Gå til innhold

Vi er 39 og 40,ivf forsøk nr 7(siste) hvordan klare å ha håpet oppe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, hatt 6 uttak siden høsten 2020, hatt innsett av ett 2 dagers og 3 dagers offentlig, men negativt, skiftet til privat og fikk satt inn fryst blasto i januar, ble gravid men mistet. Hadde så innsett av fryst blasto i juni etter nytt uttak i mars, men mensen kom en uke før testdag. Nå venter jeg på mensen i november for å starte opp stimulering. Kjenner på det med at jeg er 39, men klarer ikke gi opp enda ❤️

Anonymkode: 70903...ae9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, hatt 6 uttak siden høsten 2020, hatt innsett av ett 2 dagers og 3 dagers offentlig, men negativt, skiftet til privat og fikk satt inn fryst blasto i januar, ble gravid men mistet. Hadde så innsett av fryst blasto i juni etter nytt uttak i mars, men mensen kom en uke før testdag. Nå venter jeg på mensen i november for å starte opp stimulering. Kjenner på det med at jeg er 39, men klarer ikke gi opp enda ❤️

Jeg ble gravid som 40-åring og 41-åring, naturlig. Om dere ikke lykkes med IVF. er det noen mulighet for gravidtet om dere prøver selv en stund?

Krysser fingrene for at det lykkes for dere denne gangen.

Anonymkode: 0b7e1...f11

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble gravid som 40-åring og 41-åring, naturlig. Om dere ikke lykkes med IVF. er det noen mulighet for gravidtet om dere prøver selv en stund?

Tusen takk ❤️ jeg har tette eggledere derfor går det dessverre ikke naturlig, tema eggdonasjon kom opp i august fra legen på klinikken men jeg klarer liksom ikke omstille meg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er klar over at de som får IVF har prøvd lenge naturlig på forhånd? Og mellom forsøk?

Men til deg TS:

Er det slik å forstå at dere har få ferske forsøk? 

Men ja: jeg hadde, dersom økonomisk mulig - prøvd primært ferskforsøk dersom eggkvaliteten ikke er dårlig. 

Og hadde absolutt vurdert donoregg. 

Fryseinnsett skal vel teoretisk sett være mindre gunstige enn fersk såvidt jeg har skjønt? 

Spør klinikken om de nevner donoregg på grunn av dårlig kvalitet. 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (2 minutter siden):

Du er klar over at de som får IVF har prøvd lenge naturlig på forhånd? Og mellom forsøk?

Ja, det kan være. Men, har også lest at enkelte som er rundt 40 går rett på, så umulig å vite i alle tilfeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Men til deg TS:

Hadde ett 2 dagers og ett 3 dagers forsøk offentlig ( overlevde aldri til blasto der)  de ble negative. Hadde så 2 fryseforsøk privat av blasto, ett hvor jeg ble gravid men mistet og ett negativt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk ❤️ jeg har tette eggledere derfor går det dessverre ikke naturlig, tema eggdonasjon kom opp i august fra legen på klinikken men jeg klarer liksom ikke omstille meg til det. 

Ok, skjønner. Er det mulig å skylle egglederne for å åpne dem? Jeg var på sjekk hos gynekolog i fjor, og sjekket bl.a egglederne. Da sa hun at det ikke var nødvendig med skylling, fordi de så normale/åpne ut. Tenkte derfor når du skrev dette, at kanskje de kan åpnes på noe vis? Men det har sikkert blitt prøvd allerede?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt kun fire innsett på seks egguttak? (Var ikke helt sikker på tellingen ut fra innlegget ditt.) Hva sier de om eggkvalitet? Er det noen problemer med sædkvaliteten også? Hvis problemet er dårlig eggkvalitet pga alder ville jeg absolutt vurdert donor. 

Anonymkode: 99504...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde ett 2 dagers og ett 3 dagers forsøk offentlig ( overlevde aldri til blasto der)  de ble negative. Hadde så 2 fryseforsøk privat av blasto, ett hvor jeg ble gravid men mistet og ett negativt 

Hm….

Tja. Vanskelig å si hvorfor selvsagt, men jeg hadde bedt klinikken om vurdering av eggkvaliteten.

Om økonomien hadde tillatt det hadde jeg:

- Satt en tidshorisont på feks maks 6-12 mnd.

Spurt om en veldig ærlig vurdering av eggkvalitet da de allerede har tatt dette opp (sannsynligvis av en grunn). 

Om de mener kvaliteten så god ut og man har romslig økonomi, så hadde jeg:

Bedt om ferskt forsøk privat, og kanskje justering av medisiner. 

Så hoppet på eggdonasjon. 

Og satt en maksgrense der. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner. Er det mulig å skylle egglederne for å åpne dem? Jeg var på sjekk hos gynekolog i fjor, og sjekket bl.a egglederne. Da sa hun at det ikke var nødvendig med skylling, fordi de så normale/åpne ut. Tenkte derfor når du skrev dette, at kanskje de kan åpnes på noe vis? Men det har sikkert blitt prøvd allerede?

Tok kikkhullsoperasjon i 2016 og gikk ikke å åpne dem dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du hatt kun fire innsett på seks egguttak? (Var ikke helt sikker på tellingen ut fra innlegget ditt.) Hva sier de om eggkvalitet? Er det noen problemer med sædkvaliteten også? Hvis problemet er dårlig eggkvalitet pga alder ville jeg absolutt vurdert donor. 

Anonymkode: 99504...897

Ja bare 4 innsett på 6 uttak, eggkvaliteten er ikke den beste pga alder, men dem har fortsatt trua. Ikke noe galt med sædkvalitet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Hm….

Tja. Vanskelig å si hvorfor selvsagt, men jeg hadde bedt klinikken om vurdering av eggkvaliteten.

Om økonomien hadde tillatt det hadde jeg:

- Satt en tidshorisont på feks maks 6-12 mnd.

Spurt om en veldig ærlig vurdering av eggkvalitet da de allerede har tatt dette opp (sannsynligvis av en grunn). 

Om de mener kvaliteten så god ut og man har romslig økonomi, så hadde jeg:

Bedt om ferskt forsøk privat, og kanskje justering av medisiner. 

Så hoppet på eggdonasjon. 

Og satt en maksgrense der. 

Er eggkvaliteten som er problemet ja men dem har fortsatt trua siden jeg har klart å bli gravid. Klinikken mim har mest trua på fryst. Men jeg ble overstimulert første utak privat, derfor fryst og ved andre uttak så trengte livmora mi hvile og derfor frys. Dem vet jeg ikke ønsker å sette inn 2 og 3 dagers fersk pga negative tidligere så får se hva som skjer ved suste forsøket nå i november. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (13 minutter siden):

Men til deg TS:

Men ja: jeg hadde, dersom økonomisk mulig - prøvd primært ferskforsøk dersom eggkvaliteten ikke er dårlig. 

Og hadde absolutt vurdert donoregg. 

Fryseinnsett skal vel teoretisk sett være mindre gunstige enn fersk såvidt jeg har skjønt? 

Spør klinikken om de nevner donoregg på grunn av dårlig kvalitet. 

Jeg har lest motsatt - at det er noe høyere suksessrate ved fryseforsøk.

Dette på grunn av at kroppen er så i ubalanse ved ferskforsøk, etter stimulering og masse kunstige hormoner, at det er bedre å la kroppen komme i balanse først og heller sette inn blasto i naturlig syklus.

Anonymkode: 4ab9d...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tok kikkhullsoperasjon i 2016 og gikk ikke å åpne dem dessverre 

Ok. Men da håper jeg at dette forsøket blir vellykket! Har ikke noen gode tips og råd, skjønner at det er en nervepirrende og vond situasjon. Om livmoren i seg selv er normal og fin, så kan det sikkert være mulig med graviditet. Ønsker deg/dere masse lykke til.🧡

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Men da håper jeg at dette forsøket blir vellykket! Har ikke noen gode tips og råd, skjønner at det er en nervepirrende og vond situasjon. Om livmoren i seg selv er normal og fin, så kan det sikkert være mulig med graviditet. Ønsker deg/dere masse lykke til.🧡

Tusen takk ❤️ tok endometriotest i september og alt var fint med livmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har lest motsatt - at det er noe høyere suksessrate ved fryseforsøk.

Dette på grunn av at kroppen er så i ubalanse ved ferskforsøk, etter stimulering og masse kunstige hormoner, at det er bedre å la kroppen komme i balanse først og heller sette inn blasto i naturlig syklus.

Anonymkode: 4ab9d...903

Du satte inn i naturlig syklus i tillegg ja? Når du er den med nedsatt fertil helse? 

Hm…

Det kjenner jeg egentlig ingen som har gjort selv når det var mannlig faktor.

Eller: kjenner lesbiske par, men de hadde jo veldig god fertil helse.

Kan jeg spørre hvilken Klinikk du bruker?

Har de sagt noe om hvorfor de ikke foretar skylling av tette eggledere? Dette har jeg ikke erfaring med selv altså. For meg var problemet endometriose.  

Om dette er en av klinikkene i Oslo/Norge:

Spør om skylling av eggledere er aktuelt, eventuelt hvorfor ikke. Og om eggkvaliteten.

Hjelper jo ikke med tiltak om kvaliteten er dårlig. 

Ah, beklager - ser nå de allerede har forsøkt.

Sier de noe om statistikken når egglederne er tette da? 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Du satte inn i naturlig syklus i tillegg ja? Når du er den med nedsatt fertil helse? 

Hm…

Det kjenner jeg egentlig ingen som har gjort selv når det var mannlig faktor.

Eller: kjenner lesbiske par, men de hadde jo veldig god fertil helse.

Kan jeg spørre hvilken Klinikk du bruker?

Har de sagt noe om hvorfor de ikke foretar skylling av tette eggledere? Dette har jeg ikke erfaring med selv altså. For meg var problemet endometriose.  

Ja setter inn naturlig syklus da jeg har regelmessig mens og best uten alle medisiner. Har tatt lapraakopi og gikk ikke å åpne egglederne. Bruker klinikk Spiren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja setter inn naturlig syklus da jeg har regelmessig mens og best uten alle medisiner. Har tatt lapraakopi og gikk ikke å åpne egglederne. Bruker klinikk Spiren. 

Ok, skjønner :) 

Men om du tåler medisinene generelt så hadde jeg gitt et forsøk altså.

Det er ikke ille med kort protokoll, det er den negative testen som er det verste.

Jeg leser jo at du helst ikke vil og har bestemt deg - og det er jo ditt valg.

Men jeg tror du angrer på å droppe noe så uproblematisk som kort protokoll, det er overhodet ikke noe voldsomt opplegg.

Har du angst for sprøyter/medisiner siden du virker litt motvillig, eller har kanskje både offentlig og privat gitt klar beskjed om at din helseprofil ikke kan få disse preparatene? (Allergi osv?)

Om det er sistnevnte må man selvsagt lytte til det. 

Skal ikke pushe deg - det er din kropp, men du er 39 år og vil du forsøke de vanlige tingene «alle» gjør så er kort protokoll ganske tidlig på «prøvd-lista». Egentlig nummer en i IVF vil nå jeg si da. Men kanskje nr 2 for en yngre person med tette eggledere og veldig god eggkvalitet.

Dette har sikkert de i det offentlige og private snakket med dere om tenker jeg :) 

Jeg fikk iallefall veiledning i det private (fertilitetsklinikken) på hva de trodde kunne være et «bedre neste steg» når metode a, b osv ikke gav resultat.

De nevnte aldri eggdonasjon, men det var ikke tilgjengelig i Norge da. Regner med de hadde luftet den for meg og som alltid bare fikk ett egg som kunne settes inn av X antall på uttaket. 
Så det var jo ikke bare endometriose som var mitt problem, men også kvaliteten. 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (34 minutter siden):

Ok, skjønner :) 

Men om du tåler medisinene generelt så hadde jeg gitt et forsøk altså.

Det er ikke ille med kort protokoll, det er den negative testen som er det verste.

Jeg leser jo at du helst ikke vil og har bestemt deg - og det er jo ditt valg.

Men jeg tror du angrer på å droppe noe så uproblematisk som kort protokoll, det er overhodet ikke noe voldsomt opplegg.

Har du angst for sprøyter/medisiner siden du virker litt motvillig, eller har kanskje både offentlig og privat gitt klar beskjed om at din helseprofil ikke kan få disse preparatene? (Allergi osv?)

Om det er sistnevnte må man selvsagt lytte til det. 

Skal ikke pushe deg - det er din kropp, men du er 39 år og vil du forsøke de vanlige tingene «alle» gjør så er kort protokoll ganske tidlig på «prøvd-lista». Egentlig nummer en i IVF vil nå jeg si da. Men kanskje nr 2 for en yngre person med tette eggledere og veldig god eggkvalitet.

Dette har sikkert de i det offentlige og private snakket med dere om tenker jeg :) 

Jeg fikk iallefall veiledning i det private (fertilitetsklinikken) på hva de trodde kunne være et «bedre neste steg» når metode a, b osv ikke gav resultat.

De nevnte aldri eggdonasjon, men det var ikke tilgjengelig i Norge da. Regner med de hadde luftet den for meg og som alltid bare fikk ett egg som kunne settes inn av X antall på uttaket. 
Så det var jo ikke bare endometriose som var mitt problem, men også kvaliteten. 

Tror du har misforstått meg litt :) jeg har bestandig hatt kort protokoll, 4 uttak i offentlig hvor jeg bare haffr menopur og fyremadel, responderte ikke så bra på de. Privat nå så har jeg bemfola og menopur og fyremadel, eneste jeg ikke tåler er vagitoriepiller som jeg ikke skal ha denne gang. Når jeg har snakket om naturlig syklus så var det i forhold til fryseforsøk hatt 4 egguttak med icsi da pga eggene mine er litt harde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror du har misforstått meg litt :) jeg har bestandig hatt kort protokoll, 4 uttak i offentlig hvor jeg bare haffr menopur og fyremadel, responderte ikke så bra på de. Privat nå så har jeg bemfola og menopur og fyremadel, eneste jeg ikke tåler er vagitoriepiller som jeg ikke skal ha denne gang. Når jeg har snakket om naturlig syklus så var det i forhold til fryseforsøk hatt 4 egguttak med icsi da pga eggene mine er litt harde. 

DA skjønner jeg 😅

Trodde du mente helt naturlig syklus, altså innsett uten noe hormoner :) 

Jeg hadde og ICSI, og måtte nok ha det.

Oppsummert så hadde jeg bedt om en samtale på klinikken, og spurt hva de tenker om kvalitet osv - jeg tror som sagt ikke dette med å tenke på eggdonasjon bare var en tilfeldig greie.

Klinikkene er etter min erfaring forsiktige med å pushe på ting, så når de nevner noe er det lurt å spørre hvorfor i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...