Gå til innhold

Litt kinking situasjon med halvsøsken og gaver... greitt å slutte å gi etter konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en litt spesiell situasjon der jeg har to yngre halvsøsken som er en del år yngre enn meg. Det er ca. 18 år i mellom. Jeg har eldre søsken også. 

Mine halvsøsken har også to halvsøsken på andre siden som da blir/var mine stesøsken, og disse er litt nærmere i alder til halvsøsken enn meg. Faren min og moren deres, min tidligere "stemor" er ikke sammen lenger.

Nå har det vært sånn i alle år at jeg selvsagt har gitt gave til mine halvsøsken uten å få noe gave tilbake, noe som jo er greit siden de har vært såpass små. I starten når faren min og moren deres var sammen, så gav hun en gave til meg som var felles, fra hun og mine halvsøskena. Jeg gav også en personlig gave til hun, pluss egne gaver til mine halvsøsken og en stund gav jeg også egne gaver til hennes andre barn også.

Nå har det vært slutt mellom faren min og henne noen år og i de siste årene som har gått har jeg selvsagt gitt gaver til mine halvsøsken som før, også har det blitt slutt på at jeg og hun gir gaver til hverandre.

Jeg har aldri fått noen egne gaver fra mine halvsøsken hverken til bursdag eller jul, annet enn de fellesgavene min tidligere stemor gav meg før. 

Det siste året har jeg blitt oppmerksom på en ting, og det er at mine halvsøsken gir både bursdag og julegaver til sine andre halvsøsken, altså mine tidligere stesøsken. Jeg regner med at det er moren deres som betaler mine halvsøsken for å kjøpe gavene/kjøpt selv og har har minnet dem på at de må gi gave. 

Da kjente jeg at det var sårt at mine halvsøsken ikke gjør det samme til meg og mine eldre søsken som jo er like mye søsken som dem. Særlig når det kommer til bursdager.

Jeg er vokst opp med at jeg og mine eldre søsken alltid gav gaver signert fra hverandre, som moren min hadde ordnet. Vi var med på julegavehandling og fikk bestemme gaver til hverandre som vi trodde vi ville gi, og senere opp til en viss alder så fikk vi penger for å gå og kjøpe selv. Og nå i voksen alder så fortsetter vi jo å gi gaver til hverandre, som vi selvsagt betaler med egne penger.

Her burde nok faren min tatt ansvar og fulgt opp/gitt penger slik at søsken hadde gitt gaver til oss også. 

Mine halvsøsken skal konfirmeres de neste to årene. Nå lurer jeg oppriktig på om jeg skal slutte å gi dem gaver til bursdag og jul etter de er konfirmert siden dette er såpass enveis. Det kan være det virker litt rart når jeg fortsetter å gi mine helsøsken gaver, men det er jo fordi vi gir hverandre gaver og alltid har gjort det. Eventuelt å vente til de er 18 år. Men det normale er vel å gi gaver til de er konfirmert når det kommer til tantebarn, fadderbarn osv...

Hva tenker dere? Har noen vært i samme situasjon og hva gjorde dere?

Anonymkode: a051c...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har halvsøsken som er 1-2 tiår eldre enn meg. Nå som vi alle er voksne finner vi på noe gøy sammen i stede og har blitt enige om å ditche gaver.

Generelt tenker jeg at man ikke trenger å gi gaver til andre voksne med mindre den andre også gir.

Anonymkode: f6db6...3e9

Skrevet

Jeg synes du kan slutte å gi når der er så enveis. Men det er nok faren din som er sløv her, at dine halvsøsken gir til dine stesøsken er helt sikkert organisert av deres felles mor. Litt typisk at mødre følger opp sånn men ikke fedre. 

Anonymkode: ec56b...d41

• Liker 1
Skrevet

Du har helt rett i at faren din burde ordnet noe, så lenge de ikke er i jobb eller lignende selv.

Du velger selv hvor lenge du vil gi julegaver. Jeg har halvsøsken jeg ikke har kontakt med (har heller ikke kontakt med faren min), og sluttet å gi gave til de ganske tidlig. Det var jo uansett ingen relasjon der. Også har jeg halvsøsken på min mors side. De gir jeg gave til fortsatt, selv om de har blitt voksen nå. Før var det mamma som ordnet gave til meg fra dem, men nå kjøper de selvsagt selv. Jeg hadde uansett gitt gave til dem, uavhengig om mamma ordnet gave fra dem til meg, fordi vi har en relasjon. 

Anonymkode: 5ad02...afc

Skrevet

Kanskje ikke helt det samme, men litt sammenlignbart?

Jeg gir jule- og bursdagsgaver til nevøer og nieser (har mange☺️) til og med året de fyller 18 år. Etter det dropper jeg bursdagsgaver (men sender en hilsen) og gir julegaver kun til de som gir gaver til meg. 

Det er ikke for å være smålig, men er litt av praktiske hensyn, og litt fordi de da er voksne og selv bør velge hva slags «gavetradisjon» de vil inngå i.

Anonymkode: 3f94d...f49

• Liker 3
Skrevet

Du kan fint slutte allerede nå, spesielt om faren deres ikke sørger for gaver fra dem til deg!

Anonymkode: 1468b...03e

Skrevet

Snakk med din far om det. 

Anonymkode: d418a...ef2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...