Gjest gjest1 Skrevet 8. desember 2005 #1 Skrevet 8. desember 2005 Jeg kom over en test av kattemat på Forbrukerportalen og der kommer IAMS Adult Chicken best ut i test. Min katt er nå ca 6 mnd gammel og jeg vurdere å kjøpe ett skikkelig kvalitetsfòr til han. Bør jeg da kjøpe fòr for kattunger eller er han gammel nok til å begynne med fòr for voksne katter. Han er nettopp blitt kastrert.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #2 Skrevet 8. desember 2005 Katten din er fortsatt i vekst selv om den er kastrert, så jeg synes du skal fortsette med kattungemat. Det er vanlig å gi kattungemat fram til katten er 8-12 mnd gammel. dette kan du se litt an, hvis katten begynner å legge på seg av kattungematen begynner du på voksenmat, Tror ikke det er så stor forskj mellom de ulike typene kattemat, så lenge du handler i dyrebutikk/veterinær. Maten du kjøper på Rimi derimot inneholder for mye salter og er mindre næringsrik så den bør du unngå.
Gjest gjest1 Skrevet 8. desember 2005 #3 Skrevet 8. desember 2005 Min fikk kattungefôr til han var rundt ett år. Jeg brukte Iams kattungefôr og gikk så over til voksenfôret.
Lilith Skrevet 8. desember 2005 #4 Skrevet 8. desember 2005 Jeg brukte Royal Canins kattungetørrfôr til pusen var et år gammel.
Shagya Skrevet 9. desember 2005 #5 Skrevet 9. desember 2005 Nå er han jo ikke gamle karen, men kastrerte hannkatter får ofte spesialfòr for å unngå urinstein.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #6 Skrevet 9. desember 2005 Nå er han jo ikke gamle karen, men kastrerte hannkatter får ofte spesialfòr for å unngå urinstein. ← Joda, det stemmer at kastrerte hannkatter er mer utsatt for tilstoppet urinrør (FLUTD). Men katten er faktisk fortsatt i vekst, og bør få et fôr som er næringsrikt nok, såframt den ikke har vokst raskt og i stedet er i ferd med å utvikle overvekt. Det viktigste når det gjelder fôr til kastrater er å gi dem et fôr med lavt magnesiuminnhold. Alt fôret man får kjøpt i dyrebutikk har det. Spesialfôret er egentlig beregnet for de kattene som allerede har utviklet stein, og selges kun hos veterinær. Mye viktigere for å forebygge stein er å passe på at katten ikke blir overvektig og at den drikker nok. For å stabilisere vekta er ikke kastratfôret det ideelle hvis man har innekatt, da bør man heller gi light-for (ev indoor-cat).
Shagya Skrevet 9. desember 2005 #7 Skrevet 9. desember 2005 Jeg innbiller meg at Royal Canin har kastratfor... Jeg kjøper alt fòret mitt hos dyrlegen, og der er det RC det går i stort sett. Nå får de kitten, men min yngste er nykastrert og 8 mnd gammel, og han skal over på kastratfòr neste gang, etter anbefaling fra dyrlegen, for å unngå uristein.
Gjest Gjest_ajax_* Skrevet 10. desember 2005 #8 Skrevet 10. desember 2005 Dyrlegen jeg bruker anbefalt sterkt å gå på spesialfor for kastererte/ steriliserte katter! Mine katter går på hills c/d for og de er sunne og spreke! Men om du er i tvil så ring dyrlegen, han vet Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå