Gå til innhold

Sparing til pensjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet å spare til pensjon da jeg var 33 år. Nå er jeg 38 og sparer 2000 i mnd. 
sparer også til barna og i andre fond produkter. 

Jeg leste at det anbefales å spare 10% av lønna til pensjon hvis man skal kunne leve halveis komfertabelt som pensjonist. 

Det skremmer meg, for det vil jeg ikke klare før barna er mye større og kostnadene er lavere. 

Hva tenker dere andre? 

Anonymkode: 9ab4f...0e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor leste du det? 2000 kr er ganske bra, mer enn hva mange andre klarer.

Anonymkode: 2f556...3b2

Skrevet

Tror det er snakk om 10 % av nettoinntekt. Og du sparer jo endel ut over pensjon også

Anonymkode: 29baf...b5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg startet å spare til pensjon da jeg var 33 år. Nå er jeg 38 og sparer 2000 i mnd. 

Jeg leste at det anbefales å spare 10% av lønna til pensjon hvis man skal kunne leve halveis komfertabelt som pensjonist. 

Det skremmer meg, for det vil jeg ikke klare før barna er mye større og kostnadene er lavere. 

Hva tenker dere andre? 

Du er heldig, jeg klarer kun spare 500kr i mnd. Ikke får jeg særlig med arv heller.

Anonymkode: 68f35...86f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva tenker dere andre? 

Fra når skal man spare 10% av lønna? Hvis man starter tidlig (som du har gjort) må man spare mye mindre per måned enn hvis man starter når man er 50. Ikke bare selve beløpet man sparer, men rentes rente-effekten får stor betydning hvis fondene står i 30+ år. Tenker 2000/mnd er bra når du er 38! Jeg er 42 og sparer 2500/mnd til pensjon. Mannen min sparer ikke, men han vil få en mye bedre pensjon enn meg (tjener dobbelt så mye). Og - i praksis sparer jeg til ham også, siden vi har annen sparing enn den ASKen det står «pensjon» på.

Anonymkode: 57e35...bd9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fra når skal man spare 10% av lønna? Hvis man starter tidlig (som du har gjort) må man spare mye mindre per måned enn hvis man starter når man er 50. Ikke bare selve beløpet man sparer, men rentes rente-effekten får stor betydning hvis fondene står i 30+ år. Tenker 2000/mnd er bra når du er 38! Jeg er 42 og sparer 2500/mnd til pensjon. Mannen min sparer ikke, men han vil få en mye bedre pensjon enn meg (tjener dobbelt så mye). Og - i praksis sparer jeg til ham også, siden vi har annen sparing enn den ASKen det står «pensjon» på.

Eksempelet var fra 35 års alder. 

Jeg har ikke så god lønning jeg altså. Men 10% av nettolønn blir jo fortsatt 3600 kr i mnd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eksempelet var fra 35 års alder. 

Jeg har ikke så god lønning jeg altså. Men 10% av nettolønn blir jo fortsatt 3600 kr i mnd.

Men var det med utgangspunkt i å opprettholde samme forbruk? Hvis man går inn i pensjonisttilværelsen med nedbetalt leilighet (helst, mye dyrere å drifte et hus), kan man ha lave leieutgifter per måned i forhold til det du har nå (gitt at du betaler ned på boliglån). Det er selvsagt verre hvis man leier, eventuelt eier en stor enebolig som det følger mange utgifter med (og som man ofte ender opp med at man ikke klarer å vedlikeholde, slik at verdien forringes kraftig før man endelig slenger når man er 85+ og knapt kan gå lenger).

Skrevet

Sett opp et regnestykke og se sånn ca hva du vil sitte igjen. Estimer best case og worst case. 

Umulig for noen andre å si hvordan det slår ut for deg. Hvor god pensjon vil du få? Hvor dyr bolig vil du eie? Hva planlegger du å gjør med boligen ved pensjonsalder? Skal du ha andre biinntekter? Utleieboliger? Og mange andre faktorer...

Skrevet

Jeg tror det er viktig å tenke på hva man ønsker som pensjonist, og veie det mot livet du har i dag.  Jeg er 40, og sparer 10 000 i måneden. Dette er et beløp som ikke går ut over livsstilen/forbruket jeg ønsker her og nå. 

Jeg vet jeg vil få 1/3 av det jeg nå får utbetalt, mannen en del mer. Han er 4 år eldre, vi ønsker å gå av samtidig, og ingen vil stå til 70, altså må vi spare litt ekstra. Videre vet jeg at bolig vil være nedbetalt, da vi er i mål for det lenge før pensjonsalder, og at vi kan nedskalere om vi ønsker/må. Jeg vil ut og reise, gjerne også ha en bolig i utlandet, så sparer til det på toppen av hva det bare vi koste å ha en leilighet i Norge. Jeg vil gjerne ha det romslig når det gjelder mat og drikke, og mulighet for restaurantbesøk.

Anonymkode: 9974e...f7b

• Liker 2
Skrevet

Det finnes ørten pensjonsspare-kalkulatorer du kan leke med, for å se hva du "bør" spare om du vil ha så og så god pensjon. 

Å si at man skal spare 10% av lønnen (og er det netto eller brutto du snakker om) er for generelt. Det kommer an på hvor gammel man er når man begynner å spare, osv. Og hva er "Halvveis ok"?

Bruk heller kalkulatorene på nettet, så får du et bedre bilde. 

Anonymkode: 799d0...fa2

Skrevet

Jeg regner arven som min pensjon, iom at jeg og min bror kommer til å arve våre foreldre 50/50. Det er dog vanskelig å anslå verdien, iom at den er bundet opp i bolig.

Uansett så kommer jeg til å ha mye lavere forbruk som pensjonist.

• Liker 1
Skrevet

KLP er en av de som anbefaler 10%, men det er samlet sett med sparing i IPS/aksjekonto og nedbetaling av lån. 

Anonymkode: 4a9c8...3fb

Skrevet

Kan jo supplere svaret mitt ovenfor med min plan. 

Jeg planlegger å spare minst 5 mill på fond innen pensjonsalder. Realistisk sett blir det nok mer, men legger meg litt uambisiøst for å tilrettelegge for st jeg også kan nyte livet nå. I tillegg har jeg planer om å flytte nærmere sentrum og bo i litt mindre bolig over 1 etasje når jeg blir eldre. Da er planen og selge min bolig, og kjøpe ny og mindre bolig. Overskuddet tenker jeg å bruke til å investere i utleiebolig(er). Vi jobber målrettet mot å kjøpe bolig i en størrelse og i et strøk vi begge ønsker å bo. Antar verdien på den bolig (uten å ta høyde for inflasjon) vil være verdt ca 15 mill).

Vår plan er å ha råd til kulturopplevelser, reiser og lik livsstil som idag når vi pensjonerer oss. Dette er det som skal til for oss. For andre er dette altfor lite. For andre er dette overdådig og urealistisk.

Mitt tips er å legge en spesifikk plan for hva man ønsker, hva man realistisk kan få til og å jobbe målrettet mot det.

Skrevet

Jeg har spart siden jeg var 20 og er like gammel som deg. Da sparte jeg 500kr/mnd, men har økt beløpet for hver gang jeg har gått opp i lønn. Nå sparer jeg 4000kr/mnd for meg selv i fond. Langt fra 10% av bruttolønna da, men stresser ikke med det. 

I tillegg sparer jeg med mannen, plus betale ned på egen bolig som er nå verdt en god del og håper den vil fortsette å stige i verdi. (Oslo vest)

Da vil vi sannsynligvis selge huset og kjøpe en leilighet i samme område.

Jeg ønsker å opprettholde samme livsstil når jeg blir pensjonist og håper det er mulig. 

Anonymkode: f699c...3f9

Skrevet

Jeg har orden på økonomien og god inntekt. Men jeg sparer ikke til pensjon selv. Snittalderen i min familie er vel rundt 72, så jeg lever heller her og nå. 

Anonymkode: a3392...b67

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...