Gå til innhold

Leie eller kjøpe bolig i dagens boligmarked?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje noen av dere skulle hatt et godt gammeldags regnskapskurs? Man trenger ikke kildehenvisninger eller you tube. Man trenger pluss og minus, og realistiske tall på boligkostnader. Ofte ser jeg at mennesker hadde tjent på å kjøpe kontra å leie. Uavhengig av rente. 2 utfordringer; den ene er å få banken med på boliglån, den andre er å få oversikt over hva som egentlig er boutgifter. Pluss og minus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

avsbdnf skrev (1 time siden):

Det er estimatet SSB har hatt siden i sommer, så når det kommer ferskere estimater vi de mest sannsynlig være høyre enn 10% ettersom rentebanen er oppjustert og inflasjonen har utviklet seg verre enn det som var forventet i sommer.

Vel, du som oppfører deg som om du er kulere enn kulest, referansen din er fra et frokostmøte den 21. juni. Den er utdatert. Og "guden din", Von Brasch, fomler og er slitsom å høre på. I tillegg ser han ut som at han holder på å tisse på seg hvert øyeblikk. Og det er mest sannsynlig fordi usikkerhetene er så enorme. SSB venter boligprisfall på 2,5 % de neste par årene. I tillegg sier de at "Men med en flat utvikling i boligprisene for de resterende månedene, venter SSB en boligprisvekst på totalt 5,7 prosent i 2022."

https://www.dn.no/makrookonomi/ssb/prognoser/boligpriser/ssb-venter-boligprisfall-i-2023-og-2024/2-1-1294128

Så da kan du jo selv regne på hvordan det egentlig blir, du som er så klok :) 

Og et tips til neste gang: Ingen gidder å kaste bort tiden sin en søndagskveld på en YouTube-video om makroøkonomi og boligmarkedet. Gi heller konkrete referanser, ikke masse blabla. Spesielt ikke masse blabla med folk som ikke greier å holde en ordentlig presentasjon.

Jeg tror det vil gå en vei, og det er videre opp. Og jeg tror at TS vil angre på at hen ikke kjøper nå.

Anonymkode: ef28b...0bb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeffe skrev (43 minutter siden):

Kildehenvisninger bør vise til sidetall i teksten. Det gjør det selvfølgelig lettere for leseren å finne det orginale grunnlaget for kilden.

Det er ikke normalt å bruke YouTube som kilde innen akademia, men skal du likevel gjøre det bør du samtidig presisere hvor i videoen utsagnet kommer fra. Det er uryddig å be alle debatanter i en tråd om å se en times lang video for å verifisere en påstand. 

Nettopp! Se og lær, @avsbdnf. Så lærte du nok noe nytt i dag du også! 🙂 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vel, du som oppfører deg som om du er kulere enn kulest, referansen din er fra et frokostmøte den 21. juni. Den er utdatert. Og "guden din", Von Brasch, fomler og er slitsom å høre på. I tillegg ser han ut som at han holder på å tisse på seg hvert øyeblikk. Og det er mest sannsynlig fordi usikkerhetene er så enorme. SSB venter boligprisfall på 2,5 % de neste par årene. I tillegg sier de at "Men med en flat utvikling i boligprisene for de resterende månedene, venter SSB en boligprisvekst på totalt 5,7 prosent i 2022."

https://www.dn.no/makrookonomi/ssb/prognoser/boligpriser/ssb-venter-boligprisfall-i-2023-og-2024/2-1-1294128

Så da kan du jo selv regne på hvordan det egentlig blir, du som er så klok :) 

Og et tips til neste gang: Ingen gidder å kaste bort tiden sin en søndagskveld på en YouTube-video om makroøkonomi og boligmarkedet. Gi heller konkrete referanser, ikke masse blabla. Spesielt ikke masse blabla med folk som ikke greier å holde en ordentlig presentasjon.

Jeg tror det vil gå en vei, og det er videre opp. Og jeg tror at TS vil angre på at hen ikke kjøper nå.

Og der gikk argumentene over på person, bra jobbet!

Du spurte om kilde, jeg oppga kilde.... 

