Gå til innhold

Veien til 50% ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg begynner å dra litt på åra nå, og har lenge slitt med revmatisk sykdom, artrose, benmargsødem, og alvorlig søvnapne. Men til tross har jeg alltid holdt meg i 100% jobb, er sjeldent jeg har vært sykemeldt. 

Men kjenner nå at jeg har så lite til overs etter arbeidsdagene at det går utover psyken min. Ligger bare i sofaen med knær som kjennes ut som de er i flammer, ingen overskudd til noe som helst. 

Men tror jeg hadde fått enda mer psykiske problemer skulle jeg være helt uten arbeid. Så jeg har luftet tanken om kanskje bare jobbe 50%. Men har aldri hatt noe som helst med NAV å gjøre, og sjeldent jeg prater med legen. 

Så lurer med det på om det er noen her inne med litt erfaring på det? Hva er gangen i det? Hvor starter jeg? Er dette noe som tar tid? Og hvor mye i inntekt kan jeg forvente går tapt? 

Anonymkode: b8a9b...34f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei,

Jeg begynner å dra litt på åra nå, og har lenge slitt med revmatisk sykdom, artrose, benmargsødem, og alvorlig søvnapne. Men til tross har jeg alltid holdt meg i 100% jobb, er sjeldent jeg har vært sykemeldt. 

Men kjenner nå at jeg har så lite til overs etter arbeidsdagene at det går utover psyken min. Ligger bare i sofaen med knær som kjennes ut som de er i flammer, ingen overskudd til noe som helst. 

Men tror jeg hadde fått enda mer psykiske problemer skulle jeg være helt uten arbeid. Så jeg har luftet tanken om kanskje bare jobbe 50%. Men har aldri hatt noe som helst med NAV å gjøre, og sjeldent jeg prater med legen. 

Så lurer med det på om det er noen her inne med litt erfaring på det? Hva er gangen i det? Hvor starter jeg? Er dette noe som tar tid? Og hvor mye i inntekt kan jeg forvente går tapt? 

Inntektstaket er ikke så ille på 50% ufør. Da får du 50% den lønna du har i dag og 66% av de resterende 50%-ene. Å få det gjennom blir verre når det ikke er en akutt sykdom som har rammet deg og du aldri har vært særlig syk før i form av sykemelding og kontakt med lege. Mange kunne nok tenke seg å jobbe litt mindre mår man blir eldre og har småplager. Så din jobb blir å overbevise lege, sosialister og nav om at du er så syk at det ikke er mulig for deg å jobbe mer enn 50%. Jeg vet ikke om du får det til uten årevis med kamp i din situasjon. 

Anonymkode: bd9b1...65b

Skrevet (endret)

Du må starte med å sykemeldes 50%. Etter 8 uker vil det bli møte med arbeidsgiver og Nav og lege i forhold til mulig tilrettelegging. Så må du være 50% sykemeldt i ett år og deretter på AAP 50%. Så vil det bli snakk om muligheter for hva som skal til for at du kan komme tilbake til full jobb. Prosessen vil sannsynligvis ta noen år. 

Sånn ca sånn. Det er selvsagt individuelt hvor lang tid ting tar. Men ut fra dine beskrivelser er det ikke en sak som er rett fram og raskt avgjort. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva er gangen i det? Hvor starter jeg? Er dette noe som tar tid? Og hvor mye i inntekt kan jeg forvente går tapt? 

Steg 1 er å gå til legen. Deretter sannsynligvis sykemelding i ett år, så aap i to år, så kanskje søke ufør. 

Inntekt blir 50% vanlig lønn+66% av 50% (men bare opp til 6G) + evt tillegg for barn, forsikring og klp/spk. 

Anonymkode: f2996...9cf

• Hjerte 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (14 minutter siden):

Du må starte med å sykemeldes 50%. Etter 8 uker vil det bli møte med arbeidsgiver og Nav og lege i forhold til mulig tilrettelegging.

Ja, arbeid har jeg hørt med mtp tilrettelegging. Og svaret var klart, ingen tilrettelegging for fysiske eller psykisk plager. Kun sosiale saker kan bli tilrettelagt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Inntektstaket er ikke så ille på 50% ufør. Da får du 50% den lønna du har i dag og 66% av de resterende 50%-ene. Å få det gjennom blir verre når det ikke er en akutt sykdom som har rammet deg og du aldri har vært særlig syk før i form av sykemelding og kontakt med lege. Mange kunne nok tenke seg å jobbe litt mindre mår man blir eldre og har småplager. Så din jobb blir å overbevise lege, sosialister og nav om at du er så syk at det ikke er mulig for deg å jobbe mer enn 50%. Jeg vet ikke om du får det til uten årevis med kamp i din situasjon. 

Skjønner. Er og på autismespekteret. Så den samtalen med legen er veldig vanskelig for meg å bestille. Vet ikke hva som defineres som alvorlig syk, men er da kronisk syk med den revmatiske sykdommen bekhterev. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner. Er og på autismespekteret. Så den samtalen med legen er veldig vanskelig for meg å bestille. Vet ikke hva som defineres som alvorlig syk, men er da kronisk syk med den revmatiske sykdommen bekhterev. 

Overbeviste spesialister, ikke sosialister mente jeg å skrive! Haha. 

Du kan skrive til legen i første omgang, kanskje er det enkelte:-)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når du har knær som er i flammer og går lite til legen er det lurt å bestille legetime og snakke om knærne dine først og fremst. Kanskje det er behandling eller medisiner som kan bedre situasjonen? Er det ikke det blir et neste naturlig steg å snakke om hvilke konsekvenser smertene får mtp jobb. 

Anonymkode: 4c570...eb2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Beskriv smertene i beina. Hvor utrolig vondt du har og at dette gir deg store utfordringer med å klare hverdagen. 
start der og så ett skritt videre. 
Legen kjenner jo diagnosene du har og vil nok forstå. 

Anonymkode: 45ea8...ef2

Skrevet

Hvis du har så mange plager/sykdommer, hvorfor er du så lite hos legen? Det har vel krevd en del legetimer for å finne ut av disse sykdommene? Og hvorfor ikke snakke med legen om eventuelt noe som kan hjelpe på smertene? 

Du har i tillegg vært lite sykemeldt så kanskje med litt hjelp fra legen vil du klare å fortsette i 100% jobb og ha god livskvalitet? 

Det fungerer liksom ikke helt å si at nei, nå kan jeg bare jobbe 50%. Du må først sykemeldes med alt dette innebærer. Så over på app hvis dere ikke finner en løsning. Så gjøre det du kan for å få behandling for sykdommen/bli bedre samt arbeidsutprøving. Etter 3 år på aap kan man enten utvide aap eller se om uføre er det riktige. 

Anonymkode: 831d1...36d

• Liker 1
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Etter 3 år på aap kan man enten utvide aap eller se om uføre er det riktige. 

Man må ikke gå på  AAP i 3 år for å søke om  / få innvilget uføretrygd.

Skrevet
dreamstar skrev (2 minutter siden):

Man må ikke gå på  AAP i 3 år for å søke om  / få innvilget uføretrygd.

Nettopp. Om det er opplagt at uføretrygd vil være svaret, setter man i gang søknadsprosessen mot uføretrygd så snart som mulig. 

Anonymkode: 5f191...b72

• Liker 2
Skrevet

Du Må jo være en klar kandidat for uføretrygd!

Anonymkode: 2a575...597

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis du har så mange plager/sykdommer, hvorfor er du så lite hos legen? Det har vel krevd en del legetimer for å finne ut av disse sykdommene? Og hvorfor ikke snakke med legen om eventuelt noe som kan hjelpe på smertene? 

Er kun hos legen når jeg må. De få gangene jeg har vært sykemeldt har vært pga operasjoner som jeg har hatt som følge av plagene. Jeg har årlig kontroll hos revmatismesykehuset. Går på biologiske medisiner. Så har liksom det ‘beste’ som er å få for mine plager. Likevel har det nå utviklet seg såpass at jeg begynner å tvile hvor lenge jeg holder ut. 

Og grunnen til at jeg er så lite til legen er vel autisme delen av meg da. Vegrer meg for slikt av natur. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du Må jo være en klar kandidat for uføretrygd!

Anonymkode: 2a575...597

Nei ikke 100%. Det har jeg ikke råd til. Var mer gradert ufør jeg tenkte på. 

Skrevet

Du må starte prosessen hos fastlegen din. Fortell om hvordan arbeidsdagene dine og plagene dine er, så får du sikkert sykemelding. Etter at du har vært sykemeldt i 8 uker, skal man ha dialogmøte med Nav og arbeidsgiver, bl.a for å finne ut mulighetene for tilrettelegging. Du kan sikkert ha med legen din på dette møtet hvis legen mener at det går mot ufør. Da kan legen presse på sånn at du slipper unna mye av prosessen mot ufør hvis dette er en kurant sak.

Du bør ihverfall ikke redusere stillingen din pga helsen. Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 0c0f6...f43

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er du? 

36år

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er kun hos legen når jeg må. De få gangene jeg har vært sykemeldt har vært pga operasjoner som jeg har hatt som følge av plagene. Jeg har årlig kontroll hos revmatismesykehuset. Går på biologiske medisiner. Så har liksom det ‘beste’ som er å få for mine plager. Likevel har det nå utviklet seg såpass at jeg begynner å tvile hvor lenge jeg holder ut. 

Og grunnen til at jeg er så lite til legen er vel autisme delen av meg da. Vegrer meg for slikt av natur. 

Det er en veldig fin måte å åpne samtalen med legen din på:
"Som du vet har jeg autisme. Dette har dessverre hindret meg fra å gå til lege når jeg egentlig trenger det. Jeg vegrer meg veldig. Allikevel måtte jeg nå bestille time hos deg. Fordi nå er helsa så ille. Hverdagen min nå er osv..."

Dette går fint, TS ❤️ Leger er profesjonelle, som har møtt alle typer mennesker og helseutfordringer.

Anonymkode: e6882...0c6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, arbeid har jeg hørt med mtp tilrettelegging. Og svaret var klart, ingen tilrettelegging for fysiske eller psykisk plager. Kun sosiale saker kan bli tilrettelagt. 

Hva er sosiale saker?

Anonymkode: e6882...0c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

36år

Da er du jo bare "ungdommen" Jeg trodde at du ivertfall var 20 år eldre 😄

Anonymkode: 0c0f6...f43

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...