Gå til innhold

Var dette egentlig rett valg, med tanke på smitte?

Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

Testa positivt på covid forrige lørdag, altså 1 uke siden. Hadde egentlig bestilt tur til et eldre familie medlem i morgen. Tester fremdeles positivt. 

Har nå avlyst turen, da jeg er redd for å smitte vedkommende. Men sitter her nå og har så veldig dårlig samvittighet, og føler jeg har valgt feil. 

Ville dere her inne gjort det samme? Vil ikke risikere å smitte hen, da hen ikke bør få det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kinder skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg tenker at du tok riktig valg. Du kan vel besøke vedkommende når du har blitt frisk igjen?

Ja jeg har allerede bestilt ny billett. 

Begynte bare å tenke om det var feil valg, jeg føler meg sliten og lite matlyst, men ikke syk. Men tester nå positivt da så. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal normalt være smittefri etter 3 -5 døgn fra første symptomer av. FHI. Altså selv om man er positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (23 minutter siden):

Testa positivt på covid forrige lørdag, altså 1 uke siden. Hadde egentlig bestilt tur til et eldre familie medlem i morgen. Tester fremdeles positivt. 

Har nå avlyst turen, da jeg er redd for å smitte vedkommende. Men sitter her nå og har så veldig dårlig samvittighet, og føler jeg har valgt feil. 

Ville dere her inne gjort det samme? Vil ikke risikere å smitte hen, da hen ikke bør få det. 

Ja,jeg syns du har tatt riktig valg.

God bedring,håper du snart blir frisk,og får besøkt familien din❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (24 minutter siden):

Spurte du person hva han/hun foretrakk? Jeg hadde blitt skuffet off forbannet om noen drev med overformynderi og beskyttet meg mot min vilje. Da hadde du kunnet gi faen i å komme senere. Derimot om personen er redd smitte, så er det hop ikke noe å lure på, da gjorde du selvsagt det rette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (11 minutter siden):

Spurte du person hva han/hun foretrakk? Jeg hadde blitt skuffet off forbannet om noen drev med overformynderi og beskyttet meg mot min vilje. Da hadde du kunnet gi faen i å komme senere. Derimot om personen er redd smitte, så er det hop ikke noe å lure på, da gjorde du selvsagt det rette.

Ja, vedkommende ønsket jeg skulle teste negativt før jeg kom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor lurer du da på om du gjorde riktig? Da ville det jo være ekstra,t respektløs å komme på besøk med smitte?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (1 time siden):

I den andre tråden skrev du at han sa det var greit om du kom🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (1 time siden):

Ja, hva er det du egentlig lurer på nå da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 timer siden):

Og jeg hadde nok aldri tilgitt meg selv om jeg hadde smittet noen med viten, og de hadde blitt alvorlig syk og eventuelt døde. Så det handler jo ikke kun om å beskytte den andre, men også å beskytte seg selv. 

Og om det valget hadde gjort at vedkommende mente jeg kunne gitt faen i å komme senere, så ville det jo uansett ikke vært så viktig med besøk for vedkommende. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 timer siden):

Hvorfor så kvass? Jeg synes ts  gjorde en bra vurdering etter ønske fra den hun skulle besøke og ut i fra egen form,  etter sykdom.  Tror neppe en eldre person hadde sett ille på at noen var påpasselig med smitte. Tvert i mot det viser kjærlighet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var helt riktig valg :) 

Det er bedre å ha på samvittigheten at man venter med å besøke noen og tar det igjen senere, enn å ha på samvittigheten å ha smittet noen. Man vet ikke på forhånd hvor syk andre blir. Eldre har jo også større sjanse for å bli alvorlig syk enn yngre. Så du gjorde det riktige. 

Jeg hadde også holdt meg borte i to uker ca for å være 100% sikker på å være smittefri. Så du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Du skal jo besøke familiemedlemmet ditt senere og jeg tror hun eller han er glad for at du ventet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym-bruker skrev (4 timer siden):

Helt riktig valg. Det kan hende du ikke er smittsom lenger, men det kan også hende at du er det. Den dårlige samvittigheten du kjenner på nå, burde heller vært en trygghetsfølelse, tenk deg den dårlige samvittigheten du hadde hatt dersom personen du skulle besøke ble smittet❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...