Du bør lære deg forskjellen mellom nominelle priser og reelle priser. Om du trenger litteratur på det også hjelper jeg gjerne. Nominelt fall på 2.5% med en KPI på 7.5%, så da er million-spørsmålet hva er 2.5 + 7.5?

Som sagt så er disse estimatene fra i sommer, hvor rentebanen fra NB var lavere og inflasjonsforventningene lavere. Et oppdatert estimat vil mest sannsynlig være høyere ettersom rentebanen er oppjustert.

Endret av avsbdnf
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeffe skrev (1 time siden):

Kildehenvisninger bør vise til sidetall i teksten. Det gjør det selvfølgelig lettere for leseren å finne det orginale grunnlaget for kilden.

Det er ikke normalt å bruke YouTube som kilde innen akademia, men skal du likevel gjøre det bør du samtidig presisere hvor i videoen utsagnet kommer fra. Det er uryddig å be alle debatanter i en tråd om å se en times lang video for å verifisere en påstand. 

Ooo, tror du at kg er akademia? Legg en lenke til kildekompasset og tips om nedlasting av EndNote! 

Eller bare aksepter at kilden er god nok for en vanlig kg-diskusjon. Plenty. 

Anonymkode: 79d51...aa1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ooo, tror du at kg er akademia? Legg en lenke til kildekompasset og tips om nedlasting av EndNote! 

Eller bare aksepter at kilden er god nok for en vanlig kg-diskusjon. Plenty. 

Anonymkode: 79d51...aa1

1 time lang youtube video er god nok kilde er god nok for kg? Nja skeptisk, kilde på at det jevne kg bruker synes dette er godt nok? Og i tillegg godt nok med god margin?

Anonymkode: 409cf...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, 

jeg står midt i et valg mellom å leie bolig for en periode mens jeg sparer opp mer egenkapital, eller kjøpe min første bolig til maks 2 mil, men er usikker da det er så mye snakk om renteøkning og at det kanskje ikke er beste tiden for å komme inn på boligmarkedet. Jeg har fast jobb og er enslig. Hva tenker dere? 

Anonymkode: d8839...2a0

Vanlige folk med vanlig/lav  inntekt får/vil få ca 20-30% mindre i finnansieringsbevis i dag kontra under pandemien.

Det vil da enkelt og greit si at ingen vanlige folk har råd til å kjøpe like dyr bolig som for 2-5 år siden. 

Jeg kjøper ikke en dritt nå. Nå gjelder det å ikke bli lurt av banker som ønsker at boligprisene skal øke og øke og meglere i avisene. 

Renta vil være langt over 5% i flere år og når den skal ned så vil den aldri gå så lavt som den var, men kanskje til 4. 

Se på finn knappen , hva er boligen solgt for tidligere? Å får du kjøpt til en før 2015-2017 pris så er kanskje  ok..men ikke betal ut de 30% som boligprisene  har økt siden 2019 pga 0 rente. 

Boligprisene kommer til å stupe når renta når ditt den skal i 2023 og folk får mindre og mindre lån. 

Anonymkode: d2978...e2b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vanlige folk med vanlig/lav  inntekt får/vil få ca 20-30% mindre i finnansieringsbevis i dag kontra under pandemien.

Det vil da enkelt og greit si at ingen vanlige folk har råd til å kjøpe like dyr bolig som for 2-5 år siden. 

Jeg kjøper ikke en dritt nå. Nå gjelder det å ikke bli lurt av banker som ønsker at boligprisene skal øke og øke og meglere i avisene. 

Renta vil være langt over 5% i flere år og når den skal ned så vil den aldri gå så lavt som den var, men kanskje til 4. 

Se på finn knappen , hva er boligen solgt for tidligere? Å får du kjøpt til en før 2015-2017 pris så er kanskje  ok..men ikke betal ut de 30% som boligprisene  har økt siden 2019 pga 0 rente. 

Boligprisene kommer til å stupe når renta når ditt den skal i 2023 og folk får mindre og mindre lån. 

Kilde på at renta blir over 5% i flere år?

Anonymkode: 409cf...c7f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renta skal dobles og boligprisene halveres innen 1-2år

Det er store problemer med salg av nybygg nå, så disse er de første som faller. 

Anonymkode: fdc15...b83

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leide leilighet i Oslo sentrum i flere år, men nå som økonomien ikke er den samme som før har jeg flyttet inn i leilighet kjøpt av mine foreldre, anbefaler det over å leie.

Anonymkode: e8713...ee4

Og jeg anbefaler at de vinner i lotto...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Digresjon; men kan man „prute” på pris på nybygg? altså legge inn bud under fastpris på 2023 bolig? Mener jeg har hørt om tilfeller der entrepenør har godtatt slike bud, men har ingen kilder på det.

Anonymkode: 5ad8b...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (12 timer siden):

Og denne uttalelsen baserer du på hva?

Det lønner seg å leie dersom markedet er i fritt fall, noe mange tror kommer til å skje. Det lønner seg også å leie dersom leien er lavere enn rentekostnader+løpende vedlikehold på tilsvarende bolig.

Er det MANGE som tror at det skjer i Oslo?? Haha 

Anonymkode: c638a...604

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja....derfor koster en liten ny leilighet i Lørenskog 4,5 millioner....

Anonymkode: c638a...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonymbruker*** said:

Og jeg anbefaler at de vinner i lotto...

Jeg har arvet 10 mill av min grandtante Klara, og jeg anbefaler at alle andre gjør det samme... 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å bo der i lengre tid, noe som ble antydet i TS, så ville jeg gjort det. 
En leilighet i Oslo er sjelden feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jepp, det har enkelte sagt i 20 år eller siden nittitallet egentlig. Men selvsagt, bare å leie det, fint for oss andre som har kjøpt. 

Anonymkode: 04cc4...412

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jepp, det har enkelte sagt i 20 år eller siden nittitallet egentlig. Men selvsagt, bare å leie det, fint for oss andre som har kjøpt. 

Anonymkode: 04cc4...412

Du får sjekke hva boligprisene var sist effektiv rente var 5-6 % og inflasjonen var oppunder 10%.  

Folk får jo låne mindre og mindre for hver måned, så hvordan du skal opprettholde de sinnsyke boligprisene som kun er gjeldsfinansiert ( at folk har lånt og fått låne mer hvert eneste år de siste 10 årene) skjønner ikke jeg. 

Et par som i 2020 fikk låne 4 millioner, vil få låne ca 3 millioner når vi kommer ut i starten av 2023. Fra hvor skal de fiske opp den millionen de ikke får låne og legge inn et bud på 4 + millioner? Prisene vil gå tilsvarende ned, garantert.

Bankene gir nå kun fin.bevis hvor de ser at du klarer 10% rente!!! Regn på det, så skjønner alle at boligprisene vil stupe utover i 2023 og tiden videre fremover. 

Ikke la dere lure av media hvor subjektive og betalte bankfolk/ meglere taler sin egen sak. Sett dere inn i objektive kilder - Nibor renten , innskudsrenten til bankene i dag, fastlånsrenten , FED, boligprisutviklingen i Sverige og Danmark etc. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 19.38):

Jeg Berger meg greit nå pga jeg eier.kjøpte billig bolig, er ufør,  så har ikke akkurat god råd.  Jeg har et lån på huset dag på 2000kr.  Og strøm varierer jo fra 2000kr til 4000kr fra mnd til mnd. Hadde jeg skulle leid nå,  hadde jeg måtte ut medca 10 til 12K i mnd. Huset er nok ikke all verden i verdi. Men bor helt greit og er en god sikkerhet. Tåler også litt rente oppgang  uten å gå konkurs. Jeg har igjen 3år på lånet mitt.

Anonymkode: 1d9dd...56d

Jeg leier nå. 7500, - inkl strøm og nett. Er en 60kv leilighet med egen uteplass. Bodd her i over 3 år. 

Skal på sikt og kjøpe, ble nylig ung ufør. Skal spare endel, bare komme meg gjennom jul. Og så søke startlån hos husbanken. Har ei venninne som gjorde dette, uten noen EK Og kjøpte nå leilighet som var veldig fin og romslig. Hun er alene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...