AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Vi har en valp på 7 måneder. Liten selskapshund. Har også et barn på 4 år. Valpen er fin på mange måter, men vi holder på å tørne av all stjelingen. Om ikke vi er på tur eller den sover i buret sitt, stjeler den konstant alt den kommer over. 4-åringens leker blir selvfølgelig stjålet hele tiden og det er jo ikke så rart, men den hopper også opp i sofaen (der den ikke får lov til å være), på stuebordet og klarer til og med å dra ting ned fra kjøkkenbordet. Vi kan aldri la noe ligge i sofaen eller på stuebordet for følger vi ikke med hvert sekund er det stjålet. Det gjelder alt fra klær til mat, fjernkontroller, håndstrikker, leker og puter. Den kan også stjele store ting som jakker og pledd. Får den tak i noe løper den under sofaen eller andre steder der vi har problemer med å komme til og det er vanskelig å lokke den ut igjen. Den får flere turer av ulik lengde hver dag, den er lite alene hjemme, vi aktiviserer med slikkematte, kong, trener triks og gjemmer godbiter i håndkle/pappeske osv., men med en gang den er ferdig med dette begynner stjelingen igjen. Vi mistenkte at den var overstimulert siden den sjeldent klarte å roe seg når den gikk løs, så vi begynte med bur der den stort sett slapper av godt og roer seg fint når alle andre behov er dekket. Vi prøver å unngå å løpe etter når den stjeler og heller bytte med noe godt. Vi har også øvd en del på bytting, og apport/at den skal hente og levere ting til oss, men føler at vi ikke får øvd nok på dette og at denne stjelingen er så ekstrem at vi sikkert må øve på det veldig mye for at det skal funke. Har også prøvd å være streng, men vil helst bruke positive metoder. Har dere noen gode tips? Anonymkode: 43876...804
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Gi dyret masse gode gnagebein fra dyrebutikken, griseører oksepenis og sånt. De ga jeg min selskapshund og det var alltid mer interessant enn sko og sånt. Anonymkode: 69a68...94d
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gi dyret masse gode gnagebein fra dyrebutikken, griseører oksepenis og sånt. De ga jeg min selskapshund og det var alltid mer interessant enn sko og sånt. Anonymkode: 69a68...94d Takk for tips. Den har det. I massevis! Griseører, gnagebein, youghurtstenger og en haug med leker. Det meste er mindre interessant enn stjelingen og om den tygger begynner stjelingen igjen med en gang den er ferdig/lei… Har brukt hundrevis av kroner på sånt, men det hjelper liksom ikke. 😓 TS. Anonymkode: 43876...804
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 Hva slags rase er det? Min var også en pøbel i den alderen. Kunne ikke ha han med meg til noen for han hoppet alltid opp på bord og forsynte seg eller stjal ting. Men bare hold ut, min ga seg med dette av seg selv når han bikket året Vi fjernet også alt på bordene, for å ikke forsterke atferden hans og «la han stjele». Anonymkode: 2b828...165
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva slags rase er det? Min var også en pøbel i den alderen. Kunne ikke ha han med meg til noen for han hoppet alltid opp på bord og forsynte seg eller stjal ting. Men bare hold ut, min ga seg med dette av seg selv når han bikket året Vi fjernet også alt på bordene, for å ikke forsterke atferden hans og «la han stjele». Anonymkode: 2b828...165 Åå, du aner ikke hvor godt det var å lese dette! Det er en Bichon Havanais. Supersøt og snill, men jeg blir helt gal til tider av disse rampestrekene 😂 Prøver å fjerne det meste, men med en fireåring også er det ikke så lett og han finner liksom de utroligste ting. 😅 Anonymkode: 43876...804
