AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 De siste månedene har jeg opplevd bli irritert i munnen og/eller nesa av enkelte matvarer. For 40 minutter siden spiste jeg noe med løk. Jeg fikk i meg bittelitt løk, men løken hadde ligget sammen med resten av maten og blitt stekt. Nå er jeg litt trangere i nesa (ikke helt tett), drøvelen er litt lenger enn vanlig og klør litt i munnen. Er dette allergi eller bare en slags irritasjon feks? Hvordan reagerer andre på matvareallergi? Anonymkode: 8ee80...8a3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Tror forresten det car hvitløk i matretten (take away). Kan man reagere på det også? Anonymkode: 8ee80...8a3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 Jeg reagerer på rødløk og sjalottløk uansett om det er varmebehandlet eller ikke. Symptomer fra magen, hovner opp rundt munnen og blir tett i halsen. Av sjalottløk får jeg også utslett i fjeset og på overkroppen. Reagerer om annen mat har vært i kontakt med det også, spesielt om det ikke er varmebehandlet. Da kan det være nok at fjøla ikke har vært vasket i mellom. All annen mat som inneholder ordet "løk" går fint. 😛 Anonymkode: 61467...091
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 Hva mener du med tett i halsen? Blir det vanskelig å puste liksom? Tar det lang tid før symptomene roer seg? Jeg får ingen symptomer fra magen på de tingene jeg har begynt å reagere på. Anonymkode: 8ee80...8a3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du med tett i halsen? Blir det vanskelig å puste liksom? Tar det lang tid før symptomene roer seg? Jeg får ingen symptomer fra magen på de tingene jeg har begynt å reagere på. Anonymkode: 8ee80...8a3 Det blir tyngre å puste og ubehagelig å svelge. Litt som når man er syk og mandlene hovner skikkelig opp, om det gir mening? Det tar flere timer før symptomene roer seg og de kommer rakst etter jeg har fått i meg det jeg reagerer på. Utslettet kommer gradvis. Føler først at jeg blir varm i fjeset og på overkroppen, og så begynner å klø før det dukker opp flere og flere prikker/flekker. Anonymkode: 61467...091
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 Da reagerer du sterkere enn meg. Jeg er fremdeles tett i nesa, og jeg kan ikke huske at det har hendt før. Etter en stund ble jeg veldig rød på kanten rundt leppene, men det ga seg etter ca 30 min. Veldig rart at dette plutselig skjer. Anonymkode: 8ee80...8a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå