Gå til innhold

Leie eller kjøpe bolig i dagens boligmarked?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg står midt i et valg mellom å leie bolig for en periode mens jeg sparer opp mer egenkapital, eller kjøpe min første bolig til maks 2 mil, men er usikker da det er så mye snakk om renteøkning og at det kanskje ikke er beste tiden for å komme inn på boligmarkedet. Jeg har fast jobb og er enslig. Hva tenker dere? 

Anonymkode: d8839...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har spart en god stund og skulle egentlig kjøpe vår første bolig i år men har lagt det på is hvertfall et år til. Vi leier ganske billig her vi bor nå (6000 på hver) og får dermed muligheten til å spare enda mer det neste året, mens ting kanskje stabiliserer seg litt. Vi vurderte å by under takst på et hus som har ligget ute lenge, men landet på at det tryggeste akkurat nå er å fortsette å leie. Vi slipper å tenke på økte renter og alle de ekstra utgiftene et hus medfører.

Anonymkode: 6f39d...7fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over; her vi skal kjøpe er prisene uansett kunstig høye nå, så har tro på at de vil synke det neste året eller året etter og da er vi klare :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg ikke ville kjøpt noe som jeg ikke er forberedt på å sitte på i lang tid fremover... Hvis du kjøper en "billig" leilighet til 2 mill og den stuper i pris, så får du ikke kjøpt noe større og bedre med det første.

Hvis du kjøper noe som du ser for deg å bo i resten av livet har ikke prisfall noe å si.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri lurt å leie med mindre man vet man ikke skal bo i denne byen lenge. 

Anonymkode: c638a...604

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo risikere at med et helt nytt lån og stigende rente at nær alt du betaler inn er rentekostnader. Da gjelder ikke "penger i egen bolig er sparing" lengre. 

Om du leier, er komfortabel med det, og i tillegg kan spare opp enda mer egenkapital så er det ikke noe feil med å leie. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som vet hva som lønner seg mest.

Om SSB har rett i at markedet skal ned 10% per år så vil du spare 16 700 kr per måned du står utenfor markedet, når du skal kjøpe objekt til 2M.

Om du i tillegg skal ta opp lån så sparer du jo rentekostnadene oppå der i tillegg selvfølgelig. Om du kjøper med max belåning og anntatt boligrente på 4.5% så vil du spare 6 375kr i måneden i renteutgifter. Så totalt vil du spare ca 23 000kr per måned hvis markedet går ned 10% og renten ligger på 4.5%. Så om husleien din er lavere enn 23 000kr per måned så er det billigst å leie.

Men hva prisene og rentene blir er det ingen som vet sikkert.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er aldri lurt å leie med mindre man vet man ikke skal bo i denne byen lenge. 

Anonymkode: c638a...604

Og denne uttalelsen baserer du på hva?

Det lønner seg å leie dersom markedet er i fritt fall, noe mange tror kommer til å skje. Det lønner seg også å leie dersom leien er lavere enn rentekostnader+løpende vedlikehold på tilsvarende bolig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Meg over; her vi skal kjøpe er prisene uansett kunstig høye nå, så har tro på at de vil synke det neste året eller året etter og da er vi klare :) 

Har du kompetanse til å uttale deg om hva som er "kunstig høyt" og ikke? Jeg må si at jeg ler litt av slike som deg hvis det viser seg at prisene øker igjen innen dere skal kjøpe. En ting er høyere rente for å begrense inflasjon, men dette tror jeg vil bli den nye normalen for folk flest raskere enn forventet. På lik linje som høyere drivstoffpriser. Renta har vært kunstig lav, det kan vi være enige om. Men Norge har fremdeles lavere boligpriser enn mange andre land i Europa, og vi har fortsatt en god del å gå på!

Jeg ser også at du skriver at det er deilig å leie fordi da slipper dere å tenke på renter og utgifter slik man må hvis man eier en bolig. Kanskje dere bare skal fortsette med det? For rentene kommer til å øke ytterligere, slik at de blir normale igjen. Og da må dere forholde dere til dette, på lik linje som alle andre. Jeg tenker at om dere er usikre på om dere vil takle å kjøpe bolig nå, når det er et ganske så tregt marked, så vil dere i hvert fall slite når renta blir høyere og boligprisene øker igjen.

Her er min referanse til deg, så må du gjerne gi meg en referanse for å støtte opp om det du skriver 🙂 

https://www.finansavisen.no/nyheter/eiendom/2019/07/norge-nesten-billigst-paa-bolig

Anonymkode: ef28b...0bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avsbdnf skrev (17 minutter siden):

Det er ingen som vet hva som lønner seg mest.

Om SSB har rett i at markedet skal ned 10% per år så vil du spare 16 700 kr per måned du står utenfor markedet, når du skal kjøpe objekt til 2M.

Om du i tillegg skal ta opp lån så sparer du jo rentekostnadene oppå der i tillegg selvfølgelig. Om du kjøper med max belåning og anntatt boligrente på 4.5% så vil du spare 6 375kr i måneden i renteutgifter. Så totalt vil du spare ca 23 000kr per måned hvis markedet går ned 10% og renten ligger på 4.5%. Så om husleien din er lavere enn 23 000kr per måned så er det billigst å leie.

Men hva prisene og rentene blir er det ingen som vet sikkert.

Vil gjerne ha en referanse fra deg også, når du sier at du har lest at SSB har uttalt seg om at markedet skal "ned 10 % per år"? Gleder meg til å se den, selv om jeg regner med at den aldri kommer 🙂 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide leilighet i Oslo sentrum i flere år, men nå som økonomien ikke er den samme som før har jeg flyttet inn i leilighet kjøpt av mine foreldre, anbefaler det over å leie.

Anonymkode: e8713...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil gjerne ha en referanse fra deg også, når du sier at du har lest at SSB har uttalt seg om at markedet skal "ned 10 % per år"? Gleder meg til å se den, selv om jeg regner med at den aldri kommer 🙂 

Det er estimatet SSB har hatt siden i sommer, så når det kommer ferskere estimater vi de mest sannsynlig være høyre enn 10% ettersom rentebanen er oppjustert og inflasjonen har utviklet seg verre enn det som var forventet i sommer.

Endret av avsbdnf
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kjøpers marked og det er stor sjanse for at du er eneste budgiver på et hus.

Venter du et år kan prisantydningen være lavere men sentimentet i markedet kan ha snudd, rentetoppen er forbi og det er utsikter til rentenedgang. Da vil du være i konkurranse med resten av gjengen som har ventet. Ikke gitt at pris etter budrunde er lavere enn i dag.

Blir spennende å følge med her om et år.

Anonymkode: 409cf...c7f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

avsbdnf skrev (4 minutter siden):

En times lang youtube video? Vi er ikke på nyhetsspeilet nå, her trenger vi siteringer og kildehenvisninger i det minste.

Anonymkode: 409cf...c7f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel der har du en kilde rett forran nesen din. Om den er for vanskelig eller krevende å forstå så er det ditt problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja spørs jo hvor mye du betaler i leie og hvor mye du evnt betaler på låneavdrag. Så jeg ville ha kjøpt.  Skal du kjøpe, iht kort tid og selge ganske raskt. Så er det neppe tid for det nå.  Da hadde jeg evnt kjøpt en liten leilighet,  jeg kunne ha leid ut v2d evnt kjøp av større bolig, og evnt spart det du betaler mindre iht leie. Eller betale inn like mye du har i leie i dag. Og bruke bolig som sikkerhet til ny bolig. 

Ville ha hatt boligmed mulighet for vedfyring,  og evnt varmepumpe.  Da den varmer opp mye.  nå de har vel nevnt at de kanskje skal stenge strømmen noen timer ila en dag,så vedfyring er lurt å ha mulighet til. 

Anonymkode: 1d9dd...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sammenlign leie kontra eie. Sånn prismessig. Tenker leiemarkedet er dyrt. Klarer du å matche dette tilsvarende lån? Hvis ikke, fortsett å leie. Hvis du klarer å matche, ja kjøp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Berger meg greit nå pga jeg eier.kjøpte billig bolig, er ufør,  så har ikke akkurat god råd.  Jeg har et lån på huset dag på 2000kr.  Og strøm varierer jo fra 2000kr til 4000kr fra mnd til mnd. Hadde jeg skulle leid nå,  hadde jeg måtte ut medca 10 til 12K i mnd. Huset er nok ikke all verden i verdi. Men bor helt greit og er en god sikkerhet. Tåler også litt rente oppgang  uten å gå konkurs. Jeg har igjen 3år på lånet mitt.

Anonymkode: 1d9dd...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avsbdnf skrev (11 minutter siden):

Vel der har du en kilde rett forran nesen din. Om den er for vanskelig eller krevende å forstå så er det ditt problem.

Kildehenvisninger bør vise til sidetall i teksten. Det gjør det selvfølgelig lettere for leseren å finne det orginale grunnlaget for kilden.

Det er ikke normalt å bruke YouTube som kilde innen akademia, men skal du likevel gjøre det bør du samtidig presisere hvor i videoen utsagnet kommer fra. Det er uryddig å be alle debatanter i en tråd om å se en times lang video for å verifisere en påstand. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeffe skrev (7 minutter siden):

Kildehenvisninger bør vise til sidetall i teksten. Det gjør det selvfølgelig lettere for leseren å finne det orginale grunnlaget for kilden.

Det er ikke normalt å bruke YouTube som kilde innen akademia, men skal du likevel gjøre det bør du samtidig presisere hvor i videoen utsagnet kommer fra. Det er uryddig å be alle debatanter i en tråd om å se en times lang video for å verifisere en påstand. 

Jeg kan informere om at Youtube har en fast forward funksjon, som egentlig er helt unødvendig ettersom SSB er første presentant. 

At det er youtube som er plattformen er jo helt irrelevant (usaklig kverrulering), alle kan se at det er Thomas Von Brasc.

Endret av avsbdnf
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...