AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Kjæresten og jeg har kjøpt oss en ny leilighet, som skal stå ferdig neste måned. Jeg er veldig opptatt av interiør og kan sitte i timevis på nettet for inspirasjon til leiligheten. Kjæresten bryr seg null. (Trodde jeg). Leiligheten han bor i nå ser ut som den ble innredet for 30 år siden. Han er 40 år, men har ikke hatt samboere før. Den eneste inspirasjonen han har hatt når det kommer til interiør er sin mor. Han har like lamper som sin mor, bilder som hun har malt, tepper og puter har hun kjøpt. Hun er snill og grei hun altså, men hun er en dame på over 70 år, så stilen er deretter. I den nye leiligheten var det veldig viktig for han med en STOR TV. Og en kjøkken-øy. Jeg hadde ikke lyst på noen av delene, jeg synes det ser ruvende ut og tar for mye plass. Men jeg har allikevel gått med på dette, med lovnader om at det da blir jeg som tar meg av det øvrige interiøret. Moren hans er hobbymaler. Hun maler på store lerret. Jeg har tidligere sagt til han at jeg synes hun er veldig flink til å male, men at det ikke helt er min smak, så dette vet han. I dag begynte han å prate om et bilde som hun har malt til han tidligere (100x100 ca.) som var blitt et hull i. Han har derfor ikke hatt det på veggen. Nå hadde hun vært hos han og sagt at dette kunne hun fikse til det nye huset. Han nevner ikke med et ord at vi må like det begge to hvis det skal på veggen, det er liksom bare en selvfølge. Hun er flink til å male, men bildet er spesielt med sterke farger og et motiv som passer best på et barnerom. Jeg sier igjen at dette ikke er min smak, og vi kommer da inn på en diskusjon om hva som skal henge på veggene i leiligheten. Jeg prøver å si at jeg aldri har vært glad i lerrets-bilder og at den type motiver ikke er min smak. Han sier at det i hvert fall ikke er fint med de bildene jeg har i leiligheten med svarte rammer. Det blir alt for kaldt. Han mener at vi må både gi og ta her, mens jeg derimot mener at vi må kunne finne noe som BEGGE liker. Jeg blir helt svett ved tanken på at halve leiligheten skal være bilder fra moren og halve skal være min stil. Han har valgt både tv og kjøkken-øy som er store gjenstander som man ser HELE tiden. Det vil jo også være tilfelle med bilder. Hva tenker dere her? Jeg føler meg jo slem som ikke vil ha de bildene fra moren, men skal man måtte ha noe man overhode ikke liker på veggene i et splitter ny leilighet? (Kan legge til at han har et eget soverom i leil. hvor han kan henge opp det han vil). Han snorker så sinnsykt, så vi har i hvert fall muligheten til å sove hver for oss.) Noen som har råd eller tanker? Anonymkode: b93f0...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Du er sær. Anonymkode: 2f6ed...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 Jeg synes man skal ha vetorett for innredning fra begge sider. Min samboer og jeg er heldigvis stort sett enige om de store tingene som farger og møbler, litt mer uenig ang kunst/bilder. Det har gjort at vi foreløpig har lite på veggene, uten at noen av oss føler på det som et problem. Han har et kontor som han innreder akkurat som han vil, det samme har jeg. I fellesrom må vi være enige. Anonymkode: 85311...b39 2
Trolltunge Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 (endret) Han får ha det på sitt rom. Nå fikk han tv og kjøkkenøy, som du ikke ville ha, og det får være nok enveiskjøring. Jeg mener likevel at du bør involvere ham i øvrig interiør. Her fikk mannen også veto på altfor stor tv, altfor stor sofa og altfor stor lenestol. Alt ting som dominerer mye. Jeg fikk likevel være med på å velge type, og vi kjøpte ikke før vi fant noe begge likte. (Altså større enn jeg ville, men stil jeg kunne leve med også. ) Samme med øvrig interiør egentlig. Jeg er som deg, og leter og er interessert. Jeg finner likevel alltid noen alternativer, og han har egentlig siste ordet i hva av det jeg har valgt ut det blir. Altså har han kun et utvalg som jeg allerede har likt å velge mellom, men har eierskap til beslutninger ved å ta det endelige valget. Liker han ingenting av det jeg har valgt må jeg søke videre. Det er veldig viktig at begge to føler at dette er deres hjem, og at en ikke overstyrer fullstendig. Han gjorde nå det angående tv og kjøkkenøy, men da synes jeg også at resten må dere bli mer enige om. Dog ikke at du skal bestemme absolutt alt annet. Anbefaler at du involverer ham også i beslutninger. Begge to må også kunne ha veto angående ting de ikke takler å leve med. Som mors malerier. (Ok på hans rom.) Vår måte fungerer veldig bra for oss begge to. Håper dere finner deres måte! Endret 20. november 2022 av Trolltunge 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 Her har vi kun ting begge liker fremme. Anonymkode: 4dff9...934
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 Dere må finne noe begge kan leve med. Han kan ikke overkjøre deg med ting du ikke vil ha Anonymkode: fd7bb...810 2
Fremmed fugl Skrevet 20. november 2022 #7 Skrevet 20. november 2022 Er vel flott at han faktisk engasjerer seg i deres nye felles hjem, men dere begge trenger kanskje å starte fra starten å se på det som et faktisk felles prosjekt? Akkurat dette maleriet kan dere vente med... 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #8 Skrevet 20. november 2022 Ang bilder på veggen, har dere noen flere forslag? For om hans forslag utgår, så går vel ditt også ut? Siden han ikke liker dine bilder, og du er enig i at dere skal finne noe begge liker? Jeg synes dere bør finnes deres stil sammen. For det jeg ser mest her er at du ikke liker det han foreslår, at leiligheten skal være i din stil, at hans ting ikke passer med din stil. Ingenting om hva du inngår kompromisser på utenom at han har fått valgt to ting. Jeg hadde ikke godtatt det om kjæresten min sa "du fikk velge tv og kjøkken øy, nå skal jeg bestemme alt annet!". Jeg vil at vår felles bolig skal føles hjemme for begge. Hadde kjæresten stått for 99% av interiøret, så ville jeg følte det var hans hjem, og at jeg bare var på besøk... Anonymkode: 66fbb...623 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #9 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjæresten og jeg har kjøpt oss en ny leilighet, som skal stå ferdig neste måned. Jeg er veldig opptatt av interiør og kan sitte i timevis på nettet for inspirasjon til leiligheten. Kjæresten bryr seg null. (Trodde jeg). Leiligheten han bor i nå ser ut som den ble innredet for 30 år siden. Han er 40 år, men har ikke hatt samboere før. Den eneste inspirasjonen han har hatt når det kommer til interiør er sin mor. Han har like lamper som sin mor, bilder som hun har malt, tepper og puter har hun kjøpt. Hun er snill og grei hun altså, men hun er en dame på over 70 år, så stilen er deretter. I den nye leiligheten var det veldig viktig for han med en STOR TV. Og en kjøkken-øy. Jeg hadde ikke lyst på noen av delene, jeg synes det ser ruvende ut og tar for mye plass. Men jeg har allikevel gått med på dette, med lovnader om at det da blir jeg som tar meg av det øvrige interiøret. Moren hans er hobbymaler. Hun maler på store lerret. Jeg har tidligere sagt til han at jeg synes hun er veldig flink til å male, men at det ikke helt er min smak, så dette vet han. I dag begynte han å prate om et bilde som hun har malt til han tidligere (100x100 ca.) som var blitt et hull i. Han har derfor ikke hatt det på veggen. Nå hadde hun vært hos han og sagt at dette kunne hun fikse til det nye huset. Han nevner ikke med et ord at vi må like det begge to hvis det skal på veggen, det er liksom bare en selvfølge. Hun er flink til å male, men bildet er spesielt med sterke farger og et motiv som passer best på et barnerom. Jeg sier igjen at dette ikke er min smak, og vi kommer da inn på en diskusjon om hva som skal henge på veggene i leiligheten. Jeg prøver å si at jeg aldri har vært glad i lerrets-bilder og at den type motiver ikke er min smak. Han sier at det i hvert fall ikke er fint med de bildene jeg har i leiligheten med svarte rammer. Det blir alt for kaldt. Han mener at vi må både gi og ta her, mens jeg derimot mener at vi må kunne finne noe som BEGGE liker. Jeg blir helt svett ved tanken på at halve leiligheten skal være bilder fra moren og halve skal være min stil. Han har valgt både tv og kjøkken-øy som er store gjenstander som man ser HELE tiden. Det vil jo også være tilfelle med bilder. Hva tenker dere her? Jeg føler meg jo slem som ikke vil ha de bildene fra moren, men skal man måtte ha noe man overhode ikke liker på veggene i et splitter ny leilighet? (Kan legge til at han har et eget soverom i leil. hvor han kan henge opp det han vil). Han snorker så sinnsykt, så vi har i hvert fall muligheten til å sove hver for oss.) Noen som har råd eller tanker? Anonymkode: b93f0...8a7 Han liker de bildene mora maler, og synes ikke det du har er så fint men aksepterer at du får bestemme ca halvparten. Det er ikke rimelig at han bare får bestemme 2 ting i leiligheta. Hvis 2 personer har ganske ulik smak og flytter sammen, blir såklart ikke leiligheta sånn at begge får vilja si. Btw, hvis du var på besøk hos meg som er 42, ville du nok synes at noe av interiøret kan minne om slik en 70-åring har det. Det er jo alderen til mine foreldre og slik jeg hadde det i barndommen eller er vant til at er fint. Anonymkode: fb346...06a 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #10 Skrevet 20. november 2022 Du må være tydelig på at TV og kjøkken-øy var store kompromisser for eeg. Tipper han tror det var noe dere ble enige om. Bildene fra moren? Vel, du må nok ha 2-3 av dem på veggen. Kanskje du kan «bestille» noe i dine farger? Anonymkode: bccf7...6db 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #11 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ang bilder på veggen, har dere noen flere forslag? For om hans forslag utgår, så går vel ditt også ut? Siden han ikke liker dine bilder, og du er enig i at dere skal finne noe begge liker? Jeg synes dere bør finnes deres stil sammen. For det jeg ser mest her er at du ikke liker det han foreslår, at leiligheten skal være i din stil, at hans ting ikke passer med din stil. Ingenting om hva du inngår kompromisser på utenom at han har fått valgt to ting. Jeg hadde ikke godtatt det om kjæresten min sa "du fikk velge tv og kjøkken øy, nå skal jeg bestemme alt annet!". Jeg vil at vår felles bolig skal føles hjemme for begge. Hadde kjæresten stått for 99% av interiøret, så ville jeg følte det var hans hjem, og at jeg bare var på besøk... Anonymkode: 66fbb...623 Jeg skriver jo at jeg har sagt at vi heller må finne noe BEGGE liker. Det er han som foreslår «gi og ta» fordi han vil ha disse bildene også, resten driter han i. Det synes jeg blir feil. Jeg bryr meg veldig om interiør og hadde ikke synes noe om å ha en halv leilighet med ting som jeg ikke liker. De to tingene han til nå har valgt er store ting. Jeg har aldri sagt at han ikke skal velge mer, og jeg mener absolutt at hvis jeg kommer med forslag, så må vi like det begge. Men han bryr seg egentlig fint lite. Det vet jeg jo. Selv om han i mange situasjoner kan gjøre seg sta, bare for å være sta. Det er jo han som har sagt at jeg kan stå for interiøret hvis han «fikk» stor tv og kjøkken-øy. Da synes jeg det blir mye hvis disse bildene skal pryde leiligheten også. Møbler og sånn skal begge bestemme. Så hva er igjen til meg? Potteplanter? Men igjen, jeg er enig i at vi begge skal like og bli enige om de forskjellige tingene. TS Anonymkode: b93f0...8a7 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #12 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er han som foreslår «gi og ta» fordi han vil ha disse bildene også, resten driter han i. Det er jo han som har sagt at jeg kan stå for interiøret hvis han «fikk» stor tv og kjøkken-øy. Da synes jeg det blir mye hvis disse bildene skal pryde leiligheten også. Møbler og sånn skal begge bestemme. Så hva er igjen til meg? Potteplanter? AnonymBruker skrev (50 minutter siden): TS Anonymkode: b93f0...8a7 -Farge- og tapetvalg på veggene -Golv og tepper -Innredning på kjøkken og bad - Maskiner, ovner, tv - Hyller, skap, persienner, gardiner Anonymkode: fb346...06a 1
C8H10N4O2 Skrevet 20. november 2022 #13 Skrevet 20. november 2022 Heng bildet på veggen i gangen eller noe? Det trenger jo ikke nødvendigvis henge midt i glaninga på stua. Hvis han sier at du skal få stå for resten av interiøret, så burde ikke et bilde moren hans har malt være noe å henge seg for mye opp i. Det hadde vert noe annet om det var snakk om et tilfeldig bilde kjøpt på Ikea for femten år siden liksom. Tenker jeg i alle fall. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #14 Skrevet 21. november 2022 Begge skal ha vetorett på ting som skal inn i fellesrom. Unntaket mener jeg er ting som gir glede på annen måte enn hvordan det ser ut. For min del kunne vi gjerne droppet TV, men mannen koser seg med sport og serier, så da får han selvfølgelig ha det monsteret på veggen. Denne retten går selvfølgelig begge veier. Han er rask med å nekte om noe for han er "prangende" eller "ukomfortabelt". Vi har imidlertid hvert vårt kontor, her er det fritt frem. Så stilen på disse rommene skiller seg fullstendig fra resten av huset 😅 Tilleggskommentar, når ene siden av familien kommer med noe den ene ikke ønsker så er vi alltid en felles front, der den hvis familie det er fører ordet. Så det jeg reagerer mest på i hele diskusjonen deres er egentlig at han tar slikt med moren uten å ha avklart diskusjonen med deg først. Anonymkode: 20f03...8e9 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #15 Skrevet 21. november 2022 Bilder på veggene kan man jo bytte ut, da. Dere kan ha deres favoritter opp ett år hver. Anonymkode: 5e175...1b2 2
Illuminatum Skrevet 21. november 2022 #16 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Her har vi kun ting begge liker fremme. Anonymkode: 4dff9...934 Tror du virkelig på det? 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #17 Skrevet 21. november 2022 Illuminatum skrev (30 minutter siden): Tror du virkelig på det? Ikke meg du siterer, men jeg tror det er mulig. Her snakker vi veldig godt når noe nytt skal inn i hus. Så per nå kan jeg si at det eneste jeg misliker er TVen, og en eldre puff han elsker å ha beina på (men han er åpen får å bytte med en tilsvarende som passer sofaen). Før hatet jeg også kontorstolen hans... Men så havnet jeg selv på hjemmekontoret, så da ble Hay-stolen min lagt ut på Finn, og byttet ut med en skikkelig, justerbar stol. Anonymkode: 20f03...8e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå