Gå til innhold

Fant alkohol på tenåringen sitt rom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant alkohol på tenåringen (ungdomsskolealder) sitt rom. Noe som lukter tyrkisk pepper el lig, på en Cola flaske.  Hva er lurt å gjøre nå? Hvordan ville du reagert?

Han er på overnattingsbesøk nå i helga. Tenker jo det er positivt han har levnet den hjemme, da er det vel ikke fest som var planen denne helgen. Har ikke tatt han i drikkig/festing tidligere. Men hva nå 

Anonymkode: a3366...f16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi beskjed om at du fant alkoholen. Men ikke vær sint. 

Anonymkode: 464e4...23a

• Liker 5
Skrevet

Burde jeg si ifra til skolen eller foreldre til venner? 

Ts 

Skrevet

Hvor gammel er han da? 
8. eller 10. klasse? 
Hadde nok helt det ut i vasken og informert om det uten å bli sint. 
Det er en grunn til at det er 18. års aldersgrense på alkohol. 

Anonymkode: 5f211...d79

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts 

Avhenger litt av alder på barnet. Ungdomsskulealder variera fort frå 13-16 år...

Første eg ville gjort er å snakke med barnet når hn kjem heim att. Har de snakka om alkohol tidlegare? Ville begynt med alvoret bak å vere berusa (t.d. risikovurdering, åtferdsendring..) , drikkepress, aldersgrenser, forventingar du har til barnet osv.

Viktigaste du gjer er å ikkje vere streng/sint, men heller alvorleg og konsekvent. Dersom barnet allereie har byrja å drikke alkohol, og du blir sint, skremmer du hn berre frå å ringe deg om det skulle skje noko!

Skrevet

Sitt den på stuebordet uten å si noe. Han vil mest sannsynlig bli så satt ut av synet, at han ikke kommer til å si noe. Ikke bli sint, og la det bli en del av en god samtale om rus og om det å ta ansvar for seg selv og venner. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts 

Nei 

Anonymkode: def5a...7fd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde tatt en rolig prat om dosering av alkohol så han lærer seg å ikke drikke for mye, lær han at han behøver ikke å drikke selvom andre gjør, om alkoholens virkning spesielt med tanke på grenser og problemer med å tolke andres grenser og om hvordan han gir og leser seksuelt samtykke, og at det er viktig å passe på at kamerater heller ikke går med døddrukne damer inn på rommet osv. 

Han kommer til å drikke uansett så bedre at han lærer fornuftig fyll tidlig enn nulltoleranse 

Her er noen gode videoer du kan få noen tips fra 

Elsa ble voldtatt, Kristian trodde de hadde en hyggelig kveld 

Anonymkode: b863b...7f0

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Og si at han alltid kan ringe deg hvis det er noe. Prøv å avtal at du henter han på fest kl 1 for eksempel. Bedre at han kommer seg trygt hjem i tide enn at han ikke kommer seg hjem og blir værende hos fremmede folk å drikke enda mer eller går gatelangs og sovner ute 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ts 

Slik at de kan prate med barnet ditt? Nei. Prat med barnet ditt. 

Anonymkode: 21ab6...285

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakk med han om andre rusmidler også om du opplever at han begynner å feste. Cannabis og alkohol kan gi psykose og alkohol og kokain kan føre til sterk avhengighet og psykiske problemer. Det er viktig at de vet for disse rusmidlene er helt vanlig blandt ungdom 

• Liker 2
Skrevet
Fjollefyr skrev (29 minutter siden):

Sitt den på stuebordet uten å si noe. Han vil mest sannsynlig bli så satt ut av synet, at han ikke kommer til å si noe. Ikke bli sint, og la det bli en del av en god samtale om rus og om det å ta ansvar for seg selv og venner. 

Dette ble jeg utsatt for selv som tenåring. Absolutt ikke å anbefale! Foreldre bør ikke vise seg konfliktsky og håpe at barnet tar ansvaret. Og rekker å komme i forsvarsposisjon, slik at hele samtalen kommer skjevt ut. 
Ville heller tatt en rolig prat på rommet.

Anonymkode: 5122e...fe6

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ts 

Hvorfor det?

Det er tyrkisk pepper. 
Hadde spurt ham om det var hjemmelaget av hjemmebrent først og fremst. Akkurat det kan ende veldig stygt. 

Anonymkode: 6b69a...8ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ts 

Skolen? Nei det tenger du ikke. Skolen har ikke noe med å gjøre med hva som foregår på fritiden ;) Og ja. Jeg har fire barn, og 2 av de er ungdommer ;) 

Anonymkode: 70fe6...99e

• Liker 2
Skrevet

Må man spørre om dette?

Man snakker med barnet om alkoholens farer og aldersgrensen og grenser generelt og lytter til hva barnet har å fortelle om nærmiljø, venner o.l

Skolen trenger ikke høre av deg at ungdom drikker. Det vet alle.

Vis tillit, be om ærlighet. Trygg dem på at de alltid skal ta vare på hverandre og ringe hjem.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ts 

Skolen??! Kjære vene

Anonymkode: 1110d...dd6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette ble jeg utsatt for selv som tenåring. Absolutt ikke å anbefale! Foreldre bør ikke vise seg konfliktsky og håpe at barnet tar ansvaret. Og rekker å komme i forsvarsposisjon, slik at hele samtalen kommer skjevt ut. 

Helt enig!

Anonymkode: 1110d...dd6

Skrevet

Ha en prat med han om alkohol og rus, sex og samtykke og om å ta vare på venner, men aller viktigst er at du er tydelig på at uansett hva han finner på så kan han alltid ta snakke med deg. Uansett tidspunkt og hva det gjelder så kan han ringe, og at dette gjelder vennene hans også. Er mye bedre at dem blir hentet enn at de i fylla midt på vinteren skal gå hjem eller finne på noe annet dumt. 

Anonymkode: 2cf16...c07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ble selv konfrontert på lignende måte. Med god opplevelse av det, derfor foreslår jeg det slik. En god samtale om rus, og rusbruk kan fint gjennomføres uten at man kjefter og lager konflikt. Det er jo ikke det innspillet mitt ligger opp til. En ungdom vil kunne gå i forsvar, uansett. Hvor fant man flasken? Det kan føre til at ungdommen kommer i forsvarsposisjon bare at  den er funnet. Poenget mitt med å ha en god samtale om rus og rusbruk er vel hovedsakelig det som er viktig her. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...