Gjest lindtro Skrevet 8. desember 2005 #1 Skrevet 8. desember 2005 hadde en samtale med min noen år yngre bror... Han har nå ettablert seg med ei koselig jente og de venter sitt første barn ganske så snart. Han har alltid gitt alle flotte og gjennomtenkte gaver.... I fjor la de seg på 300kr pr unge + en gave til søsken og foreldre... Jeg hadde fått nyss om at i år ble det en liten forandring på det så jeg tok det opp med han hvordan han ville gjøre det fremover.. Han sa da at de kom til og kutte ut gaver til søsken og bare gi til sine onkel og tantebarn..... Jeg ble litt paff på et vis for vi er ikke så mange og jeg føler vel at en gang i året så kan man gi hverandre en liten opmerksomhet.. trenger jo ikke og være store summen. Men jeg svelget hardt og lurte på hva de kom til og legge seg på da... tenkte det var like greit og høre liksom... 400 kr pr familie........ hmmm.... Det vil da si.... hennes ene søster har 1 barn: gave: 400kr hennes andre har 2barn: Gave : 200kr.. pr barn mine 3 barn: gave : 130kr pr barn dette høres for meg helt bortinatta ut.... er dette riktig?? ble skikkelig lei meg først og fremst fordi det er trist og kutte ut gaver til min lillebror liksom..... men også fordi gavefordelingen blir helt skjev..... Hadde det ikke vært lettere og finne en fast sum til gavene pr barn?! uff egentlig vet jeg ikke hva jeg sitter her og akker meg for, men det blir liksom så rart alt sammen....... Jeg kommer til deres barn som med mine andre nevøre og gi en gave til ca 200 kr... det kommer jeg til og si til dem. Jeg kommer også til og gi dem en liten hilsen i form av en god likør ol... klarer ikke tanken på og ikke gi han noe... føler han glir fra oss på et vis... Ikke kommer det til og klaffe sånn at vi kan feire jul sammen med han og hans familie mere også skal jeg ikke få gi han noe heller?? hmm... uff dette ble ett merkelig og knotete innleg som dere sikkert ikke skjønner så mye av,men det var godt og lufte tankene litt.
Gjest gjest1 Skrevet 8. desember 2005 #2 Skrevet 8. desember 2005 Hvis broren din kun ønsker å gi noe til barna så syns jeg dere burde blir enige om en fast pris pr barn. Ellers blir det jo veldig urettferdig. At dere voksne ikke får noe lenger hadde jeg ikke tatt så tung.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #3 Skrevet 8. desember 2005 Jeg synes det er helt greit og bare gi til barna, men det burde koste ca likt.
Gjest Madeline Skrevet 8. desember 2005 #4 Skrevet 8. desember 2005 At broren din kun ønsker å gi gaver til barna synes jeg høres greit ut. Slik har vi gjort det også. Men det burde være en fast pris på gaven til hvert barn. Det blir etter min mening helt feil å gjøre forskjell på barn. Er økonomien et problem så bør de se hva de har råd til å bruke til sammen på barna og så dele det på antall barn.
aline Skrevet 8. desember 2005 #5 Skrevet 8. desember 2005 jeg begynner å lure på om vi er de eneste som ikke diskuterer priser på gaver jeg? jeg aner ikke hva søstern min bruker på gaver, verken til meg eller til andre. jeg forteller ikke verken søstern eller noen andre hva jeg bruker på gaver til noen heller. ikke fordi vi ikke gir "nok" i beløp, men fordi det er viktigere hva man gir en hvor mye det koster. jeg har f.eks søsterns stesønn, når jeg spurte ham hva han ønsket seg, så var det en hel remse, alt fra tv til uno-spill, så for HAM, som da er den som mottar gaven, er det viktigere hva han får en hva det koster. jeg er for at man skal gi likt til sine egne barn, fordi det er rettferdig og kan lett oppfattes av dem selv. men vil dine tre barn vite at det de får koster mindre en gavene til samboerns nieser? jeg ville nok kanskje også reagert om de hadde gitt en tv til hennes nieser mens dine barn fikk en kortstokk.... så jeg er vel like rotete i svaret mitt som du føler innlegget ditt er. og ønsker du fremdeles å gi noe til ham, så gi noe til ham. man gir ikke bare for å få tilbake, gjør man? den som kan hende føler seg litt dum, er vel kanskje han, men han har jo sagt ifra, så det er egnetlig uten grunn. han har en søster som ønsker å gi ham gave, selv om hun ikke får noen fra ham. han tar sine valg, du tar dine.
Gjest gjest1 Skrevet 8. desember 2005 #6 Skrevet 8. desember 2005 Vi diskuterer heller ikke pris men når det først er ett tema så er det jo ikke rettferdig at det skal fordeles pr familie og ikke pr hode.
LilleBille Skrevet 8. desember 2005 #7 Skrevet 8. desember 2005 Vi har alltid praktisert at gaven gis til de yngste ... Mao - når du får barn - får du ikke presang lenger - men barna dine. (Så den single onkelen får fortsatt gave - mens broren som har barn får ikke) Er ikke så opptatt av prisen på gave - men vi har valgt å begrense oss - da det er mange tantebarn å gi til. Ligger et eller annet sted mellom 150,- og 200,- pr barn. Prøver å ha det relativt likt - men det er en av "søskenflokkene" som får litt større gaver enn de andre - da de er mye nærmere oss - og er vel å nesten regne som barnas "søsken". Min søster som ikke har barn - får gave - og da er jeg ikke opptatt av hva den koster (selvf. innen rimelighetens grenser - i forhold til hva jeg har råd til) - men mer opptatt av å finne noe som er riktig gave.
SissiB Skrevet 8. desember 2005 #8 Skrevet 8. desember 2005 Jeg hadde syntes det var rart dersom man på den måten skulle bli enige om en pris pr familie. Skal man først sette ett beløp, må det være pr barn. Noe annet virker bare merkelig. Vi ble veldig tidlig enige med min svoger og hans familie om hvor mye vi skulle kjøpe for pr barn. Det betyr ikke at vi følger det helt slavisk, men prøver å finne noe så nært 300 kroner som mulig. Ender jeg på 320 eller 280 så tar jeg ikke det så tungt. Når det gjelder gaver til søsken, så er det veldig mange som kutter det ut når det begynner å komme barn. JEG hadde imidlertid syntes det var veldig trist dersom min bror og jeg ikke lenger skulle gi hverandre gaver. Vi har en veldig liten familie, både min mann og jeg har bare ett søsken hver, så det føles bare naturlig å gi hverandre en liten ting. Ikke for verdien sin del, men fordi det føles naturlig på den måten å vise at vi setter pris på hverandre.
Gjest Embla s Skrevet 8. desember 2005 #9 Skrevet 8. desember 2005 jeg begynner å lure på om vi er de eneste som ikke diskuterer priser på gaver jeg? jeg aner ikke hva søstern min bruker på gaver, verken til meg eller til andre. jeg forteller ikke verken søstern eller noen andre hva jeg bruker på gaver til noen heller. ikke fordi vi ikke gir "nok" i beløp, men fordi det er viktigere hva man gir en hvor mye det koster. jeg har f.eks søsterns stesønn, når jeg spurte ham hva han ønsket seg, så var det en hel remse, alt fra tv til uno-spill, så for HAM, som da er den som mottar gaven, er det viktigere hva han får en hva det koster. jeg er for at man skal gi likt til sine egne barn, fordi det er rettferdig og kan lett oppfattes av dem selv. men vil dine tre barn vite at det de får koster mindre en gavene til samboerns nieser? jeg ville nok kanskje også reagert om de hadde gitt en tv til hennes nieser mens dine barn fikk en kortstokk.... så jeg er vel like rotete i svaret mitt som du føler innlegget ditt er. og ønsker du fremdeles å gi noe til ham, så gi noe til ham. man gir ikke bare for å få tilbake, gjør man? den som kan hende føler seg litt dum, er vel kanskje han, men han har jo sagt ifra, så det er egnetlig uten grunn. han har en søster som ønsker å gi ham gave, selv om hun ikke får noen fra ham. han tar sine valg, du tar dine. ← Enig med Aline.. Syns det er fair av han å gi beskjed om at de fra nå av kun gir til barna. HVOR MYE disse gavene koster har vel du ingen ting med å spørre om? Da kan dere vel like gjerne kutte ut å gi hverandre noe og heller bruke samme summen på gaver til dere selv? Jeg gir gaver til akkurat de jeg vil. Jeg bestemte selv at jeg kutter ut barn over konfirmasjonsalder, og jeg har ingen fasitsvar på hvor mye gavene skal koste. Noen gaver er dyre, andre koster mindre. Alt ettersom hva jeg finner og hva jeg føler for. For meg høres dette ut som julegavehelvete, og jeg ville blitt kjempeforundret hvis noen i min familie kom og ville ha greie på hvor dyre gaver jeg kjøper til barna deres, eller hvis de hadde begynt å regne ut hvor mye penger gavene deres barn får i fht andre barn i familien. jeg hadde faktisk blitt kjempestøtt av noe sånt. Og sjokkert. Hva så om de gavene dine barn får koster 130 kr mens ungene til søsteren din får gaver til 200???! Ærlig talt?
Krista83 Skrevet 8. desember 2005 #10 Skrevet 8. desember 2005 Hos meg er det også et lite problem. Min samboer har 8 han er onkel ti og kommer fra en familie der han har tre eldre søsken. Siden vi er studenter og det bare er jeg som jobber har han valgt å legge ut ca 100 pr unge og ingenting til sine tre søsken. Mens jeg som bare har en søster og en nevø på min side klarer ikke helt det der med 100 kroner til min lille nevø og ingenting til min søster. Nå har ikke vi felles økonomi men det er jo jeg som kjøper alle gavene. ser jo at min nevø får finere og dyrere presang enn hans 8, men for meg er det ikke noe problem. til sammen med både søsteren min og nevøen min kommer jeg ut med ca samme pris som alle hans til sammen... sånn blir det bare hos meg.
:-) anna Skrevet 8. desember 2005 #11 Skrevet 8. desember 2005 Skjønner at du reagerer. Er vel ikke egentlig praksisen du reagerer på, men derimot at du føler han trekker seg unna. Synes du skal gi ham og barna presanger som du ville gjort tidligere. Så får du heller si det du sier her: at du synes det vil være trist å ikke skulle gi din eneste bror noe på julekvelden, men at det ikke betyr at du forventer å få noe tilbake.
Gjest gjest1 Skrevet 9. desember 2005 #12 Skrevet 9. desember 2005 Skjønner godt at han velger å ikke gi gave til de voksne lenger. Er noe med at det blir mange å gi gave til etterhvert. Er ikke alle som har økonomi til det. Ang hvor mye han bruker per unge.. aner ikke hva jeg mener om det jeg. Teit å si det sånn da men...
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2005 #13 Skrevet 10. desember 2005 hadde en samtale med min noen år yngre bror... Han har nå ettablert seg med ei koselig jente og de venter sitt første barn ganske så snart. Han har alltid gitt alle flotte og gjennomtenkte gaver.... I fjor la de seg på 300kr pr unge + en gave til søsken og foreldre... Jeg hadde fått nyss om at i år ble det en liten forandring på det så jeg tok det opp med han hvordan han ville gjøre det fremover.. Han sa da at de kom til og kutte ut gaver til søsken og bare gi til sine onkel og tantebarn..... Jeg ble litt paff på et vis for vi er ikke så mange og jeg føler vel at en gang i året så kan man gi hverandre en liten opmerksomhet.. trenger jo ikke og være store summen. Men jeg svelget hardt og lurte på hva de kom til og legge seg på da... tenkte det var like greit og høre liksom... 400 kr pr familie........ hmmm.... Det vil da si.... hennes ene søster har 1 barn: gave: 400kr hennes andre har 2barn: Gave : 200kr.. pr barn mine 3 barn: gave : 130kr pr barn dette høres for meg helt bortinatta ut.... er dette riktig?? ble skikkelig lei meg først og fremst fordi det er trist og kutte ut gaver til min lillebror liksom..... men også fordi gavefordelingen blir helt skjev..... Hadde det ikke vært lettere og finne en fast sum til gavene pr barn?! uff egentlig vet jeg ikke hva jeg sitter her og akker meg for, men det blir liksom så rart alt sammen....... Jeg kommer til deres barn som med mine andre nevøre og gi en gave til ca 200 kr... det kommer jeg til og si til dem. Jeg kommer også til og gi dem en liten hilsen i form av en god likør ol... klarer ikke tanken på og ikke gi han noe... føler han glir fra oss på et vis... Ikke kommer det til og klaffe sånn at vi kan feire jul sammen med han og hans familie mere også skal jeg ikke få gi han noe heller?? hmm... uff dette ble ett merkelig og knotete innleg som dere sikkert ikke skjønner så mye av,men det var godt og lufte tankene litt. ← Typisk for gutter da de får damer som styrer. Spør om ahan har komt på det selv.
SissiB Skrevet 10. desember 2005 #14 Skrevet 10. desember 2005 Typisk for gutter da de får damer som styrer. Spør om ahan har komt på det selv. ← Det tenkte jeg også
Heidipia Skrevet 11. desember 2005 #15 Skrevet 11. desember 2005 Vi har alltid praktisert at gaven gis til de yngste ... Mao - når du får barn - får du ikke presang lenger - men barna dine. (Så den single onkelen får fortsatt gave - mens broren som har barn får ikke) Er ikke så opptatt av prisen på gave - men vi har valgt å begrense oss - da det er mange tantebarn å gi til. Ligger et eller annet sted mellom 150,- og 200,- pr barn. Prøver å ha det relativt likt - men det er en av "søskenflokkene" som får litt større gaver enn de andre - da de er mye nærmere oss - og er vel å nesten regne som barnas "søsken". Min søster som ikke har barn - får gave - og da er jeg ikke opptatt av hva den koster (selvf. innen rimelighetens grenser - i forhold til hva jeg har råd til) - men mer opptatt av å finne noe som er riktig gave. ← Som om jeg skulle skrevet det selv!!! Akkurat sånn tenker og gjør vi og.
Gjest Hilde Skrevet 11. desember 2005 #16 Skrevet 11. desember 2005 Du bør selvsagt respektere at broren din ønsker å slutte å gi gaver til søsken. Vi har kuttet det ut for lenge siden - heldigvis - det er jammen nok å kjøpe til som det er. Kjøp gaver til barna - det er jo det som er koselig. Jeg skulle gjerne kutte ut gaver til alle voksne, jeg for min del.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #17 Skrevet 12. desember 2005 Vi har også sluttet å gi (og få) gaver fra søsken som har barn. Det vil i vårt tilfelle si hans søsken. Det skjedde etter avtale med de, og var ikke noe vi bare bestemte på egenhånd. Alle var veldig enige. Vi hadde såpass forskjellig smak at jeg igrunnen var mer fornøyd med å ikke skulle få gaver enn med å ikke skulle gi Til mine søsken, som ikke har barn enda gir vi fortsatt gaver... tror nok ikke vi slutter med det første heller. Når det gjelder sum har vi ikke blitt enig med med noen om en bestemt sum. Vi prøver imidlertid å sørge fo at alle tante/onkelbarna får noenlunde likt over tid, slik at det ikke blir "systematisk " forskjellsbahandling. Vi legger oss på en ca-sum per barn, men avviker fitt fra denne avhengig av hva de ønsker seg. Synes det høres merkelig ut å gi "per familie". Ungene kan da ikke for om de har mange elle få søsken. Og når det er ungene vi gir til er det ungene vi gir til, ikke foreldrene eller familien. En annen sak er at når to slår seg sammen i par, kan jo de to familiene ha forskjellige gavetradisjoner. Og da fortsetter en gjerne i samme tradisjon, slik at mengden gaver en gir (og får) varierer mellom de to "sidene". Skjønner at de ble litt såret , jeg, særlig siden dette var noe de plutselig hadde bestmt, og ikke noe dere var blitt enige om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå