode: 17e82...2d3

• Liker 1
Skrevet

Min 13 åring blir vekket om morgenen og jeg lager matpakke. Jeg foretrekker å lage matpakke fordi da blir det mer frukt og grønt. Lager de selv blir det bare brød. Ellers passer han klokka selv, både til skole, trening og andre avtaler. 

Han har ansvar for eget rom: støvsuge, rydde, skifte sengetøy og vaske. 

Han må hjelpe til med det vi ber om av støvsuging, vasking og rydding i felles arealer + flere småting  

Han får ikke fast ukelønn, men får av og til litt penger når han bidrar i huset. 

Anonymkode: 09e0e...b3e

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med barn på 13-14 år som ikke klarer å smøre sin egen mat, ta initiativ til å hjelpe til selv uten at foreldre ber om det og som bare sitter på mobilen?

Skrevet

Mine gutter er 12 og 15, de kan smøre egen matpakke men jeg gjør det somregel siden jeg smører til meg og mannen likevel 😅 De har vekkerklokke på og har ansvar for gymtøy, lading av skole-pc osv selv. 

Ellers er det forventet at de kommer seg på treninger, bidrar hjemme med det som trengs, lufter hunden og tar tallerken etter de har spist. Vi vil også at de sier fra om hvor de går og kommer hjem til avtalt tid. 

De får ikke fast ukelønn men penger ved behov. De er egentlig veldig flinke og hjelpsomme, jeg trodde tenårene skulle bli mye verre, men det kan jo alltids snu 😅 

Anonymkode: 8ad6a...c8f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt 4 stykker, og min erfaring er at flinke unger blir litt mer opptatt, og mindre hjelpsom når de er tenåringer. Det er en fase. Dette med matpakke som de har smurt selv fra de var 8 år, ble plutselig nedprioritert. Det var viktigere å speile seg. "Jeg trenger ikke mat/ er ikke sulten". Så jeg måtte liksom være mer "på" når det gjaldt enkelte ting en periode fordi det bekymret meg.. Samtidig har de jo jobbet siden de var 16 år, og tjent egne penger. De har vel egentlig gjort mindre i huset som ungdommer, fordi de er opptatt av videregående, venner, jobb osv. Det blir ikke så mye tid til å vaske badet, ei heller være så mye hjemme. 

Jeg har to som har flyttet ut, og ei som flytter ut til sommeren, og da har vi kun en til hjemme. Noen av dem har vasket klærne selv, mest fordi de vil ha kontroll selv. Alle vasker selvsagt klærne som studenter og med jobb. De fungerer veldig fint utenfor hjemmet :) haha...

Jeg har fokusert på skole, trivsel og at de skal ha det godt med seg selv og hjemme. Det er veldig godt utdannede folk jeg har oppdratt som har master og snart doktorgrad. Det var det viktigste for meg; At de skulle lykkesk og jeg har lagt til rette for det. De har kommet seg gjennom den pokkers ungdomstiden, uten å bli narkoman, psykisk syke, uføre på annet vis osv... De har det godt og vi foreldre har det godt. Det er en jobb vel gjort. Vi hadde jo blitt gal hvis alt skulle være en kamp. Undomstiden er et forbannet styr...og hvis alle overlever med harmoni i hjemmet, så skal TS være veldig fornøyd. 

Det er det jeg har å si om den saken. :) 

Anonymkode: 7f73f...442

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt 4 stykker, og min erfaring er at flinke unger blir litt mer opptatt, og mindre hjelpsom når de er tenåringer. Det er en fase. Dette med matpakke som de har smurt selv fra de var 8 år, ble plutselig nedprioritert. Det var viktigere å speile seg. "Jeg trenger ikke mat/ er ikke sulten". Så jeg måtte liksom være mer "på" når det gjaldt enkelte ting en periode fordi det bekymret meg.. Samtidig har de jo jobbet siden de var 16 år, og tjent egne penger. De har vel egentlig gjort mindre i huset som ungdommer, fordi de er opptatt av videregående, venner, jobb osv. Det blir ikke så mye tid til å vaske badet, ei heller være så mye hjemme. 

Jeg har to som har flyttet ut, og ei som flytter ut til sommeren, og da har vi kun en til hjemme. Noen av dem har vasket klærne selv, mest fordi de vil ha kontroll selv. Alle vasker selvsagt klærne som studenter og med jobb. De fungerer veldig fint utenfor hjemmet :) haha...

