Gå til innhold

Hvilket type fòr til 6 mnd gammel katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over en test av kattemat på Forbrukerportalen og der kommer IAMS Adult Chicken best ut i test.

Min katt er nå ca 6 mnd gammel og jeg vurdere å kjøpe ett skikkelig kvalitetsfòr til han. Bør jeg da kjøpe fòr for kattunger eller er han gammel nok til å begynne med fòr for voksne katter. Han er nettopp blitt kastrert.

Skrevet

Katten din er fortsatt i vekst selv om den er kastrert, så jeg synes du skal fortsette med kattungemat. Det er vanlig å gi kattungemat fram til katten er 8-12 mnd gammel. dette kan du se litt an, hvis katten begynner å legge på seg av kattungematen begynner du på voksenmat,

Tror ikke det er så stor forskj mellom de ulike typene kattemat, så lenge du handler i dyrebutikk/veterinær. Maten du kjøper på Rimi derimot inneholder for mye salter og er mindre næringsrik så den bør du unngå.

Skrevet

Min fikk kattungefôr til han var rundt ett år. Jeg brukte Iams kattungefôr og gikk så over til voksenfôret.

Skrevet

Jeg brukte Royal Canins kattungetørrfôr til pusen var et år gammel.

Skrevet

Nå er han jo ikke gamle karen, men kastrerte hannkatter får ofte spesialfòr for å unngå urinstein.

Skrevet
Nå er han jo ikke gamle karen, men kastrerte hannkatter får ofte spesialfòr for å unngå urinstein.

Joda, det stemmer at kastrerte hannkatter er mer utsatt for tilstoppet urinrør (FLUTD). Men katten er faktisk fortsatt i vekst, og bør få et fôr som er næringsrikt nok, såframt den ikke har vokst raskt og i stedet er i ferd med å utvikle overvekt.

Det viktigste når det gjelder fôr til kastrater er å gi dem et fôr med lavt magnesiuminnhold. Alt fôret man får kjøpt i dyrebutikk har det. Spesialfôret er egentlig beregnet for de kattene som allerede har utviklet stein, og selges kun hos veterinær.

Mye viktigere for å forebygge stein er å passe på at katten ikke blir overvektig og at den drikker nok. For å stabilisere vekta er ikke kastratfôret det ideelle hvis man har innekatt, da bør man heller gi light-for (ev indoor-cat). :)

Skrevet

Jeg innbiller meg at Royal Canin har kastratfor...

Jeg kjøper alt fòret mitt hos dyrlegen, og der er det RC det går i stort sett.

Nå får de kitten, men min yngste er nykastrert og 8 mnd gammel, og han skal over på kastratfòr neste gang, etter anbefaling fra dyrlegen, for å unngå uristein.

Gjest Gjest_ajax_*
Skrevet

Dyrlegen jeg bruker anbefalt sterkt å gå på spesialfor for kastererte/ steriliserte katter! Mine katter går på hills c/d for og de er sunne og spreke! Men om du er i tvil så ring dyrlegen, han vet :)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...