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 Det er helt normal valpeoppførsel 🙂 Mine to motiverte meg til å holde det ganske så ryddig i hjemmet 😅 Ikke gjør en sak ut av det når valpen stjeler. Valper (hunder) forstår ikke automatisk hva som er lov og ikke lov å ta. Om valpen er vant til at det alltid har ligget mye leker rundt omkring, så blir det spesielt vanskelig for den å skille hundeleker fra vanlige husholdningsgjenstander. Fjern alle lekene med unntak av en eller to valpen liker godt. Lær valpen "søk". Kast noen godbiter på gulvet mens du sier "søk". Gjør det gjerne morsomt ved at du beveger på deg så valpen følger etter deg før du sier "søk" og kaster godbitene på gulvet. Valpen vil kjapt lære at det kommer godbiter flyvende når den hører ordet. Når valpen har lært dette, så kan du begynne å bruke det som avledning: Når valpen stjeler noe, ikke gå etter valpen. Si "søk" og gå på kjøkkenet og hent noen godbiter du kaster på gulvet. Mens valpen løper rundt etter godbitene, så kan du gå og ta det den stjal og legg det bort. Stjelingen vil sannsynligvis gi seg etterhvert. Bare hold det så ryddig som mulig, og avled når du må mens du venter på at valpen skal bli litt eldre 😅 Anonymkode: 1835c...621 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #7 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er helt normal valpeoppførsel 🙂 Mine to motiverte meg til å holde det ganske så ryddig i hjemmet 😅 Ikke gjør en sak ut av det når valpen stjeler. Valper (hunder) forstår ikke automatisk hva som er lov og ikke lov å ta. Om valpen er vant til at det alltid har ligget mye leker rundt omkring, så blir det spesielt vanskelig for den å skille hundeleker fra vanlige husholdningsgjenstander. Fjern alle lekene med unntak av en eller to valpen liker godt. Lær valpen "søk". Kast noen godbiter på gulvet mens du sier "søk". Gjør det gjerne morsomt ved at du beveger på deg så valpen følger etter deg før du sier "søk" og kaster godbitene på gulvet. Valpen vil kjapt lære at det kommer godbiter flyvende når den hører ordet. Når valpen har lært dette, så kan du begynne å bruke det som avledning: Når valpen stjeler noe, ikke gå etter valpen. Si "søk" og gå på kjøkkenet og hent noen godbiter du kaster på gulvet. Mens valpen løper rundt etter godbitene, så kan du gå og ta det den stjal og legg det bort. Stjelingen vil sannsynligvis gi seg etterhvert. Bare hold det så ryddig som mulig, og avled når du må mens du venter på at valpen skal bli litt eldre 😅 Anonymkode: 1835c...621 Tusen takk for veldig fint og gjennomførbart råd! Skal prøve det fremover! Og veldig godt å høre at det er normalt og mest sannsynlig blir bedre etterhvert 😁 TS Anonymkode: 43876...804
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #8 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er helt normal valpeoppførsel 🙂 Mine to motiverte meg til å holde det ganske så ryddig i hjemmet 😅 Ikke gjør en sak ut av det når valpen stjeler. Valper (hunder) forstår ikke automatisk hva som er lov og ikke lov å ta. Om valpen er vant til at det alltid har ligget mye leker rundt omkring, så blir det spesielt vanskelig for den å skille hundeleker fra vanlige husholdningsgjenstander. Fjern alle lekene med unntak av en eller to valpen liker godt. Lær valpen "søk". Kast noen godbiter på gulvet mens du sier "søk". Gjør det gjerne morsomt ved at du beveger på deg så valpen følger etter deg før du sier "søk" og kaster godbitene på gulvet. Valpen vil kjapt lære at det kommer godbiter flyvende når den hører ordet. Når valpen har lært dette, så kan du begynne å bruke det som avledning: Når valpen stjeler noe, ikke gå etter valpen. Si "søk" og gå på kjøkkenet og hent noen godbiter du kaster på gulvet. Mens valpen løper rundt etter godbitene, så kan du gå og ta det den stjal og legg det bort. Stjelingen vil sannsynligvis gi seg etterhvert. Bare hold det så ryddig som mulig, og avled når du må mens du venter på at valpen skal bli litt eldre 😅 Anonymkode: 1835c...621 Vil ikke det å strø ut godbiter direkte hver gang valpen stjeler noe, bare fungere som en belønning for den uønskede atferden? "Tar jeg denne fjernkontrollen/tingen, strør de godbiter ut på gulvet til meg. Lurt å gjøre, jeg blir belønnet hver gang!" Anonymkode: 7dbe7...390 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #9 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil ikke det å strø ut godbiter direkte hver gang valpen stjeler noe, bare fungere som en belønning for den uønskede atferden? "Tar jeg denne fjernkontrollen/tingen, strør de godbiter ut på gulvet til meg. Lurt å gjøre, jeg blir belønnet hver gang!" Anonymkode: 7dbe7...390 Man kan bruke søk i andre situasjoner også. Da blir det ikke så tydelig for valpen. Anonymkode: a5a25...c57
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #10 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil ikke det å strø ut godbiter direkte hver gang valpen stjeler noe, bare fungere som en belønning for den uønskede atferden? "Tar jeg denne fjernkontrollen/tingen, strør de godbiter ut på gulvet til meg. Lurt å gjøre, jeg blir belønnet hver gang!" Anonymkode: 7dbe7...390 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man kan bruke søk i andre situasjoner også. Da blir det ikke så tydelig for valpen. Anonymkode: a5a25...c57 I tillegg vil det gjerne gå veldig mange sekunder mellom man sier "søk" til man har fått hentet en neve godbiter på kjøkkenet for å kaste ut. I de sekundene vil valpen komme løpende fordi "nå skjer det noe gøy over her!" Når man belønner en viss adferd, så markerer man gjerne adferden akkurat idet det skjer, med øyekontakt og en godbit som kommer 0.5-3 sekunder senere. (man sier sitt, hunden sitter, man sier bra/yes og gir godbit). Da er det veldig lett for hunden å se et mønster. Når man avledet med søk, så blir det brukt i veldig mange situasjoner, og timingen varierer veldig mye. Med en stjelende valp, så vil den høre søk akkurat når den stjeler noe, når den løper vekk med noe, når den allerede har krabbet under sofaen med noe, eller har ligget der i et par minutter. Det vil også skje med alle slags forskjellige gjenstander (ikke bare fjernkontrollen). Om Ts også bruker søk i andre situasjoner (for litt godbitsøk ute i gresset på tur, for å avlede andre uønskede adferd etc), så vil det ikke være mulig for valpen å plukke opp et mønster. I tillegg, som sagt, så kan det gå en stund mellom Ts sier "søk" til hun har hentet godbiter, og gjerne skjer det uten øyekontakt (fordi Ts går vekk for å hente godbiter mens hun sier søk). Valpen vil da fort tenke at den får belønning for å komme løpende. Bruker man "søk" i mange forskjellige situasjoner, så blir det derfor et kontaktord med høy verdi og invitasjon for gøy "løp etter de trillende godbitene" lek, ikke en belønning. For å sammenligne: mange bruker "kom" for å avlede/få en hund til å stoppe en adferd om hunden er et stykke unna; for eksempel om de ser at hunden graver i plenen. Men siden "kom" er et ord som, brukes i mange forskjellige situasjoner, så vil ikke en hund se mønsteret mellom plengraving og belønning for å komme når den blir ropt på Anonymkode: 1835c...621
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #11 Skrevet 25. november 2022 Valper kan være vanskelige. Husker en labrador vi hadde da jeg var tenåring, stjal de dyre Nikesokkene mine og spiste de opp. Selv når det var to inni hverandre etter håndballen, bare glefset den de i seg. De ble spist. Men den stakk av med absolutt alt. En periode urinerte den på jakker også. Men den ble verdens beste etter at den ble ca 18 måneder. Selv om den fortsatte å spise noen sokker i ny og ne nesten hele livet. De kom heldigvis ut igjen bak uten problemer. Noe de ikke alltid gjør. Anonymkode: 7a9b0...427
Tabris Skrevet 25. november 2022 #12 Skrevet 25. november 2022 Som andre sier - det vil gå over. Rydd bort det du kan. Bytt det du ikke kan rydde bort. Så går det over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå