AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Da jeg skulle sette inn spiralen gikk jeg privat, og valgte den med minst innsettelsesrør, nemlig Ballerine. Det at den er formet som en ball skulle også minske sjansen for uønsket plassering eller skade. Jeg tåler ikke hormoner - jeg har prøvd alt unntatt hormonspiral og det er så dyrt og vanskelig (og vondt!) å sette dem inn at jeg ikke gidder å prøve, bare for å potensielt ha kastet bort masse ressurser for å se at det ikke var bra for meg. Jeg hadde aldri gjort noe annet enn celleprøve hos gynekolog før, men det å få satt inn spiralen skulle ta noen få minutter, bare gjøre litt vondt og jeg ble fortalt at jeg kunne gå derfra etterpå. Feil. Jeg tok Paracet litt før (slik de anbefalte), men innsettelsen var det vondeste jeg har opplevd hele mitt liv. På et eller annet tidspunkt besvimte jeg - jeg og samboer gikk inn dit da det var lyst, og plutselig våknet jeg i et mørkt rom, det var mørkt ute og både samboer og gynekolog var tydelig glade for at jeg var våken igjen. Det var helt absurd. Jeg hadde så vondt at jeg hadde problemer med å gå, men gynekolog sa dette ville gå over snart. Det gjorde det ikke. Jeg hadde tilsvarende alvorlige menssmerter i tre-fire dager etterpå før jeg begynte å føle meg normal. Påfølgende menstruasjon var den jævligste i hele mitt liv. Får angst bare jeg snakker om det. ...Så, jeg er en av dem som trenger litt ekstra omsorg før, under og etter spiral. Nå vurderer jeg å ta min ut, fordi den... gnisser? Jeg har ikke noe bedre ord, men jeg kjenner det når jeg har sex, og jeg tror jeg kjenner den når jeg trener også. Det er rett og slett ikke noe gøy det her, men det er ikke snakk om at jeg setter meg i stolen hos gynekologen uten å være heftig bedøvet. Pleier fastleger å kunne skrive ut denne typen ting? Jeg vil trenge smertestillende før den tas ut, et par-tre dager etter og kanskje første mens. Jeg kommer til å gå privat igjen, så den biten lurer jeg ikke på - men kan man betale ekstra hos privat gynekolog for å få en time på en sofa før jeg drar hjem? Er det noe annet jeg bør tenke på her, som jeg ikke har spurt om vedrørende spiraler, prevensjon osv.? Anonymkode: 22c9f...f31 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Dessuten: Uansett hva dere måtte synes om å ta den ut nå, må den jo uansett ut om et par år og trenger å vite disse tingene. Så vær snill og svar hvis du kan, ikke bare si at jeg ikke bør ta den ut nå. Anonymkode: 22c9f...f31
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 Hvorfor trenger du smertestillende? Å ta ut en spiral gjør ikke vondt i flere dager, høres heller ut som at du trenger noe for angst og avslapning (sobril, valium) . Og dette kan man få uten problemer for slike ting (tannlege o.l). Snakk emd fastlegen, men du kan bare glemme å få sterke smertestillende pga noe sånt. Anonymkode: e5e86...613 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 Blir helt oppgitt av å lese, dette er et valg du tar på din egen kappe. Du kan fint bruke mini-piller istedenfor kobberspiral. Herregud Anonymkode: e5e86...613
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 Stemmer også for å snakke med fastlege om beroligende som sobril, vival og valium. De pleier å være veldig greie med slike ting for "enkelttilfeller", som vanskelige undersøkelser eller flyturer eller tannlegetime. Anonymkode: 4e4a4...55e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Blir helt oppgitt av å lese, dette er et valg du tar på din egen kappe. Du kan fint bruke mini-piller istedenfor kobberspiral. Herregud Anonymkode: e5e86...613 Du ble oppgitt av å lese, men du leste ikke...? TS tåler ikke hormoner. Det står helt i begynnelsen av innlegget. Prøv en gang til du. Anonymkode: 4e4a4...55e 14 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #7 Skrevet 20. november 2022 Når jeg satte inn kobberspiral så fikk jeg beskjed av legen om at dette kom til å merkes. Jeg hadde sjukt trang gang fra skjede og til livmor, og det som gjorde vondt var når han utvidet den for å sette i spiralen, han vurderte å gi seg fordi det var så trangt og tårene mine sprutet