AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Hei! Jeg lurer på om noen med god peiling på bank og økonomi kan hjelpe meg litt. Bakgrunn: Jeg er i en situasjon der jeg over flere år har hatt betalingsanmerkninger fra gammel moro.. Jeg har ikke «slitt» med dette de siste årene da jeg har gått fra arbeidsledig til årslønn på 700 000. Fikk endelig sakte men sikkert betalt ned gjelden og fremdeles hatt det greit økonomisk. Betalte inn det jeg trodde var siste rest, og har etter det spart opp ca 150 000 i aksjer og fond. Så dukket det nettopp opp en gammel sak som ble registrert anmerkning på og som skal trekkes via lønn i januar og februar. Da er det ikke mer. Denne anmerkningen er på 25000. Jeg eier en leilighet med søstra mi, den er utleid og boliglånet der betaler seg selv. Min andel lån på denne er 325 000. Har også studielån på 300 000. Har formue på 350 000 ifølge Skatteetaten (ikke medberegnet aksjene og fondene som jeg har fått i år). Jeg har bodd hos foreldre ei stund men har behov for å kjøpe bolig nå. Sett meg ut leilighet som ligger for 690 000. Er det sannsynlig at jeg vil få boliglån dersom jeg nå betaler inn de 25 000 i anmerkning og bruker rest av fond/aksjer som egenkapital? Vet ikke hvordan det fungerer når man har hatt anmerkning, men vet jo at jeg ikke får noe før det er borte.. Bør jeg betale inn anmerkningen nå før det trekkes, for å få fortgang i prosessen? Anonymkode: 4b398...a22
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Du bør absolutt betale inn nå. Det kan ta en måned eller mer etter at du har betalt før anmerkningen slettes. Jeg anbefaler deg å kredittsjekke deg selv i etterkant da enkelte "glemmer" å slette anmerkningen selv om alt er betalt. De vanlige bankene gir i utgangspunktet ikke lån ved betalingsanmerkninger. Anonymkode: 86fce...877
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 Ja, når du betaler ned, så forsvinner anmerkning Og ett lån på knappe 500 000 vil ikke være ett stort problem med så høy lønn. Dog er jeg veldig nysgjerrig på hvor du finner så billig leilighet! Anonymkode: 610f3...e1a 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 Hvor i verden finner du leilighet til 690 000 kr? Eller er det en borettslagsleilighet med høy fellesgjeld i tillegg? Anonymkode: 73a43...cdd
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor i verden finner du leilighet til 690 000 kr? Eller er det en borettslagsleilighet med høy fellesgjeld i tillegg? Anonymkode: 73a43...cdd Takk for alle svar, da går jeg for det ☺️ Bor på et lite sted i Distrikts-Norge Anonymkode: 4b398...a22
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for alle svar, da går jeg for det ☺️ Bor på et lite sted i Distrikts-Norge Anonymkode: 4b398...a22 Jeg ville nok uansett ha brukt av den oppsparte egenkapitalen til å betale ut gjelden, eller prioritert gjelden framfor sparing til egenkapitalen. Anonymkode: 610f3...e1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå