Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en voksen mor med tenåring. 

Tenåringen har opplevd mobbing og holder seg unna disse nå så langt det lar seg gjøre, og holder seg til sine venner og de som er snille. Likevel, strekker det seg videre, til meg også. Foreldrene er ikke noe bedre enn ungene som mobber og er plagsomme. 

Har noen foreldre på Snapchat. Har så å si ingen kontakt. Bare ser hverandres historier. Kun høflig overfladisk kommunikasjon, om noe… Plutselig sender den ene en video til meg der en tegnefilmfigur synger: we think you have aids, we think you have aids! 

Dette er bare én av tingene som foregår. Det snakkes om meg. Om at jeg er alene. Om årsaken til det, spekuleres det i. (Jeg ble utsatt for grov vold av tidligere partner for årevis siden og har ikke klart å gå inn i noe ordentlig forhold etter det) Det ryktes falske rykter om meg, om at jeg drikker. (Jeg er avholds) Det er på et så lavt uintelligent nivå, men det har blitt til noe veldig uhyggelig. Jeg går ikke mye ut eller er så mye omkring, mye pga trakasseringen og alle de falske ryktene. Men å anta at jeg har en sykdom… Det er så grovt. Tynn er jeg. Men ikke syk… 

Hva i all verden gjør man med sånt… 

Anonymkode: 94091...633

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ta tyren ved hornene og si at du vet at det er spekulasjoner rundt deg? Om du føler komfortable med det, så kan du fortelle sannheten som du skriver her. En felleschat eller face to face. 

Anonymkode: 1c0b4...daf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å ta tyren ved hornene og si at du vet at det er spekulasjoner rundt deg? Om du føler komfortable med det, så kan du fortelle sannheten som du skriver her. En felleschat eller face to face. 

Anonymkode: 1c0b4...daf

Er ingen steder å ta det opp på. Folk vil bare si de tullet eller noe. Jeg kan ikke gjøre noe uten at det blir snudd mot meg.

Jeg burde ikke behøve å skrive offentlig noen sted at jeg ikke har sykdommer fordi noen med trang til å hetse sprer falske rykter om meg… Kanskje burde jeg bare bli blodgiver for å «bevise» at jeg ikke har noe sånt, og legge ut offentlig på face. Det er å gå for langt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Første bud er jo å ikke bry seg om hva andre tror.

Og så ikke ta alt personlig. Snappen kan ha blitt feilsendt, evt gikk den til flere. 

Er vel ikke normalt å tro at folk har AIDS mer?

Og hvorfor sitte inne og gjemme seg?

Har du folk på snap, er det jo veldig lett å vise hva du gjør. Snap fra joggeturer f eks. Alkoholikere trener jo sjelden mye.

Anonymkode: 32ef9...e5e

• Liker 6
Skrevet

Fy søren for noen drittfolk, hvorfor holder de på slik? Lavmål. Blokker de på some slik at de ikke kan kontakte deg. Enig med en over svar tilbake. Har ellers ingen gode råd for jeg har aldri hørt om noe slikt 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan det hende at du mistolker?

Anonymkode: 6038c...2e9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan det være at du overtenker eller er spesielt nærtakende? Går du på jobb? Treffer du kollegaer som kjenner deg bedre? Er du sikker på at folk er så opptatt av deg? Det er da ikke noe oppsiktsvekkende med ei mor som bor alene med sin tenåringssønn. Hvor sletter du ikke snapappen? 

Anonymkode: f12bc...2e7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

en video til meg der en tegnefilmfigur synger: we think you have aids

sjukt! 

Anonymkode: f79ca...664

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

sjukt! 

Anonymkode: f79ca...664

Det kan jo like godt være at de synes det var rart/morsomt/sjokkerende at en tegneseriefigur av alle ting, sang det. Hadde jeg fått den tilsendt hadde jeg ikke tatt det som et stikk til meg.

Anonymkode: 5a3ca...526

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Angående videoen. Sendte du ikke spørsmål tilbake.  

Jeg hadde sendt noe slikt. 

Hei. Jeg mottok akkurat en absurd video av deg. Jeg forstår ikke hensikten med denne videoen. Kan du utdype hva som var meningen bak å sende dette til en annen forelder i ditt barns klasse? 

Anonymkode: f0f2a...34c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan jo like godt være at de synes det var rart/morsomt/sjokkerende at en tegneseriefigur av alle ting, sang det. Hadde jeg fått den tilsendt hadde jeg ikke tatt det som et stikk til meg.

Anonymkode: 5a3ca...526

Morsomt å sende en annen person en sang med «we think you have aids»? Nei.

• Liker 3
Skrevet

Slett snapchat. 

Anonymkode: 7be36...8f6

• Liker 1
Skrevet

Slett snapchat. 

Anonymkode: 7be36...8f6

Har venner der, så nei. 

Skrevet

Jeg tenker at eksempelet du viser til med snap er veldig dårlig. 
Dette trenger ikke å være rettet mot deg i det heletatt. 
Kan du gi noen andre eksempler? 
vanskelig å gi råd når saken like gjerne kan oppfattes som en misforståelse. 
hva får deg til å tro at det går rykter om deg? 
Hvorfor tror du de tror du er alkoholiker?

Anonymkode: 6e3ed...94b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal ikke gå innpå hvordan jeg fant ut at det går slike rykter om meg, men de kom fra sikre kilder. Jeg trodde aldri og tenkte aldri at noen snakket om meg i det hele tatt, jeg er ingen sosial person.  Så jeg ante ikke at det gikk slike rykter om meg før jeg selv ble fortalt det.

Rykter om det og rykter om mye annet. Ingenting av det er sant og nå denne aids-greia. Kan man ikke være slank og tynn uten at folk skal tenke det verste. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Angående videoen. Sendte du ikke spørsmål tilbake.  

Jeg hadde sendt noe slikt. 

Hei. Jeg mottok akkurat en absurd video av deg. Jeg forstår ikke hensikten med denne videoen. Kan du utdype hva som var meningen bak å sende dette til en annen forelder i ditt barns klasse? 

Anonymkode: f0f2a...34c

Det var vel derfor den ble sendt.

Avsender så noe absurd, og delte det med andre. Alla "gudamei, tenk hva de sender"

Det er jo gjerne slike småting man sender på snap.

TS kunne svart, "oj, ikke mye barnevennlig hahaha"

Istedenfor tror TS at andre voksne mennesker liksom skal tro hun har Aids.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er jo liten til null kontakt. 

Ble fortalt om ryktene av sikre kilder. Jeg ante ikke at slike rykter eller rykter i det hele tatt, gikk om meg.

Jeg er veldig hjemmekjær, ikke så sosial, kun med min innerste krets osv. At folk i det hele tatt skulle hatt interesse av å snakke om meg, forundrer meg veldig. Jeg er ingen interessant person. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var vel derfor den ble sendt.

Avsender så noe absurd, og delte det med andre. Alla "gudamei, tenk hva de sender"

Det er jo gjerne slike småting man sender på snap.

TS kunne svart, "oj, ikke mye barnevennlig hahaha"

Istedenfor tror TS at andre voksne mennesker liksom skal tro hun har Aids.

Nei, vedkommende filmet en skjerm med videoen. Den ble sendt direkte til meg. Og nei, det var verken hyggelig eller morsomt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Alle dere som sier at ts er paranoid eller innbilsk, jeg tror dessverre slikt er langt mer vanlig enn vi tror. Og jeg tror 100% på det ts skriver her og hennes oppfatning av situasjonen.

Min mor ble utsatt for det på en arbeidsplass, hun hadde endelig klart å flytte fra sin alkoholiserte og voldelige samboer og var veldig nedkjørt. Hun flyttet til et annet sted i landet og fikk bo hos sin søster i en periode, de to har alltid hatt et nært og godt forhold så mamma fikk masse støtte i sin søster som t.o.m skaffet henne jobb hvor hun selv hadde jobbet i alle år. Høres trygt og godt ut. Men noen av de kjerringene som jobbet der var skikkelig ufyselige, de behandlet mamma som søppel i tillegg til å baksnakke henne og spre rykter. En dame som mamma ble kjent med litt senere (i samme kommune og kjente mobberne også) skrev til og med et laaangt "skjerp dere" innlegg på FB, hvor hun tok oppgjør med mobbekultur og fortalte da om alle de stygge historiene og spekulasjonene  hun fikk høre om "sin gode venninne" (mamma) før hun ble kjent med henne og oppdaget raskt at de ikke hadde noe hold i virkeligheten.

Jeg vet ikke hva som driver sånne fæle mennesker, men å late som de ikke finnes hjelper ingen.

Anonymkode: 9e33b...6e0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det naturlige ville jo være å svare: Hva søren er det der? 

Evnt slette folk på snap om du uansett ikke snakker med dem. Kan man ikke svare på en sånn melding trenger man jo strengt tatt ikke ha de folkene på snap.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...