mens jeg prøvde å ikke svime av. Da jeg tok den ut 2 år senere kjente jeg INGENTING. men er nå traumatisert mot å sette inn flere spiraler. Anonymkode: a7508...b22 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #8 Skrevet 20. november 2022 Å ta ut spiral er overhodet ikke vondt i forhold til å sette opp spiral. Anonymkode: 2545e...fbe 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #9 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Stemmer også for å snakke med fastlege om beroligende som sobril, vival og valium. De pleier å være veldig greie med slike ting for "enkelttilfeller", som vanskelige undersøkelser eller flyturer eller tannlegetime. Anonymkode: 4e4a4...55e AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor trenger du smertestillende? Å ta ut en spiral gjør ikke vondt i flere dager, høres heller ut som at du trenger noe for angst og avslapning (sobril, valium) . Og dette kan man få uten problemer for slike ting (tannlege o.l). Snakk emd fastlegen, men du kan bare glemme å få sterke smertestillende pga noe sånt. Anonymkode: e5e86...613 Hei, jeg har resept på Valium allerede og hadde allerede tatt en før innsettelse, fordi jeg gruet meg sånn og fikk angst av det. Jeg besvimte av smerte i alle fall. Anonymkode: 22c9f...f31
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #10 Skrevet 20. november 2022 Bli henvist til narkose for å ta ut spiral. Anonymkode: 2545e...fbe
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #11 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du ble oppgitt av å lese, men du leste ikke...? TS tåler ikke hormoner. Det står helt i begynnelsen av innlegget. Prøv en gang til du. Anonymkode: 4e4a4...55e Jeg tåler heller ikke hormoner, derfor foreslår jeg mini-pille. Anonymkode: e5e86...613
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #12 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tåler heller ikke hormoner, derfor foreslår jeg mini-pille. Anonymkode: e5e86...613 Det er hormoner i minipillen også. Anonymkode: 2545e...fbe 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #13 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tåler heller ikke hormoner, derfor foreslår jeg mini-pille. Anonymkode: e5e86...613 Hei, jeg har prøvd minipiller, disse som kun har gestagen. Ble dårlig av dem også. Og når jeg sier dårlig mener jeg generell sykdomsfølelse, depresjon og angst i månedsvis, konstant menstruasjon, akneutbrudd, vondt i hele kroppen. Leger og gynekologer er de som har anbefalt meg å holde meg unna ALT av hormoner, så jeg brukte kondom til jeg ble sammen med samboer og fikk deretter kobberspiralen. Anonymkode: 22c9f...f31 1 1 1
FjellFrua Skrevet 20. november 2022 #14 Skrevet 20. november 2022 Jeg syntes det var innmari vondt å sette inn spiral, og jeg grudde meg som en hund til å ta den ut, og sette inn ny. Første gangen jeg satte inn gjorde jeg det på gyn på sykehuset, men uttak og sette inn ny til fastlegen. Å ta den ut merket jeg ikke en gang. Å sette den inn var litt vondt, men ikke sånn som første gangen. Men å ta ut var absolutt null stress. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #15 Skrevet 20. november 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tåler heller ikke hormoner, derfor foreslår jeg mini-pille. Anonymkode: e5e86...613 Det blir som å anbefale chihuahua til en som er allergisk mot hund. Anonymkode: 4e4a4...55e 9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #16 Skrevet 20. november 2022 FjellFrua skrev (4 minutter siden): Jeg syntes det var innmari vondt å sette inn spiral, og jeg grudde meg som en hund til å ta den ut, og sette inn ny. Første gangen jeg satte inn gjorde jeg det på gyn på sykehuset, men uttak og sette inn ny til fastlegen. Å ta den ut merket jeg ikke en gang. Å sette den inn var litt vondt, men ikke sånn som første gangen. Men å ta ut var absolutt null stress. Det er fint at så mange sier det! Da gruer jeg meg litt mindre... Men jeg skal høre med fastlegen i alle fall, om jeg kan få et eller annet rett før, i tillegg til valiumen jeg vil ta i alle fall. Hvis jeg ikke har noe mot smerte utover Paracet, vet jeg ikke om jeg tør, rett og slett. Som tidligere nevnt er jeg kanskje en svekling da, men vi har da moderne medsin av en grunn. Jeg er så redd for smerten at jeg kanskje får vondere enn jeg hadde trengt, selv om få andre får vondt i samme situasjon. Men uansett, takk for din kommentar. Er ikke alle her som er like forståelsesfulle som deg ❤️ Anonymkode: 22c9f...f31 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #17 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det blir som å anbefale chihuahua til en som er allergisk mot hund. Anonymkode: 4e4a4...55e Ikke sant! "Åja, du tåler ikke nøtter. Hva med bare én nøtt?" Anonymkode: 22c9f...f31 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #18 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Da jeg skulle sette inn spiralen gikk jeg privat, og valgte den med minst innsettelsesrør, nemlig Ballerine. Det at den er formet som en ball skulle også minske sjansen for uønsket plassering eller skade. Jeg tåler ikke hormoner - jeg har prøvd alt unntatt hormonspiral og det er så dyrt og vanskelig (og vondt!) å sette dem inn at jeg ikke gidder å prøve, bare for å potensielt ha kastet bort masse ressurser for å se at det ikke var bra for meg. Jeg hadde aldri gjort noe annet enn celleprøve hos gynekolog før, men det å få satt inn spiralen skulle ta noen få minutter, bare gjøre litt vondt og jeg ble fortalt at jeg kunne gå derfra etterpå. Feil. Jeg tok Paracet litt før (slik de anbefalte), men innsettelsen var det vondeste jeg har opplevd hele mitt liv. På et eller annet tidspunkt besvimte jeg - jeg og samboer gikk inn dit da det var lyst, og plutselig våknet jeg i et mørkt rom, det var mørkt ute og både samboer og gynekolog var tydelig glade for at jeg var våken igjen. Det var helt absurd. Jeg hadde så vondt at jeg hadde problemer med å gå, men gynekolog sa dette ville gå over snart. Det gjorde det ikke. Jeg hadde tilsvarende alvorlige menssmerter i tre-fire dager etterpå før jeg begynte å føle meg normal. Påfølgende menstruasjon var den jævligste i hele mitt liv. Får angst bare jeg snakker om det. ...Så, jeg er en av dem som trenger litt ekstra omsorg før, under og etter spiral. Nå vurderer jeg å ta min ut, fordi den... gnisser? Jeg har ikke noe bedre ord, men jeg kjenner det når jeg har sex, og jeg tror jeg kjenner den når jeg trener også. Det er rett og slett ikke noe gøy det her, men det er ikke snakk om at jeg setter meg i stolen hos gynekologen uten å være heftig bedøvet. Pleier fastleger å kunne skrive ut denne typen ting? Jeg vil trenge smertestillende før den tas ut, et par-tre dager etter og kanskje første mens. Jeg kommer til å gå privat igjen, så den biten lurer jeg ikke på - men kan man betale ekstra hos privat gynekolog for å få en time på en sofa før jeg drar hjem? Er det noe annet jeg bør tenke på her, som jeg ikke har spurt om vedrørende spiraler, prevensjon osv.? Anonymkode: 22c9f...f31 Skal live deg at du ikke var bevisstløs i mer enn noen få minutter. Å ta den it tar 3 sekunder. Hvis det er en oppegående gynekolog som ikke har klippet trådene korte. Anonymkode: 57c0f...8d1 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #19 Skrevet 20. november 2022 Jeg har nylig tatt ut spiral som satt fast. Fastlegen fikk ikke den ut, ga opp og ga meg henvisning til gynekolog. Gynekolog satt en bedøvelse med sprøyte på meg og brukte noen minutter men fikk den ut. Så bedøvelse du ønsker, kan være en sprøyte? Jeg kjente noe men ikke mye og det var ikke vondt men mer som at jeg kjente noe. Anonymkode: b947e...d18 1
Tonjemor74 Skrevet 20. november 2022 #20 Skrevet 20. november 2022 For å svare på sprøsmålet ditt; siden du skal gå privat - så bestiller du en konsultasjon FØR den skal taes ut og forklarer det du beskriver. Så vil de garantert hjelpe deg, og at du feks får beroligende i forkant, og evnt resept på noe type smertestillende i etterkant. Mye lettere enn å be fastlege, fordi det er vanskelig å få resept på b-prepearater sånn uten videre. Men om du går til samme lege som skal ta den ut, så vil dette løse seg. Lykke til <3 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå