Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å komme meg på medisin etter at jeg er ferdig med videregående, som jeg begynner på snart, og ønsker å få alle de fire tillegspoengene uten å måtte jobbe så hardt med dem, med tanke på andre fellesfag og avgangsfag. Hva mener dere er den beste ruten å gå for?

Anonymkode: d9352...c7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du sørge for at du dekker opptakskravene, og får gode karakterer i de fagene.

Så må du se på hvilke muligheter du har. Jeg ville foreslått å ta fag du liker/interesserer deg for, og som du kan bruke inn mot de fagene som du må ha mtp opptakskrav. Min erfaring er at i et helhetsperspektiv så er det enklere med tyngre fag som du liker, enn "lette" fag som gir deg intens motvilje bare du ser boka. 

Anonymkode: dadb0...525

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker på å komme meg på medisin etter at jeg er ferdig med videregående, som jeg begynner på snart, og ønsker å få alle de fire tillegspoengene uten å måtte jobbe så hardt med dem, med tanke på andre fellesfag og avgangsfag. Hva mener dere er den beste ruten å gå for?

Anonymkode: d9352...c7f

Nå vil det snart bli lagt frem nye forslag til opptaksregler angående høyere utdanning fra det som kalles for Opptaksutvalget. 

Det vil bli lagt frem på torsdag 1.desember, så det er ikke lenge til.

Det er selvsagt et viktig spørsmål hva slags forslag de ulike politiske partiene blir enige om å implementere, og ikke minst når. Men alt tyder på at det blir forandringer fremover. Man vet bare ikke hvilke.

Først må man lese alle forslagene. Så spørs det hva ulike partier går inn for til slutt. Men det har vært en del hint at alt som har med ekstra poeng skal reduseres, og at det muligens vil bli heller fokus på selve karakteren i diverse fag. F eks, i stedet for å få ekstra realfagspoeng for fysikk, er det mulig at det heller vil bli satt karakter 4 som minstekrav for de studiene som krever fysikk.

Det ligger en del usikkerhet fremover, så lenge vi ikke har lest de ulike forslagene først og fremst, og de blir lagt frem 1.desember.

Anonymkode: 0ba41...e48

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå vil det snart bli lagt frem nye forslag til opptaksregler angående høyere utdanning fra det som kalles for Opptaksutvalget. 

Det vil bli lagt frem på torsdag 1.desember, så det er ikke lenge til.

Det er selvsagt et viktig spørsmål hva slags forslag de ulike politiske partiene blir enige om å implementere, og ikke minst når. Men alt tyder på at det blir forandringer fremover. Man vet bare ikke hvilke.

Først må man lese alle forslagene. Så spørs det hva ulike partier går inn for til slutt. Men det har vært en del hint at alt som har med ekstra poeng skal reduseres, og at det muligens vil bli heller fokus på selve karakteren i diverse fag. F eks, i stedet for å få ekstra realfagspoeng for fysikk, er det mulig at det heller vil bli satt karakter 4 som minstekrav for de studiene som krever fysikk.

Det ligger en del usikkerhet fremover, så lenge vi ikke har lest de ulike forslagene først og fremst, og de blir lagt frem 1.desember.

Anonymkode: 0ba41...e48

Hvis det i det hele tatt blir foreslått noe så fullstendig idiotisk som loddtrekning da blir jeg altså så oppgitt. 

Anonymkode: 082a8...9aa

Skrevet

Og tar du samisk, og står i manntallet kan du komme inn på samisk kvote på uit ;) litt lavere snitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det i det hele tatt blir foreslått noe så fullstendig idiotisk som loddtrekning da blir jeg altså så oppgitt. 

Anonymkode: 082a8...9aa

Ja… det må være så demotiverende. 

Anonymkode: e12ad...924

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...