Jeg har fokusert på skole, trivsel og at de skal ha det godt med seg selv og hjemme. Det er veldig godt utdannede folk jeg har oppdratt som har master og snart doktorgrad. Det var det viktigste for meg; At de skulle lykkesk og jeg har lagt til rette for det. De har kommet seg gjennom den pokkers ungdomstiden, uten å bli narkoman, psykisk syke, uføre på annet vis osv... De har det godt og vi foreldre har det godt. Det er en jobb vel gjort. Vi hadde jo blitt gal hvis alt skulle være en kamp. Undomstiden er et forbannet styr...og hvis alle overlever med harmoni i hjemmet, så skal TS være veldig fornøyd. 

Det er det jeg har å si om den saken. :) 

Anonymkode: 7f73f...442

Hva sa du når de heller ville speile seg enn å lage matpakke eller spise?

Skrevet

Jeg forventet at min tenåring ikke skulle gjøre ulovlige ting. Det har hun aldri gjort. Dere snakker om matpakke. Tenåringer gjør mye mere. Jeg håpet på, om barnet er like ærlig som meg, ja gjøre feil noen ganger, så er det innafor. I dag, hun er fullstendig i stand til å lage egen mat. Hun vet å kaste søppel. Hun kan gjøre små ting i hjemmet, skru fast ting, bruke hammer, montere små elektriske ting 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (13 timer siden):

🙄 Du blir kvalm? 

1. Ta kvalmestillende.

2. Kanskje finne kjæreste uten barn?

Men ja - til TS:

Jeg har gutt som er 8 nå. Har lite strenge krav, men de jeg har sier jeg innimellom at «man må lære seg, særlig om man skal bo med en venn eller kjæreste en gang. Og uansett». 

Min mor serverte alt på sølvfat for lillebroren min, men han lærte utrolig nok raskt å gjøre ting selv. Har fått barn med ei som ikke krever annet enn full deling på barn/husarbeid. 

Jeg hadde ikke mye oppgaver, men ordnet nå meg selv. Lærte å vaske klær/normal rengjøring osv. 

Men jeg hadde ikke faste rengkøringsoppgaver hjemme utover å ta oppvasken. Passet min bror endel da. 

Kommer til å lære bort de grunnleggende tingene for å ha selvstendig boevne og økonomisk planlegging tenker jeg 🤷‍♀️

Skjønner ikke poenget med å være streng bare fordi. 

Ts her, å være streng kan være så mangt. Sier ikke nei bare for å si nei, sier nei for å lære at voksenlivet snart banker å døren og at man bør lære grunnleggende ting hjemmeifra. 

Mitt barn er som sagt ikke tenåring enda. Hun smører matpakke (ved behov) og kan lage seg frokost, lunsj og kvelds alene. Hun kan å steke eggerøre og omelett, samt helt enkle retter som tomatsuppe, nudler, makaroni osv. 

Hun har lært og skjære opp grønnsaker til  f.eks taco. Det må jo være flaut å være 18-20 og aldri ha kokt poteter før eller kunne helt grunnleggende enkle ting. Jeg er 40, og det er mange ganger jeg ringer til mamma for å høre altså. 

Hun er derimot ikke noe god på å komme seg opp om morgenen, så her har vi lang vei å gå. Hadde ikke jeg fått hun i seng og opp hadde hun neppe kommet seg av gårde. Dette skremmer meg litt mtp at det ikke er så lenge til vgs. 

Vaske klær har vi heller ikke øvd på, men det tenker jeg er litt tidlig, selv vasket jeg alt selv fra jeg var 15 da jeg bodde hjemme. 

Skrevet

Jeg har ei på 14. Hun har ordnet sin egen frokost siden hun var 10 (her vi bor er det varm skolemat hver dag). Jeg lager som regel frokosten i helger, men på morgenen går jeg på jobb én time før henne.

Jeg har to barn, og er alene med dem, dermed har hun også ansvar for lillesøster på 8 år den ene timen. Hun henter også lillesøster fra fritids når hun er ferdig på skolen.

Jeg jobber hver andre helg, og da passer hun lillesøster lørdag og søndag, med mindre det er noe spesielt hun skal gjøre selv (da får jeg ordne barnepass på andre måter) 

Hun har egen skittentøysdunk på rommet og vasker sine egne klær. Og hun bidrar til hjemme ved behov. 

Hun styrer leggetid selv, men er som oftest i seng mellom 22-23 på skoledager. 

Hun får barnetrygden hver måned. Jeg betaler telefon og spotify, og klær ved behov. 

Anonymkode: 20abe...441

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...