Gå til innhold

Hvordan fungerer pensjonsparing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan dette fungerer? Er ung og relativt ny i arbeidslivet 😅 Får brev i banken om at arb.giver sparer pensjon for meg og kan se en sperret konto i nettbanken med 198 000 på. Får man det utbetalt ved pensjonsalder? Blir det utbetalt månedlig?

Anonymkode: 68a90...02e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ny i arbeidslivet, og så har du allerede 198 000?

Anonymkode: 0c4d3...9fe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette reagerte jeg også på. Er det mulig?

Anonymkode: a17a1...aa9

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

5 år, men er ung så har mer enn nok med å spare til egenkapital og starte «voksenlivet», har ikke en gang begynt å sette meg inn i pensjon 🙈

• Liker 1
Skrevet

Da har du en utrolig god avtale. Jeg har  ca 500000 etter 13år 

Skrevet

Jeg har 50 000 og er 38 år :(

Anonymkode: a0df5...bab

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har du en utrolig god avtale. Jeg har  ca 500000 etter 13år 

Kan det ha noe å gjøre med at jeg kun jobber natt og med IT? Har jo ikke noe sosialt liv men er jo godt å høre at de gir bra pensjon 🫣

Skrevet

Men det jeg egentlig lurte på er hvordan det fungerer :) Får man hele summen når man blir pensjonert? Kan man få den før? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det jeg egentlig lurte på er hvordan det fungerer :) Får man hele summen når man blir pensjonert? Kan man få den før? 

Nei, du kan ikke få den før. Den blir betalt ut månedlig ila 10-15 år (varierer i de ulike avtalene) fra du går av med pensjon. 

Anonymkode: 4f414...b5e

Skrevet

Høres ut som det er en annen konto du ser i nettbanken din ( med mindre du har foresatt deg noe å flyttet den)

Du finner alt av informasjon ang din pensjon gjennom arbeidsgiver, hos arbeidsgiver. høyst sannsynlig fikk du noe med kontraktsmøte og du får også årlig avstemning fra pensjon giver. (Sp1, dnb, osvosv). 

Normalt sett blir det spart mellom 2 og 12%(har sett 17-25% også men det var ledere) av lønn i pensjon hos arbeidsgiver. Hva som gjelder deg har du fått ved arbeidets start. Hvis du arbeider privat er ikke pensjon på en sperret konto sådan sett, du kan selv velge hvordan pengene skal investeres og evt flyttes. 

Anonymkode: e8ff9...a93

Skrevet

For å ha 198000 i pensjons sparing fra arbeidsgiver nå må du for eksempel ; 

Lønn 700 000

5% årig

Ved 5 år 175 000.

Så du må både ha høy lønn, god avtale og relativt " lang " opptjening hos samme arbeidsgiver. 

Skrevet
Lilliii skrev (33 minutter siden):

For å ha 198000 i pensjons sparing fra arbeidsgiver nå må du for eksempel ; 

Lønn 700 000

5% årig

Ved 5 år 175 000.

Så du må både ha høy lønn, god avtale og relativt " lang " opptjening hos samme arbeidsgiver. 

Takk for svar. Har jobbet der i 5 år og tjener 893 000. Skal lese gjennom kontraktene på nytt

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar. Har jobbet der i 5 år og tjener 893 000. Skal lese gjennom kontraktene på nytt

Pluss/minus litt renter og omkostninger. Hvis det er denne kontoen du ser i din nettbank så har du og arbeigiver samme bank på dette og da vil du også kunne se betingelser for din pensjon i en egendel av banken. Kan hende du må logge inn på noe ala mine sider "pensjon" for så å gå i postkasse eller lete litt rundt. 

Sparebank1 vet jeg har det separat (mulig det kan legges til i vanlig dagligbank har bare hatt de på pensjon) der må man logge inn på egen pensjonsside og ta det derfra. 

Jobber du privat og enda er "ung" (under 40) ville jeg vært bevist på at pensjon din kan du styre selv, enten flytte den helt og investere i de fond man ønsker selv. Eller i hvertfall velge profil der den er i dag, gjerne lav risiko, moderat og høy. Lav og moderat egner seg godt om man bare har 10-15 år igjen i arbeidslivet default står ofte på moderat i alle avtaler. Har man lengre vil jeg virkelig vurdere å sette den på en høy profil, større svigniger ja, men sålenge det er 15+ år igjen til utbetaling så vil man nyte godt av det. 

Flyttet min private pensjon som sto i Sparebank1 over til nordnet når jeg startet å jobbe i staten. Og forvalter nå denne selv, med godt hell. Så anbefaler å sette seg inn i avtalene og ha et bevist fohold til det, jo tidligere jo bedre 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...