AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Har veldig lyst til å flytte til en større leilighet (er student og leier) fordi der er det plass til barnerom og vi skal begynne med IVF neste år. Den er mye finere og 2000kr dyrere i mnd (1000kr på hver). Samtidig så må vi da betale dobbel leie en stund og da ryker mye sparepenger. Jeg er egentlig veldig økonomisk og elsker å spare og hater å bruke penger (kan ikke fordra å være på leiemarkedet) men vi kommer til å måtte leie i ganske mange år for å få nok EK. Samtidig så vil jeg ha det bra på veien frem til det og den nye leiligheten vil gi oss mye glede frem til vi kjøper + ekstra soverom. Det er også peis som er positivt for strømregningen. Men samtidig er de ekstra husleiepengene noe vi kunne brukt til egenkapitalsparingen. Dras mellom tanken om å være fornuftig og det «livet er her og nå og man lever bare en gang» 🫣 Anonymkode: f2825...8da
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Du skal flytte til leilighet med barnerom NÅ fordi dere skal starte IVF neste år? Det høres mer ut som du vil flytte for å leve i en drøm om barn, fremfor å leve «her og nå». Du har vel god tid til å flytte når svangerskapet er et faktum? For meg høres det ut som å kaste penger ut av vinduet (jeg skjønner man kan miste litt gangsyn i behovet for «redebygging») Men sliter med å se fornuften eller at det øker livskvaliteten så veldig her og nå… Anonymkode: 9fdc3...007 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 I utgangspunktet trenger dere altså ikke barnerom før tidligst i 2024? Ikke for å knekke drømmen 💛 Jeg tenker bare hvor mye dere kan spare med å vente. En studievenninne kjøpe hus med tanke på barn. Det gikk ikke så bra. Det å leve i boblen og IVF ikke gikk veien var beintøft. De valgte å selge og flytte til mindre igjen. Er en lykkelig historie ellers. De ble gravide med eggdonor, og har fått barn nå. Anonymkode: 64ead...387
Portia Catonis Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 Hvis du vil være fornuftig bør du jo utsette å få barn til etter du er ferdig å studere.. 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 Angående barnerom; det er ikke nødvendig NÅ, men det er veldig få leiligheter her med mer enn 1 soverom til denne prisen Hadde vært deilig å ha det på plass. Nå bor vi i 5. etasje, den andre leiligheten er i første plan med hage og er generelt mer familievennlig. Har fulgt med i ett år og dette er første gang noe sånt dukker opp. Takk for alle svar forresten Anonymkode: f2825...8da
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 Portia Catonis skrev (11 minutter siden): Hvis du vil være fornuftig bør du jo utsette å få barn til etter du er ferdig å studere.. Helt enig og det stresser meg veldig at det ikke blir sånn. Planen var å vente i minst 5 år til studie og bolig var i boks men vi har blitt rådet til å starte IVF så fort som mulig (har allerede drøyt det et år nå). Anonymkode: f2825...8da
Alt blir ok Skrevet 20. november 2022 #7 Skrevet 20. november 2022 Men hvor mye penger går med til dobbel leie? Det tenker jeg er vesentlig her.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #8 Skrevet 20. november 2022 Alt blir ok skrev (2 minutter siden): Men hvor mye penger går med til dobbel leie? Det tenker jeg er vesentlig her. Nå betaler vi 10 000 og den andre koster 12 000. Må betale dobbelt i to måneder, så 20 000 ut av vinduet (slipper hvis den vi bor i hadde blitt leid ut videre med en gang, men det er det ikke noe garanti for) Anonymkode: f2825...8da
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #9 Skrevet 20. november 2022 I ditt tilfelle hadde jeg leid en rimelig 2-roms. Da får dere spart til egenkapital tre ganger raskere og kan da kjøpe drømmehuset. Barnet trenger ikke eget rom de første 2-3 årene. Anonymkode: 4b809...398 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #10 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I ditt tilfelle hadde jeg leid en rimelig 2-roms. Da får dere spart til egenkapital tre ganger raskere og kan da kjøpe drømmehuset. Barnet trenger ikke eget rom de første 2-3 årene. Anonymkode: 4b809...398 Det gjør vi allerede, vi får ikke noe billigere enn 10 000 i denne byen. Så vi får med andre ord veldig mye mer for pengene for bare 2000kr i mnd. Flere soverom, bakkeplan, hage, en etasje til. De som leier den ut er ikke fra området og det er tydelig at de ikke vet hvor mye en sånn type leilighet pleier å legges ut for 😅 Anonymkode: f2825...8da 1
Alt blir ok Skrevet 20. november 2022 #11 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå betaler vi 10 000 og den andre koster 12 000. Må betale dobbelt i to måneder, så 20 000 ut av vinduet (slipper hvis den vi bor i hadde blitt leid ut videre med en gang, men det er det ikke noe garanti for) Anonymkode: f2825...8da Det som hadde stoppet meg var ikke nødvendigvis de 2000 ekstra per måned i seg selv, men det som kommer i tillegg. De 20 000 dere kanskje må ut med, pluss flyttekostnader og eventuelle ekstra kostnader til møbler og annet som følger med det å bytte hjem. I tillegg er det noe med å ikke «spre energien» på for mange områder, noe jeg kanskje hadde følt at jeg gjorde ved å flytte en gang før boligkjøp.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #12 Skrevet 20. november 2022 Alt blir ok skrev (3 minutter siden): Det som hadde stoppet meg var ikke nødvendigvis de 2000 ekstra per måned i seg selv, men det som kommer i tillegg. De 20 000 dere kanskje må ut med, pluss flyttekostnader og eventuelle ekstra kostnader til møbler og annet som følger med det å bytte hjem. I tillegg er det noe med å ikke «spre energien» på for mange områder, noe jeg kanskje hadde følt at jeg gjorde ved å flytte en gang før boligkjøp. Takk for svar. Det blir ingen andre utgifter enn evnt 20 000. Vi har alt av møbler og jeg har møbler og diverse stående hos foreldrene mine som jeg ikke har plass til her. Vi har også bil + henger så mange arbeidstimer blir det, men ikke så mye andre utgifter Anonymkode: f2825...8da
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #13 Skrevet 20. november 2022 Jeg hadde slått til! Lett. Lite penger for økt livskvalitet, deilig med en liten hage Anonymkode: c4b8b...bbb 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #14 Skrevet 20. november 2022 Oi, den var tricky. Men om det er avsolutt ingen mulighet til å kjøpe innen fire-fem år, så ville jeg leid større. Ville heller ikke handlet inn nye møbler og sånt. Anonymkode: 741af...78e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #15 Skrevet 20. november 2022 20000 er ikke mye i det store bildet, hvertfall ikke hvis dere føler dere har funnet et «kupp», jeg hadde gått for det! Anonymkode: 8a843...f2c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #16 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det gjør vi allerede, vi får ikke noe billigere enn 10 000 i denne byen. Så vi får med andre ord veldig mye mer for pengene for bare 2000kr i mnd. Flere soverom, bakkeplan, hage, en etasje til. De som leier den ut er ikke fra området og det er tydelig at de ikke vet hvor mye en sånn type leilighet pleier å legges ut for 😅 Anonymkode: f2825...8da Slå til 😃 Man skal jo leve mens man venter også 🥰 Anonymkode: 0307a...cde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå